Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Stabiel en niet heel veel te melden

00000IMG_00000_BURST20191004165124_COVER_bewerkt_0068.jpg


Nu sinds heel kort een PH controller toegevoegd aan het geheel. Reden hiervan is dat ik toch wel eens in de avond vond dat de vissen behoorlijk hoog begonnen te zwemmen, alhoewel ze nog niet specifiek "aan het oppervlakte hingen". Het is uiteindelijk een Dennerle controller geworden via MP. Na want wennen, testen en rommelen, denk ik dat het nu prima draait en dat ik met deze controller erbij ook nog extra inzicht heb gekregen, dus vooralsnog heel tevreden met deze (luxe) stap. Mijn PH was echt te laag en het CO2 gehalte te hoog. Verder zie ik nu dat de CO2 toevoer "grote delen" uit staat en niet zoals ik het aan/uit tijdperk heel de dag dus aan staat.

PH staat afgesteld op 6,75 en schommelt nu tussen 6,70 en 6,80. Of ik op termijn evt. nog naar de hysterese van 0,01 graad ga ipv 0,05 dat weet ik nog niet. Eerst verder ervaring hiermee op doen.

Wat mij opvalt is dat ik nu belletjes onder de bladeren van de HN heb, waar dit eerst (ondanks de hogere CO2) niet het geval was. Dus of je CO2 nog te hoog kan zijn weet ik niet, maar vind het in ieder geval wel opvallend.

Wat ik nu wil proberen is om de verlichting zover op te voeren dat de overige planten net niet gaan assimileren, zodat deze "optimaal" kunnen groeien, mits er dan geen tekorten ontstaan, maar gelet op het feit dat ik (beperkte) EI volg, lijkt mij dat dit op zich mee moet vallen. Ga er in ieder geval mee "spelen"

De discussen beginnen nu echt lekker te puberen, en weet in ieder geval dat er 3 mannen (haantjes) tussen de jongen zitten, maar afwachten hoe het uiteindelijk uitpakt.
 
Op dit moment heel tevreden met de gang van zaken.

Merk een hele duidelijke stabiliteit van de PH door de controller welke nu actief draait. Ik zie dit vooral terug aan het gedrag van mijn vissen in de avond. Duidelijk minder last van CO2 "ophoping" in het water, dus dat is positief. Verder groeit de javavaren op het hout nu als kool. En de nieuwe blaadjes van de Braziliaanse klimop krijgen geen/minder aanslag, dus ook die ontwikkeld goed.

Ben verder heel langzaam de hoeveelheid licht nog wat aan het opvoeren, zit nu rond de 18 lumen per liter op dit moment.

Totaaltje

IMG_20191029_123958_bewerkt_0139.jpg
 
Prachtig.
Heel mooi om die hydrocleys op verschillende plaatsen te zetten.
Hoe hou je dat zo mooi algenvrij?
 
Plantenvoeding, conform EI, aangevuld met ijzer en sinds kort met extra magnesium, poeders van aquariumbemesting. Verder draait er dus CO2 op de bak.

Het is icm de discussen wel zoeken naar het beste van twee werelden die niet helemaal bij elkaar passen, dus een leuke uitdaging zeg maar :)
 
Mooi dat de techniek je helpt om stabieler te draaien. De HN staat er prachtig bij. Heb je minder Discus in de bak?
 
Op dit moment heel tevreden met de gang van zaken.

Merk een hele duidelijke stabiliteit van de PH door de controller welke nu actief draait. Ik zie dit vooral terug aan het gedrag van mijn vissen in de avond. Duidelijk minder last van CO2 "ophoping" in het water, dus dat is positief. Verder groeit de javavaren op het hout nu als kool. En de nieuwe blaadjes van de Braziliaanse klimop krijgen geen/minder aanslag, dus ook die ontwikkeld goed.

Ben verder heel langzaam de hoeveelheid licht nog wat aan het opvoeren, zit nu rond de 18 lumen per liter op dit moment.

Totaaltje

Bekijk bijlage 282730

Een erg mooie bak!
 
Omdat ik wat meer "lucht" wilde in het geheel, heb ik wat kleine aanpassingen gedaan.

Linker hoek is weer eens veranderd, deze blijft het nog steeds niet helemaal zijn. De rechterkant een kleine aanpassing aan een stuk hout wat stond, en nu meer licht waardoor een soort "cave" ontstaat.

Het is nu nog een beetje wazig en niet strak helder, maar vandaag dus "fors" gerommeld.

Totaaltje

IMG_20191107_192108_bewerkt_0141.jpg


Linkerkant
IMG_20191107_192116_bewerkt_0142.jpg


Rechterkant
IMG_20191107_192131_bewerkt_0143.jpg


En het lukte zowaar om de "stralen" van de JMB led (door wat minder helder water) ook op de foto vast te leggen, in mijn optiek nog steeds het grootste nadeel aan de JMB led verlichting.
IMG_20191107_191609_bewerkt_0140.jpg


Ik zit nu alles bij elkaar op bijna 20 lumen per liter. Toch vind ik dat er voor het mooi net te veel alg op de bladeren ontstaat. Het CO2 niveau is met de controller wel mooi constant, dus in die hoek verwacht ik niet de oorzaak.

Ik ga het nog een maandje aankijken, maar anders ga ik toch weer afbouwen naar het niveau waar ik vind dat de boel het meest optimaal (voor mij) in balans is.

Ik had trouwens Apistrogramma Nijssensi toegevoegd. Maar het lijkt er op dat ik een Apisto kruisbesmetting heb gehad. Agassizi Rio Tefe F1 man en 3 vrouwen dood, Nijssensi man dood.

Eerst even aankijken wat er nu gebeurd, en anders ga ik de vrouw alleen weer van gezelschap voorzien. Ben er nog niet uit of dit dan een koppel, een harem of een groep gaat worden. Komt tijd komt raad.

Ik had vandaag weer larven van de Brown-Tefé, maar die hebben de exercitie van vandaag niet overleefd.
 
Op dit moment heel tevreden met de gang van zaken.

Merk een hele duidelijke stabiliteit van de PH door de controller welke nu actief draait. Ik zie dit vooral terug aan het gedrag van mijn vissen in de avond. Duidelijk minder last van CO2 "ophoping" in het water, dus dat is positief. Verder groeit de javavaren op het hout nu als kool. En de nieuwe blaadjes van de Braziliaanse klimop krijgen geen/minder aanslag, dus ook die ontwikkeld goed.

Ben verder heel langzaam de hoeveelheid licht nog wat aan het opvoeren, zit nu rond de 18 lumen per liter op dit moment.

Totaaltje

Bekijk bijlage 282730
Mooi zeg! Die hn ziet er ook echt gaaf uit.
Welke plant staat er rechts is dat een hydrocotyle?
 
Hoe snoei jij die? Gewoon afknippen dat hij wat voller wordt?
Ik heb hem ook staan maar hij is zo smal (nog een jonkie) en lang

Inderdaad gewoon afknippen/knijpen. En ik denk dat er ongeveer 20 stuks in de bodem staan ongeveer, dus als enkele tak zou het idd wel iel zijn. Maar vind het zelfs als een soort bos wel een leuk effect geven
 
Inderdaad gewoon afknippen/knijpen. En ik denk dat er ongeveer 20 stuks in de bodem staan ongeveer, dus als enkele tak zou het idd wel iel zijn. Maar vind het zelfs als een soort bos wel een leuk effect geven
Ja ziet er leuk uit inderdaad.
Ik neem aan dat je gewoon de afgeknipte toppen ernaast prikt?
 
Een mooie bak! En over de vissen hoef ik eigenlijk niks te zeggen. Ze zwemmen tenslotte terecht trots rond om hun schoonheid te laten zien! In je Hydrocotyle leucocephala zit wel wat alg, zo meen ik te zien. Het is dar ook wat "dichter" allemaal. Decoratie én plant. Daardoor kan je waterdistributie het daar wat moeilijker hebben, denk ik. (fosfaat/co2) Maar dat komt vast goed!
 
In je Hydrocotyle leucocephala zit wel wat alg, zo meen ik te zien.

Dat is volledig correct en goed opgemerkt :thumbs:

Ik zie vooral nu de PH controller draait dat de nieuwe uitlopers veel mooier groen blijven en ik hier nu al minder last van heb. Dus buiten het distributieprobleem wat in die hoek zeker wat minder van optimaal zou kunnen zijn, lijkt een stabielere PH toch wel een positieve bijdrage te leveren. Verder denk ik dat deze eigenlijk meer licht zou mogen, terwijl ik denk dat ik voor de Echino's niet omhoog moet, maar eerder weer ietsje zou moten zakken. Ik wil proberen nog even door te gaan naar een 20+ lumen per liter, maar als de alg ontwikkeling niet afneemt, zal ik weer terug zakken naar richting de 15 lumen denk ik.

Ik zal over een maand eens kijken hoe het er dan bij staat.
Ter referentie een foto van nu, om straks het verschil hopelijk te kunnen zien

IMG_20191108_210642_bewerkt_0169.jpg
 
Wat zijn die discussen gigantisch zeg :eek:

Ze moeten nog een maand of 7 groeien, dus op dit moment valt het wel mee nog eigenlijk. Denk dat ze nu rond de 16 cm zitten. Voorlopig dus nog steeds minimaal 4 x per dag voeren

En dat terwijl ik met deze vissen als speldenkopje ben begonnen
 
Vandaag tijdens onderhoud toch nog wat verder "gesleuteld" aan de scape. Het hout van de rechterkant kwam tot over in het midden van de bak uit. Ik vond dit esthetisch niet mooi. Liep hier al langer tegen aan, maar vandaag maar eens de stoute schoenen aan gedaan en toch wat geschoven met het hout rechts.

Resultaat is dat het nu net niet meer op/over de helft komt, maar net iets eerder stopt. Daarbij de linkerkant met 1 stuk hout van rechts toch weer eens wat anders ingevuld/aangekleed.
Alle stenen uit de bak gehaald. Zo min mogelijk "dode" plekken en vuil ophoping op deze manier.

Nu nog een beetje bellen bende.......

IMG_20191205_153053.jpg
 
Leuk zo, misschien ook nog wat schuiven met het linker stuk zodat het meer voor je inlaatbuis zit :!
 
Leuk zo, misschien ook nog wat schuiven met het linker stuk zodat het meer voor je inlaatbuis zit :!

Dank u, en ja. alhoewel ik wel mijn voorfilter moet blijven kunnen bereiken om schoon te maken. Had eerst de boel verder naar links, maar toen kon ik er niet meer bij :stom:

Even "aankijken" en mogelijk nog wat verder puzzelen. Denk eigenlijk dat ik een ander stuk hout nodig heb, maarja, daar moet je maar net tegen aan lopen. Als ik iets vind wat ik bedoel, dan koop ik het!
 
Ik las in een ander topic dat discussen schuw worden van veel licht... maar als ik dit zo zie valt dat allemaal wel mee?
 
Ik las in een ander topic dat discussen schuw worden van veel licht... maar als ik dit zo zie valt dat allemaal wel mee?

Ik zie ze niet negatief reageren of verlichting of licht. Beweging boven de bak of onverwachte drukte voor de bak, ja dat wel, maar licht, nee ik heb het nog nooit gezien. Alhoewel de foto wel meer licht laat zien als in het echt, maar donker is het zeker niet.
 
De vissen groeien goed zie ik. De bak oogt wel minder diep door deze meer open en kale inrichting.
 

Terug
Bovenaan