sschot
Well-known member
Mag ik vragen waarom jouw discus zo koel zitten?
Omdat de temperatuur van 30+ in principe geheel onnodig is. Alleen jonge vissen die ik heel veel voer en die nog "hard" moeten groeien hou ik op 30 a 32 graden, maar als ze eenmaal de 14cm voorbij zijn, dan mogen ze bij mij gewoon naar 27 a 28 graden. Ik voer uiteraard geen HART aan mijn vissen die onder de 32 graden zitten. Door te voeren met mossel/artemia/rode mug/zwarte mug/witte mug/ krill krijgen ze geen voer wat zwaar belastend is voor de darmen, dus is er ook geen verhoogt risico op interne parasieten. En ik denk dat zelfs een temperatuur van 26 graden haalbaar is, maar dan kom je tegen de grens waar ze zich lekker voelen, dus dat doe ik maar niet. Als ze goed in de vel zitten wil in de nacht temperatuur naar 26,7 verlagen en op de dag net onder de 28 houden.
Om zich is het voeren met medicatie wel een mooi principe, maar zeker als de discus interne problemen krijgt, dan stopt hij juist met eten........ Heb hier dus eigenlijk weinig gebruik van gemaakt. Alleen 1 malig bij een pop eye de Bakto Tabs ingezet, en dat heeft toen wel gewerkt. Maar wel in een Q- bak en niet gewoon in het aquarium.
Of de bac cultuur helemaal naar de knollen is of niet, weet ik niet. Maar omdat ik niet meet, ga ik er gewoon vanuit dat ik moet zorgen dat er geen problemen ontstaan. Het is trowuens ook wel heel makkelijk aan de vissen te zien als er nitriet ontstaat, want dan hangen ze per direct boven in. Maar ook dat wil ik in principe niet bereiken.....