Op basis van de door mij persoonlijk opgedane ervaringen met de Eheim 2078/2178 was het voor mij tijd om te gaan kijken naar andere alternatieven. Op basis van een 3 tal aspecten was ik niet voldoende tevreden, te weten:
1 geluidsniveau -> te hoog
2 aanzuigknop -> te vaak lek/defect
3 stroming -> te snel te laag en dan nog meer herrie
Omdat ik het anders wilde doen heb ik in ieder geval mijn CO2 reactor en UV unit omgebouwd zodat deze nu achter elkaar zijn gemonteerd. Dus deze combi wordt nu door 1 pomp "aangedreven".
De andere pomp heeft nu een vrije uitstroom direct naar het aquarium toe.
Om de combinatie CO2 UV aan te sturen heb ik getwijfeld tussen
Eheim Classic 1000
Fluval 406
Op basis van het "comfort" van een quick release aansluiting, het praktische van filtermanden en de positieve info die ik kon vinden over het geluidsniveau heb ik voor de 406 gekozen.
Na ontvangst deze met wat kleine slang aanpassingen in de kast gemonteerd en in bedrijf genomen. Direct een ratelende rotor..... Pfffff had ik de meest slechte keuze gemaakt die je kan bedenken? Lastig.......
Keurig melding van de pomp en de problematiek gemaakt bij de online winkel waar ik deze gekocht heb. Per direct een nieuwe toegestuurd gekregen. De oude is nu retour en de extra kosten hierbij zijn 0.
Na ontvangst de nieuwe gewisseld met de oude. Zowel filterpatroon en mandjes heb ik over gezet, dus eigenlijk alleen de behuizing en de motorkop zijn omgewisseld. Na aansluiten 0 geratel van de rotor. Wel nog wat lucht en opstart geluiden, maar dat hoort erbij. Binnen 2 dagen is de pomp echter zo stil dat deze dik onder het geluidsniveau van mijn Eheim terecht komt (met telefoon en app gemeten 6 dB minder).
Ik hoor nu vooral mijn nog actieve Eheim 2078, maar de Fluval is nu echt lekker fluisterstil. Wat verder opviel tijdens de omwisseling is dat de pomp nog nauwelijks vervuild was en dat het grote voorfilter goed zijn werk doet.
Huidige opstelling in de kast is als volgt
Er zit voorlopig 3 jaar garantie op, dus ik ga kijken hoe dit bevalt. Mocht ik op korte termijn (binnen dag of 20) ontevreden zijn, dan gaat tie gewoon retour. Maar zonder te proberen doe je geen ervaring op en weet je niets, dus vandaar dit gokje. De Eheim is nu verkocht en ik ga deze in ieder geval niet missen.
Na verdere research en het navragen via diverse kanalen heb ik ook de keuze gemaakt voor vervanging van de andere Eheim.
Ik heb getwijfeld tussen
Fluval FX4
Fluval 406
Eheim Classic 1000
Hydor Professional 600
Wederom een gok genomen, ik heb de Hydor besteld.
Deze zal ergens volgende week binnen komen. Daarna op mijn gemakje gaan bekijken en plaatsen en eens kijken hoe deze het doet. Als deze superieur is aan de Fluval, dan is de kans aanwezig dat ik als nog besluit 2 x de Hydor te nemen. Mocht het niets zijn, dan ga ik kijken wat de next step wordt........
Wat echter dus opvalt (zie vorige bericht) is dat de vissen een beetje aan het oppervlakte zitten en beginnen te hangen. Na controle van de PH bleek deze lager als gebruikelijk. Door de hogere doorstroming met de Fluval 406 wordt er of meer of makkelijker CO2 opgenomen, waardoor de concentratie dus hoger in het water is. Ik heb nu mijn CO2 toevoer iets omlaag gedraaid, morgen weer kijken hoe de waarden dan zijn.
Al met al dus een redelijke hoeveelheid actie mbt de pompen. Primaire doel is stilte.......