Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Mooi watervalletje! Ik ben benieuwd hoe nu de stroming in de bak is.
 
Ik ben benieuwd hoe nu de stroming in de bak is.

Dit geeft een mooie en rustige flow in de bak, maar er gaan wel heel wat litertjes per uur rond in de bak. Heb niet gemeten maar had eerst ff een slang met emmer gebruikt voor de lijmresten te spoelen. Deze was in ieder geval dik binnen 1 minuut vol, dus netto 600 liter plus. Ik heb het niet opgemeten om het exact te weten, maar ben tevreden.

Nu nog de linker kant van de bak voor de andere unit. Eigenlijk kan ik dan pas goed zeggen hoe de totale flow is, maar nogmaals ik ben niet ontevreden
 
Dit geeft een mooie en rustige flow in de bak, maar er gaan wel heel wat litertjes per uur rond in de bak. Heb niet gemeten maar had eerst ff een slang met emmer gebruikt voor de lijmresten te spoelen. Deze was in ieder geval dik binnen 1 minuut vol, dus netto 600 liter plus. Ik heb het niet opgemeten om het exact te weten, maar ben tevreden.

Nu nog de linker kant van de bak voor de andere unit. Eigenlijk kan ik dan pas goed zeggen hoe de totale flow is, maar nogmaals ik ben niet ontevreden
Dat is netjes. En met de Discus is een rustige flow juist wat je wil neem ik aan.
Misschien dat ik dit ook eens moet overwegen. Ziet er nog eens netjes uit ook.
 
De discusvissen vonden het weer een keer tijd......

IMG_20180914_190517 bewerkt 683.jpg


De bak overdwars van links naar rechts

IMG_20180914_190430 bewerkt 681.jpg


en van rechts naar links

IMG_20180914_190447 bewerkt 682.jpg


En het aanzicht

IMG_20180914_190411 bewerkt 680.jpg
 
Leuk dat er eitjes zijn!

Je bak is echt prachtig, mag je trots op zijn.
 
Steven.

Het is allemaal erg netjes geworden!

Ik ga alleen even lekker mierenneuken. Je had bij het lijmen de letters op het pvc naar achteren moeten doen.

Maar leuk dat de discus het mooie pvc ook waarderen.

Tevens als je de andere kant ook in pvc gaat doen, kun je overwegen om links en rechts samen te voegen in 1 lange horizontale buis in de bak. Met meerdere uitstroom openingen.
Albert @Fozzy heeft die constructie ook.
 
Dat is netjes. En met de Discus is een rustige flow juist wat je wil neem ik aan.
Misschien dat ik dit ook eens moet overwegen. Ziet er nog eens netjes uit ook.

Nicole, jij bent daar handig genoeg voor, dus zou het zeker doen.

En mijn ervaring is, dat ik de bodem nooit hoef te zuigen. Dus ik zou als ik jou was ook een aftapkraan maken.
Kraan open en water loopt gelijk uit de bak.
Niks aanzuigen enz.

Paar kranen op het pvc. En je kunt zo je filters weg halen.

Je kunt hier op het forum genoeg voorbeelden vinden.
 
Nicole, jij bent daar handig genoeg voor, dus zou het zeker doen.

En mijn ervaring is, dat ik de bodem nooit hoef te zuigen. Dus ik zou als ik jou was ook een aftapkraan maken.
Kraan open en water loopt gelijk uit de bak.
Niks aanzuigen enz.

Paar kranen op het pvc. En je kunt zo je filters weg halen.

Je kunt hier op het forum genoeg voorbeelden vinden.
Ja inderdaad, iets om me tijdens de donkere maanden in te verdiepen. Het ziet er gelikt uit en is ook nog eens handig.
 
Ik ga alleen even lekker mierenneuken. Je had bij het lijmen de letters op het pvc naar achteren moeten doen.

Haha, had je toch nog beter moeten lezen, deze pijp zit namelijk niet gelijmd maar met teflon tape. Dus als ik mij een keer verveel zal ik hem nog een kwart slag draaien!

Tevens als je de andere kant ook in pvc gaat doen, kun je overwegen om links en rechts samen te voegen in 1 lange horizontale buis in de bak. Met meerdere uitstroom openingen.
Albert @Fozzy heeft die constructie ook.

Dat is inderdaad een idee, alhoewel ik heel sterk overweeg om de uitstroom links weer laag boven de bodem en langs de achterwand te plaatsen in plaats van hoog. Ben eigenlijk met 1 hoge en 1 lage uitstroom wel heel tevreden omdat er op deze manier achter het hout geen ophoping van vuil plaats vindt. Maar ik hou het wel ff in gedachten.
 
Vandaag tijdens groot onderhoud ook maar de linker kant qua leidingwerk aangepakt.

Pomp even uit de kast en via de "voorkant" laten draaien, zodat ik gaten kon boren en met het PVC aan de slag kon.

De boel netjes op maat gemaakt, met behulp van wat stukjes teflontape alles op maat gemaakt en past en daarna in elkaar gelijmd.

Was ik helemaal klaar, tevreden en blij, zie ik ineens wat lekkage bij 1 knie die de kast in gaat.

Als de brandweer water "uit het pijpje" en even checken.... OOPS, vergeten om teflon te verwijderen en te lijmen........ :stom::stom:

IMG_20180920_202451.jpg
IMG_20180920_202509.jpg
IMG_20180920_205916.jpg
IMG_20180920_205930.jpg


Al met al wel weer enorm tevreden met het eindresultaat, alleen nog even check, check en dubbelcheck of alles nu echt droog is.

Voor het eerst ook onderhoud aan mij Hydor uitgevoerd. Super eenvoudig, makkelijk en snel. Content mee. :thumbs:

Wat mij opviel was dat mijn onderste spons 10PPI eigenlijk geen vuil vast heeft gehouden en dus ook geen echte functie heeft voor wat betreft mechanische filtratie. Deze er dus uitgehaald en vervangen door nog een keer 30PPI. Dus in mijn onderste mand zit nu 2 x 30PPI spons en filtervlies. Daarna 4 bakken siporax.

Primen ging ook lekker makkelijk en de boel weer snel aan het draaien.

Vandaag de laatste behandeling van mij periodiek ontwormen gestart, dus zaterdag na een 80% waterwissel is het weer klaar voor een heel jaar, hoop ik althans.

Bak is nu nog ietsje grijs, maar hoop morgen wel weer even een plaatje te schieten.

De HN groeit zo hard met zoveel stekken dat ik er bijna gek van wordt. Heb er gewoon een stuk of 3 die nog niet levensvatbaar waren in de prullenbak gegooid....... 2 uitschieters staan nu ook in de bodem, en als deze aanslaan kan ik deze weg doen. Vind het aanslaan van stekken nog wel iets wat niet heel makkelijk gaat, maar mogelijk doe ik het gewoon te vroeg.

Door het kuren de CO2 niet aan gehad, merk dat wel aan wat draadalg die ik nu heb. Maar hoop dat dit weer weg trekt na start van de CO2
 
De Alternanthera Cardinalis wil het nog niet doen.

Laat bladeren los, loopt niet lekker uit en aardig wat draadalg op dit moment. Weet dat de CO2 op dit moment niet op orde is, maar het lijkt of er ook gewoon iets ontbreekt om aan te slaan......

Gisteren redelijk ingekort en terug geplaatst, kijken of het nog wat wil worden, en anders -> vette pech

IMG_20180921_132634 bewerkt 725.jpg
 
Gisteravond laat een 80% waterwissel, extra oppervlakte beweging eruit, CO2 en UV-C aan

1 vis is nog wat aan het kwakkelen, even tijd geven......

Plaatje van nu

IMG_20180923_130658 bewerkt 756.jpg
 
Wat een supermooi aquarium Steven! Mijn complimenten:thumbs:

De bak ziet er erg 'rustig' uit en is prachtig helder. Hoe vaak ververs je het water?
 
Staat er keurig bij.

Je hebt natuurlijk ook de Eheim prefilters. Daar zit ook al 30 ppi in geloof ik.

Dus dan heeft een 10 ppi niet zoveel zin meer.
 
Na een wat moeizame periode waarbij ik diverse problemen met de discusvissen heb ik gehad, lijkt het erop dat de stabiliteit weer is teruggekeerd.

Ik heb 2 vissen gehad die problemen met kieuwwormen hebben gehad en ook wat flagellaten en wormen. De gehele bak is periodiek behandeld maar er bleven twee vissen kwakkelen.

Toen heb ik last gekregen van 1 vis die als een raket door de bak vloog, overal tegenaan beukte, vervolgens plat over het wateroppervlakte schoot en herhaaldelijk tegen de binnenkant van de lichtkap botste.

Na overleg met mijn vertrouwde contact, hebben we de meest voor de hand liggende diagnose gesteld, omdat ik met behulp van de microscoop geen parasieten kon waarnemen.

Dus ik heb de bak een volledige antibiotica kuur gegeven.

Dit heeft 6 dagen geduurd, waarbij het water "zwart" werd, geen verlichting en volop beluchting. Nu zijn we een week of 2 verder en alle vissen doen het goed. Ze eten, ze puberen en ze zetten eieren af.

Ik hoop dat de rust weer is weergekeerd........ Status van nu

IMG_20181020_132245 bewerkt 792.jpg


Verder vandaag voor apotheker gespeeld en met witte poeders in de weer geweest. Mijn 3 flessen staan klaar om na aanstaande donderdag in gebruik te gaan nemen

IMG_20181020_132032 bewerkt 791.jpg


Verder errug druk met het verzorgen van de jongen, waarvan de verkoop nog niet heel hard loopt. Dit kost echt de nodige tijd!

Zal kijken of ik hier en daar wat meer beeld kan maken, om weer iets meer info te delen.........
 
Gelukkig dat het allemaal goed is gekomen Steven. Ik vind je bak echt prachtig, een lus voor het oog. Zo mooi kleurrijk!
 

Terug
Bovenaan