Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Zoals de groep een groep hoort te zijn

SS__3720 bewerkt 462.jpg
 
De 6 kleinen die ik in december heb toegevoegd doen het goed. 1 vis is zoals eerder aangegeven er niet door heen gekomen.

De andere 5 doen het goed, en zitten nu op ongeveer half was maat en groeien lekker. Ik ben hier zeker als resultaat in de Akva heel blij mee!

SS__3727 bewerkt 463.jpg
SS__3728 bewerkt 464.jpg
SS__3729 bewerkt 465.jpg
SS__3730 bewerkt 467.jpg
SS__3731 bewerkt 466.jpg
 
Het is weer tijd voor wat beeld.

Ik ben verbaast over de lengte van de bladeren van de HN, ik vind het bijna bizar.....

IMG_20180622_154123 bewerkt 484.jpg
 
Mis je nou zoveel planten of lijkt dat zo? Bak lijkt ineens zo kaal? Wel gaaf dat je nu vrijwel 1 kleurslag van discus hebt, oogt veel mooier vind iK!
 
Mis je nou zoveel planten of lijkt dat zo? Bak lijkt ineens zo kaal?

De Braziliaanse klimop heeft door de warmtekuur een hele harde klap gehad en deze is heel ver weg, maar ik denk dat ik nog genoeg heb om het weer netjes terug te laten komen.

Verder een hele stevige snoei gedaan ivm wat baardalg op de bladeren (CO2 fles was leeg en ik had het te laat door), dus het kan inderdaad wat kaal overkomen, maar het valt uiteindelijk nog wel mee!
 
De Braziliaanse klimop heeft door de warmtekuur een hele harde klap gehad en deze is heel ver weg, maar ik denk dat ik nog genoeg heb om het weer netjes terug te laten komen.

Verder een hele stevige snoei gedaan ivm wat baardalg op de bladeren (CO2 fles was leeg en ik had het te laat door), dus het kan inderdaad wat kaal overkomen, maar het valt uiteindelijk nog wel mee!
Even vergeleken met eerdere foto's en denk dat ik al weet wat ik zie. Deze foto is een stuk helderder dan normaal.. Qua planten mist er inderdaad niet zo heel veel in vergelijking met deze post van begin juni
 
Deze foto is een stuk helderder dan normaal.

Vaak maak ik een overzichtsfoto in de avond, en dan is er al behoorlijk wat verlichting gedimd en ontstaat er inderdaad een andere sfeer. De foto van vandaag is einde middag met de max verlichting die aan staat (er kan meer op), daardoor kan er een andere indruk ontstaan.

By the way, bedankt met betrekking tot je opmerking over de kleur, vind het zelf ook vele malen mooier om de vissen in 1 (zijn er nu nog 3) kleurslag te hebben....... Gevalletje van al doende leert men zeg maar

Uiteindelijk zullen er wel 3 kleur slagen in komen, maar wel allen bijna gebaseerd op wat er in de natuur zwemt

Alenquer
Purus (F1 van wildvang)
Bruin Tefé, is nakweek kleur, maar heb nu nog geen ruimte en middelen om Tefé red spotted hiervoor te kunnen plaatsen en oogt niet als een kauwgombal
 
Oogt een stuk rustiger en naar mijn mening dus mooier. Op zich heeft alles nu een beetje die oranje/bruine ondertoon met hier daar wat verschillen. Ik vind dit op zich ook wel weer wat hebben, maar snap ook dat je naar volledig natuurlijk wilt!
 
Ik had de laatste tijd behoorlijk last van baardalg en wat draadalg, waarbij ik de CO2 wat ben gaan opschroeven, het resultaat daarvan was dat mijn discussen boven in gingen hangen met de bek richting het oppervlakte.

Dus meer CO2 de bak is, was geen optie. Maar waarom eerst geen explosie van alg en nu wel.....?

Afijn gisteren was ik bezig met groot onderhoud. Omdat ik de stenen zo smerig vond onder de alg, ben ik begonnen met deze uit de bak te halen. Ze waren zelfs met een schuurspons bijna niet schoon te krijgen, hardnekkige zooi die baardalg.

Toen ik de stenen naast de groene lotus weg haalde, viel mij op hoeveel vuil hier lag en hoe groot het wortelgestel van de lotus ondertussen was geworden. Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en de lotus en uitgetrokken. Ik schrok van de zwarte ellende en de lucht die met het wortelgestel mee omhoog kwam. Er bleek een gigantisch rottingsproces van het wortelgestel plaats te vinden.

Ik heb deze helemaal ingekort, een heel stuk van de bodem nog omgewoeld en hier delen wortel uit verwijderd die ik nog tegen kwam. Verder heb ik het overgrote deel stenen uit de bak gelaten, om wat minder vuil hiertussen te krijgen, zeker met het huidige voerbeleid voor de nog relatief jonge vissen die zwemmen.

Resultaat is op zich wel naar mijn zin en niet heel schokkend anders.

IMG_20180705_205516 bewerkt 565.jpg


Wat mij opvalt is dat ik de linker titanium heater nu wat te veel zie, dus ik ga volgende keer de stenen iets anders positioneren, zodat het zicht hierop wordt weggenomen.

Verder staat rechts voorin nu een vergaarbak planten, waar ik even moet kijken of deze er boven op komen en het weer lekker gaan doen of niet.

Denk dat ik de stenen weg laat. De lotus zie je nu ff niet, deze staat nu achter het hout waar deze stond, maar heeft nu nog even geen drijf bladeren, omdat ik fors gesnoeid heb, maar die komt er vanzelf weer boven, althans dat hoop ik natuurlijk.
 
Moest even zoeken waar die dan zichtbaar had moeten zijn op je foto's, maar de opmerking over de stenen bracht uitkomst! Ziet er heel goed uit zo, planten zijn ook al weer mooi gegroeid ofni?
 
planten zijn ook al weer mooi gegroeid ofni?

Dat valt op zich wel mee. Zeker de braziliaanse klimop is er nog niet. En verder ging het ook wat minder vond ik persoonlijk. Maar heb goede hoop dat het nu weer gaat verbeteren, omdat ik zover ik nu kan zien in ieder geval geen nieuwe aanwas van alg meer zie. Dus blijkbaar heb ik een goede stap gezet, nu moet het eerst weer even stabiliseren, en daarna weer de optimale balans zoeken tussen CO2 en belichting, omdat ik was begonnen hier wat in te zoeken voordat ik in de bodem keek.
 
Als je eens iets gewijzigd hebt en het is niet naar het zin, dan blijf je weer even verder gaan.

Omdat het hout niet helemaal naar mijn zin stond, heb ik vandaag 1 stuk even uit de bak gehaald tijdens het onderhoud en hier de zaag in gezet, zodat er een platte kant ontstaat waar het op kan rusten.

Het resultaat is dat het nu hoger komt en ook nog eens gewoon stevig staat. Ik persoonlijk vind dit weer beter voor de balans en ben dus ook niet ontevreden. De bak is nog niet helemaal vrij van gebruis en wat zweefvuil, en er zitten wat reflecties, maar voor nu staat het er zo bij......

IMG_20180712_184418 bewerkt 573.jpg


De lotus die ik vorige keer uit de bodem had getrokken en bleek te rotten, was weer verder gaan rotten. Heb alle slechte delen er af gehaald en heb dat stukje nu even drijven voordat ik hem weer in de bodem plaats. Gelukkig nog stekken genoeg om daarmee weer verder te gaan, dus wat dat betreft geen drama als deze plant het niet gaat halen.

Nu eens kijken of de planten weer echt lekker willen aanslaan, want vond het toch wat kwakkelen de laatste tijd. Denk dat de hitte kuur van 35 graden niet echt bevorderlijk is geweest enige tijd geleden en dat ik hier nu op de planten de gevolgen nog van merk......

Verder geen bijzonderheden op dit moment
 
De bak straalt inderdaad "rust" uit, prachtig.
 
IMG_20180719_213749 bewerkt 602.jpg


Vanuit een stukje onvrede toch nog wat aan het rommelen geweest met de inrichting van de bak tijdens het groot onderhoud vandaag. Ik heb 1 stuks hout 180 graden gedraaid, om 2 redenen.

De voor mij belangrijkste reden is dat het vuil niet niet met de stroming in de Javavaren wordt geblazen. Hier kwam echt heel veel vuil in terecht en ik kreeg dit er lastig uit. Nu hoop ik dat het er juist uit waait........

De tweede reden is dat de doorstroming tussen het glas en het stuk hout nu een stuk beter is, zodat ik hoop dat de rondgaande flow aan de achterkant van de bak nog wat verbetert.

Of ik optisch 100% tevreden ben weet ik nog niet helemaal. Moet ook ff wennen zeg maar. Op zich nu wel een mooi gebied waar de rode Cabomba kan staan, en als deze nu lekker omhoog komt, maakt dat mogelijk het plaatje wel meer in balans, dus ff aankijken.

Mocht iemand nog een gulden tip of idee hebben, dan houdt ik mij aanbevolen.
 
Vandaag een dagje hersenspinsels mbt de pompen en de apparatuur.

Nu links een 2178 + uv-c
Nu rechts een 2078 + AM1000

Ik ga dit wijzigen, waarbij mijn AM en Reeflex achter elkaar komen te zitten.

Na de pomp komt dan eerst de AM1000 en daarachter de Reeflex.

Links komt de pomp dan kaal te draaien.

Omdat het effect van de Reeflex ongeveer 0 is op de doorstroming, heb ik hier wel vertrouwen in.

Ik vermoed dat ik dan een Fluval 406 ga proberen, die dan rechts komt te staan en voor de "techniek" is.

Zal netto ongeveer 700 liter van overblijven.

Hoe daarna verder, moet ik nog over nadenken en eerst eens deze ervaring gaan opdoen.

Ga wel vast starten met de ombouw van de uv-c unit.

Twijfel nog of ik een extern voorfilter wil toepassen zodat er meer biologisch materiaal in de pomp gaat. Moet ik nog een ei over leggen.
 

Terug
Bovenaan