Wat is er nieuw

Algen hebben mijn aquarium ook gevonden....

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AD2020
  • Startdatum Startdatum
Naast de bestrijding moet je inderdaad ook de oorzaak oplossen want anders is de alg snel terug. Maar wat Triple zegt is een prima manier om naast het oplossen van de oorzaak de algen te bestrijden.
H2O2 in spot treatment is idd puur alg bestrijding.

Maar in een oxidator doet het wel meer :
-het zorgt voor een hoger zuurstofgehalte in het aquarium met weinig tot geen CO2 uitdrijving
-het zorgt voor een hoger zuurstofgehalte in je filter
-het oxideert deels schadelijke stoffen oa NH naar NO3
-het zorgt voor een betere redox-waarde
- water word iets helderder erdoor

het is één van die hulpen die ervoor kan zorgen dat een aquarium in een hogere versnelling kan gaan .
H2O2 geeft volgens mijn een hoge return on investment
 
H2O2 in spot treatment is idd puur alg bestrijding.

Maar in een oxidator doet het wel meer :
-het zorgt voor een hoger zuurstofgehalte in het aquarium met weinig tot geen CO2 uitdrijving
-het zorgt voor een hoger zuurstofgehalte in je filter
-het oxideert deels schadelijke stoffen oa NH naar NO3
-het zorgt voor een betere redox-waarde
- water word iets helderder erdoor

het is één van die hulpen die ervoor kan zorgen dat een aquarium in een hogere versnelling kan gaan .
H2O2 geeft volgens mijn een hoge return on investment
De theorie ben ik met je eens; maar in de praktijk vind ik persoonlijk dat het spul van Söchting in die Oxydator niet veel toevoegt. Werk ik liever met snelgroeiende planten voor eenzelfde/vergelijkbaar effect.
 
Kun je dit nader toelichten? Voor zover ik begrijp moet je de oorzaak bestrijden en is H2O2 echt een laatste redmiddel.
Je moet zeker de oorzaak bestrijden en niet enkel met H2O2 proberen je bak te redden. Maar dat had je al begrepen dacht ik gelezen te hebben. Ook ik heb een goede ervaring met het doseren van H2O2 middels de spot-on(of hoe het ook mag heten)-methode. Het vergt wel wat discipline en doorzettingsvermogen want ik ben toen twee weken lang iedere dag bezig geweest met H2O2 toevoegen.

Helder :thumbs:



Excuses, bedoelde inderdaad ook 10:1 🙂



Ook helder. Echter snap ik nog niet helemaal dat de waardes in mijn bak te hoog zouden zijn. NO3 zit tussen de 10-20ppm (twijfel bij aflezen, neig meer naar 20ppm) en PO4 zit tussen de 0.5-1ppm (wederom twijfel, neig meer naar 0.5). Ik gebruik een druppeltest. Aangezien ik een wekelijkse waterwissel doe van 50% zouden deze waardes toch geen problemen moeten opleveren?
Ik begrijp dit bericht niet helemaal. Eerst zeg je te begrijpen dat de verhouding 10:1 - 20:2 30:3 etc. moet zijn maar later zeg je dat je 20 ppm NO3 en 0,5 ppm PO4 wilt gaan hanteren. Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig.
 
Dit zijn de richtlijnen van ADA, dus als je werkt met hun producten (soil, additives en plantenvoeding) krijg je vanzelf een mooie bak met planten.

Waarden van 1:10 is mogelijk met een soil, maar dan moet de bak wel genoeg zijn 'gematured'.
Trouwens; ik heb nog nooit een bak gezien voorzien van een soil, met een bemestingsverhouding 1:10, met een mooi gezond plantenbestand.

Hier wat leesvoer omdat er erg veel over valt te vertellen: Diverse soorten van bemesting

edit: John was me al voor met de link 👍



Het zijn twee verschillende methodes, welke beiden kunnen worden gebruikt om succes te behalen.
Bij de EI wordt er van uit gegaan de planten stijf in de voeding te zetten, zodat ze altijd voldoende hebben door een overschot te creëren..
Bij de ADA methode, meer een "lean dosing", worden de planten voorzien van enkel de voeding die ze gebruiken.
Er zijn in deze vele wegen naar Rome.
ADA is geen fan van hoge fosfaatwaardes en brengt dat in verband met algproblemen. Niet omdat de voedingsstoffen dat veroorzaken. Maar als er alg gaat
ontwikkelen in je bak en je hebt een rijke waterkolomdosering is het een lastige klus om de alg te bestrijden, daarom zie je met de 'ADA manier' veel minder problemen met alg.

Bij lage fosfaatwaardes, zul je uiteraard de nitraat ook niet te hoog moeten hebben,
dus vandaar dat beiden minimaal worden geadviseerd bij ADA. Daarbij wordt ook fosfaat in het soil opgeslagen, dus wanneer je het niet in de waterkolom meet,
kan het best in redelijke mate aanwezig zijn in het soil en daar beschikbaar zijn voor planten.
Ook vind er in het soil door de aanwezigheid van bacteriën en stikstofverbindingen het nitrificatieproces plaats al dicht bij de wortels.
Voordat je dit meet in het water in de vorm van NO3, wordt het dus al door de wortels opgenomen.

Hartelijk dank voor de uitgebreide en heldere toelichting :thumbs: Kan ik wat mee 🙂

Je moet zeker de oorzaak bestrijden en niet enkel met H2O2 proberen je bak te redden. Maar dat had je al begrepen dacht ik gelezen te hebben. Ook ik heb een goede ervaring met het doseren van H2O2 middels de spot-on(of hoe het ook mag heten)-methode. Het vergt wel wat discipline en doorzettingsvermogen want ik ben toen twee weken lang iedere dag bezig geweest met H2O2 toevoegen.

Dank voor het delen van jouw ervaring :thumbs:

Ik begrijp dit bericht niet helemaal. Eerst zeg je te begrijpen dat de verhouding 10:1 - 20:2 30:3 etc. moet zijn maar later zeg je dat je 20 ppm NO3 en 0,5 ppm PO4 wilt gaan hanteren. Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig.

Ik zei dat mijn waardes op dit moment 20 ppm NO3 en 0.5 ppm PO4 zijn. Was dus een huidige stand van zaken en niet hetgeen ik wil gaan hanteren 😊
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan