Algen hebben mijn aquarium ook gevonden....


A

AD2020

Guest
Na een voortreffelijke opstart moet ik er na 2 maanden ook aan geloven: algen :( Natuurlijk heb ik zelf eerst research gedaan, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik hoop dit nu met behulp van jullie kennis en ervaring op te kunnen lossen!

Allereerst wat relevante statistieken:

>Aquarium draait 8 weken.
>8 uur licht per dag licht (1000 lumen, ca. 22 lumen per liter).
>CO2 toevoer via CO2 installatie en DIY Cerges reactor. CO2 wordt 2 uren voordat het licht aangaat geactiveerd en gaat 1 uur voordat het licht uitgaat uit. Op dit moment ca. 100 bellen per minuut.
>Dagelijks 2 ml All-in-One van PlantedBox.
>Waterverversing 1x per week (ca. 50%) met 90% osmose en 10% leidingwater. GH uit kraanwater is erg laag, verhoog ik zelf middels Bee Shrimp Mineral GH+.
>Filter (Eheim 2213) nog nooit schoongemaakt.
>Vissen en garnalen zijn tussen week 4 en week 6 in fases toegevoegd.
>Huidige waterwaardes:
pH: 6.8
KH: 6
GH: 7-8
NO3: 20 mg/l (vind deze wat lastig af te lezen waardoor ik soms twijfel tussen 10 en 20 mg/l)
PO4: 0,5 mg/l (ook deze vind ik lastig af te lezen, zou ook 1,0 mg/l kunnen zijn)
NO2: 0,0 mg/l
NH3: 0,0 mg/l
>Bodem: ADA Aqua Soil Amazonia
>Beplanting: Micranthemum ‘Monte Carlo’ en Christmas moss (Vesicularia montagnei)
>Hardscape: Seiryu stenen
>Meer informatie en foto's van het aquarium in mijn topic.

Situatie
Ongeveer twee weken geleden is het begonnen. De bovenkant van de Bonsai (Christmas moss) begon bruine vlekken te vertonen (bruinalg?) en enkele dagen later verschenen daar draden bij (draadalg?). Ook op sommige stenen begonnen wat bruine vlekken te verschijnen. Aangezien het toch weer bijna tijd was voor een snoeibeurt van de MC en ook de Bonsai inmiddels aardig was gegroeid, heb ik enkele dagen later (inmiddels 1,5 week geleden) een drastische snoeibeurt uitgevoerd en de stenen met een tandenborstel schoongemaakt. Helaas was het binnen enkele dagen weer raak: de bruine vlekken kwamen ditmaal niet alleen snel terug op (meerdere) stenen, ook verschenen er algen op verschillende plekken aan de onderkant van het glas. Een aantal dagen later stond de wekelijkse waterwissel op het programma en heb ik wederom alle stenen en het glas schoon lopen boenen. Inmiddels zijn we slechts 4 dagen verder, maar is de aanslag net zo hard weer teruggekomen. Ook op de Bonsai beginnen weer bruine vlekken te verschijnen (inclusief kleine draadjes) en ziet hij er niet meer zo frisgroen uit als voorheen. Wat me verder opvalt is dat er kleurverschillen in de MC zitten. Er steken veel nieuwe frisgroene blaadjes tussenuit, maar ook is een groot deel veel donkerder en lijken sommige stukken aangetast door algen?

Zijn er aanpassingen / veranderingen geweest afgelopen weken?
>Sinds vorige week donderdagavond is de Cerges reactor actief. Daarvoor gebruikte ik een Aquario NEO CO2 diffusor.
>Ongeveer 3 weken geleden ben ik overgestapt op osmose/leidingwater i.p.v. louter leidingwater.

Enkele foto's ter illustratie:

IMG_20200318_170038.jpg


IMG_20200318_170103.jpg


IMG_20200318_170352.jpg


IMG_20200318_170152.jpg


Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt! :petjeaf:
 
Dat bruine lijken me bruinalgen toe. Heb je vlakvoor dit begon vissen toegevoegd waardoor de organische belasting opeens is gestegen?
 
Dat bruine lijken me bruinalgen toe. Heb je vlakvoor dit begon vissen toegevoegd waardoor de organische belasting opeens is gestegen?

Als laatste (2,5 week geleden) 20 Crystal Red's. In de twee weken daarvoor gefaseerd het visbestand (3x honinggourami en 20x Boraras).
 
Wanneer ik een probleem heb probeer ik altijd na te gaan wat er is veranderd t.o.v. een eerdere goede periode. Nu draait je aquarium nog niet echt heel lang. Er is dus mogelijk nog geen echt stevige stabiliteit. Iedere wijziging heeft in zo'n situatie grotere gevolgen dat in een bak die al jaren draait. Waarom deze intro? Jij hebt een verandering doorgevoerd die niet direct maar wel kort daarna gevolgen heeft. Je Cerges reaktor! Daarom, om te beginnen, de volgende vragen; hoe heb je de Cerges aangesloten? Hoe breng je de CO2 en je filterwater in je bak? Ik zie wel een glazen inlaat maar wat is de stromingsrichting, kortom vertel iets over je waterdistributie.
 
Een ADA soil en een AIO is altijd een slechte combinatie.

Je mos heeft teveel voeding en je bodembedekker heeft te weinig licht

En... door CO2 icm seiryu loopt je KH op: en ook dat verstaan we onder onstabiele CO2.

Hoeveel waterwissel doe je per week?
 
Wanneer ik een probleem heb probeer ik altijd na te gaan wat er is veranderd t.o.v. een eerdere goede periode. Nu draait je aquarium nog niet echt heel lang. Er is dus mogelijk nog geen echt stevige stabiliteit. Iedere wijziging heeft in zo'n situatie grotere gevolgen dat in een bak die al jaren draait. Waarom deze intro? Jij hebt een verandering doorgevoerd die niet direct maar wel kort daarna gevolgen heeft. Je Cerges reaktor! Daarom, om te beginnen, de volgende vragen; hoe heb je de Cerges aangesloten? Hoe breng je de CO2 en je filterwater in je bak? Ik zie wel een glazen inlaat maar wat is de stromingsrichting, kortom vertel iets over je waterdistributie.

Thanks voor de snelle reactie! De Cerges reactor draait sinds vorige week donderdag, maar deze problemen zijn twee weken geleden al ontstaan. Of kan de Cerges reaktor het geheel in een stroomversnelling hebben gebracht?

Voor de volledigheid: de Cerges zit tussen het externe filter en de outflow. De outlow zit in de hoek linksachter direct naast de inflow, zoals wordt geadviseerd. Hierdoor ontstaat er een circulaire stroming in de bak.
 
Een ADA soil en een AIO is altijd een slechte combinatie.

Dat wist ik niet. Ga ik mij verder in verdiepen. Is de EI dan een goed alternatief voor mijn bak? Of heb je andere tips/suggesties?

Je mos heeft teveel voeding en je bodembedekker heeft te weinig licht

Die 2ml AIO is teveel voeding voor het mos? Of bedoel je de CO2?
Wat betreft de verlichting: 1-2-Grow! adviseerst voor medium planten (MC valt daar ook onder) 20-40 lumen per liter. Dan zou mijn 22 lumen toch moeten volstaan? (in ieder geval om het prima te doen?).

En... door CO2 icm seiryu loopt je KH op: en ook dat verstaan we onder onstabiele CO2.

Ik besef mij dat dat de Seiryu niet ideaal zijn en denk eraan om deze te vervangen voor Dragonstone. Wat vind je van dat idee?

Hoeveel waterwissel doe je per week?

1x per week ca. 50% (22 liter) (90% osmose, 10% leidingwater). Voeg zelf wat Bee Shrimp Mineral GH+ toe.
 
Uiteraard had ik begrepen dat je Cerges tussen je filter uit- en je aquarium inlaat zit. Maar ik bedoelde eigenlijk de stroming in je Cerges. Waar komt de instroom je Cerges binnen, onder of boven? Waar komt je CO2 je Cerges binnen, onder of boven? Zit de waterinlaat of de wateruitlaat aangesloten op je (Cerges-)middenbuis? Hebben de algen in je bak specifieke plaatsen? Bijvoorbeeld een onderlaag of een bovenlaag of gewoon een bepaalde plek? Hoe sterk is de stroming in je bak die niet erg groot is? Overigens heeft @Cornelius een belangrijk punt over je bodem én plantenvoeding aangegeven!
 
Uiteraard had ik begrepen dat je Cerges tussen je filter uit- en je aquarium inlaat zit. Maar ik bedoelde eigenlijk de stroming in je Cerges. Waar komt de instroom je Cerges binnen, onder of boven? Waar komt je CO2 je Cerges binnen, onder of boven? Zit de waterinlaat of de wateruitlaat aangesloten op je (Cerges-)middenbuis? Hebben de algen in je bak specifieke plaatsen? Bijvoorbeeld een onderlaag of een bovenlaag of gewoon een bepaalde plek? Hoe sterk is de stroming in je bak die niet erg groot is?

Ah, kleine miscommunicatie :giggle: Zowel de instoom als de CO2 komen bovenin binnen (kop van de Cerges reactor). De wateruitlaat zit dus op de middenbuis aangesloten. Zowel bovenin als halverwege de middenbuis heb ik een grove spons, maar er zijn totaal geen luchtbelletjes zichtbaar. De CO2 wordt 100% opgelost.

Vooralsnog bevinden de algen zich op de bodem en bovenop de bonsai. Op vrijwel alle stenen zijn er vlekken zichtbaar (behalve de meest rechter steen die recht onder de drijfplanten zit). Verder zitten er algen op de onderkant van het glas, tussen de MC en het glas of een randje net boven de MC. Ook de MC zelf lijkt her en der aangetast door alg (donkere blaadjes/stengeltjes). Verder zit er ook redelijk veel alg in de Bonsai (Christmas moss)

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar volgens mij is de stroming relatief sterk. Dit valt vooral op als er vissen en/of voer in terecht komt. Er is dan duidelijk een stroomversnelling zichtbaar. Ook zit er aardig wat beweging in de wortels van de drijfplanten en zie je de MC op sommige plekken ook lichtjes bewegen.
 
Ah, kleine miscommunicatie :giggle: Zowel de instoom als de CO2 komen bovenin binnen (kop van de Cerges reactor). De wateruitlaat zit dus op de middenbuis aangesloten. Zowel bovenin als halverwege de middenbuis heb ik een grove spons, maar er zijn totaal geen luchtbelletjes zichtbaar. De CO2 wordt 100% opgelost.

Vooralsnog bevinden de algen zich op de bodem en bovenop de bonsai. Op vrijwel alle stenen zijn er vlekken zichtbaar (behalve de meest rechter steen die recht onder de drijfplanten zit). Verder zitten er algen op de onderkant van het glas, tussen de MC en het glas of een randje net boven de MC. Ook de MC zelf lijkt her en der aangetast door alg (donkere blaadjes/stengeltjes). Verder zit er ook redelijk veel alg in de Bonsai (Christmas moss)

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar volgens mij is de stroming relatief sterk. Dit valt vooral op als er vissen en/of voer in terecht komt. Er is dan duidelijk een stroomversnelling zichtbaar. Ook zit er aardig wat beweging in de wortels van de drijfplanten en zie je de MC op sommige plekken ook lichtjes bewegen.

Dan is je Cerges op de juiste manier aangesloten. Kennelijk heb je wel een redelijk sterke stroming hetgeen niet nodig is en zelfs tegen kan werken. Ik vroeg om de plaatsen waar je alg zich bevind omdat dit iets vertelt over je waterdistributie. Je hebt een gebundelde instroom die plaatselijk sterk kan zijn. Een (te) sterke stroming is iets heel anders dan een goede waterdistributie. Een goede waterdistributie, vooral in de lagere delen van een bak is vaak moeilijker te realiseren. Daar bevinden zich kennelijk je alg problemen. Dit zou dus iets van doen kunnen hebben met je onderlaag waterverdeling. Misschien kan je daar een verbetering in aanbrengen?
 
De Cerges reactor is een perfecte manier om de CO2 op lossen, maar daar ligt niet het probleem.

Dat wist ik niet. Ga ik mij verder in verdiepen. Is de EI dan een goed alternatief voor mijn bak? Of heb je andere tips/suggesties?
Het is beter om een arme waterkolombemesting te hebben icm een rijke bodem zoals een soil.
Het is beter om een rijke waterkolombemesting te hebben icm een inherente bodem zoals zand of grind
Ik zou gaan voor een lean-dose bemesting. Dus voeding van Tropica, ADA of Vimi
Die 2ml AIO is teveel voeding voor het mos? Of bedoel je de CO2?
Wat betreft de verlichting: 1-2-Grow! adviseerst voor medium planten (MC valt daar ook onder) 20-40 lumen per liter. Dan zou mijn 22 lumen toch moeten volstaan? (in ieder geval om het prima te doen?).
MC valt onder Medium light, en dat is nog steeds 25 tot 50 lumen
k besef mij dat dat de Seiryu niet ideaal zijn en denk eraan om deze te vervangen voor Dragonstone. Wat vind je van dat idee?
Hetb is idd niet ideaal, maar omdat je een 50% ww doet per week zou het feitelijk niet uit mogen maken.
 
Dan is je Cerges op de juiste manier aangesloten. Kennelijk heb je wel een redelijk sterke stroming hetgeen niet nodig is en zelfs tegen kan werken. Ik vroeg om de plaatsen waar je alg zich bevind omdat dit iets vertelt over je waterdistributie. Je hebt een gebundelde instroom die plaatselijk sterk kan zijn. Een (te) sterke stroming is iets heel anders dan een goede waterdistributie. Een goede waterdistributie, vooral in de lagere delen van een bak is vaak moeilijker te realiseren. Daar bevinden zich kennelijk je alg problemen. Dit zou dus iets van doen kunnen hebben met je onderlaag waterverdeling. Misschien kan je daar een verbetering in aanbrengen?

Helder verhaal :thumbs: Om je even een goed beeld te geven van mijn bak heb ik een foto gemaakt:

20200318_193447.jpg


Ik vind het lastig te beoordelen of mijn stroming (te) sterk is en/of of mijn waterdistributie niet volstaat. Zoals op bovenstaande foto te zien is worden de wortels van de drijfplanten naar rechts geblazen door de outflow linksachter. De stroming is op verschillende plekken op de bodem zichtbaar doordat er beweging zit in uitstekende worteltjes van de MC. Echter is het niet zo dat de wortels als een gek tekeer gaan ofzo. De beweging is relatief beperkt. Als je met je neus op het aquarium zit zijn er best veel stofdeeltjes in het water zichtbaar die rond de bak gaan (van linksachter naar rechtsachter en via rechtsvoor en linksvoor weer naar linksachter). Ook gaan deze deeltjes vlak over de bodem. Verder had ik tot vorige week donderdag een CO2 diffuser tegenover de outflow en toen was het ook duidelijk zichtbaar dat de kleine luchtbelletjes vlak over de bodem gingen via rechtsvoor > linksvoor > linksachter > rechtsachter, etc. Als je deze foto ziet i.c.m. voorgaande info, veranderd dat dan jouw inzichten? Zo nee, wat zou ik in mijn geval kunnen doen om de waterdistributie aan de onderlaag te verbeteren?

Update:
Vergeten te zeggen, maar sinds ik de Cerges reactor gebruik is het assimileren van de MC duidelijk zichtbaar. De verlichting gaat om 12.30 uur aan en vanaf einde middag / begin van de avond beginnen er flink veel luchtbelletjes op te stijgen vanuit de MC. Voornamelijk het gedeelte links van het zandpaadje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Cerges reactor is een perfecte manier om de CO2 op lossen, maar daar ligt niet het probleem.

Top! :thumbs: Ben ook erg blij met het resultaat (100% oplossing, efficiëntie en geen luchtbelletjes/mist meer).

Het is beter om een arme waterkolombemesting te hebben icm een rijke bodem zoals een soil.
Het is beter om een rijke waterkolombemesting te hebben icm een inherente bodem zoals zand of grind
Ik zou gaan voor een lean-dose bemesting. Dus voeding van Tropica, ADA of Vimi

Klinkt logisch. Uitgaande van ADA (aangezien ik een ADA bodem heb), zou ik dan dagelijks ADA Green Brighty Mineral en ADA Green Brighty Neutral K moeten toevoegen?

MC valt onder Medium light, en dat is nog steeds 25 tot 50 lumen

Ben je er echt van overtuigd dat dit de oorzaak is van de algen? Naar mijn idee groeit de MC namelijk als kool.... (zie ook mijn foto-album topic).

Hetb is idd niet ideaal, maar omdat je een 50% ww doet per week zou het feitelijk niet uit mogen maken.

Met die gedachte heb ik die stenen ook gekocht, maar ik twijfel toch maar om ze -voor de zekerheid- te gaan vervangen voor Dragonstone.
 
Klinkt logisch. Uitgaande van ADA (aangezien ik een ADA bodem heb), zou ik dan dagelijks ADA Green Brighty Mineral en ADA Green Brighty Neutral K moeten toevoegen?
De 1e 2 maanden alleen Brighty K en Green Brighty Mineral. na 2 maanden: Brighty K, Brighty Mineral en Brighty Iron
Je mag tot 3 maal de dosis
Ben je er echt van overtuigd dat dit de oorzaak is van de algen? Naar mijn idee groeit de MC namelijk als kool....
Het kan wellicht wel hard groeien, maar de kwaliteit is gewoon niet goed genoeg.:sorry:
 
Dan ben je natuurlijk nog niet van de alg af, dus Veel handmatig verwijderen en verversen.


Je hebt nu een ernstig teveel aan NO3 en ik verwacht ook een ophoping van fosfaat.


Richtlijn:
Nitraat: NO3
- tot 2 goed
5~10 teveel
20~45 ernstig teveel - hierdoor word de groei ernstig bellemert
> 45 onrealistich. Komt nooit voor - het testmateriaal is onbetrouwbaar
Let erop dat als er NO2 in het water is de test op NO3 onbetrouwbaar is!

PO4 - fosfaat
< 0.05 goede balans voor planten en vis
0.1~0.5 een lichte overschot van voedingsstoffen. Er is een ophoping van fosfaat. Kan alg veroorzaken!
1 teveel. Misschien heb je teveel vis of je geeft teveel voeding. Als je planten niet genoeg opnemen moet je meer snelgroeiers, kalium en micro's gaan toevoegen.
 
Een ADA soil en een AIO is altijd een slechte combinatie.

Je mos heeft teveel voeding en je bodembedekker heeft te weinig licht

En... door CO2 icm seiryu loopt je KH op: en ook dat verstaan we onder onstabiele CO2.

Hoeveel waterwissel doe je per week?
kan ik hier uit opmaken dat seiryu kalk bevat? bvd
 
Dan ben je natuurlijk nog niet van de alg af, dus Veel handmatig verwijderen en verversen.


Je hebt nu een ernstig teveel aan NO3 en ik verwacht ook een ophoping van fosfaat.


Richtlijn:
Nitraat: NO3
- tot 2 goed
5~10 teveel
20~45 ernstig teveel - hierdoor word de groei ernstig bellemert
> 45 onrealistich. Komt nooit voor - het testmateriaal is onbetrouwbaar
Let erop dat als er NO2 in het water is de test op NO3 onbetrouwbaar is!

PO4 - fosfaat
< 0.05 goede balans voor planten en vis
0.1~0.5 een lichte overschot van voedingsstoffen. Er is een ophoping van fosfaat. Kan alg veroorzaken!
1 teveel. Misschien heb je teveel vis of je geeft teveel voeding. Als je planten niet genoeg opnemen moet je meer snelgroeiers, kalium en micro's gaan toevoegen.

Thanks! Het is niet dat ik aan jou twijfel hoor, maar hoe zit het precies met die richtlijnen? Ik lees hier op het forum namelijk dat best veel mensen 10-20ppm nitraat hanteren en met een verhouding van 1:10 dan op 1-2ppm fosfaat uitkomen. Gilles zegt hier ook dat fosfaat geen algen veroorzaakt en toont daar zelfs een bak met 10ppm fosfaat. Verder geeft zijn All-In-One bij de standaard dosering een waarde van 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Volgens bovenstaande richtlijnen zou dat al teveel zijn? Hoe zit dat precies?
 
h2o2 via oxidator of spot treatment de 3% versie 1 ml per liter aquariumwater

Kun je dit nader toelichten? Voor zover ik begrijp moet je de oorzaak bestrijden en is H2O2 echt een laatste redmiddel.
 
Naast de bestrijding moet je inderdaad ook de oorzaak oplossen want anders is de alg snel terug. Maar wat Triple zegt is een prima manier om naast het oplossen van de oorzaak de algen te bestrijden.
 
Veel al wordt de verhouding 10/1geadviseerd, maar dat kan ook 20/2 zijn natuurlijk, de EI gebruikers komen zelfs nog wat hoger uit.
 
Verder geeft zijn All-In-One bij de standaard dosering een waarde van 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Volgens bovenstaande richtlijnen zou dat al teveel zijn? Hoe zit dat precies?

Die AIO is meer bedoeld voor de EI gebruikers en vaak doseert men standaard bij de EI 20 en 2 mg per week. Wekelijks ververs je de helft en dan reset je alles weer. Je moet eigenlijk de toevoeging afstemmen op je verbruik als je niet de EI volgt en dan is in de regel een waarde van 15/1,5 meer dan voldoende.
 
Naast de bestrijding moet je inderdaad ook de oorzaak oplossen want anders is de alg snel terug. Maar wat Triple zegt is een prima manier om naast het oplossen van de oorzaak de algen te bestrijden.

Helder :thumbs:

Veel al wordt de verhouding 10/1geadviseerd, maar dat kan ook 20/2 zijn natuurlijk, de EI gebruikers komen zelfs nog wat hoger uit.

Excuses, bedoelde inderdaad ook 10:1 :)

Die AIO is meer bedoeld voor de EI gebruikers en vaak doseert men standaard bij de EI 20 en 2 mg per week. Wekelijks ververs je de helft en dan reset je alles weer. Je moet eigenlijk de toevoeging afstemmen op je verbruik als je niet de EI volgt en dan is in de regel een waarde van 15/1,5 meer dan voldoende.

Ook helder. Echter snap ik nog niet helemaal dat de waardes in mijn bak te hoog zouden zijn. NO3 zit tussen de 10-20ppm (twijfel bij aflezen, neig meer naar 20ppm) en PO4 zit tussen de 0.5-1ppm (wederom twijfel, neig meer naar 0.5). Ik gebruik een druppeltest. Aangezien ik een wekelijkse waterwissel doe van 50% zouden deze waardes toch geen problemen moeten opleveren?
 
Nou ik zie net dat jj geen gewone bodem hebt en zoals Corne al opmerkte moet je dan oppassen met toevoegibgen. Hoe en wat kan Corne wellicht uitleggen maar dan moet je minder voeding in de waterkolom hebben zover ik weet.

Dan ben je natuurlijk nog niet van de alg af, dus Veel handmatig verwijderen en verversen.


Je hebt nu een ernstig teveel aan NO3 en ik verwacht ook een ophoping van fosfaat.


Richtlijn:
Nitraat: NO3
- tot 2 goed
5~10 teveel
20~45 ernstig teveel - hierdoor word de groei ernstig bellemert
> 45 onrealistich. Komt nooit voor - het testmateriaal is onbetrouwbaar
Let erop dat als er NO2 in het water is de test op NO3 onbetrouwbaar is!

PO4 - fosfaat
< 0.05 goede balans voor planten en vis
0.1~0.5 een lichte overschot van voedingsstoffen. Er is een ophoping van fosfaat. Kan alg veroorzaken!
1 teveel. Misschien heb je teveel vis of je geeft teveel voeding. Als je planten niet genoeg opnemen moet je meer snelgroeiers, kalium en micro's gaan toevoegen.
 
Nou ik zie net dat jj geen gewone bodem hebt en zoals Corne al opmerkte moet je dan oppassen met toevoegibgen. Hoe en wat kan Corne wellicht uitleggen maar dan moet je minder voeding in de waterkolom hebben zover ik weet.

Duidelijk, wacht zijn reactie op mijn eerdere bericht even af. Ik snap het feit wel dat er in mijn bodem ook veel voedingsstoffen zitten die wordt afgegeven, maar mijn logische gedachte zou zijn dat dit dan ook meetbaar is in de waterwaardes... Maargoed, ligt blijkbaar toch wat anders ;)
 
Als ik 't goed gelezen heb in je startpost, zijn de problemen begonnen een week nadat je bent overgeschakeld van enkel leidingwater naar een mix met osmosewater/leidingwater. Heb je toevallig nog je waterwaarden van voor die omslag?
Los hiervan; advies van Cornelius is zeker de moeite waard om op te volgen :)
 
Als ik 't goed gelezen heb in je startpost, zijn de problemen begonnen een week nadat je bent overgeschakeld van enkel leidingwater naar een mix met osmosewater/leidingwater. Heb je toevallig nog je waterwaarden van voor die omslag?
Los hiervan; advies van Cornelius is zeker de moeite waard om op te volgen :)

Klopt. Daarvoor:

KH: 8
GH: 2
pH: 7
 
Klopt. Daarvoor:

KH: 8
GH: 2
pH: 7
Je pH en KH zijn amper gewijzigd; ik zie wel een toename in je GH, dus je TDS zal ook wel hoger liggen nu. Voor zover ik weet; is osmosewater geen ster in verwijderen van bruinalg. Welke filtermedia heb je in je filter? Wellicht kun je daarin nog iets verbeteren.
 
Duidelijk, wacht zijn reactie op mijn eerdere bericht even af. Ik snap het feit wel dat er in mijn bodem ook veel voedingsstoffen zitten die wordt afgegeven, maar mijn logische gedachte zou zijn dat dit dan ook meetbaar is in de waterwaardes... Maargoed, ligt blijkbaar toch wat anders ;)

Hier een link van zijn site met veel bruikbare info:
 
Je pH en KH zijn amper gewijzigd; ik zie wel een toename in je GH, dus je TDS zal ook wel hoger liggen nu. Voor zover ik weet; is osmosewater geen ster in verwijderen van bruinalg. Welke filtermedia heb je in je filter? Wellicht kun je daarin nog iets verbeteren.

Eheim 2213, van onder naar boven: Eheim Mech > grove sponzen >filterwatten > Spirorax > Purigen.
 
Eheim 2213, van onder naar boven: Eheim Mech > grove sponzen >filterwatten > Spirorax > Purigen.
Welke mech heb je? Die keramische pijpjes (a la Siporax), die zwarte dingen of de bio variant?
Persoonlijk hou ik liefst grove spons > fijne spons > biologisch (ik heb Seachem Matrix) > filterwatten > evt Purigen aan.
 
Welke mech heb je? Die keramische pijpjes (a la Siporax), die zwarte dingen of de bio variant?
Persoonlijk hou ik liefst grove spons > fijne spons > biologisch (ik heb Seachem Matrix) > filterwatten > evt Purigen aan.

Deze heb ik. De indeling is eigenlijk een bewuste keuze geweest en heb ik gedaan n.a.v. adviezen hier op het forum. Denk jij dat de oorzaak van mijn probleem in het filter zit?
 
Thanks! Het is niet dat ik aan jou twijfel hoor, maar hoe zit het precies met die richtlijnen? Ik lees hier op het forum namelijk dat best veel mensen 10-20ppm nitraat hanteren en met een verhouding van 1:10 dan op 1-2ppm fosfaat uitkomen.
Dit zijn de richtlijnen van ADA, dus als je werkt met hun producten (soil, additives en plantenvoeding) krijg je vanzelf een mooie bak met planten.

Waarden van 1:10 is mogelijk met een soil, maar dan moet de bak wel genoeg zijn 'gematured'.
Trouwens; ik heb nog nooit een bak gezien voorzien van een soil, met een bemestingsverhouding 1:10, met een mooi gezond plantenbestand.

Hier wat leesvoer omdat er erg veel over valt te vertellen: Diverse soorten van bemesting

edit: John was me al voor met de link (y)

Thanks! Het is niet dat ik aan jou twijfel hoor, maar hoe zit het precies met die richtlijnen? Ik lees hier op het forum namelijk dat best veel mensen 10-20ppm nitraat hanteren en met een verhouding van 1:10 dan op 1-2ppm fosfaat uitkomen. Gilles zegt hier ook dat fosfaat geen algen veroorzaakt en toont daar zelfs een bak met 10ppm fosfaat. Verder geeft zijn All-In-One bij de standaard dosering een waarde van 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Volgens bovenstaande richtlijnen zou dat al teveel zijn? Hoe zit dat precies?

Het zijn twee verschillende methodes, welke beiden kunnen worden gebruikt om succes te behalen.
Bij de EI wordt er van uit gegaan de planten stijf in de voeding te zetten, zodat ze altijd voldoende hebben door een overschot te creëren..
Bij de ADA methode, meer een "lean dosing", worden de planten voorzien van enkel de voeding die ze gebruiken.
Er zijn in deze vele wegen naar Rome.
ADA is geen fan van hoge fosfaatwaardes en brengt dat in verband met algproblemen. Niet omdat de voedingsstoffen dat veroorzaken. Maar als er alg gaat
ontwikkelen in je bak en je hebt een rijke waterkolomdosering is het een lastige klus om de alg te bestrijden, daarom zie je met de 'ADA manier' veel minder problemen met alg.

Bij lage fosfaatwaardes, zul je uiteraard de nitraat ook niet te hoog moeten hebben,
dus vandaar dat beiden minimaal worden geadviseerd bij ADA. Daarbij wordt ook fosfaat in het soil opgeslagen, dus wanneer je het niet in de waterkolom meet,
kan het best in redelijke mate aanwezig zijn in het soil en daar beschikbaar zijn voor planten.
Ook vind er in het soil door de aanwezigheid van bacteriën en stikstofverbindingen het nitrificatieproces plaats al dicht bij de wortels.
Voordat je dit meet in het water in de vorm van NO3, wordt het dus al door de wortels opgenomen.
 
Ah ja; ik zie dat dit ook als voorfiltermassa gebruikt kan (of hoort te) worden. Dan lijkt me de plek in 't filter prima. Ik weet niet of ik de filterwatten voor de siporax zou plaatsen, maar meerdere wegen leiden naar Rome natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan