Wat is er nieuw

Algen in Discus Aquarium

Ook kunnen externe factoren de PH-meting sterk beïnvloeden zoals lek-stromen of aardlussen.
Mijn scheikunde is een tijd terug, hoezo kan elektriciteit de pH (=zuurgraad) beïnvloeden?

Mijn scheikunde is een tijd terug, hoezo kan elektriciteit de pH (=zuurgraad) beïnvloeden?
Niet de PH-waarde van het water maar wel de meet methode (via een PH-probe in een aquarium met veel externe factoren zoals heaters/pompen/sensoren)

Voor principe een citaat uit: https://atlas-scientific.com/blog/how-does-a-ph-probe-work
1739267467200.png

V.w.b. beïnvloeding van de meting door externe factoren, google maar eens op: ph probe ground looping

Op dit aquaforum is al veel geschreven over het wel/niet aarden van een aquarium.

Zelf probeer ik altijd de root-cause weg te nemen (de oorzaak van het probleem oplossen), heb meerde type sensoren in mijn bak waaronder ook 2 PH-probes.
Ik heb mijn (zoetwater) bak dus niet geaard (heb overigens niet eens WCD's in woonkamer met randaarde)

Laatst bewerkt:
Mijn scheikunde is wellicht nog langer geleden. Of de pH hierdoor beïnvloed wordt weet ik niet, maar de pH meting kan hierdoor zeker beïnvloed worden.
Daarnaast is de kH gemeten met een druppeltest "slechts" een indicatie. Geen waarheid.

PH-probe in een aquarium met veel externe factoren zoals heaters/pompen/sensoren)
Het lijkt dat de TS een titanium heater (schego o.i.d.) in zijn bak heeft, deze moet volgens mij ook geaard aangesloten worden (op een WCD met randaarde)
Het is dus ook de vraag of de benodigde temperatuur-controller-sensor een potentiaal verschil kan veroorzaken t.o.v. de PH-probe/controller

Ik heb geen ervaring met Schego o.i.d.

Daarnaast is de kH gemeten met een druppeltest "slechts" een indicatie. Geen waarheid.
Ik negeer de KH druppeltest waarde (Colombo KH=12, Sera KH=9) voor mijn bak, het verschil zegt al genoeg.
Een goede (Lab/Industriële) KH test is mij veel te duur, deze zul je zelden/niet aantreffen op een aquarium-webshop.

Mijn water leverancier kan dat veel beter (Vitens KH=10) met wel goede test methode.
Maar zelfs deze waarde zou ik nooit gebruiken voor het bepalen van CO2 via PH/KH-tabel ondanks dat ik geen KH-verlagende/verhogende bodem/objecten gebruik.
Volgens PH/KH-tabel zou ik met een KH=10 en een ingestelde PH=6.71 uitkomen op CO2=60mg/L, terwijl mijn DC (van Colombo) is heel lichtgroen wat meer tegen de 25mg/L zal zitten.

Laatst bewerkt:
Dat is een flink verschil, ik ga daarom ook af op de dc.
Voordat ik ook een DC gebruikte bepaalde ik de hoeveelheid CO2 door waarneming, niet de groei van de planten maar het gedrag van de vissen, meer aan oppervlakte dan een veel te hoge CO2 waarde, dan PH met minimaal 0.1 verhogen, niet heel netjes.

Daarbij kunnen niet alle vissen goed tegen een hogere co2 en Clownbotia s zul je dan veel minder actief zien.

Basic naar plantengroei zijn voor mijn
Kh tussen 2-6
No3 tussen 5-20 mg/l(meetbaar houden)
Po4 tussen 0,2 -5mg/l(meetbaar houden)
Co2 groene tot groen/gele kleur dropchecker
0,25 watt /l verlichting +-10uur of
0,5 watt/l verlichting +-6uur
Wat extra voeding in de bodem bij moeras en stengelplanten
Zachte waterbeweging door het volledige aquarium

Je 28 graden is voor overgrote deel van de planten geen echt probleem.
28°kan wel wat meer alg geven.
Niet toespitsen op de reeds bestaande alg( eventueel verwijderen) maar zorgen dat de verse nieuwe bladeren algarm blijven

Thnx voor de uitleg, er komt weer het een en ander boven.

Het lijkt dat de TS een titanium heater (schego o.i.d.) in zijn bak heeft, deze moet volgens mij ook geaard aangesloten worden (op een WCD met randaarde)
Het is dus ook de vraag of de benodigde temperatuur-controller-sensor een potentiaal verschil kan veroorzaken t.o.v. de PH-probe/controller

Ik heb geen ervaring met Schego o.i.d.
Zou het zo kunnen zijn omdat ik de titanium heater van Aqua Medic en de ph probe in de buurt van elkaar heb hangen ik een mis wijzing krijg op mijn c02 computer ? Ze zitten allemaal op hetzelfde geaarde stopcontact en op dezelfde stroom groep in huis ?

Wat ik ook raar vind dat ook al heb ik de co2 ingesteld op 6,4 ik geen gele of geel groene dc kleur.

Ook na het vervangen van de dc vloeistof houd ik dezelfde kleur.

Zou het zo kunnen zijn omdat ik de titanium heater van Aqua Medic en de ph probe in de buurt van elkaar heb hangen ik een mis wijzing krijg op mijn c02 computer ? Ze zitten allemaal op hetzelfde geaarde stopcontact en op dezelfde stroom groep in huis ?

Wat ik ook raar vind dat ook al heb ik de co2 ingesteld op 6,4 ik geen gele of geel groene dc kleur.

Om onderlinge beïnvloeding uit te sluiten kan je een (maat)beker vullen met aquarium water en de PH-probe van het aquarium hier 15 minuten in hangen en kijken of je nog steeds 6.4 meet, een verschil van 0.1 mag je hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan