Algen onder controle krijgen


attobytes

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2008
Berichten
427
Locatie
Zoersel, België
Het is voor mij een tijdje geleden dat ik het forum nog bezocht heb & ik kom gelijk terug met een vraag (sorry daarvoor).
Eind december 2019 heb ik mijn aquarium opgestart 100x100x50 met bioloog 80x40x40 maar ik krijg helaas de algengroei niet onder controle.

Er zit behoorlijk veel stroming in de bak vanwege de bewoners, dit zijn vnl. hypan. zebra welke graag wat stroming hebben.
De temperatuur zit tussen de 27.8 en 28 graden, wat de plantenkeuze ook niet makkelijk maak. Ik heb gekozen voor enkele crypto, vallesinera gig & veel anubias.
Vanwege de algen doen de planten het eigenlijk ook niet super helaas.

Wekelijks ververs ik 20% water, ik gebruik hiervoor gewoon kraanwater, ik heb mijn lamp(daytime cluster control) boven het aquarium ook al fel gedimd & de brand uren verminderd.
Helaas constateer ik toch dat de algen blijven terugkomen, vooral bruin, baard en draadalg. De bladeren van de anubias & bovenkant van de stenen hebben het meeste last.
Het aquarium heeft geen direct zonlicht, het staat wel op 3m afstand van een groot raam aan de noordkant van het huis.

Graag zou ik jullie advies willen vragen om de algengroei onder controle te krijgen, pluspunt zou ook zijn dat de planten het beter doen. Ter verduidelijking zal ik enkele foto's toevoegen.

Als laatste zijn dit de waterwaardes:
NO3: tussen 10 en 20mg/l
NO2: 0
GH: 6
KH: 8
PH: 7.6
 

Bijlagen

  • IMG_3155.JPG
    IMG_3155.JPG
    87.6 KB · Weergaven: 141
  • IMG_3169.JPG
    IMG_3169.JPG
    187.4 KB · Weergaven: 128
  • IMG_3170.JPG
    IMG_3170.JPG
    220.5 KB · Weergaven: 139
  • IMG_3154.JPG
    IMG_3154.JPG
    102.6 KB · Weergaven: 124
  • IMG_3172.JPG
    IMG_3172.JPG
    199 KB · Weergaven: 134
Ik mis je po4 waarde nog. Om te beginnen heb je vrij weinig co2 in de bak. Daarbij houdt de Anubia niet van veel licht en deze zou beschut moeten staan want anders kan de plant het niet bijbenen en krijg je algvorming.
Kun je iets over het licht vertellen en wat voeg je aan voeding toe?
 
Vanwege de algen doen de planten het eigenlijk ook niet super helaas.
Ik denk dus dat het andersom is. Je planten doen het minder en daarom slaan algen toe. En daardoor worden je planten zwakker maar het is niet perse de onderliggende oorzaak.
Omdat je veel stroming hebt zou ik het eerste kijken naar de stroming bij je oppervlak, als die hoog is dan verlies je veel CO2 en komen je planten daar tekort. Voeg je CO2 toe?
 
De PO4 kan ik niet heel correct meten, de druppeltest van Sera zegt tussen de 4 en de 10mg/l.

De lamp is een daytime matrix100.0 die 5 led modules heeft, link fabrikant.
Ik gebruik de TC420 voor Led control, ik voeg het schema nog toe als bijlage.
Voeding, heb ik rootsticks van colombo gebruikt, (FE tabs, nutri tabs) en de algemene rootsticks van easy life.

CO2 is idd een pijnpunt, ik heb een installatie staan met flessen maar door de hoeveelheid stroming die op de bak staat gaat dit weinig effect hebben denk ik?

edit,
Ik heb de anubias wel niet direct onder de lamp proberen plaatsten maar vermoedelijk is dit nog te dicht?
 

Bijlagen

  • tc420.PNG
    tc420.PNG
    9.5 KB · Weergaven: 101
CO2 lijkt me inderdaad je probleem. Je kan proberen om je CO2 opgelost te krijgen vóórdat het in je bak komt. Dat kan je bereiken met een reaktor. Je moet namelijk de contacttijd water/CO2 zo lang mogelijk maken. Maar omdat je werkt met een sterke stroming zou dat ook gelden in je reaktor wat je wellicht op kan vangen met een grotere pot. Welk filter(debiet) gebruik je trouwens?
 
Voor stroming gebruik ik de Aqua Medic EcoDrift 8.2 die staat op "random mode" & zorgt voor een pulserende stroming.
In de bioloog zelf gebruik ik een Eheim opvoerpomp die +/- 3400liter/uur verzet.

Zou ik zo'n reactor in de inloop van de bioloog kunnen plaatsen? Welk type reactor zou je aanraden?
Voor de duidelijkheid voeg ik nog enkele foto's van de bioloog toe.
 

Bijlagen

  • bak.jpeg
    bak.jpeg
    183.4 KB · Weergaven: 95
  • Bioloog.jpeg
    Bioloog.jpeg
    224.1 KB · Weergaven: 95
Voor stroming gebruik ik de Aqua Medic EcoDrift 8.2 die staat op "random mode" & zorgt voor een pulserende stroming.
In de bioloog zelf gebruik ik een Eheim opvoerpomp die +/- 3400liter/uur verzet.

Zou ik zo'n reactor in de inloop van de bioloog kunnen plaatsen? Welk type reactor zou je aanraden?
Voor de duidelijkheid voeg ik nog enkele foto's van de bioloog toe.
Dat zou je inderdaad kunnen doen. Zelf zou ik in dat geval kiezen voor een Cerges reaktor type die overigens zeer eenvoudig zelf te bouwen zijn.
 
Ik kijk naar de uitstroom in je bak maar geeft dat wel een goede circulatie en kun je niet beter een lage spraybar gebruiken?
 
Ik kijk naar de uitstroom in je bak maar geeft dat wel een goede circulatie en kun je niet beter een lage spraybar gebruiken?

De uitvoer van de opvoerpomp is vertakt in 2, het achterste deel is een Eheim diffusor die lucht inbrengt en naar beneden gericht is richting the wavemaker. De voorste uitvoer is meer naar de bovenste waterlaag gericht. Door het gebruik van de wavemaker heb ik vrijwel geen dode plekken meer voor circulatie.

Ik heb wel een spraybar liggen, denk je dat ik er baat bij zou hebben om deze op de voorste uitvoer te zetten?

@benvo, ik ga me even verdiepen in de Cerges reaktor, bedankt voor de hint. Ik had er eerlijk gezegd nog niet van gehoord, als ik zo CO2 kan toevoegen & toch de hoge stroming/zuurstof inbreng kan behouden gaan de L46 het ook zeer op prijs stellen denk ik.
Maar voor de duidelijkheid, volgens jullie zou door het toevoegen van CO2 mijn planten beter groeien en de algen bloei afnemen?
 
als je water en lucht mengt met water zal de samenstelling van de opgeloste gassen relatief gelijk zijn/worden aan de samenstelling van de lucht.
(relatief wil zeggen gecorigeerd voor de verschillende oplosbaarheden van verschillende gassen)
Je CO2 zakt daarmee over het algmeen onder de 1 ppm, omdat onze atmosfeer nou eenmaal niet heel veel co2 bevat.

omgekeerd geeft beluchting alleen extra zuurstof als de hoeveelheid zuurstof in het water relatief lager is dan in de lucht. bij een schoon aquarium met voldoende oppervlakte beweging is beluchten meestal niet heel zinvol, omdat het verschil toch al marginaal is. In bakken met co2 bemesting kan het juist het zuurstof gehalte verlagen. Omdat in dat geval planten (of algen) ook heel veel zuurstof afgeven.

IMO zou je overdag de CO2 aan moeten zetten en de beluchting uit, en in de nacht het omgekeerde. op die manier heb je altijd maximaal zuurstof en profiteer je van co2 bemesting, met hopelijk mooiere planten tot gevolg.
Daarbij zou ik ook een plantenvoeding toevoegen, co2 maakt ook trage groeiers hongeriger.
 
omgekeerd geeft beluchting alleen extra zuurstof als de hoeveelheid zuurstof in het water relatief lager is dan in de lucht. bij een schoon aquarium met voldoende oppervlakte beweging is beluchten meestal niet heel zinvol, omdat het verschil toch al marginaal is. In bakken met co2 bemesting kan het juist het zuurstof gehalte verlagen. Omdat in dat geval planten (of algen) ook heel veel zuurstof afgeven.

IMO zou je overdag de CO2 aan moeten zetten en de beluchting uit, en in de nacht het omgekeerde. op die manier heb je altijd maximaal zuurstof en profiteer je van co2 bemesting, met hopelijk mooiere planten tot gevolg.
Daarbij zou ik ook een plantenvoeding toevoegen, co2 maakt ook trage groeiers hongeriger.

Het oppervlaktewater in mijn bak beweegt hier niet erg veel, de enige beweging wordt veroorzaakt door de aanzuig naar de bioloog (Herbie filter zie foto bijlage). Zuurstof toevoegen doe ik via uit 1 van de uitlopen van de opvoerpomp (Eheim diffusor, zie ook foto bijlage).
Zou ik de diffusor best vervangen door een spraybar & dan een extra luchtpomp voorzien op timer voor 's nachts als ik voor CO2 injectie ga met reactor?
 

Bijlagen

  • Herbie-1.jpg
    Herbie-1.jpg
    30.1 KB · Weergaven: 80
  • eheim-diffusor-klein-voor-slang-9-12.jpg
    eheim-diffusor-klein-voor-slang-9-12.jpg
    26.8 KB · Weergaven: 117
een spraybar is voornamelijk nuttig om een relatief laag pompvermogen toch overal in de bak circulatie te krijgen. volgens mij heb jij meer dan genoeg pompcapiciteit, en geen probleem met de circulatie. een gewone uitstroom zou voldoen en ik zie de toegevoegde waarde van een spraybar niet. maar ik ben sowieso geen fan van die dingen.

los daarvan zou ik idd overdag co2 bemesten en snachts beluchten, tegelijkertijd is iig niet handig omdat je dan alle co2 de bak uit blaast, en bij co2 bemesting je planten ws meer zuurstof produceren dan de beluchting toevoegd.
 
een spraybar is voornamelijk nuttig om een relatief laag pompvermogen toch overal in de bak circulatie te krijgen. volgens mij heb jij meer dan genoeg pompcapiciteit, en geen probleem met de circulatie. een gewone uitstroom zou voldoen en ik zie de toegevoegde waarde van een spraybar niet. maar ik ben sowieso geen fan van die dingen.

los daarvan zou ik idd overdag co2 bemesten en snachts beluchten, tegelijkertijd is iig niet handig omdat je dan alle co2 de bak uit blaast, en bij co2 bemesting je planten ws meer zuurstof produceren dan de beluchting toevoegd.

Dan laat ik de diffusor hangen en sluit ik het luchtventiel van zodra de planten het beter gaan doen. Denk je dat 8mg/l zuurstof dag en nacht haalbaar is als ik CO2 toevoeg? Ik ben ook van plan nog enkele planten toe te voegen van zodra de CO2 erop staat, maar het is niet de bedoeling een vol beplant aquarium te hebben (gewoon een gezond plantenbestand).
Zou voor een beperkt aantal planten 10mg/l CO2 voldoende zijn, of moet ik toch naar de 20(deze hoeveelheid schrikt me wat af eerlijk gezegd), vooral omdat de vissen van een hoog zuurstof gehalte houden.
 
Ben nog aan het twijfelen om de reactor al dan niet zelf te maken of the laten maken. Ik zou graag ook de CO2 aansturen via een pH controller, lijkt me wel handig & sommige van die controllers hebben ook een alarm.
Voor extra veiligheid kan dit zeker tellen aangezien je niet constant voor de bak zit.. :)
 
Los van alg of co2, wanneer je bewoners een hoog zuurstof niveau nodig hebben, heb je dan al eens gedacht aan het gebruik van een oxydator?

Wij gebruiken ze zelf vooral nu bij de hogere temperaturen, omdat onze planten normaal genoeg zuurstof produceren voor de bewoners en de bacteriën, maar met wat hogere temperaturen kan dat soms wat lastiger zijn.
 
Maar voor de duidelijkheid, volgens jullie zou door het toevoegen van CO2 mijn planten beter groeien en de algen bloei afnemen?
nee, dat is geen garantie voor het oplossen van je algenprobleem
Zou voor een beperkt aantal planten 10mg/l CO2 voldoende zijn, of moet ik toch naar de 20(deze hoeveelheid schrikt me wat af eerlijk gezegd), vooral omdat de vissen van een hoog zuurstof gehalte houden.
Ik zou ook richting de 20 ppm aanhouden. Niet omdat je planten om die hoeveelheid vragen; je gaat simpelweg teveel verliezen door je bioloog en stroming.
Van die hoeveelheid hoef je niet te schrikken wat betreft de zuurstof. O2 en CO2 werken apart van elkaar. Maw CO2 zal niet de plaats innemen van de O2.

Maar ik zou me persoonlijk meer gaan focussen op je plantbemestingsregime.
 
Laatst bewerkt:
Men denkt vaak dat bij veel co2 dat ten koste gaat van de zuurstof maar dat is niet juist zoals Corne al aangeeft en die gaan prima samen in je bak.
 
Nog niet gedacht aan een oxidator, ik wil de CO2 zeer langzaam opbouwen moest zuurstof toch een probleem worden zal ik dit zeker in het achterhoofd houden.

@Cornelius is er een bepaald type plantenvoeding dat je me zeker kan aanraden? Begin ik hier best al mee voor ik CO2 ga toevoegen?

@jessicapilon bij mij persoonlijk zal dit de eerste keer zijn dat ik werk met CO2(vandaar de onwetendheid/voorzichtigheid), als ik het zo lees moet een gezonde balans tussen de 2 zeker mogelijk zijn!
 
@Cornelius is er een bepaald type plantenvoeding dat je me zeker kan aanraden? Begin ik hier best al mee voor ik CO2 ga toevoegen?
Ligt een beetje aan je bodem/ bodemopbouw.
Maar zou iedergeval beginnen om periodiek voedingscapsules bij de wortels te plaatsen en een 'All in One' te gebruiken (Wel die van aquariumbemesting.nl en niet die van plantedbox)
 
Ligt een beetje aan je bodem/ bodemopbouw.
Maar zou iedergeval beginnen om periodiek voedingscapsules bij de wortels te plaatsen en een 'All in One' te gebruiken (Wel die van aquariumbemesting.nl en niet die van plantedbox)

Waarom adviseer je de all in one van aquariumbemesting boven die van planted box?
 
Waarom adviseer je de all in one van aquariumbemesting boven die van planted box?
Omdat ik verhoudingsgewijs meer plantproblemen zie bij plantedbox dan bij die van aquariumbemesting.nl
En dat komt,naar mijn inziens, omdat de AIO van plantedbox gebaseerd is op de EI
en de 'complete' van aquariumbemesting.nl wel dezelfde targets van EI aanhoud.

Daarbij heb ik ervaring met beide
 
Ben nog aan het twijfelen om de reactor al dan niet zelf te maken of the laten maken. Ik zou graag ook de CO2 aansturen via een pH controller, lijkt me wel handig & sommige van die controllers hebben ook een alarm.
Voor extra veiligheid kan dit zeker tellen aangezien je niet constant voor de bak zit.. :)
Bellen tellen is bij een geautomatiseerd systeem helemaal niet nodig. Je CO2 level wordt bepaald door vooraf ingestelde waardes en blijft zo, dag én nacht, stabiel. Zelf heb ik zo'n (eigenbouw-)systeem in mijn plantenbak.
 
Nog niet gedacht aan een oxidator, ik wil de CO2 zeer langzaam opbouwen moest zuurstof toch een probleem worden zal ik dit zeker in het achterhoofd houden.

@Cornelius is er een bepaald type plantenvoeding dat je me zeker kan aanraden? Begin ik hier best al mee voor ik CO2 ga toevoegen?

@jessicapilon bij mij persoonlijk zal dit de eerste keer zijn dat ik werk met CO2(vandaar de onwetendheid/voorzichtigheid), als ik het zo lees moet een gezonde balans tussen de 2 zeker mogelijk zijn!
Dat zuurstof probleem is me niet duidelijk. Ik zie ook niet in waarom er een zuurstof probleem zou moeten zijn?
 
Bellen tellen is bij een geautomatiseerd systeem helemaal niet nodig. Je CO2 level wordt bepaald door vooraf ingestelde waardes en blijft zo, dag én nacht, stabiel. Zelf heb ik zo'n (eigenbouw-)systeem in mijn plantenbak.

Hoeft eigenlijk ook niet maar ik merk hier wel met een spraybar dat als ik hem op heel veel bellen ga zetten dat niet alle co2 wordt opgelost en je meer kleine belletjes uit de spraybar komt. Ik heb dus een beetje uitgevogeld hoeveel nodig was om op de gwenste ph te blijven en dan heb je dat veel minder omdat je minder bellen toevoegt. Maar goed dat is mijn ervaring.
 
Omdat ik verhoudingsgewijs meer plantproblemen zie bij plantedbox dan bij die van aquariumbemesting.nl
En dat komt,naar mijn inziens, omdat de AIO van plantedbox gebaseerd is op de EI
en de 'complete' van aquariumbemesting.nl wel dezelfde targets van EI aanhoud.

Daarbij heb ik ervaring met beide

Ok dank je voor je toelichting.

Wij gebruiken all in one van planted box en hebben geen problemen met de planten wanneer wij onze voeding geregeld toedienen, maar wij combineren het ook met profito, en misschien maakt dat een verschil hier.
 
Bedankt voor de tips qua plantenvoedibg, ga zeker een kijkje nemen.

@benvo bedoel je dan dat ik de bellenteller niet hoef te gebruiken als ik een pH controller zou gebruiken?
 
Bedankt voor de tips qua plantenvoedibg, ga zeker een kijkje nemen.

@benvo bedoel je dan dat ik de bellenteller niet hoef te gebruiken als ik een pH controller zou gebruiken?
stel jezelf eens de vraag wat wil je bereiken met je bellen teller ?

Daarnaast met je injector breng je echt niet veel zuurstof toe aan het water, je stript wel je CO2 eruit.
Zuurstof toevoegen middels bellen is een utopie, zuurstof toevoegen is een diffusieproces die plaats vind op de grens van lucht en water.
Door simpel weg het water oppervlakte voldoende in beweging te brengen krijg je al een evenwicht in wat maximaal mogelijk opgelost kan worden.
Opgemerkt is wel dat dit temperatuur afhankelijk is...hoe kouder het water hoe meer zuurstof.
Maar in ons aquarium water is dat ook geen giga winst....25 graden celcius is 8 mg zuurstof en bij 20 is dat 9 mg.

Overdag CO2 toevoegen en snachts lucht toevoegen is in mijn optiek gewoon geld verspillen vwb CO2 verbruik
daarnaast fluctueert je Ph en of je vissen en planten dat leuk vinden betwijfel ik. Sterker nog, ik denk dat dit algen juist in de hand werkt....er is nl geen stabiliteit.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft eigenlijk ook niet maar ik merk hier wel met een spraybar dat als ik hem op heel veel bellen ga zetten dat niet alle co2 wordt opgelost en je meer kleine belletjes uit de spraybar komt. Ik heb dus een beetje uitgevogeld hoeveel nodig was om op de gwenste ph te blijven en dan heb je dat veel minder omdat je minder bellen toevoegt. Maar goed dat is mijn ervaring.
Bedankt voor de tips qua plantenvoedibg, ga zeker een kijkje nemen. @benvo bedoel je dan dat ik de bellenteller niet hoef te gebruiken als ik een pH controller zou gebruiken?
Hoeft eigenlijk ook niet maar ik merk hier wel met een spraybar dat als ik hem op heel veel bellen ga zetten dat niet alle co2 wordt opgelost en je meer kleine belletjes uit de spraybar komt. Ik heb dus een beetje uitgevogeld hoeveel nodig was om op de gwenste ph te blijven en dan heb je dat veel minder omdat je minder bellen toevoegt. Maar goed dat is mijn ervaring.
Nu heb ik, waarschijnlijk doordat ik in tegenstelling met jou, een reaktor gebruik sowieso geen bellen in mijn bak. Maar de afstelling van mijn systeem dekt de noodzaak voor zoiets dus ook af.
 
Bedankt voor de tips qua plantenvoedibg, ga zeker een kijkje nemen.

@benvo bedoel je dan dat ik de bellenteller niet hoef te gebruiken als ik een pH controller zou gebruiken?
Nou ja, ik ben zo'n ding niet nodig. Waarom zou ik bellen gaan tellen? met een automatisch systeem stel je een gewenste waarde in en de controller de opent en/of sluit het magneet ventiel wanneer nodig. Er zijn leden die gebruiken ook nog een dropchecker bij een automatisch systeem maar ook zo'n apparaatje gebruik ik niet. Mijn waardes worden aangeven op mijn meters, een extra controle hoeft voor mij niet.
 
Heb intussen de diffusor verwijderd, geen bellen meer, het aquarium oogt ook gelijk rustiger.

wat raden jullie aan voor snachts ? Magneetventiel op een tijdsklok hangen?
 
Een magneetventiel kan en dat heb ik jaren zo gedaan maar moet zeggen dat een ph controller veel fijner werkt.
 
Ik denk dat ik niet helemaal mee ben. Als ik de ph controller evolution controller van dennerle bekijk spreken ze in de manual van een co2 magneetventiel voor nachtschakeling. Het verschil met een gewone magneetventiel zie ik niet echt aangezien het ook werkt door er de spanning van af te halen.

Wat heb ik allemaal nodig met een controller? In bijlage de aangeraden setup in de dennerle manual.
 

Bijlagen

  • 3EF58951-A579-4380-B099-FC3C1A732CA0.png
    3EF58951-A579-4380-B099-FC3C1A732CA0.png
    2.1 MB · Weergaven: 140
Ik heb ook die van Dennerle en werk zonder magneetventiel waardoor 24 uur per dag de ph op de ingestelde waarde blijft. Ga je met een magneetventiel werken die tijdens de nacht de co2 toevoer stopt dan moet het s morgens wel vroeg weer gaan lopen omdat je anders een te lage ph en dus te weinig co2 hebt als de planten om co2 vragen. Ik zou zoiets dan ook gebruiken zonder een magneetventiel.
 

Terug
Bovenaan