Algen onder controle krijgen


Zonder magneetventiel kan je niet regelen en is heel je controller nutteloos, ik dit begrijp niet......

O sorry ik was even in de war met een schakelklok :stom: :stom: :sorry:. Volgens mij is het maandag ;)
 
Ik denk dat ik niet helemaal mee ben. Als ik de ph controller evolution controller van dennerle bekijk spreken ze in de manual van een co2 magneetventiel voor nachtschakeling. Het verschil met een gewone magneetventiel zie ik niet echt aangezien het ook werkt door er de spanning van af te halen.

Wat heb ik allemaal nodig met een controller? In bijlage de aangeraden setup in de dennerle manual.
Klopt niks van die afbeelding!!

1 = CO2 fles, dus niet drukregelaar
2 = drukregelaar dus niet nachtschakeling
3 = magneetventiel en niet terugslag ventiel
4 = terugslagventiel en niet bellenteller
5 = bellen teller

de pH controller schakelt de magneetventiel aan of uit, dus open of dicht.
wil je zonder pH controller werken is ook prima maar dan heb je een tijdklok nodig of iets van een slimme stekker, ik zelf gebruik de philips hue slimme stekker omdat ik al philips hue lampen heb. Makkelijk met de telefoon de stekker te programmeren.
 
Klopt niks van die afbeelding!!

1 = CO2 fles, dus niet drukregelaar
2 = drukregelaar dus niet nachtschakeling
3 = magneetventiel en niet terugslag ventiel
4 = terugslagventiel en niet bellenteller
5 = bellen teller

de pH controller schakelt de magneetventiel aan of uit, dus open of dicht.
wil je zonder pH controller werken is ook prima maar dan heb je een tijdklok nodig of iets van een slimme stekker, ik zelf gebruik de philips hue slimme stekker omdat ik al philips hue lampen heb. Makkelijk met de telefoon de stekker te programmeren.

Mede door de berichten hier gaat mijn voorkeur toch uit naar een Ph Controller (zonder zal wss even goed werken maar het maakt in mijn ogen de setup en onderhoud toch iets meer "controleerbaar").

Heb ook gekozen voor de Dennerle evolution deluxe, los van de controller heb ik dan nog onderstaande onderdelen nodig?

- CO2 fles
- magneetventiel (heb ik nog, Dupla)
- drukregelaar (heb ik nog, Dupla)
- Dennerle CO2 nachtschakeling Comfort (Optioneel, aangezien de controller sowieso de toevoer 's nachts zal beperken?)
- terugslagventiel
- Reactor
 
Wat raden jullie aan:

- werken met een tijdsklok zodat er 's nachts geen co2 toegevoegd wordt (nadeel fluctuatie in pH = nadelig voor vissen)?
- s' nacht gewoon co2 blijven toevoegen, pH blijft stabiel (nadeel je co2 fles is sneller leeg)?

Als het enige nadeel is dat mijn fles sneller leeg is dan ga ik toch voor optie 2 of zijn er nog andere nadelen?
 
Met een ph controller zou ik zeggen 24/7 toevoegen want dan hoeft de co2 s morgens geen inhaalslag te maken en je hebt stabiele waarden. Tijdens de nacht wordt er amper/geen co2 verbruikt.
 
Heb intussen de diffusor verwijderd, geen bellen meer, het aquarium oogt ook gelijk rustiger.

wat raden jullie aan voor snachts ? Magneetventiel op een tijdsklok hangen?
Diffusor verwijderd? Hoe wordt dan nu de CO2 in het water gebracht?
 

Terug
Bovenaan