algen op bodemzand


Hallo,

Is weer een tijdje geleden dat ik wat gerapporteerd hebt over het algen probleem.
Na verschillende waterwissels en ook het toevoegen van een dosering turf in de eheim pomp blijft de blauwalg terugkomen.
Bijna al het kienhout met mos eruit gehaald en weg gegooid,jammer ging aan mijn hart om het vele mos wat door de jaren heen gegroeid is weg te gooien,maar ja moest verder met proberen.
Blauwalg is wel iets minder geworden maar er zijn nog vele spots waar te nemen.
Waterwaarden zijn gelijk gebleven als toen ik begon met experimenteren.
Toen ik de turf in de filter gedaan had denderde de Ph omlaag,stopte rondom de 6.55!!!! was bijna bang voor een Ph val,ging ook zo snel.
Dus nu lekker zacht water en blijft rondom 6.70 Ph hangen,mooie bruin gekleurd water,Nymphea die erin staat groeit fors naar boven naar het licht toe,die doet het echt goed en ik zie geen spoortje van blauwalg

Maar ja hoe kom ik nou eens een keer van die blauwalg op het zand af??? durf eigenlijk geen corydorassen toe te voegen,de laatste 2 scharrelen over de bodem door de blauwalg spots.

wie o wie heeft dit eerder ook meegemaakt met die blauwalg spots alleen op het zand.

DSC04445.JPG
 
Eerlijk gezegd ben ik het niet eens dat een te dunne bodem niet goed zo zijn.
Bij een grindbodem is dat anders, maar bij fijn zand heb je maar weinig plaats voor een goede bacteriecultuur.
Het vuil blijft er juist op liggen, dat vind ik het grote voordeel van fijn zand.
Hierdoor komt het door de stroming makkelijk in het filter terecht waar het tot een goede cultuur kan groeien.
Bij grind werkt dat net even anders, omdat het vuil er juist tussen zakt en daar, dus in de bodem ook een goede bacteriecultuur kan ontstaan.

Als ik door mijn zandbodem woel, komt er nauwelijks vuil naar boven.
Doe ik dat in de grindbodem van mijn vader, dan kan ik nauwelijks meer iets zien ;)


Maar om even terug te komen op je blauwalg, een paar vraagjes ;)

Wat voor filtermateriaal heb je in je eheim zitten, hoe vaak en hoe doe je dat schoonmaken?
Heb je toevallig nog een ander aquarium zonder blauwalg of ken je iemand in de buurt met een 'gezond' aquarium?
Klopt het dat je geen drijfplanten hebt?
Is de foto met het aantal planten nog recent?
Hoeveel en wat voer je allemaal?
 
Hallo Sanneke,

In de eheim zit siporax,biomech en een substraat plus in elke bak zit er filterdoek en nu dus ook een zakje turf,allen van eheim.
Filter maak ik elke maand schoon,ja er zijn mensen die maken elke week de filter schoon maar het is niet bewezen dat dat wat uitmaakt.
Klopt ik heb geen drijfplanten maar de bak draait al enkele jaren zonder drijfplanten en heeft bijna altijd dezelfde waterwaardes.
Een paar maanden geleden heb ik wel nieuwe TL,s gekocht.
Ik heb alleen maar een Nymphea erin staan plus dan nog wat mos,bak heeft wat weg van een zuid Amerika biotoop,ben wel van plan om een paar echinodorussen erbij te zetten.
S,ochtends krijgen de vissen 1 blokje diepvries en s,avonds wat droogvoer,nog niet eens een half theelepeltje,doe ik ook al jaren.
Vissen zien er gelukkig en gezond uit,heb ook een koppel nannacara anomala erin zwemmen en die hebben talloze jongen gehad.
 
Oké, bedankt voor de aanvulling!

Wat je zou kunnen proberen is om je filter veel meer met rust te laten.

Ik doe eens per maand de witte filterwatten uitspoelen in een emmer aquariumwater.

De rest van alle bakjes en sponzen doe ik hooguit eens per 4 of 6 maanden.

Het is belangrijk om wanneer je je filtermateriaal gaat uitspoelen, dat je dit niet onder de kraan doet, maar in een emmer waarin je wat aquariumwater hebt opgevangen.
Verder is het belangrijk om niet alle bakjes in een keer te spoelen, maar eens in de 2 maanden 1 bakje.


De blauwalgbacterie is in principe altijd aanwezig in het aquarium, maar kan ineens tot problemen zorgen als er iets veranderd. Bijvoorbeeld de verlichting of iets in je filter.


Het is nu zaak je bacterie cultuur weer gezond/in balans te krijgen, door je filter met rust te laten.
Het kan werken om uit een gezond aquarium een filterspons uit te knijpen in jouw filter.


Hopelijk gaat dit helpen.
Blijf wel alle spots steeds weghalen.
 
Wat bij mij de verspreiding van de blauwalg spots goed tegen ging was een UV filter.
Dood (deels) de bacterie in de waterkolom.
Inmiddels ben ik er vanaf.
 
Zuig de ergste plekjes af. Meet je nitraat eens. Is die laag dan is je bodemcultuur nog onvoldoende opgang. Gebrek aan nitraat is een nadeel voor de planten.

Lees dit eens met name dat stukje over stikstof en blauwalg:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/blauwalg

Ik heb 1 mm zand. Vrij grove korrel, Ik had ook blauwalg. Ik heb de bodem dikker gemaakt en de ergste plekjes afgezogen. Bij mij is het naar verloop van tijd helemaal verdwenen. Is wel zo'n 2 maanden overheen gegaan maar als het niet erger word dan doe je iets goed.

Geduld en veel succes gewenst
 
Sanneke,ga ik doen,wat langere periodes met filter schoonmaken.

Samzee,best prijzig zo,n UV filter en dan heb ik nog een probleem,heb nu bijna tot de pomp PVC leiding liggen alleen een klein stukje slang van en naar de af/toevoer leidingen,zal moeilijk worden om daar nog een UV filter ertussen te krijgen.

Rubz,inderdaad kon ik de nitraat haast niet meten,verkleurde haast niet,zal morgen weer een 40ml toevoegen.
Zoals ik zei,het wordt iets beter,spots worden kleiner,geduld hebben zeker.
 

Terug
Bovenaan