Algen op de bovenste bladeren


60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Berichten
261
Hallo

Mijn aquarium draai naar mijn mening goed.
Er zijn haast geen algen aanwezig wat mij stoord behalve de algen die op de bovenste bladeren van de van de planten zitten.
Die bladeren drijven of zitten net onder het wateroppervlak.
De alg die erop zit is volgens mij draadalg.
Wat kan ik hier aan doen.
 
Dat is denk ik een tekort aan co2 doordat daar meer lichtintensiteit is. Je kan de co2 eventueel verhogen of gebruik maken van drijvers of als dat kan het licht dempen.
Heb je een foto van de bak en weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan de bak?
 
Ik heb het zelfde probleem bij de drijfbladeren van de hydrocleis. en de stelen daar net onder,ik hou het in mijn geval op de led's die in de bovenste lagen "te " veel licht geven.
 
Je "denkt" dat het draadalg is? Misschien is het goed om alvorens advies te geven hier wat zekerheid over te hebben. Een foto zegt hier meer dan 1000 woorden! En je waterwaarden zijn ook welkom.
 
Hier de foto
Waterwaardes wordt moeilijk heb savonds geen daglicht meer om te meten of te vergelijken.
20191029_205113.jpg
 
Wat voeg je verder aan voeding toe en hoe is het licht in de bak? Graag wat info over de intensiteit en de duur.
 
Ik als plantenvoeding all in one
Het licht staat van 13.00 uur tot 10.00 uur waarvan 8 uur op 90 %
Het aquarium is 65 cm hoog en in een eerder bericht wordt gezegd dat ik te weinig kracht aan licht heb voor planten die veel licht nodig hebben.
Ik heb daarom ook maar alleen planten die matig tot normaal licht nodig hebben.
 
Nu denk ik dat er geen sprake is van draadalg. Wel van Baardalg. En dat is een gevolg van CO2 tekort. Voeg je CO2 toe? Je hebt een redelijk hoog aquarium en licht welk maximaal op 90% staat. Het hangt helemaal van je verlichting af én je plantenbestand of het slim is om je licht minder intensief te maken. Dus welke verlichting heb je precies en welke planten staan er in je bak?
 
Ik twijfel zelf tussen baard en penseelalg omdat het niet echt van die plukjes zijn zoals ik het zie maar wellicht heeft Ben gelijk.
 
Led verlichting van jmb
Dezelfde wat jij hebt Ben
De planten zal ik morgen even uitzoeken
 
Ik gebruik co2
De drop checker geeft groen/geel aan
 
Sommige planten zijn
Echindorus bleheri ( hier zit de meeste alg op )
Saururus cernuus
Enkele varens
Klimop
Lotus
Enkele andere soorten Echinodorus
En enkele planten die heel langzaam groeien waar ik de naam niet van weet zij zitten op hout
 
Op zich zou dit ook niet veel uitmaken, John. Immers de oorzaak is eigenlijk gelijk. En dientengevolge ook de behandeling.

Dat is zo al is het dacht ik wel zo dat penseelalgen sneller bij andere tekorten dan de co2 verschijnen maar zoals je zegt kan het ook vaak bij een co2 tekort zijn. TS gebruikt de AIO maar goed het zou handig zijn als we wat waterwaarden wisten ;). Het heeft in elk geval met een tekort te maken inderdaad.
 
Sommige planten zijn
Echindorus bleheri ( hier zit de meeste alg op )
Saururus cernuus
Enkele varens
Klimop
Lotus
Enkele andere soorten Echinodorus
En enkele planten die heel langzaam groeien waar ik de naam niet van weet zij zitten op hout
In ieder geval vraagt de Saurunes cernuus veel licht en ook Echinodorus bleheri vindt een hogere intensiteit fijn. Varens (welke?) kunnen over het algemeen wel met minder toe maar ook daar kennen we variaties. Lotus wordt ook het mooist met veel licht. Klimop? Moeilijk, ik weet niet wat je daar mee bedoelt. Maar dit beziende zou ik niet het licht dimmen, wél meer CO2 toevoeren. Oh, die Saurunes was dat niet een plantje uit Leiden of zoiets? Mijn slechte geheugen speelt me hier weer parten...
 
De waterwaardes zijn gemeten
PH 6,5
KH 6
GH 7
NO2 0
NO3 7
PO4 2
FE 0.8
watertemperatuur 22.5
Waterwaardes zijn gemeten met druppels
 
Ik vindt een no3 van 7 niet echt veel met de verlichting van jouw en hoelang na het toedienen van de AIO is dit gemeten? Aan de hand van deze testen zou je co2 56mg zijn en dat is eigenlijk te hoog want boven de 42 mg kan dat ten koste gaan van de fotosynthese.
 
Laatst bewerkt:
Hier even een uitleg over een te hoge co2. Dat zal niet gelijk tot algen leiden maar wel tot een mindere groei. Info afkomstig van lid Cornelius.

Bij pH 8, zelfs bij extreem hoge alkaliteit van 28 ° dKH in water, slechts 8,5 mg / ℓ vrij CO 2 . Daar treedt geen groeiremming op
Bij pH 7,0, de snelheid van fotosynthese (groei) van het maximale (kritieke niveau) in een concentratie van 4,26 mg / ℓ vrije bereikt CO 2 (overeenkomend met de alkaliteit van 8,6 ° dH).
Bij pH 6,5 bereikt de fotosynthese-snelheid zijn maximum bij 41,8 mg / ℓ vrij CO 2 (overeenkomend met 4,3 ° dKH-alkaliteit)
Bij pH 6,0 bereikt de fotosynthese-snelheid zijn maximum bij 41,8 mg / ℓ vrij CO 2 (equivalent met 1,4 ° dKH)
 
Is gemeten ongeveer 12 uur na toedienen van all in one.
Moet ik het CO2 terug draaien ?
 
Ja en dat voeg je eenmaal in de week toe die AIO? In dat geval denk ik dat 7 mg no3 erg karig is en na een week weleens op kan zijn.
Je dropchecker is tegen het gele aan en dat kan kloppen met je waterwaarden die je hebt genoemd en ik zou max op 30 mg gaan zitten.
 
De waterwaardes zijn gemeten
PH 6,5
KH 6
GH 7
NO2 0
NO3 7
PO4 2
FE 0.8
watertemperatuur 22.5
Waterwaardes zijn gemeten met druppels
Zoals hierboven al opgemerkt lijkt je CO2 waarde erg hoog, je nitraat waarde is erg laag. Op de een of andere manier twijfel ik aan die waardes. Dit is eigenlijk helemaal niet te rijmen met je baard-of penseel alg.
De GH/KH waardes liggen ook dicht bij elkaar, dat is niet onmogelijk maar toch... Heb je dit zelf gemeten of bij je Lfs laten doen? Als je met eigen spullen hebt gemeten zijn die producten nog up to date?
 
Ik voeg elk dag all in one toe ongeveer 26 ml
Test set is in April gekocht.
De waardes po4 en kh worden met oudere sets gemeten
 
Wat kan ik het eerste doen om die algen te doen verminderen ?
Co2 verminderen ?
In hoeveel heeft het voeren iets met de algen te maken (misschien te veel voeren ) ?
 
Nou het teveel aan co2 zal niet direct tot de algen leiden maar meer een tekort zal de oorzaak van de algen zijn. Misschien kun je eens bij de lfs vragen of ze ook je waarden willen meten.
 
Hier even een uitleg over een te hoge co2. Dat zal niet gelijk tot algen leiden maar wel tot een mindere groei. Info afkomstig van lid Cornelius.

Bij pH 8, zelfs bij extreem hoge alkaliteit van 28 ° dKH in water, slechts 8,5 mg / ℓ vrij CO 2 . Daar treedt geen groeiremming op
Bij pH 7,0, de snelheid van fotosynthese (groei) van het maximale (kritieke niveau) in een concentratie van 4,26 mg / ℓ vrije bereikt CO 2 (overeenkomend met de alkaliteit van 8,6 ° dH).
Bij pH 6,5 bereikt de fotosynthese-snelheid zijn maximum bij 41,8 mg / ℓ vrij CO 2 (overeenkomend met 4,3 ° dKH-alkaliteit)
Bij pH 6,0 bereikt de fotosynthese-snelheid zijn maximum bij 41,8 mg / ℓ vrij CO 2 (equivalent met 1,4 ° dKH)
Voor zover ik er iets van weet: Dit is natuurlijk een algemene aanname. Daar moet dan wel een correlatie met het licht bij in genomen worden. En er zullen duidelijke verschillen zijn bij elke plantensoort apart. Over het algemeen wordt aangenomen dat een CO2 hoeveelheid van 20 mg/l een goede waarde is.
 
Erg lastig om mooie waterwaardes te krijgen met de AIO, fosfaat is nu 2 en Nitraat 7, dat krijg je nooit mooi in balans zo, enige oplossing is dan om Nitraat apart bij te doseren.
Hoeveel liter is de bak en welke AIO gebruik je? mijn advies zou zijn om zelf poeders op te gaan lossen, echt niet moeilijk en veel goedkoper aangezien je ruim 180 ml doseert wekelijks

Die alg lijkt ook wel op Staghorn, dat groeit meestal op de hogere (lichtere) plekken in de bak.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat wel, maar hij lijkt ook zo wit, misschien komt het door het licht maar vandaar zie ik er geen baardalg in.

Doet me ook denken aan die wittige alg die je vaak krijgt na het rommelen in de bak/bodem en een daar opvolgende Ammonia piek.
 
Als ik op internet kijk hoe Staghorn eruit ziet dan lijk dat precies op van wat ik op
de planten heb.
Een van de oorzaken die het kan zijn is gaan woelen in de bodem en dat heb ik gedaan ongeveer een
week geleden.
Maar hoe wordt ik die alg kwijt.
En kan ik nu het co2 en de hoeveel plantenvoeding wat ik altijd gebruikte gewoon weer hanteren ?
 
Als het vertakt is dan zal het Staghorn zijn en ik zou verder niets veranderen aan de voeding.
 

Terug
Bovenaan