Algen probleem.


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Heb al een tijdje last van diverse soorten algen in mijn aqualantis fusion 70.
Verlichting brand 8 uren per dag op 70%.
20191021_183429.jpg
20191021_183635.jpg
20191021_183650.jpg
Screenshot_20191013-114706_Aquarium Note.jpg
 
Je hebt geen recente waarden Jan? Wat me opvalt is weer die nh3/4 en dat is een boost voor algen maar dat had toch te maken met de filter die stil had gestaan?
 
Nee heb op dit moment geen recentere waarden. en om ze nu te gaan meten lijkt me ook vertelend beeld geven net water wissel van 50% gedaan
Zal ze morgen wel even meten.
 
Of zijn er waarden die ik nu al zou kunnen meten die van belang zijn zo snel na een water wissel
 
Dankje. Leuke app. Over je algen. Ben ik niet de aamgewezen persoon om je goed advies te geven. Ik wou enkel even weten welk app dat was.

Sorry
 
Nou ik heb algen gezien maar in dit aquarium zeer weelderige groei van groene punt algen op de ruit en draadalgen aan de oppervlakte met een kaam laag er tussen en op de planten weelderige groei van groene wier algen... zoiets heb ik zelden gezien dan bij een sterk overbelichte bak zonder
Co2 en bomvol met voedingsstoffen.
Zoveel algen en wieren als op jouw foto geeft aan dat het water niet vervuild is. Het geeft echter wel degelijk aan dat er vervuiling is, maar dan van een heel andere soort: eutrofiëring. Eutrofiëring betekent dat er heel veel voedingsstoffen in het water zitten. Denk aan typische meststoffen als fosfaat en nitraat. Daardoor groeien deze algen en wieren zo goed.
Op je app is daar niks van terug te vinden maar ik denk zeker dat je een groot overschot hebt van micro's in verhouding tot de macro's anders ontstaat zoiets niet tegelijk in het aquarium.
Vindt ook niet de waarde van KH op je app dus hoeveel Co2 er in het water zit kan ik er ook niet uit afleiden met een PH van 7, deze zou KH6 ideaal moeten zijn om 20mg Co2 in het water te hebben.
Verlichting kan hierbij ook een grote rol gaan spelen met een verkeerde Kelvin waarde en licht intensiteit , duur van 8uur is normaal en niet te lang.
Aan de groene puntalgen op de ruiten kan ik al afleiden dat je fosfaten te laag zijn en Co2 niet voldoende is dus ik weet niet welke test je gebruikt om dit te meten maar weet vrijwel zeker dat je te weinig fosfaat hebt of te weinig Co2 met teveel licht.
Hoe kom je er weer vanaf..
om eerst te achterhalen hoeveel Co2 je hebt moet de KH gemeten worden, is deze lager dan 6 dan heb je al een Co2 tekort met een PH van 7, dus is dat het geval al meer Co2 gaan toedienen.
Meet met een test van Sera of Easy-life of JBL het fosfaat en kijk of je ook daadwerkelijk 2mg fosfaat hebt en meet ook apart je NO3 met een druppeltest of dit ook wel klopt 20mg..
Zit er in Fosfaat en Nitraat geen afwijking in waardes dan zit het probleem in de micro's die een overschot hebben in het water.
Beste wat je kan doen is 75% waterwissel om je micro overschot kwijt te raken en de gehele bak te resetten met vers water en enkel fosfaat en wat nitraat toevoegen zonder micro's !
zoveel mogelijk groenwieren verwijderen van de planten met een sate stokje de wieren eromheen wikkelen en wegtrekken..
licht dimmen naar 50% en zeker van zijn dat je Co2 op peil is met minimaal 15-20mg in het water. dus bij een PH7 hoort dan KH6 om op 20mg Co2 uit te komen.
Afwachten of het zo verbetert en de algen aan de oppervlakte niet meer terug komen, deze geven echt aan overbelichting met teveel voedingsstoffen dus licht dimmen tot 50% en even geen micro's toevoegen voor een week.
Na een week moet er verbetering optreden en zie je de planten weer wat opbeuren zou ik even rustig aan doen met micro's en enkel macro's op peil houden.. daarna kan je weer wat micro's gaan toevoegen als het meest alg is verdwenen, maar komt het weer terug na micro's toedienen er gewoon mee stoppen en een vloeibare plantenvoeding nemen en halve dosering gaan geven om te zien of dit geen problemen geeft.
Ben nooit geen fan geweest van de Ei-methode omdat niet elk poedertje het zelfde is van een fabrikant en hoor verschillende resultaten met deze methode...
maar goed...hoop dat het gaat helpen...

P.S je langdurige Co2 indicator is blauw van kleur op de foto's dus ik kan je nu al vertellen dat je veel te weinig Co2 in het water hebt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn kh is 7. Ik zal het co2 verhogen en vanaf volgende week even geen micro's toe gaan voegen. Omdat ik eerst weer nieuwe osmose water aan moet maken.
 
Ik ben wel benieuwd hoe hoog de nh3/4 nu is want met de EI zit je gewoon hoog in de voeding maar dat geeft normaliter geen algen. Algen krijg je bij tekorten of een trigger zoals nh3/4.
Er is in het EI vragen topic vaker voorgekomen dat men algen kreeg door welke oorzaak dan ook maar stoppen met toedienen van voeding is denk ik niet een oplossing want dan hebben de planten geen eten met alle gevolgen van dien. Zoals Ed al zegt mag de co2 denk ik wel hoger als ik zo de kleur van de bolletje bekijk maar ik denk eerder dat de oorzaak van het ontstaan zit in het probleem met de nh3/4 wat je hebt gehad.
 
Btw, hoeveel lumen is je verlichting? Ik heb de 120 uitvoering en met 70% zit ik rond de 6000 lumen wat 20 per liter is en dat is niet echt veel of teveel zou ik zeggen.
 
heb even opgezocht een lamp leverd 2433lm. Zijn tecatlantis easy led balken. dus ongeveer een 2900 lumen voor 2 lampen. Kom ik op ongeveer 23 lm per liter op 70% verlichting
 
die plant acht in je bak heeft geen voeding en co2 nodig dus daarom gaan je algen groeie als een mallen omdat je ei methode geruikt en co2 gebruikt ?
 
die plant acht in je bak heeft geen voeding en co2 nodig dus daarom gaan je algen groeie als een mallen omdat je ei methode geruikt en co2 gebruikt ?

Dat vindt ik onzin want de algen hebben wel meer te eten nu natuurlijk maar die hebben zonder voeding en co2 ook wel voldoende om zich uit te breiden. Men adviseert zoals ik al zei bij algen dan ook om niet te stoppen met de voeding want dan verhongeren ze en hebben de algen juist meer kan.
In mijn bak staan haast allemaal langzame groeiers Patton en ik volg al jaren de EI zonder algen.
 
Het probleem zit niet in je belichting. Het eerste wat een plant vraagt om te groeien is nu juist licht. Bovendien heb je een paar Altenanthera's die een hoge lichtintensiteit vragen. Licht minderen zou ik zeker niet doen. Daar ligt ook niet de oorzaak van je probleem. Ik zou het zoeken in je CO2 en fosfaatniveau. Deze waarden zullen tekorten vertonen. Intussen is het noodzakelijk dat er schoongemaakt wordt.
 
Het probleem zit niet in je belichting. Het eerste wat een plant vraagt om te groeien is nu juist licht. Bovendien heb je een paar Altenanthera's die een hoge lichtintensiteit vragen. Licht minderen zou ik zeker niet doen. Daar ligt ook niet de oorzaak van je probleem. Ik zou het zoeken in je CO2 en fosfaatniveau. Deze waarden zullen tekorten vertonen. Intussen is het noodzakelijk dat er schoongemaakt wordt.

Bij Jan heeft de filter kort gelden dacht ik vrij lang uitgestaan en dat heeft wellicht voor extra belasting gezorgd na afloop dus dat zal er denk ik ook mee te maken hebben alsmede de vrij lage co2 die je al aangeeft Ben.
 
Bij Jan heeft de filter kort gelden dacht ik vrij lang uitgestaan en dat heeft wellicht voor extra belasting gezorgd na afloop dus dat zal er denk ik ook mee te maken hebben alsmede de vrij lage co2 die je al aangeeft Ben.
Ja klopt het filter heeft een dag stil gestaan een paar weken geleden. Net ph en kh gemeten die zijn ph = 6,5 en kh = 7.
 
Hoe kan de ph zo schommelen want bij een kh van 7 is dat een co2 van 20 of van 50 en dat is een flinke schommeling Jan.
 
Ph is gemeten met duppel test en die gaat in stapjes van 0,5. Maar dropchecker te zien is die wel lager als 50.
20191022_181317.jpg
 
Ik denk dat er geen vaste waarden zijn voor benodigde hoeveelheid licht, voeding en c02. Ik denk dat je moet zorgen voor waarden die passen bij de planten die je hebt.

Ik begrijp dat jij kan kiezen hoeveel verlichting je toedient. Daarmee heb je ook de keuze of je voor laag licht, gemiddeld licht of hoog licht wil gaan. Daar kan je dan vervolgens je planten, je voeding en je co2 op aanpassen. Punt daarbij is nog dat je voeding en co2 wel in het water kan gooien, maar dat wanneer je stroming niet voldoende is om die stoffen goed door je aquarium te verspreiden, je van die stoffen soms meer last dan gemak krijgt.

Ik weet niet precies of jij met je planten mikt op gemiddeld licht of veel licht. Daarvoor heb ik niet genoeg verstand van planten om dat zo te kunnen zien. Ik lees nog iets over osmose water. Waarvoor gebruik je dat?

Ik kan nooit zeggen wat jij moet doen. Ik kan alleen zeggen wat ik in jouw geval zou doen, en dat zou het volgende zijn.


Ik zou een keuze maken wat ik wil met planten, gemiddeld licht of veel licht. Ik zou checken of de planten die ik nu heb, geschikt zijn voor die keuze. Ook is het van belang dat die planten bij je bak , je bewoners en elkaar passen wat betreft eventuele andere waarden die ze nodig hebben, temperatuur en ph etc., alhoewel daar meestal wel een vrij ruime range in zit.
Als die planten niet geschikt zijn daarvoor dan zou ik ze vervangen voor planten die wel geschikt zijn voor die keuze. Dan heb je allemaal planten die zich goed gaan voelen bij de situatie die jij gaat creeeren.

Daarna is het goed je licht aan te passen op de situatie. Hoeveel dat in jouw geval precies is geen idee, maar voor mijn gevoel geven veel mensen veel meer licht dan perse nodig is. Een plant kan doorgaans omgaan met een range van licht. Aan de onderkant van die range overleeft de plant en groeit minder. Aan de bovenkant van die range groeit en kleurt de plant optimaal, maar dan alleen als alle andere omstandigheden zoals voeding en co2 etc. ook optimaal zijn. Om je bak weer in balans te krijgen vind ik het handig niet gelijk op optimaal te mikken. In balans brengen is vaak makkelijker als je meer in het midden van de range gaat zitten. Je kan het later altijd nog gaan opvoeren als je dat wil, om de planten er nog beter uit te laten zien, maar eerst wil je stabiliteit in de bak.

Voeding is voor mij een lastig punt omdat je ei gebruikt. Ik weet dat veel mensen het gebruiken, en tot volle tevredenheid. Ik gebruik zelf gewoon een mix van complete voeding met en complete voeding zonder nitraat en fosfaat, en daar kan ik een gemiddelde situatie goed mee de baas. Optimaal zal het er zeer waarschijnlijk nooit van worden maar daar gok ik ook niet op. Ik ben een beginnende aquariaan en gemiddeld in de hand houden is voor mij al een hele opgave.
Het enige wat ik kan zeggen met betrekking tot voeding, is dat voeding in het water doen, nog niet wil zeggen dat planten er wat aan hebben. Je moet zorgen dat de voeding bij de planten komt, en dat de planten in de situatie zijn het op te nemen. Gezien jouw filter heb ik er twijfels bij of dat in voldoende mate gebeurt.

Ik heb geen idee hoe je co2 in je aquarium brengt en hoeveel en hoe je het distribueert. De kleur van je checker zegt me heel weinig, omdat hij bovenin hangt. Aangezien co2 meestal naar boven zal willen in het water heb je kans dat het niveau van co2 daar anders is dan beneden waar je de meeste planten hebt staan. Je zou de checker kunnen verplaatsen, of wat ik in jouw geval zou doen, ik zou een 2e checker bijplaatsen onderin, een cm of 10 van de bodem. Op die manier krijg je ook direct een beter beeld van de verspreiding van de co2. Het co2 gehalte wat je nodig gaat hebben zal helemaal afhankelijk zijn van de keuze die je maakt wat betreft licht. Bij ons, wij hebben gemiddeld licht, volstaat een co2 gehalte van tussen de 15 en 20mg. Met dat gehalte aan co2 geven wij voldoende aan onze planten om zich prettig te voelen, en is het voldoende om draadalg en baardalg buiten de deur te houden. Zouden wij nu meer licht gaat toevoegen, dan zouden we ook moeten zorgen voor een hoger gehalte aan co2 in het water om diezelfde draad- en baardalgen buiten de deur te houden.

In mijn beleving is jouw grootste probleem je stroming. En ik weet dat dat geen populaire mening is hier op het forum. Maar in mijn beleving is jouw filter volstrekt ontoereikend voor jouw aquarium. Stroming is dat wat zorgt dat er water langs je planten gaat, waarmee je de laag die er anders opkomt wegveegt. Die laag kan het lastiger maken voor een plant om voeding en co2 op te nemen. Daarnaast zorgt stroming ervoor dat de voeding en co2 die jij in je aquarium brengt, ook daadwerkelijk daar komt waar het nodig is, bij je planten.

Er zijn mensen die goede resultaten behalen met lage filtratie zoals jij hebt. Er zijn mensen die goede resultaten behalen met stilstaand water.
Als wij dat proberen krijgen we een vieze drabzooi in de bak. Wij zijn duidelijk minder getalenteerd dan die mensen. Om die reden kiezen wij hier voor de makkelijke weg. Een stevige stroming die heel veel nuttig werk voor ons doet. Veel problemen met plantengroei en algen zijn uiteindelijk terug te voeren op een slechte circulatie of te weinig filtratie.

Als jij voorkeur hebt voor jbl-filters, zou ik op jouw aquarium gaan voor 2x jbl 902. Ik zou een spraybar plaatsen over de hele achterwand (zit al standaard bij de jbl). Ik zou dus een filter links en een rechts zetten, en de bijbehorende spraybars ook van links en rechts naar het midden laten steken. De aanzuig uiteraard in de bijbehorende hoeken links en rechts helemaal onderin. Vervolgens zou ik zelf de co2-distributie, diffuser of bazooka, wat je hebt, in het midden onder de spraybars zetten. Als je dan de spraybars een cm onder de waterspiegel zet en die vervolgens wat naar beneden richt (mik op ongeveer een cm of 10 a 15 onder de wateroppervlakte aan de overliggende zijde), dan zal de stroming de verspreidde co2 meenemen naar de voorruit, waar het naar beneden getrokken wordt, en van daaruit wordt het over de bodem richting de beide aanzuigpunten getrokken. Zo komt je co2 zoveel mogelijk ter beschikking voor je planten.
Daarmee zorg je voor een goede filtratie en stroming, wat alles veel makkelijker zal maken. Mocht de stroming iets teveel zijn is dat heel eenvoudig op te lossen door de gaatjes van de spraybar een fractie uit te boren, maar kijk uit, daarmee verlies je ook de stroming die je waarschijnlijk hard nodig gaat hebben om de stroming helemaal onderaan in je bak te krijgen. Dat is een hele afstand.

Bij al die veranderingen zou ik de komende 2 a 3 weken bij de wekelijkse waterwissel voor de wissel de ramen goed schoonmaken, goed de bodem schoonmaken, met de handen goed door de planten wapperen om vuil te verwijderen, en daarna de wissel doen. Ik denk zelfs dat ik er de eerste 2 a 3 keer een wissel van 70 of 80 procent van zou maken om al die algentroep die loskomt bij de schoonmaak af te voeren.

Daarna zal het tijd nodig hebben om in balans te komen. Dat heeft het altijd. Maar als je basis goed is, dan komt dat ook vanzelf goed. Er zal na verloop altijd nog wat bijgestuurd moeten gaan worden op kleine puntjes, maar dat is wat anders dan een hele bak vol met alg. Want dan gaat de lol er wel een keer af lijkt me. Zeker als je zo enorm je best doet om alles goed te doen, zoals jij overduidelijk hebt gedaan.

Dat is wat ik zou doen. Je kan er mee doen of niet doen wat je wil :) Maar ik denk dat met het aanpassen van 1 stofje of 1 ander puntje je niets op gaat lossen in jouw bak.
Volgens mij heb je een prachtige bak, en kan hij nog veel mooier worden, en een stuk eenvoudiger in onderhoud. Maar dat is mijn mening.

Ik wens je veel succes en toch ook heel veel plezier.
Het is een hele uitdaging zo, maar ook leuk. Het leuke van een aquarium is dat je het altijd weer goed op de rij kan krijgen.
 
Mijn kh is 7. Ik zal het co2 verhogen en vanaf volgende week even geen micro's toe gaan voegen. Omdat ik eerst weer nieuwe osmose water aan moet maken.

Als je KH nu een 7 was met een PH van 7 dan had je al een mooi fel groen langdurige Co2 indicator gehad..dus kloppen je metingen echt wel ?
Hoe meet jij je water met welke test als ik vragen mag.
 
Ja klopt het filter heeft een dag stil gestaan een paar weken geleden. Net ph en kh gemeten die zijn ph = 6,5 en kh = 7.
Deze waarde kan nooit gaan kloppen, dan had je Co2 indicator knal geel moeten zijn.
Dus ergens meet je toch fout en daarom ben ik ook erg bang dat je Nitraat en Fosfaat metingen ook niet kloppen..anders krijg niet je zoveel groenwieren en puntalgen op de ruiten.
 
Bij die waarden zou de co2 dik 65mg zijn en dan zouden de vissen naar lucht happen denk ik.
 
De kleur van je checker zegt me heel weinig, omdat hij bovenin hangt. Aangezien co2 meestal naar boven zal willen in het water heb je kans dat het niveau van co2 daar anders is dan beneden waar je de meeste planten hebt staan.

Bij een goede circulatie zal dat denk ik niet erg veel uitmaken.
 
Bij een goede circulatie zal dat denk ik niet erg veel uitmaken.

Niet veel denk ik inderdaad (alhoewel dat ook maar een wilde gok is van mij), maar zolang er geen zekerheid is of er een goede circulatie is, zegt een checker bovenin me nog steeds weinig over de situatie waar de meeste planten zijn, op de bodem.
 
Bij groene puntalg (GSA) is er duidelijk sprake van een te laag Co2 level en een fosfaat tekort. Ts zou ik willen aanraden om wel even goed kijken naar de waterdistributie. Een aantal planten die ik zie vragen om een behoorlijke lichtintensiteit. (Alternanthera, Pogostemon) De bak is niet echt groot maar wel hoog. Dus minder licht zou ik zeker niet doen. Alles schoonmaken en schoonhouden!
 
ik heb nog een klein stromings pompje liggen die hang ik er in kijken of dit wat verschil maakt met de circulatie. Anders denk zwaarder filter er op
 
Normaliter moet een filter met bruto 700 liter het prima kunnen doen want dat is 4x de inhoudt van de bak.
 

Terug
Bovenaan