Algen


Prima artikel maar je moet ook de oorzaak wegnemen want anders is de alg zo in grote hoeveelheden weer terug;)
 
Heb net mijn nieuwe bak die ook in opstart is (die vol baard alg zat ) nu helemaal afgeplakt en verduisterd zodat er geen zonlicht aan kan gedurende een paar dag of een week,had ik bij mijn eerste bak ook gedaan en dat heeft mij goed geholpen(in de eerste bak zaten geen baard algen maar bruine en groene alg)misschien dat dit hardnekkiger is en langer zal duren Ook zie ik op mijn achterwand die er in gelijmd zit van de vorige eigenaar heel veel alg daarop zitten,heb er al redelijk veel afgehaald met een nieuw schuursponsje maar blijven nog grote zwarte plekken in die ik er niet af krijg,fingers crossed and hope for the best
Bruine, groene maar ook baardalg moeten toch bestreden worden op een andere manier, Johnny.
 
Zoals Ton ook al terecht op heeft gemerkt zullen planten ook een klap krijgen van verduisteren en helemaal als dat lang duurt.
 
Bruine, groene maar ook baardalg moeten toch bestreden worden op een andere manier, Johnny.
Ik ga de bak 2 a 3 dagen afgedekt houden en heb er een bruissteentje in gehangen ook.De alg heb ik er ook met de hand af gehaald en over de bladeren gewreven met de vingers plus de planten geschud.En ik geef dagelijks easy carbo en wekelijks profito en ferro en all in one.
Wat kan ik nog meer doen ?
Ik hoor het graag.
 
Ik heb me van op marktplaats 2 mooie grote stukken kienhout gekocht en die worden morgen geleverd,best is wachten om die er in te doen zeker maar hoelang wachten,wanneer mogen die stukken er dan in ?
 
Ik ga de bak 2 a 3 dagen afgedekt houden en heb er een bruissteentje in gehangen ook.De alg heb ik er ook met de hand af gehaald en over de bladeren gewreven met de vingers plus de planten geschud.En ik geef dagelijks easy carbo en wekelijks profito en ferro en all in one.
Wat kan ik nog meer doen ?
Ik hoor het graag.
Bij Baardalg zit het probleem veelal in te weinig CO2, een fluctuerend CO2 gehalte of/en een niet goede waterdistributie.
Bruine alg (diatomen) vind je vaak in beginnende aquariums. Ze verdwijnen vaak vanzelf. Als het wel hardnekkig is kan de oorzaak liggen in rotte bladeren. Slechte plantengroei door bijvoorbeeld een tekort aan plantenvoeding kan ook een oorzaak zijn.
Groene alg: Je hebt harde en zachte groene alg. Bij de zachte variant is ook vaak te weinig CO2 de boosdoener. Bij de harde variant moet je kijken naar je CO2 en ook weer naar je watercirculatie.

Dus dat afdekken is in deze gevallen nutteloos en niet nodig. Alleen in het geval van blauwalg kan dit soelaas bieden.
 
Ik heb me van op marktplaats 2 mooie grote stukken kienhout gekocht en die worden morgen geleverd,best is wachten om die er in te doen zeker maar hoelang wachten,wanneer mogen die stukken er dan in ?
Daar we weten dat elke bak anders reageert en er geen 2 gevallen hetzelfde zijn kan je naar mijn mening beter een eigen topic openen hiervoor, nu gaan er 2 problemen door elkaar heen lopen.
 
Ik ga de bak afdekken, daarna doe ik een kuur met blue exit om echt de laatste stukjes nog weg te krijgen, dan gooi ik alles er uit en doe ik alles opnieuw, of is het onnodig om het af te dekken aangezien ik opnieuw begin?
 
Ik ben zelf geen liefhebber van die middeltjes want die maken al je bacterien die zo nodig zijn ook kapot.
 
Ik ga de bak afdekken, daarna doe ik een kuur met blue exit om echt de laatste stukjes nog weg te krijgen, dan gooi ik alles er uit en doe ik alles opnieuw, of is het onnodig om het af te dekken aangezien ik opnieuw begin?

Als je compleet opnieuw gaat starten lijkt de verduisteren en de blue exit kuur me niet perse nodig.
Als je iets hebt om je vissen tijdelijk op te vangen (reservebak of desnoods een vijverton, een metselkuip of zoiets) kan je dat misschien doen.
Je filter laten draaien in de ton/kuip met de vissen met een zuurstofpompje bij.
De blauwalgbacterie kan misschien ook in je filter zitten dus kan je misschien de kuip verduisteren voor drie dagen.

Ondertussen de ganse bak leeg en heel goed kuisen,
nieuw bodemmateriaal erin,
nieuw hout/stenen en nieuwe plantjes (misschien via het forum proberen wat snoeisel te scoren van leden)
en terug opstarten maar...
wat vloeibare bacteriën toevoegen kan misschien helpen om alles sneller terug in balans te krijgen, maar als je tijd hebt kan je voor de zekerheid ook een nieuw filter opstarten terwijl je vissen in de kuip zitten voor een paar weekjes met de originele filter...

Ik zou persoonlijk de plantjes niet hergebruiken want ze zien er echt wel zeer zwaar aangetast uit. Misschien kan je proberen ze in de kuip te doen tijdens de blackout en achteraf kijken wat het effect is...


Zit het plantje op de tweede foto nog in het potje of wat is de witte substantie in de pot juist?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou persoonlijk de plantjes niet hergebruiken want ze zien er echt wel zeer zwaar aangetast ui


Daar ben ik het mee eens en ik zou ook frisse plantjes gaan gebruiken maar goed dat is aan jou natuurlijk.
 
Jeetje, wat een uitdaging sta jij voor. Ik heb geen verdere tips voor je maar lees met belangstelling mee - en wens je veel sterkte. Hopelijk krijg je het in 1 keer goed aangepakt!
 
Ik ben zelf geen liefhebber van die middeltjes want die maken al je bacterien die zo nodig zijn ook kapot.

Blauwalg bacterien krijg je niet weg. Je kunt sommige plekken wel behandelen.

Blauwalg bacterien zijn de oudste bacterien op aarde. Ze zijn overal. Alleen openbaren ze zich als de omstandigheden gunstig zijn.

Ik heb ook 2 plekken waar het steeds ontstaat. In een richeltje van de achterwand (stilstaand water) en op het glas onder de bodem. Maar dat is eigenlijk niet echt kwalijk. Richeltje eens per maand beetje peroxide erop. Bodem af en toe met de vinger glas schoonmaken.

Maar zoals op de eerste foto's in dit topic. Dat is heel kwalijk.

Wat vooral opvalt is de zware vervuiling. En dat is de oorzaak.
Daarnaast staan de planten in steenwol in potjes. Zo krijg je geen goede bodem kringloop.

Grof grind vervuilt snel. En er vind rotting plaats. Dus met regelmaat uitzuigen.

Filter wordt te vaak schoongemaakt. Geen goede stikstofcyclus. Filter zal ook wel te klein zijn.

Advies.

Begin opnieuw.

Vissen in een grote kuip, filter daarop zetten. Waterpest kopen voor in de kuip.

Alle planten wegdoen. Andere bodem nemen minder grof.

Aquarium grondig schoonmaken. Met chloor. Daarna goed uitspoelen. Ook decoraties.

En dan een nieuwe opstart. Een beter filter aanschaffen
 
Dat ben ik met je eens Marcel net als dat sporen van algen ook altijd latent in je bak aanwezig zijn. De filter wordt zoals ik al eerder aangaf tevaak schoongemaakt en de bodem is te grof.
Ik zou zelf ook opnieuw beginnen en investeren in wat nieuwe planten maar daarmee voorkom je denk ik wel veel nieuwe problemen.
 
Ik doe de vissen in een kleiner aquarium, dan ga ik dit aquarium schoonmaken en alle decoraties met chloor dus, de filter is goed voor 50-75 liter en het aquarium is zelf 50 liter dus deze is nog goed. Ik heb vandaag ook steentjes gehaald 1-3 mm, de planten heb ik op het vroegst woensdag.
 
De bak is leeg staat nu vol met water en chloor erbij gedaan, de decoraties zijn al goed schoon, de achterwand is ook aan het verbeteren, ik weet verder niet of het stuk hout ook gaat herstellen heeft iemand hier ervaring mee?
 
Hout kun je prima schoonschrobben hoor. Zet alles wat je met chloor hebt bewerkt even flink in water en dat af en toe even verversen.
 
De bak is leeg staat nu vol met water en chloor erbij gedaan, de decoraties zijn al goed schoon, de achterwand is ook aan het verbeteren, ik weet verder niet of het stuk hout ook gaat herstellen heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je daar een foto van want zou graag je achterwand eens zien dan kan k zien of ik het ook ga doen.
 
Hier een foto van de achterwand, het is een soort schuim denk ik met een laagje over. Ik weet wel niet waar die vanaf komt want heb het aquarium ooit eens overgenomen met planten en al. Net ook nog gedacht dat het lekte maar dat was gelukkig niet zo! Het chloor werkt wel supergoed, de algen trekken zo weg en kan ze ook al van het hout afschrobben maar die laat ik voor de zekerheid nog even in het chloor liggen.

IMG_1641.JPG


IMG_8769.JPG
 
Bedankt voor de foto,vraagje hoe heb je precies die achterwand behandeld,gewoon puur met chloor op geschrobd of de bak vol water en gewoon de chloor erin en afwachten (hoelang moest je wachten voor het resultaat wat je bekomen hebt.
 
Ik had vanmorgen de bak gevuld met water en flink wat chloor, echt niet te zuinig! Toen heb ik rond 7 uur de achterwand geschrobt en het was goed, het heeft ongeveer 7/8 uurtjes in het chloor gezeten.
 
Ik had vanmorgen de bak gevuld met water en flink wat chloor, echt niet te zuinig! Toen heb ik rond 7 uur de achterwand geschrobt en het was goed, het heeft ongeveer 7/8 uurtjes in het chloor gezeten.
Dank je voor de duidelijke toelichting,in welke hoeveelheid kan en bus chloor aangekocht worden en waar is die het goedkoopst ?
 
Ik heb Thick Bleach van europrofit gebruikt is een gele fles van 1L ik weet verder niet waar die is gekocht, als je het opzoekt zul je het vast vinden, die lijkt me niet erg duur.
 
Ik heb Thick Bleach van europrofit gebruikt is een gele fles van 1L ik weet verder niet waar die is gekocht, als je het opzoekt zul je het vast vinden, die lijkt me niet erg duur.
Oke bedankt daar ga ik naar op zoek.
 
Heb ondertussen uitgezocht dat hij van de kruidvat is en 35 cent kost :)
 
Dat kost het bij de AH ook ongeveer hoor voor 1 liter. Echt kosten hoef je er niet voor te maken dus;)
 
Ik heb er ook niet superveel ingedaan denk de helft van de fles, een emmer voor alle accesoires, en dan in het aquarium ook flink wat gedaan voor de achterwand, ik heb alleen problemen met het hout weet iemand hoe ik het er af krijg op de beste manier? Ik zag op marktplaats ook al een stuk hout met een plant erin, heeft iemand ervaring met die dingen?
 
Even opletten bij het kopen van bleek. In Nederland bevat dikke bleek ook vaak wat zeep. Je wil alleen chloor (meestal vermeld als chloorbleekmiddelen) in de fles en beter geen anionogene oppervlakte-actieve stoffen gebruiken. Je herkent dat soort bleek doordat het gaat schuimen. Zie bv http://www.isditproductveilig.nl/wa...es/dictionary.php?page_id=11&dictionary_id=17

Op het etiket moet vermeld staan of er naast bleek nog iets anders in de fles zit.
 
Als je het met chloor hebt bewerkt is het altijd raadzaam het heeeeeeeeeeeeeeeel goed na te spoelen en nog liever in een emmer te laten weken. Hout kun je denk ik prima met een schuurspons schoonboenen.
Wat je op MP zag is denk ik en stuk hout met een plant erop gebonden. Heb je anders een link van die advertentie?
 
Hout kan ook prima met de hogedrukspuit, spuit je gelijk zachte delen weg.
 
Klopt, alleen moet je die wel hebben of anders even naar de wasstraat;)
 
We hebben een hoge drukspuit, dat zal ik eens vragen. Jessica hier is een link van de adverdentie. https://www.marktplaats.nl/a/dieren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=16, het hout lukt me echter niet om dat goed schoon te krijgen heb het net nog terug in chloor gelegd zal dus straks eens kijken met hoge drukspuit maar anders koop ik gewoon een stuk bij de intratuin zag ik er mooie liggen voor een tientje.
 
Laat ik eerlijk zijn want ik ken Laura en ik wet uit ervaring dat ze niet echt goedkoop is. Ik zou zelf een stuk in de winkel halen want volgens mij ben je dan niet veel duurder uit. Ik heb weleens garnalen bij Laura gekocht maar in de lfs kosten ze bijna dezelfde prijs.
Jij komt ook uit Groningen begrijp ik;)
 
Maar Blue exit maakt toch ook de bacterien in je bak dood want het is een bacterie die blauwalg. Zo maak je ook de cultuur in je filter kapot lijkt me.

Ik heb helemaal niets gemerkt van het spul qua waterwaardes. Heb inderdaad het artikel hierboven gevolgd, alleen geen complete verduistering gedaan maar begonnen met het licht flink terug te zetten.
 

Terug
Bovenaan