Algeneter gezocht...


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,826
Locatie
Hakketakkebos
Jarenlang had ik een 200 l. bak met maar een paar vissen: allereerst een goudvis die 18 jaar werd, een ancistrus die overleed toen ze 19 jaar oud was, een Pterigoplichthys Pardalis die onlangs op 17-jarige leeftijd overleed, en een Shubunkin. Die oude vissen zijn vrij kort na elkaar overleden, en inmiddels is er weer een goudvis bijgekomen. Alleen... het evenwicht in de bak was zoek. Ik heb eerst een Pterigoplichthys Gibbiceps geprobeerd, die overleed al snel, en ook een Ancistrus Dolichopterus Temmicki "super red" overleed helaas binnen een dag. Inmiddels heb ik de bak grondig schoongemaakt, alleen nog niet het kienhout uitgekookt. Nu heb ik in de dierenwinkel een paar leuke algemeners gezien: vermoedelijk een jonge L 309, en ook een paar andere ancistrussen en een paar sturisoma's. Maar die zijn erg klein. Ik wil volgende week het water laten testen, maar ik las hier op het forum al dat ik dat beter zelf kan doen. Wat raden jullie me aan?
 

Bijlagen

  • DSC00740.JPG
    DSC00740.JPG
    100.3 KB · Weergaven: 123
paar andere ancistrussen en een paar sturisoma's is een slecht combinatie

Tenzij je het zelf wil.
Als de sturisoma,s broeds worden, zetten op ieder geschikt voorwerp eieren af.
Daar weten de ancistrussen wel raad mee, 5 minuten, zijn ze weg.
Omgekered, anctrussen eieren, beschermd ,blijven, dus resultaat 35-40 jongen= volle bak.

Heb nu in de 1.2 m 4 stursoma,s en 2 naaldmeervallen.
Zonde de bak weer ovehoop te halen, om uit te vangen.
DSC_0004.JPG
 
Wat ik mij eerder af zou vragen voordat ik een nieuwe vis haal: hoe komt het dat die andere 2 zo snel zijn overleden?
Ook moet je naar het temperatuur verschil kijken, de meeste L-Nummers willen vrij warm gehouden worden waar een goudvis een koudwater vis is.
 
Haast alle L-nummers moeten warmer zitten dan gezond is voor je goudvissen, dan kun je beter naar een ancistrus kijken, die kunnen ook op 22-23 graden gehouden worden al is 24 graden het beste, en van die ancistrussen heb je ook mooie sluiervarianten (zie foto) die goed gecombineerd kunnen worden met goudvissen
kweekkoppel.jpg
etenstijd1-mrt2019.jpg
 
Ik had ook ergens gelezen dat sturisoma's gevoelig zin voor verontreiniging, en goudvissen zijn natuurlijk soms net varkentjes. Mijn ancistrus ( welke soort het was, weet ik niet) is in ieder geval 18 jaar oud geworden in deze bak. Ik had in principe bij die winkel een ancistrus besteld, maar in plaats daarvan kregen ze die sturisoma's ( wat ze daar overigens niet wisten maar dat verbaast me niets). De temperatuur van mijn bak is overigens rond de 22 graden, dus redelijk warm.
 
22 graden is een mooie temperatuur maar niet voor de meeste l-nummers want dan begin je pas vanaf 26 graden te praten waarbij veel soorten zelfs nog warmer gehouden moeten worden
 
Ja, die had ik ook gevonden. Ik zag in die winkel een " ancistrus" die gestreept was, en kwam via de foto's op die site uit op een jonge L 309. Vandaar. Inderdaad een supermooie en uitgebreide website. Die enorme pleco die ik had kwam bij mensen vandaan die 'm ooit onwetend bij een dierenwinkel hadden gekocht. Ik heb haar een jaar of 7 gehad, en ze was een jaar of 10 toen ze kwam...
DSC00739.JPG
 
Die L309 is wel degelijk een Ancistrus staats zelfs op de site die je noemt. Wat temperatuur betreft zie ik tegenstrijdige informatie. De ene bron praat over 23 tot 30c terwijl een andere brom 26-30c zegt. Wellicht dat hij het daarom helaas niet lang heeft vol mogen houden. Je zou toch mogen hopen dat je volgende keer een winkel uitzoekt die jou wel goed advies kan geven.

Een algeneter bij goudvissen is vrij lastig. Ik zou er geen algeneter bij doen, wellicht wat appelslakken.
 
L309 sraat voor Pleco en voor Ancistrus.
 
Die L309 is wel degelijk een Ancistrus staats zelfs op de site die je noemt. Wat temperatuur betreft zie ik tegenstrijdige informatie. De ene bron praat over 23 tot 30c terwijl een andere brom 26-30c zegt. Wellicht dat hij het daarom helaas niet lang heeft vol mogen houden. Je zou toch mogen hopen dat je volgende keer een winkel uitzoekt die jou wel goed advies kan geven.

Een algeneter bij goudvissen is vrij lastig. Ik zou er geen algeneter bij doen, wellicht wat appelslakken.

Maar deze is niet gestreept en omdat de topicstarter het over een gestreepte vis heeft ging ik ervanuit dat het geen ancistrus is, want er zijn geen gestreepte ancistrussen
 
Maar deze is niet gestreept en omdat de topicstarter het over een gestreepte vis heeft ging ik ervanuit dat het geen ancistrus is, want er zijn geen gestreepte ancistrussen
volgens mij heb jij gelijk,

wel hoor ik (let op niet mijn woorden) Zeggen veel LFS waar ik ancistrussen en of L nummers zie. dat het allemaal ancistrussen zijn ( familie).
Maar ja LFS zegt wel meer.
 
volgens mij heb jij gelijk,

wel hoor ik (let op niet mijn woorden) Zeggen veel LFS waar ik ancistrussen en of L nummers zie. dat het allemaal ancistrussen zijn ( familie).
Maar ja LFS zegt wel meer.
De LFS refereert dan naar de term hypancistrus , maar dat is dus geen ancistrus, heeft ook niks met elkaar van doen, zoek maar eens op deze website op de term hypancistrus https://www.planetcatfish.com/
 
Ik ga/ging er van uit dat die foto over de oude enorme pleco ging, waar een vervanger voor gezocht werd en niet de snel overleden L309!
 
De LFS refereert dan naar de term hypancistrus , maar dat is dus geen ancistrus, heeft ook niks met elkaar van doen, zoek maar eens op deze website op de term hypancistrus https://www.planetcatfish.com/
nee dat snap ik.

Hypancistrus A contraction of the Greek hypo (meaning less than) and ancistrus,


ja, Ancistrus is dus ook geen Pleco.

In USA noemen ze het wel weer een pleco. "Bristlenose Pleco"


Beetje vaag allemaal.

Maar geef het maar een naampje. blijft gewoon een mooi beest!
 
Hahaha, wat een verwarring heb ik veroorzaakt! Nee, die enorme pleco is dus van ouderdom overleden, evenals mijn oude ancistrus, en ik wil nu een algeneter die maximaal 20 cm wordt, op 22-23 graden gehouden kan worden en tegen gouvissen kan. In de winkel zit die gestreepte, en ik vond een vis die daarmee overeenkwam tussen de foto's van de L309 op Planetcatfish, de juvenile vorm.
 
Haast alle L-nummers moeten warmer zitten dan gezond is voor je goudvissen, dan kun je beter naar een ancistrus kijken, die kunnen ook op 22-23 graden gehouden worden al is 24 graden het beste, en van die ancistrussen heb je ook mooie sluiervarianten (zie foto) die goed gecombineerd kunnen worden met goudvissenBekijk bijlage 275496Bekijk bijlage 275497
Die sluierancistrussen zien er ook geweldig uit! Zouden de goudvissen ze met rust laten?
 
Hoe groot is eigenlijk de bak die je nu hebt?
 
Die sluierancistrussen zien er ook geweldig uit! Zouden de goudvissen ze met rust laten?
Ik heb hier meerdere klanten die deze sluierancistrussen succesvol bij hun goudvissluierstaarten hebben zitten waarbij beide soorten elkaar totaal met rust laten
 
Algeneters gevonden:) ! Dank zij een tip van een van de leden heb ik gisteren een bezoek gebracht aan een grote aquariumspeciaalzaak. Ze hadden er heel veel vissen, en alles zag er goed uit. Ik vroeg de eigenaar om advies, en hij vertelde dat het vermoedelijk om nitrietvergiftiging ging, aangezien ik bak ( 200 l) en filter tegelijk schoonmaakte. Goudvissen zorgen voor nogal wat afval, en dat bleef op de bodem hangen, waardoor de nieuwe bodembewoners doodgingen. Mijn oude ancistrus (Japie) en mijn oude pleco konden blijkbaar veel hebben, waardoor ze echt van ouderdom zijn overleden.
Maar nu de maatregelen: ik ging naar huis met Bactostart, Filter medium, een druppeltest voor nitriet, een beluchtingspomp en een thermometer. Daarmee ben ik thuis meteen aan de slag gegaan en heb vanmorgen het water getest op nitriet. Nitrietvrij gelukkig! Wat ik gisteren ook vond: ze hadden geen sluierancistrussen maar wel... ancistrus dolichopteris, een man en een vrouw, beiden tussen de 1 en 2 jaar oud, exact waar ik in eerste instantie naar op zoek was geweest. Mr. & Mrs. Smith zwemmen hier inmiddels vrolijk rond, knabbelen lekker aan de algen en hebben het hol van wijlen Teuntje, de pleco, inmiddels gevonden. Af en toe zie ik een staart tussen het kienhout uitsteken. Ook Jinx en Neo, de goudvissen, kunnen het effect van de belichtingspomp waarderen. Dank zij jullie ziet mijn bak er een stuk beter uit:iloveyou: !
 
Algeneters gevonden:) ! Dank zij een tip van een van de leden heb ik gisteren een bezoek gebracht aan een grote aquariumspeciaalzaak. Ze hadden er heel veel vissen, en alles zag er goed uit. Ik vroeg de eigenaar om advies, en hij vertelde dat het vermoedelijk om nitrietvergiftiging ging, aangezien ik bak ( 200 l) en filter tegelijk schoonmaakte. Goudvissen zorgen voor nogal wat afval, en dat bleef op de bodem hangen, waardoor de nieuwe bodembewoners doodgingen. Mijn oude ancistrus (Japie) en mijn oude pleco konden blijkbaar veel hebben, waardoor ze echt van ouderdom zijn overleden.
Maar nu de maatregelen: ik ging naar huis met Bactostart, Filter medium, een druppeltest voor nitriet, een beluchtingspomp en een thermometer. Daarmee ben ik thuis meteen aan de slag gegaan en heb vanmorgen het water getest op nitriet. Nitrietvrij gelukkig! Wat ik gisteren ook vond: ze hadden geen sluierancistrussen maar wel... ancistrus dolichopteris, een man en een vrouw, beiden tussen de 1 en 2 jaar oud, exact waar ik in eerste instantie naar op zoek was geweest. Mr. & Mrs. Smith zwemmen hier inmiddels vrolijk rond, knabbelen lekker aan de algen en hebben het hol van wijlen Teuntje, de pleco, inmiddels gevonden. Af en toe zie ik een staart tussen het kienhout uitsteken. Ook Jinx en Neo, de goudvissen, kunnen het effect van de belichtingspomp waarderen. Dank zij jullie ziet mijn bak er een stuk beter uit:iloveyou: !
Nu Nog een foto vanje ancistrussen en je bak! we willen dat graag zien :)
 
Nu Nog een foto vanje ancistrussen en je bak! we willen dat graag zien :)
Dan moeten jullie denk ik tot vanavond wachten hoewel... ik zag er net een van de courgette snoepen...:cool:
 
Nou, da's mazzel: gisteren heb ik een filmpje gemaakt van mijn twee banjers Jinx ( de shubunkin) en Neo ( de goudvis). Vandaag heb ik wat foto's gemaakt van de bak, maar je ziet wel veel reflectie van de omgeving.
275541
Overigens zitten er praktisch geen planten meer in de bak, volgens de eigenaar van de winkel is dat bij goudvissen en ancistrussen ook niet echt nodig. Dus ik zal in het vervolg af en toe een bosje waterpest erin zetten ( zonder lood, want dat is ook giftig!)
 
Het oogt wel wat vies moet ik je eerlijk toegeven. raam en hout en steen?
 
Alg plus losse deeltjes, die goudvissen grondelen nogal en er staat nu best wel wat stroming in. Maar goed hier is Mr. Smith:
275542
 
Dat vind ik wel grappig van LFS verkoopt ze wel zo. maar het is indd de cf cirrhosus en de Dolichopterus is een L183 Starlight .
LFS verkoopt wel vaker vissen met verkeerde namen.
 
Dank je, inderdaad ziet de rugvin er heel anders uit. Misschien toch een reden om t.z.t. een smartphone met internet aan te schaffen als ik nog eens vissen ga kopen...:! In ieder geval vind ik ze erg mooi, en lijken ze op hun gemak te zijn.
 
Wat voor filter heb je er op?

Dat de bak zo vuil is.
Of te weinig schoon gemaakt.
Of weinig stroming.
 
Aquaflow 400 zit er al jaren in, en gisteren de helft van het water vervangen met bodemzuiger en bacteriecultuur plus filtermedium toegevoegd. Gisteren ook de Eheim powerhead erin gezet. Er staat nu best wel stroming in, even afwachten of het helpt. De algen zien er behoorlijk bruin uit, misschien dat ook verbetert? Ik heb al jaren een armatuur met blauw licht erin hangen, misschien dat ik daar nog wat ik kan aanpassen.
 

Terug
Bovenaan