Algeneter gezocht...


De enkelvin goudvissen kun je beter in een vijver gaan plaatsen. Om geheel gezond uit te groeien is een aquarium geen plaats voor enkelvinnen. Ze gaan vergroeien. Enkelvinnen zijn erg taaie vissen en overleven wel in barre omstandigheden maar zielig is het wel.

De bactostart etc. is een goede zet om je filter te voorzien van bacterieen maar jonge goudvissen geven groeihormonen af en daardoor lopen waterwaardens heel snel op. Je zult heel veel en grote verversingen moeten doen om balans te krijgen/te houden. Flesjes met middelen doen hier niets tegen. De goudvissen vervuilen ernstig vandaar waterwaardens gaan oplopen en mede bewoners dood gaan. De goudvissen zwemmen ook in hun eigen vuil wat niet bevordelijk is voor hun gezondheid. NH3/4 en NO2 druppels zelf gaan kopen, meten is weten en verversen is het middel wat helpt bij hoge waardes.

Je bodem is ook niet echt optimaal voor je goudvissen. Lees eens wat info op het forum over goudvissen, bodems en filters.
 
Aquaflow 400 ????? binnenfiltertje?


Daarom is het ook zo het nu is. Fosfaat te hoog..
Denk aan een groter filter. als het kan een buitenfilter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aquaflow 400 ????? binnenfiltertje?
275583
 
Ja, Flipper, dat weet ik. ik heb de 100.
Dat is te weinig voor zijn bak.
Vervuilt.
 
Aquaflow 400 zit er al jaren in, en gisteren de helft van het water vervangen met bodemzuiger en bacteriecultuur plus filtermedium toegevoegd. Gisteren ook de Eheim powerhead erin gezet. Er staat nu best wel stroming in, even afwachten of het helpt. De algen zien er behoorlijk bruin uit, misschien dat ook verbetert? Ik heb al jaren een armatuur met blauw licht erin hangen, misschien dat ik daar nog wat ik kan aanpassen.
Kijk , zit een aqua 400 in, Flipper.
Al jaren. !!???
Dus jaren vervuiling.
 
Dat schrijft hij toch ook einstein.

Maar zijn Pleco enz zijn wel oud geworden.

Ben wel eens dat ie voor 200l zowiezo over moet gaan naar een Externe filter
 
Ik moet Michelle hier toch echt gelijk geven. Goudvissen horen niet in een bak en zeker niet in een bak van dit formaat. Je oudste goudvis is zo’n 5 jaar schreef je dacht ik? Als de foto die je liet zien recent is dan is die vis akelig klein gebleven.
Dat betekent dat je vissen van binnen al vergroeid zijn, wat ook heel goed de reden kan zijn dat je vorige goudvissen niet de leeftijd van 25 jaar of ouder haalden. Je leest zelfs wel over 40 jaar.

C81C4258-7BE4-4D20-B01D-305F2303AB8E.jpeg



Je kunt zelf wel plaatjes opzoeken van mooi uitgegroeide goudvissen, daar heb je twee handen voor nodig om vast te houden.

Edit: ik ga er van uit dat jij de goudvissen jong hebt aangeschaft.
 
Vind ik 1.60 nog te klein voor zo een beest.


Maar goed. Ieder zijn ding.

Wel een heel mooi beestie :)
 
hahaha Wel vet, eerlijk is eerlijk Bertus het zijn mooie beesten!
 
plectostomus gigant.
2 x 40 cm. tijdens grote schoonmaak, in reservebak.
 
Inderdaad zag ik ook de vernoemde leeftijden van de vissen en dit is wel erg oud wat wonderbaarlijk is maar lang leven moet toch ook een beetje kwaliteit hebben denk ik. Om nu jaren "gehandicapt"in een aquarium te moeten leven lijkt me ook geen pretje. Daarbij heb je zoveel soorten vissen die in dat aquarium kunnen dat wellicht het beter is de enkelvinnen in een mooie vijver te doen en iets anders te kiezen.

Ik snap dat het voor TS niet zo leuk is om te lezen maar aan berichten te zien is degene toch erg betrokken bij zijn goudvissen en zal ze het beste gunnen.
 
22 maart 2011. was het.

Liran, dat is een noodbak. . was de 1.60 aan het opschonen.
 
aha, oke. netjes!
 
Inderdaad zag ik ook de vernoemde leeftijden van de vissen en dit is wel erg oud wat wonderbaarlijk is
Inderdaad, heb ik me ook over verbaast, dat betekent ook dat TS toch ook iets heel erg goed doet.
 
Inderdaad, heb ik me ook over verbaast, dat betekent ook dat TS toch ook iets heel erg goed doet.

Enkelvinnen, zeg maar de "echte" goudvis is heel sterk. Veel sterker dan sluiers. Deze zijn njiet zo door gefokt op bepaalde eigenschappen. Hun lichaam is ook veel earo dynamischer, lang gerekt. Daarom hebben ze ook ruimte nodig omdat ze snel en behendig zwemmen. Kunnen wonderbaarlijk veel hebben. Daarom blijven ze wel lang leven ook in een vissenkom maar wil je dit voor je vis.
 
Enkelvinnen, zeg maar de "echte" goudvis is heel sterk. Veel sterker dan sluiers. Deze zijn njiet zo door gefokt op bepaalde eigenschappen. Hun lichaam is ook veel earo dynamischer, lang gerekt. Daarom hebben ze ook ruimte nodig omdat ze snel en behendig zwemmen. Kunnen wonderbaarlijk veel hebben. Daarom blijven ze wel lang leven ook in een vissenkom maar wil je dit voor je vis.
Nee natuurlijk wil je (wil ik) dat niet. Tenminste toch streven naar een zo optimaal mogelijke huisvesting is erg belangrijk, of dat nou een cavia of een goudvis is ;)
 
Misschien kun je proberen de decoratie wat schoon te boenen.
 
Enkelvinnen, zeg maar de "echte" goudvis is heel sterk. Veel sterker dan sluiers. Deze zijn njiet zo door gefokt op bepaalde eigenschappen. Hun lichaam is ook veel earo dynamischer, lang gerekt. Daarom hebben ze ook ruimte nodig omdat ze snel en behendig zwemmen. Kunnen wonderbaarlijk veel hebben. Daarom blijven ze wel lang leven ook in een vissenkom maar wil je dit voor je vis.
De allereerste vis die hier kwam ( Julius, de voorganger van Giebeltje) zat inderdaad in een kom op het kantoor waar ik toen werkte.:(, maar kreeg hier al een grotere bak. Ik heb destijds vijvers gegraven voor de waterschildpadden, die toen van de 200 l bak naar buiten verhuisden. Er zit nu niks in de vijver, die zou ik best op kunnen knappen. Want inderdaad, Jinx is gekomen als gezelschap voor Giebel en Neo weer als gezelschap voor Neo en zo blijf je dus aan de gang. Inderdaad niet ideaal, want ze eten en vervuilen dat het een lieve lust is. Ik ga hiermee aan de slag en houd jullie op de hoogte... Dank voor de input!:petjeaf:
 
Tot slot nog een foto van Mrs. Smith... ( gisteren overdag gemaakt dus veel reflectie) Wordt vervolgd...

275600
 
Fijn dat je het zo positief op pak. Mooi weer om wat aan je vijvertje te doen.

Mooie algen eter en zo te zien alg genoeg :D Al ben ik bang dat mrs en mr Smith de gewenste klus niet gaan klaren. Het is wel erg veel alg en ik weet ook niet welk soort alg het is.

Wat geef je mr en mrs te eten?

Heb je een verwarmingsstaaf in het aquarium? Hoeveel graden is je aquarium nu?
 
Aquariumtemperatuur is rond de 24,5 graden. Er zit geen verwarming in, maar er ligt een blauw/rode 18W tl-buis boven, met een zelfgemaakte aluminium kap eroverheen, dit alles achter een rolluik. De kast is gemaakt door een timmerman, de bak zelf is een oude ( die van de schildpadden) en het geheel was mijn eigen idee. Vanwege Japie de ancistrus destijds heb ik er kienhout in gedaan. In die tijd voerde ik vijverkorrels, artemia, muggenlarven, watervlooien en zelfs af en toe een regenworm ( dat deed mijn vader vroeger ook, dus daar ben ik mee opgegroeid). Toen Teuntje de pleco erbij kwam ben ik Hikari tabs gaan voeren. Later waren de vijverkorrels niet meer verkrijgbaar en ging ik sera goudviskorrels en sera spirulina tabs voeren.

Mr. en Mrs. Smith krijgen 's avonds, als ik het licht uit zet, spirulina tabs, komkommer of courgette. Ik heb van de aquariumwinkel-man gehoord dat ze niet zo goed tegen rode muggenlarven kunnen, dus vanmorgen heb ik de goudvissen apart een verpakking diepvriesmuggenlarven in een bakje gegeven. Omdat ook Teuntje, de pleco, daar gek op was, heb ik daarvan een voorraadje in de vriezer liggen. De goudvissen zijn ook gek op courgette, heb ik gemerkt. Een keer in de week voer ik artemia.
 
IK heb een spitskool gekocht, snij hele baderen los, kook er 5, en daar vliegen ze op af.
In elke bak een hele of een halve.


KOmkommers heb ik ook en courgettes. die ik iets in de kook doe, wat zachter.
 
Da's ook een goeie. Ik ben lid van een groenteclub, en ga morgen weer verse biologische groente ophalen. Hopelijk hebben ze nog een spitskooltje over. Mijn shubunkin gaat als een gek tekeer op een plak rauwe courgette. Binnen een dag is er alleen nog maar een velletje overgebleven.
 
Ik hang een blad aan een wasknijper aan een ( en fietsspaak) in de bak. binnen 5 tellen hangen de meervallen er aan. en de naaldmeervallen.

zo ook met komkommer. . op de grond veel slakken.
 
Dat lijkt me gaaf om te zien! Ik heb nu de courgette aan een rvs vorkje geprikt en tussen het hout gestoken. Ik hoorde van iemand die de algeneters ook wortelschillen geeft. Dat is de goudvissen te gortig, een paar weken terug raakten ze die niet aan. Misschien dat de ancistrussen ze wel lusten.
 
Ik kook ook wel verschillende groenten. gooi het in de blender. Heb ook repashy morning wood. en rep.supergreen.
Doe van elk een lepel oplossen in heet water , dan lost de gelatine op. doe dat ook in de blender,.

en giet dat in vlakke bakjes. en vries dat in/ tot ik het nodig heb.
Heb ook nog losse gelatine, wat ik nog bij kan voegen.
 

Bijlagen

  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    161.9 KB · Weergaven: 80
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    156.4 KB · Weergaven: 82
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    157.6 KB · Weergaven: 72
Bertus wat is jou verhouding heet water en resphasy?
 
Nou, gisteravond in bad, he. met wat repashy er bij. WAs best te genieten.
 

Terug
Bovenaan