Wat is er nieuw

Algenfestijn (groene puntalg en baardalg)

Hoi Alexander,

Je geeft in dit topic aan dat je na enkele maatregelen van baardalg verlost bent geraakt. Kun je aangeven welke drastische wijzigingen je doorgevoerd hebt na de opmerkingen van andere forumleden?

Alvast bedankt.
 
Hoi Alexander,

Je geeft in dit topic aan dat je na enkele maatregelen van baardalg verlost bent geraakt. Kun je aangeven welke drastische wijzigingen je doorgevoerd hebt na de opmerkingen van andere forumleden?

Alvast bedankt.

Bij Baardalg is er altijd sprake van een tekort, in dit geval dus CO2. Die tekorten kunnen er zijn doordat de in het water aanwezige CO2 te weinig is voor de aanwezige planten of ook door een minder goede waterdistributie. Dat laatste moet weer niet verward worden met stroming want dat is weer heel iets anders. Wanneer er sprake is van een wisselvallige toevoeging van CO2 en dus daardoor van een sterk wisselend CO2 niveau geef je ook Baardalg een goede kans.
 
Hoi Alexander,

Je geeft in dit topic aan dat je na enkele maatregelen van baardalg verlost bent geraakt. Kun je aangeven welke drastische wijzigingen je doorgevoerd hebt na de opmerkingen van andere forumleden?

Alvast bedankt.

Mijn CO2 wisselde inderdaad teveel. Daarnaast deed ik ook altijd flink waterwissels wat het water minder stabiel maakte = baardalg. Nu ik mijn CO2 op een constante stroom heb staan, genoeg plantjes in de bak heb en ik minder grote waterwissels doet gaat het prima nu! Succes!
 
Bij Baardalg is er altijd sprake van een tekort, in dit geval dus CO2. Die tekorten kunnen er zijn doordat de in het water aanwezige CO2 te weinig is voor de aanwezige planten of ook door een minder goede waterdistributie. Dat laatste moet weer niet verward worden met stroming want dat is weer heel iets anders. Wanneer er sprake is van een wisselvallige toevoeging van CO2 en dus daardoor van een sterk wisselend CO2 niveau geef je ook Baardalg een goede kans.
Wanneer ik besluit om de ph te sturen met zo'n apparaat, kan er dan nog steeds sprake zijn van wisselvallige co2 of moet ik dat niet zo zien?
Ik heb laatst mijn verlichting teruggezet naar 6 uur voluit en 2 uur 50%, omdat mijn planten niet meer groeiden. Bovendien kreeg ik mijn oppervlak niet vrij van eendenkroos. Ik heb alles met filterwatten afgeheveld. Nu een helder oppervlak en ook beperkte duur verlichting en beperktere duur co2. Alles is weer goed aan het groeien. Ph is nu door de verkorting wel ineens 7,5 en kh = 8 en ik zit dus voor het eerst in de goede zone van de co2 tabel. Ik schrok wel van die ph. 7,5 nooit eerder gehad. Ik zat altijd rond 6,6. Mijn po4 zit ook extreem hoog 5 mg/l zonder dat ik dat veel toevoeg en nitraat stond op 12,5 mg/l dus nitraat maar even dubbel bemest om de hoge fosfaat te compenseren. Hopelijk trekt dat snel weg. De CO2 gaat nu 1,5 uur voorafgaand aan het licht aan en gaat tegelijk met licht uit. De uitstroom van mijn interne filter heb ik voor de verandering net maar eens op de achterwand gericht en naar beneden omdat mijn spraybar de voorkant al doet. Dan botsen mijn uitstromen niet meer. Uiteraard doe ik dit alles nog steeds om baardalg weg te krijgen. Waterwissel doe ik wekelijks 25% dus daarmee zou ik nog een stap terug kunnen zetten naar 12,5% oftewel 2 emmers. Ook hanteer ik 50% Ei-methode. Voor nu wacht ik daar nog even mee. Maar dat ik zelfs baardalg op de spraybar heb, waar co2 uit komt dat zint me echt niet.
 
Maar dat ik zelfs baardalg op de spraybar heb, waar co2 uit komt dat zint me echt niet.

Je ziet het sneller op dood materiaal en bij die spraybar krijg je juist een soort vacuum waardoor je daar sneller baardalg op kan zien. Met een ph cantroller heb je een vrij stabiele co2 omdat je die kan instellen op de gewenste hoeveelheid. Ik heb hem hier op 6.7 staan en dan gaat ie aan bij 6.75 en uit bij 6.65 dus dat is maar een verschil van 0,1 ph.
 
Je ziet het sneller op dood materiaal en bij die spraybar krijg je juist een soort vacuum waardoor je daar sneller baardalg op kan zien. Met een ph cantroller heb je een vrij stabiele co2 omdat je die kan instellen op de gewenste hoeveelheid. Ik heb hem hier op 6.7 staan en dan gaat ie aan bij 6.75 en uit bij 6.65 dus dat is maar een verschil van 0,1 ph.
Wat ik eigenlijk bedoel is. Je kunt sturen op 6,7 maar de CO2 komt om dat te bereiken heel onregelmatig je bak in. Willekeurig wanneer het nodig is komt het je bak in. Dus met andere woorden blijft de PH constant maar de CO2 toch niet? Dat is toch een accentverschil lijkt me.
 
Ik zie dat niet zo want de co2 bepaalt je ph. Natuurlijk komt het alleen in de bak als de ph boven de ingestelde waarde uit zou komen maar ja dat kan niet anders en dat is ook de bedoeling ervan. Met een controller krijg je dus nooit echt grote verschillen in je ph en dus ook niet in de hoeveelheid co2 die in je bak aanwezig is.
 
Wanneer ik besluit om de ph te sturen met zo'n apparaat, kan er dan nog steeds sprake zijn van wisselvallige co2 of moet ik dat niet zo zien?
Ik heb laatst mijn verlichting teruggezet naar 6 uur voluit en 2 uur 50%, omdat mijn planten niet meer groeiden. Bovendien kreeg ik mijn oppervlak niet vrij van eendenkroos. Ik heb alles met filterwatten afgeheveld. Nu een helder oppervlak en ook beperkte duur verlichting en beperktere duur co2. Alles is weer goed aan het groeien. Ph is nu door de verkorting wel ineens 7,5 en kh = 8 en ik zit dus voor het eerst in de goede zone van de co2 tabel. Ik schrok wel van die ph. 7,5 nooit eerder gehad. Ik zat altijd rond 6,6. Mijn po4 zit ook extreem hoog 5 mg/l zonder dat ik dat veel toevoeg en nitraat stond op 12,5 mg/l dus nitraat maar even dubbel bemest om de hoge fosfaat te compenseren. Hopelijk trekt dat snel weg. De CO2 gaat nu 1,5 uur voorafgaand aan het licht aan en gaat tegelijk met licht uit. De uitstroom van mijn interne filter heb ik voor de verandering net maar eens op de achterwand gericht en naar beneden omdat mijn spraybar de voorkant al doet. Dan botsen mijn uitstromen niet meer. Uiteraard doe ik dit alles nog steeds om baardalg weg te krijgen. Waterwissel doe ik wekelijks 25% dus daarmee zou ik nog een stap terug kunnen zetten naar 12,5% oftewel 2 emmers. Ook hanteer ik 50% Ei-methode. Voor nu wacht ik daar nog even mee. Maar dat ik zelfs baardalg op de spraybar heb, waar co2 uit komt dat zint me echt niet.

Uit je bericht maak ik al op dat er sprake is van een wisselend CO2 niveau. Een vaak voorkomende oorzaak voor baardalg maar ook die stromingen, want je hebt er kennelijk meerdere helpen ook niet.

Zoek mijn bericht eens op in "Het Handige Tips Topic", zie hieronder, over hoe mijn spraybar zit en waarom. Denkelijk krijg je dan antwoordt op een aantal van je vragen. Wanneer je werkt met een automaat is in principe je CO2 toevoer regelmatig en aangepast op het niveau in je water. Maar daarnaast is een goede waterdistributie nog steeds nodig! Je licht zou je in moeten stellen aan de hand van je lichtvraag van je planten. Dat kan je weer vinden door even op je plantenkeuze te googelen. Mijn verlichting intensiteit zal denkelijk hoger zijn dat die je hebt maar toch heb ik geen alg problemen want mijn verlichting die wel degelijk 8 uur voluit staat en daarnaast ook nog uren in allerlei dimvormen veroorzaakt geen alg. Net zo min als jouw verlichting dit zal doen. (Welke verlichting heb je en welke planten?) Algen ontstaan door tekorten niet door teveel.
 
Over CO2....Vuistregel welke heel vaak goed werkt, met een CO2 controller! Let eens op hoelang je CO2 blijft stromen todat het weer afslaat door de controller en tel ondertussen de bellen per minuut.
Verminder vervolgens het aantal bellen met 10% ( door de regelaar op de fles iets te sluiten) en controleer weer opnieuw enz.
Na een paar controle uurtjes, die je best over een paar dagen mag uitsmere, zul je ervaren dat je CO2 heel gestadig en vooral gelijkmatig en lang blijft toestromen, het ideaal is ( vind ik door proefondervindelijk proberen) als de PH overdag met max. 0,3 punten stijgt, t.o.v. de PH waarde smorgens vroeg met geen lampen aan.
Effect is tevens dat het CO2 verbruik gelijkmatiger verdeeld wordt, maar ook dat er veel minder CO2 verbruikt wordt. Als er steeds een flinke hoeveelheid in korte tijd in je bak komt, dan diffundeert dat ook weer gedeeltelijk uit je bak, omdat de planten die hoeveelheid niet in korte tjd kunnen verwerken.
 
Over CO2....Vuistregel welke heel vaak goed werkt, met een CO2 controller! Let eens op hoelang je CO2 blijft stromen todat het weer afslaat door de controller en tel ondertussen de bellen per minuut.
Verminder vervolgens het aantal bellen met 10% ( door de regelaar op de fles iets te sluiten) en controleer weer opnieuw enz.
Na een paar controle uurtjes, die je best over een paar dagen mag uitsmere, zul je ervaren dat je CO2 heel gestadig en vooral gelijkmatig en lang blijft toestromen, het ideaal is ( vind ik door proefondervindelijk proberen) als de PH overdag met max. 0,3 punten stijgt, t.o.v. de PH waarde smorgens vroeg met geen lampen aan.
Effect is tevens dat het CO2 verbruik gelijkmatiger verdeeld wordt, maar ook dat er veel minder CO2 verbruikt wordt. Als er steeds een flinke hoeveelheid in korte tijd in je bak komt, dan diffundeert dat ook weer gedeeltelijk uit je bak, omdat de planten die hoeveelheid niet in korte tjd kunnen verwerken.
Nou dit begrijp ik dan misschien niet goed. Er komt met een goed afgestelde automaat nooit een grote hoeveelheid CO2 je bak in. Zodra een ingestelde waarde is bereikt, bij mij kan dat maximaal 0,05 pH zijn, sluit het magneetventiel. Hier gaat het om ingebrachte hoeveelheden die je echt niet terugvindt op het totale CO2 niveau. Je hoeft trouwens bij een automaat helemaal niet te werken met bellentellers. Ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt. Wat wél zinvol is, is te zorgen voor een goede CO2 verdeling en waterdeling hetgeen ik doe middels een Cergesreaktor en een invoer via een goed afgestelde spraybar.
 
Ik heb ook hier de ervaring dat er nog maar erg weinig co2 bellen doorlopen als de controller is gesloten en de toevoer is gestopt. Er komt nog wel iets uit maar dat is te verwaarlozen op het totaal dat je per minuut doseert.
 
Ik denk dat jullie een paar dingen door elkaar halen, of dat ik jullie niet goed begrijp. De opstelling die ik al meer dan 30 jaar gebruik is als volgt: Ik heb een Fles met CO2 met een manometer met 2 regelaars (beide handmatig)
Met de eerste stel ik de druk af op 0.9 atu, met de 2de ( is een naaldventiel) het aantal bellen. Het gas gaat via een elektronische regelaar, die wordt gestuurd door een PH sonde, naar een bellenteller, en vandaar naar de diffusor, die op de uitvoer van een van de pompen is aangesloten. Ik kan dus met het naaldventiel het aantal bellen, en dus ook de snelheid / hoeveelheid van de toevoer van CO2 regelen. En dan klopt mijn verhaal , zoals hierboven beschreven weer helemaal....! Beetje duidelijker zo?
 
Ik denk dat jullie een paar dingen door elkaar halen, of dat ik jullie niet goed begrijp. De opstelling die ik al meer dan 30 jaar gebruik is als volgt: Ik heb een Fles met CO2 met een manometer met 2 regelaars (beide handmatig)
Met de eerste stel ik de druk af op 0.9 atu, met de 2de ( is een naaldventiel) het aantal bellen. Het gas gaat via een elektronische regelaar, die wordt gestuurd door een PH sonde, naar een bellenteller, en vandaar naar de diffusor, die op de uitvoer van een van de pompen is aangesloten. Ik kan dus met het naaldventiel het aantal bellen, en dus ook de snelheid / hoeveelheid van de toevoer van CO2 regelen. En dan klopt mijn verhaal , zoals hierboven beschreven weer helemaal....! Beetje duidelijker zo?
Als ik het zo lees klopt jouw opstelling...behlave dan dat het gas niet door de regelaar gaat maar gestuurd wordt door de regelaar.
Waar het vaak fout gaat is bij gebruik van een regelaar is de plaatsing van de PH sonde.
De regelaar wordt nl gestuurd door dat signaal, en als de ph sonde te dichtbij de diffusor staat, of te weinig stroming krijgt zal de CO2 niet goed werken.
 
Dat klopt Janjdk, daarom ook zijn die 2 maximaal van elkaar verwijderd, het gas gaat echter wel degelijk DOOR de regelaar, intern daarin zit namelijk de afsluiter die aangestuurd wordt door de PH- sonde. Als de juiste PH weer bereikt is, sluit de regalaar het gas af, en opent weer als de PH een bepaalde, hogere, stand heeft bereikt!
 
Dat klopt Janjdk, daarom ook zijn die 2 maximaal van elkaar verwijderd, het gas gaat echter wel degelijk DOOR de regelaar, intern daarin zit namelijk de afsluiter die aangestuurd wordt door de PH- sonde. Als de juiste PH weer bereikt is, sluit de regalaar het gas af, en opent weer als de PH een bepaalde, hogere, stand heeft bereikt!
Dat systeem ken ik niet, ik zie merendeels de systemen waarbij de regellaar een lostaand stuk electro techniek is, de sonde daaraan met een draad gekoppeld is, en het ventiel ook met een draad gekoppeld is.
 
Ik heb hier de Dennerle ph controller en dat is een mooie platte kast voor de instellingen en daar gaat ook geen co2 door. Die controller heeft een ingang voor het magneetventiel en als de gewenste waarde is bereikt dan zorgt die ervoor dat het magneetventiel dichtgaat waardoor de co2 toevoer stokt. Dus ook hier geen co2 door de regelaar/controller.
 
Ik heb DEZE al wel 20 jaar, kostte toen de hoofdprijs maar is een uiterst degelijk en betrouwbaar stuk techniek gebleken!!

Sera co2 regelaar 1 (1).jpg
Sera co2 regelaar 1 (2).jpg
Sera co2 regelaar 1 (3).jpg
 
Dat is inderdaad al een oudje Wim maar ja vroeger maakten ze nog degelijk spul wat niet na een aantal jaren het al begeeft.
 
Ik denk dat jullie een paar dingen door elkaar halen, of dat ik jullie niet goed begrijp. De opstelling die ik al meer dan 30 jaar gebruik is als volgt: Ik heb een Fles met CO2 met een manometer met 2 regelaars (beide handmatig)
Met de eerste stel ik de druk af op 0.9 atu, met de 2de ( is een naaldventiel) het aantal bellen. Het gas gaat via een elektronische regelaar, die wordt gestuurd door een PH sonde, naar een bellenteller, en vandaar naar de diffusor, die op de uitvoer van een van de pompen is aangesloten. Ik kan dus met het naaldventiel het aantal bellen, en dus ook de snelheid / hoeveelheid van de toevoer van CO2 regelen. En dan klopt mijn verhaal , zoals hierboven beschreven weer helemaal....! Beetje duidelijker zo?
Dit lijkt me dus gewoon een beschrijving van een automatisch systeem. Iets wat ik, zij dat het dan een eigen gebouwd systeem is, dus ook gebruik. Met uitzondering van een bellenteller zoals ik eerder al aangaf. Met zo'n systeem maakt het helemaal niet uit met hoeveel kracht je de CO2 inbrengt. Zodra de meting, middels de pH sonde, constateert dat de ingebrachte hoeveelheid overeen komt met de vooraf ingestelde waarde wordt het magneetventiel gesloten. De verschillen, afhankelijk van de werkdruk, kunnen dus in de open en sluittijd van het magneetventiel liggen. Hopelijk praten we dus niet langs elkaar heen?
 
Dat klopt Janjdk, daarom ook zijn die 2 maximaal van elkaar verwijderd, het gas gaat echter wel degelijk DOOR de regelaar, intern daarin zit namelijk de afsluiter die aangestuurd wordt door de PH- sonde. Als de juiste PH weer bereikt is, sluit de regalaar het gas af, en opent weer als de PH een bepaalde, hogere, stand heeft bereikt!
Dat het gas door de regelaar gaat of niet maakt niet uit. Jouw regelaar is niets anders dan een controller met ingebouwd magneetventiel! (Tegenwoordig doet JBL dit ook wel.) Die regelaar doet niets met dat gas. De regelaar reageert uitsluitend op het spanningsverschil dat aangegeven wordt door je pH sensor. Middels dat spanningslevel in milliVolts wordt met een relais je ventiel gesloten of geopend. Mijn systeem werkt exact zo, alleen nu zit het magneetventiel buiten m'n aquariumcomputer.
 
Dat systeem ken ik niet, ik zie merendeels de systemen waarbij de regellaar een lostaand stuk electro techniek is, de sonde daaraan met een draad gekoppeld is, en het ventiel ook met een draad gekoppeld is.
Zie mijn bericht hierboven.
 
Wat ik probeerde uit te leggen is het volgende, dat je overigens heel eenvoudig zelf kunt controleren:
Als je CO2 onder hoge druk en in een grote hoeveelheid in KORTE tijd in je bak jaagt, dan sluit en opent het naaldventiel heel vaak en snel achter elkaar. Je PH blijft dan dus op en neer schieten.
Als je. zoals ik schrijf, de druk net beneden 1 ATU ( oudere term voor overdruk boven de gewone luchtdruk) houdt en de bellenteller dan instelt op ewrgens tussen 50-70 bellen per minuut, dan gaat het gas stromen en blijft het zo?n beetje de hele dag stromen, de hoeveelheid CO2 is NET ONVOLDOENDE om de PH weer naar het drukregelaarsluitpunt te brengen, zolang als de lampen branden. Dit is da noo kde tijd dat de planten volop assimileren.
Beetje duidelijker zo?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan