Algenfestijn (groene puntalg en baardalg)


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
(algenproblematiek van mijn showtopic naar dit algentopic verplaatst)

De algen houden al lange tijd aan, ik ben nooit algvrij geweest. Ik heb al veel geld in de bak gestoken en ik zou het zonde vinden om te stoppen met de hobby, want ik raak hier erg gedemotiveerd van.. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik had vorig jaar vooral last van dikke zwarte draden en baardalg aan de randen van de bladeren bij alle aquariumplanten. Sinds dit jaar heb ik vooral veel last van groene puntalg en baardalg. Vooral de baardalg vind ik gek, aangezien ik voldoende CO2 toevoeg. Sinds een tijdje willen de planten zelfs niet meer groeien. Ik denk dat er toch iets fout zit in de groeidriehoek (CO2-voeding-licht), maar ik kan maar niet bedenken wat het kan zijn.

Waardes:
NO3 - 10
NO2 - 0
PH - 6,5
KH - 6
GH - 13
PO4 - 3-5 mg/l (2x moeten verdunnen met gedestilleerd water met verschillende waardes tussen de 3 en 5 als resultaat)
NH3/4 - 0
Fe - 0,2 mg/l (20 uur geleden laatste bemesting)
Cu - 0

CO2 - 30mg/l (volgens vloeistof indicator)
CO2 wordt toegevoegd d.m.v. reactor in uitvoer filter.

Filtering:
- Eheim Pro 4+ 600 met spraybar over de gehele breedte van de bak
- Eheim Classic 250 aan de andere kant van de bak

Verlichting:
- Juwel Helialux met SmartControl (7 uur per dag op 100%, voor de rest zie schema hieronder)
- Standaard meegeleverde Juwel LED balk (2xT5 LED, springt aan van 11.00 uur tot 20.00 uur)

Helialux smartcontrol schema:
Schermafbeelding 2019-04-25 om 09.35.24.png


Overig
- Wekelijks 60% waterwissel
- All-In-One plantenvoeding (7ml per dag)

Weetjes
- Ik moet de ruiten 2x per week ontdoen van groene harige alg (zie laatste foto's)
- Planten willen niet meer groeien sinds twee maanden geleden
- Rotala Rotundfolia dunt uit aan onderkant, kleurt alleen bovenaan rood
- Lobelia Cardinalis vertoont groene puntalg op vooral onderste bladeren, bovenste bladeren krullen een beetje
- Alternanthera zit vol groene puntalg
- Het hout zit onder de baardalg, maar de planten vind ik belangrijker
- De Javavaren vertoont glazige punten en gekrulde bladeren, met wat baardalg.
- Crypto's vertonen ook een beetje alg.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a80.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a7f.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a81.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a82.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a84.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a85.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a86.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a82.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a95.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a83.jpg


Ruiten:

IMG_4807.JPG


IMG_4808.JPG


Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. B.v.d.
 
Zelfs de spraybar zit onder de alg.

IMG_4819.JPG


Met alle kleuren van het algenspectrum.
 
Nog een foto van onderkant Rotala Rotundfolia, zit blijkbaar ook onder de haren

IMG_4820.JPG
 
Een paar zaken: Een Rotala rotundifolia kleurt ook alleen bovenin rood, dat hoort zo. Dat er onder kaalheid ontstaat hoort niet. Dat kan op een licht tekort onderin je bak wijzen maar ook kan het zijn dat je bemesting niet overal komt. Je vertelt dat je CO2 toevoegt maar komt die CO2 ook overal? Verder, is je CO2 niveau stabiel? Een onregelmatige niveau kan ook zorgen voor Baardalg maar ook wel voor punt alg groei. De verhouding nitraat/fosfaat lijkt me wat scheef. De Helialux verlichting behoort niet tot mijn favorieten, ik zeg het maar eerlijk, deze verlichting geeft een erg wit licht (hoog Kelvingetal) welk fel lijkt zo op het oog maar waar ik toch vaak m'n twijfels bij heb. Kijk ook nog eens goed waar je je planten neerzet. Een Alternanthera vraagt een hoge licht intensiteit, geef haar dus zo'n plek. Cryptocorine maar ook Java varen kunnen met minder toe. Als laatste de vraag, waar meet je de waterwaarden mee? Begin alvast met schoon te maken! Een spraybar hoeft niet onder de alg te zitten!
 
Laatst bewerkt:
Ik lees 2 filters en elk aan een kant. Is de stroming dan zo dat deze met elkaar "botsen" waardoor je geen goede circulatie krijgt?
 
Als vergelijk, met name met je verlichting, laat ik mijn Rotala rotundifolia links achterin mijn bak even zien. Dit is trouwens een groene vorm maar dat terzijde. Je ziet hij krijgt beter licht, ook onderin met als resultaat dat er overal blad zit. Mijn licht is ook geler, het bevat meer rood beslist nodig voor goede plantengroei. Maar ook belangrijk, ik heb niet eens zo'n sterke stroming maar wel een goede waterdistributie een zeer regelmatige CO2 toevoer. Ik zou je ook nog willen adviseren om het hout in je bak schoon te maken en daar waar het kan al te sterk bealgde bladeren te verwijderen. Kort en goed, je moet aan het werk!

IMG_20190327_202317.jpg
 
Valt me ook op dat de leidingen van en naar de filter toe altijd snel vol zitten met zo een bruine stukjes die aan de buiswand plakken, en bij het starten van het filter uit de spraybar komen..

Een paar zaken: Een Rotala rotundifolia kleurt ook alleen bovenin rood, dat hoort zo. Dat er onder kaalheid ontstaat hoort niet. Dat kan op een licht tekort onderin je bak wijzen maar ook kan het zijn dat je bemesting niet overal komt. Je vertelt dat je CO2 toevoegt maar komt die CO2 ook overal? Verder, is je CO2 niveau stabiel? Een onregelmatige niveau kan ook zorgen voor Baardalg maar ook wel voor punt alg groei. De verhouding nitraat/fosfaat lijkt me wat scheef. De Helialux verlichting behoort niet tot mijn favorieten, ik zeg het maar eerlijk, deze verlichting geeft een erg wit licht (hoog Kelvingetal) welk fel lijkt zo op het oog maar waar ik toch vaak m'n twijfels bij heb. Kijk ook nog eens goed waar je je planten neerzet. Een Alternanthera vraagt een hoge licht intensiteit, geef haar dus zo'n plek. Cryptocorine maar ook Java varen kunnen met minder toe. Als laatste de vraag, waar meet je de waterwaarden mee? Begin alvast met schoon te maken! Een spraybar hoeft niet onder de alg te zitten!
CO2 komt naar mijn idee overal, de indicatoren hangen namelijk ook af en toe onderaan.
De reactor laat een onregelmatige toevoer van CO2 zien (geen consistente bubbels in bubbelteller) maar volgens mij niet dramatisch en het aantal druppels per minuut moet goed zijn, zo ook af te lezen aan de indicatoren. Ik heb nog een JBL atomizer liggen voor het geval dat.

Is er iets wat ik aan het verschil in nitraat/fosfaat kan doen?

Wat betreft verlichting, wat raad je dan aan? Moet er misschien wat meer rood licht bij? Zal ik een van de T5 LED buizen (de huidige Day of de huidige Nature) vervangen door iets anders?

Alternanthera staat wat mij betreft op de meest verlichte plek in de bak. Daar heeft hij het tot begin dit jaar ook altijd goed gedaan.

Ik meet met de Sera Aqua Test Box druppeltest kit.

Ik maak (onder andere) die spraybar minstens 1x per week schoon, de alg komt gewoon zeer snel terug.

Ik lees 2 filters en elk aan een kant. Is de stroming dan zo dat deze met elkaar "botsen" waardoor je geen goede circulatie krijgt?

Nee hoor, de stroming gaat in dezelfde richting. Beide blazen van de achterwand naar de voorruit.

Als vergelijk, met name met je verlichting, laat ik mijn Rotala rotundifolia links achterin mijn bak even zien. Dit is trouwens een groene vorm maar dat terzijde. Je ziet hij krijgt beter licht, ook onderin met als resultaat dat er overal blad zit. Mijn licht is ook geler, het bevat meer rood beslist nodig voor goede plantengroei. Maar ook belangrijk, ik heb niet eens zo'n sterke stroming maar wel een goede waterdistributie een zeer regelmatige CO2 toevoer. Ik zou je ook nog willen adviseren om het hout in je bak schoon te maken en daar waar het kan al te sterk bealgde bladeren te verwijderen. Kort en goed, je moet aan het werk!

Bekijk bijlage 272389
Mooie Rotala heb je, ook onderin mooi groen.

Het hout kan inderdaad weer eens schoongemaakt worden. 2 maanden geleden had ik die stukken al eens helemaal algvrij gemaakt, binnen een week was de alg terug.

Bladeren met alg verwijderen ben ik een paar keer per week mee zoet. Bovenstaande zijn foto's van maandag, maandagmiddag heb ik die bladeren al verwijderd. Maar de alg komt zoo snel terug dat ik vandaag of morgen weer kan gaan plukken.

Ik doe mijn best met schoonhouden, ik ben er dagelijks mee bezig. Door de snelle comeback van algen, wat al een lange tijd aanhoud, raak ik gewoon zeeeer gedemotiveerd.
 
Wanneer je een filter her-opstart komt er altijd wat vuil uit de slangen mee. Dat is niet erg. Indicatoren hebben reactie tijd nodig dat zegt niet alles over een regelmatige CO2 toevoer en ook weinig over een goede waterdistributie. Je reactor laat een onregelmatige toevoer zien, dat kan een indicatie zijn. Dat je indicatoren regelmaat laten zien ligt aan de al aangegeven reactiesnelheid en zegt dus weinig.
Je kunt nitraat en/of fosfaat toevoegen naar wens maar je fosfaat niveau is al redelijk hoog in verhouding tot je nitraat. Je zou een verhouding van 10:1 aan kunnen houden je kunt in dat geval voor een verlaging van je fosfaat tot 1 proberen te komen. (3-5 is trouwens een heel onnauwkeurige meting!) Wat je verlichting betreft: Er hoort voor een goede plantengroei in ieder geval rood aanwezig te zijn maar misschien heb je dit al. Ik ben gewoon, heel eerlijk, geen liefhebber van Juwel verlichting. Kijk eens op de onderste Kelvinkaart, een kelvin waarde van zo ongeveer 4500 wordt zo ongeveer als goed gezien voor een plantenbak. Welke waardes hebben jou lampen? Je vertelt dat je Alternanthera het altijd goed heeft gedaan tot op een bepaald punt. Wat is er, of misschien, wat heb je gewijzigd op die tijd? Algen wijzen altijd op tekorten!
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Ik ga die reactor weer ertussenuit halen denk ik. Ben klaar met dat ding. Onregelmatige toevoer, stroming verzwakt, niet makkelijk schoon te maken, weg ermee. Wordt de bak weer onstabiel wel.. pff..

Fosfaat verlagen, dat betekend dat ik zelf mijn plantenvoeding met poeders zal moeten gaan maken?

Rode T5 buis kost een slordige 72 euro. Duur grapje. Maar misschien toch nodig dan? Ik heb nu enkel veel wit, beetje blauw (in Helialux), en 1 Nature T5 balk (lichtgelig).
https://petsplace.nl/juwel-led-lamp...+-+Verlichting+-+1047+mm+2500+Lumen#302=10479

Plaatje van mijn stroming:

Schermafbeelding 2019-05-01 om 19.24.05.png


Filmpje:
(voor wat het waard is, niet heel goed te zien)

 
Heb me even ingelezen in fosfaat verlagen :book:

Wat ik ga doen:
- om te beginnen eenmalig Sera fosfaatgranulaat in filter om de eerste fosfaat-bom te verwijderen en planten een goede start te geven
- minder voeren
- makkelijke plantjes erbij zetten

- nitraat verhogen naar 20 op een of andere manier?
- algen blijven verwijderen, ook van hout

CO2:
- JBL ProFlora Direct weer terug op de filter uitvoer zetten in plaats van de reactor, om stroming te verhogen.

Eventueel aanschaffen:
- Juwel LED Colour buis ter vervanging van de witte LED Day buis (kosten €72) dit om toch wat rood licht toe te voegen

Goed plan? :deal:
 
Doorgaans heeft een all in one voeding een juiste verhouding.

Dus ergens komt er een bak fosfaat vandaan.

Je kunt de bak ook eens goed resetten. Veelvuldig verversen.
Totdat alles binnen de juiste waardes valt.

atomizer kun je ook bij je aanzuig hangen. Lost het op in het filter.
En wordt het mooi verdeeld in de bak.

De baardalgen wijzen op onstabiele co2.

Groene algen op het raam wijzen op een onbalans in de nitraat/fosfaat verhouding.
 
Doorgaans heeft een all in one voeding een juiste verhouding.

Toch heb ik volgens mij al met regelmaat zien langskomen dat bij de AIO de verhouding in de bak niet goed is. Je ziet vaker een toename van fosfaat. Hoe dat komt weet ik dus niet.
Op zich maakt de verhouding tussen nitraat en fosfaat weinig uit volgens mij. Toevallig had ik het hierover met lid Cornelius en die zegt er dit over (ik hoop dat ik dit mag gebruiken):

Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)

Tegenwoordig is het allemaal meer gespecialiseerd omdat we te maken hebben met meer variabelen dan 50 jaar geleden.
De meest gebruikte verhouding is natuurlijk de 10:1:10, ookwel aangeduid met een rich-dose benadering.
Ik ken scapers die sturen bewust naar 5-2-20 maar er zijn er ook die de verhoudingen NPK weer 0.1/1/10 aanhouden. (lean-dose)
Ikzelf houdt de verhouding NPK (afgerond) 0.5/1.75/25

Alles is afhankelijk van het plantenbestand, de hoeveelheid licht en de CO2 en zeker ook de opbouw van de bodem. Elke bak is anders en heeft andere
behoeften, waarden en targets. Maar gelukkig hebben ze daarom de EI uitgevonden
 
zie ik nu goed dat @Cornelius aanstuurt op 0,5 Nitraat, 1,75 Fosfaat en 25 Kalium:S

En ik zie ook een verhouding van 0,1/1 /10 voorbijkomen (NPK)
 
PO4 - 3-5 mg/l (2x moeten verdunnen met gedestilleerd water met verschillende waardes tussen de 3 en 5 als resultaat)

Is dit de uiteindelijke waarde in je bak of de waarde die je van je verdunning hebt gemeten? Als dit de waarde van je verdunning is, heb je namelijk wel een erg hoog fosfaat in je bak. Bij de meeste sets is een waarde van 3 namelijk zonder verdunnen nog wel af te lezen.

Maar dat terzijde, ik heb ook een tijdje die all in one gebruikt en eindigde ook met een bizar hoog po4 en een niet en te slepen no3. En dus ook een heel scala aan algen. Ben de voeding nu zelf gaan oplossen en dat heeft veel problemen opgelost en maakt de waardes ook gemakkelijker om bij te sturen. Geef dus vooral de moed niet op!
 
Dit is volgens een ADA manier. Een lean dose benadering - Primair voeding uit de bodem en secundair uit de waterkolom.
Dus werkt dit alleen maar icm met een voedingsrijke bodem zoals een ADA soil.
En dat werkt voor mij goed. Voor een ander kan het weer uitpakken in een drama.
 
Is dit de uiteindelijke waarde in je bak of de waarde die je van je verdunning hebt gemeten? Als dit de waarde van je verdunning is, heb je namelijk wel een erg hoog fosfaat in je bak. Bij de meeste sets is een waarde van 3 namelijk zonder verdunnen nog wel af te lezen.

Maar dat terzijde, ik heb ook een tijdje die all in one gebruikt en eindigde ook met een bizar hoog po4 en een niet en te slepen no3. En dus ook een heel scala aan algen. Ben de voeding nu zelf gaan oplossen en dat heeft veel problemen opgelost en maakt de waardes ook gemakkelijker om bij te sturen. Geef dus vooral de moed niet op!
Van de verdunning, maar die houd rekening met het feit dat het verdund is. Daarom moet je dan ook op een nieuwe schaal kijken waar er rekening gehouden is met de verdunning.

Hmmm interessant van die AIO voeding bij jou! Denk dat ik dan toch maar zelf mijn plantenvoeding ga maken met poeders, in plaats van op chemische wijze de fosfaat verlagen..

Ik heb alleen totaal geen ervaring met poeders. Is dit dan wat ik moet aanschaffen? Ze worden op verschillende sites verkocht als 'Estimative Index Kit'. Maar ik hoef de EI methode niet te volgen toch? Of is dit wel aan te raden?

Schermafbeelding 2019-05-02 om 12.17.44.png


Wat betreft verlichting is dit nu mijn plan, om toch wat rood erbij te krijgen:

fg_juwel_aquarium_helialux_day-night(4)-l.jpg

(deze blijft zoals het is, langzaam aan en uit)

pl_juwel_aquarium_kat_led_multilux_tubes-l.png

Zal ik dan de witte Day of de lichtgele Nature buis vervangen door de Colour buis?

Dank voor jullie hulp tot nu! :thumbs:
 
Aangezien balk 1 al blauw/wit is zou ik de witte day vervangen door de colour.
Gewoon even kijken hoe het uitpakt qua kleur in de bak, als het erg geel over gaat komen, zou je de nature kunnen vervangen door de colour.
 
Je hoeft niet perse de EI te volgen en kan wekelijks toevoegen wat nodig is. Je kan bij aquariumbemesting kiezen voor kaliumnitraat en kaliumfosfaat en dat oplossen in een 2 flesjes zodat je apart kan doseren en dus kan bijsturen. Je lost 83 gram kaliumnitraat op in 500 ml en 4 gram kaliumfosfaat in 500 ml.
Dan voeg je per 100 liter 20 ml nitraat toe om met 20 te verhogen en je voegt 40 ml fosfaat toe per 100 liter om met 2 mg te verhogen.
Wil je met minder verhogen dan kun je dat dus makkelijk zelf uitrekenen.
Je kan na het toevoegen de eerste weken kijken hoe hoog de waarden zijn en ook vlakvoor de waterwissel zodat je het verbruik kan bepalen en weet wat je wekelijks moet toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga die reactor weer ertussenuit halen denk ik. Ben klaar met dat ding. Onregelmatige toevoer, stroming verzwakt, niet makkelijk schoon te maken, weg ermee. Wordt de bak weer onstabiel wel.. pff..

Fosfaat verlagen, dat betekend dat ik zelf mijn plantenvoeding met poeders zal moeten gaan maken?

Rode T5 buis kost een slordige 72 euro. Duur grapje. Maar misschien toch nodig dan? Ik heb nu enkel veel wit, beetje blauw (in Helialux), en 1 Nature T5 balk (lichtgelig).
https://petsplace.nl/juwel-led-lamp...+-+Verlichting+-+1047+mm+2500+Lumen#302=10479

Plaatje van mijn stroming:

Bekijk bijlage 272393

Filmpje:
(voor wat het waard is, niet heel goed te zien)


Een helemaal rode T5 buis is niet zo nodig. Die nature T5 balk zou ik wel aanhouden, dat gelige licht heeft alvast rood in zich. Wanneer je de Helialux, eerste versie hebt met alleen witte en blauwe leds zit je al gauw op een kelvin waarde van 9000, reden waarom ik zo'n hekel heb aan die balk. Dat is namelijk veel te hoog voor een plantenbak. Misschien kun je die balk wat ingetogener laten schijnen. Dat heeft wel invloed op de planten die een intense belichting vragen maar je licht kleur komt dan wat meer in verhouding met de naturebalk. Misschien is het zelfs een idee om een extra nature balk te hebben?
Wat je fosfaat betreft: ik twijfel aan je meting. 3-5, dat is nogal een verschil. In jou schoenen zou ik er eerst even achter proberen te komen welke fosfaat waarde je nu zo precies mogelijk hebt.
 
Van de verdunning, maar die houd rekening met het feit dat het verdund is. Daarom moet je dan ook op een nieuwe schaal kijken waar er rekening gehouden is met de verdunning.

Hmmm interessant van die AIO voeding bij jou! Denk dat ik dan toch maar zelf mijn plantenvoeding ga maken met poeders, in plaats van op chemische wijze de fosfaat verlagen..

Ik heb alleen totaal geen ervaring met poeders. Is dit dan wat ik moet aanschaffen? Ze worden op verschillende sites verkocht als 'Estimative Index Kit'. Maar ik hoef de EI methode niet te volgen toch? Of is dit wel aan te raden?

Bekijk bijlage 272437

Wat betreft verlichting is dit nu mijn plan, om toch wat rood erbij te krijgen:

Bekijk bijlage 272438
(deze blijft zoals het is, langzaam aan en uit)

Bekijk bijlage 272439
Zal ik dan de witte Day of de lichtgele Nature buis vervangen door de Colour buis?

Dank voor jullie hulp tot nu! :thumbs:
Ik volg geen EI of wat dan ook. De bemesting die ik heb is van aquariumbemesting.nl. Er zijn mensen die voor de dosering er allerlei berekeningen op loslaten, ook dat doe ik niet. In principe ga ik uit van de dosering als voorgeschreven door dit bedrijf. De soorten die ik heb zijn: nitraat, fosfaat, ijzer en nu nog CSM.B. De laatste is vervangen door Tenso Cocktail te mixen met magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat.
 
Ik volg geen EI of wat dan ook. De bemesting die ik heb is van aquariumbemesting.nl. Er zijn mensen die voor de dosering er allerlei berekeningen op loslaten, ook dat doe ik niet. In principe ga ik uit van de dosering als voorgeschreven door dit bedrijf. De soorten die ik heb zijn: nitraat, fosfaat, ijzer en nu nog CSM.B. De laatste is vervangen door Tenso Cocktail te mixen met magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat.

Ik heb gister toevallig omdat de csm hier opraakt de Micromix gekocht omdat deze nog goedkoper in gebruik moet zijn:
http://aquarium-fertilizer.eu/micromix-plus-buy-39
 
Ik heb gister toevallig omdat de csm hier opraakt de Micromix gekocht omdat deze nog goedkoper in gebruik moet zijn:
http://aquarium-fertilizer.eu/micromix-plus-buy-39
Hij heeft ook CSM+B in de handel. Dat zou ik dan, geloof ik, nog liever hebben. Daar ken ik de werking van. ieder keer een ander product, eigenlijk hou ik er niet zo van. Maar ik heb op het Vivarium Tenso gekocht, dus ga ik daar eerst mee werken, eens zien hoe dat bevalt.
 
Ja dat klopt Ben maar Cornelius gebruikt het ook en heeft er zoals we weten goede ervaringen mee. En vanwege de prijs ben ik dit keer overgestapt na jaren csm te hebben gebruikt.
 
Je hoeft niet perse de EI te volgen en kan wekelijks toevoegen wat nodig is. Je kan bij aquariumbemesting kiezen voor kaliumnitraat en kaliumfosfaat en dat oplossen in een 2 flesjes zodat je apart kan doseren en dus kan bijsturen. Je lost 83 gram kaliumnitraat op in 500 ml en 4 gram kaliumfosfaat in 500 ml.
Dan voeg je per 100 liter 20 ml nitraat toe om met 20 te verhogen en je voegt 40 ml fosfaat toe per 100 liter om met 2 mg te verhogen.
Wil je met minder verhogen dan kun je dat dus makkelijk zelf uitrekenen.
Je kan na het toevoegen de eerste weken kijken hoe hoog de waarden zijn en ook vlakvoor de waterwissel zodat je het verbruik kan bepalen en weet wat je wekelijks moet toevoegen.
Doorgaan met All-In-One en bijsturen op nitraat en fosfaat, dat zou inderdaad ook nog kunnen. Dank voor je uitleg.
 
In principe ga ik uit van de dosering als voorgeschreven door dit bedrijf.
Ze adviseren voor de CSM+B 1 ml op 40 liter (wekelijks) zie ik, maar dit lijkt me wel wat weinig?
 
Ze adviseren voor de CSM+B 1 ml op 40 liter (wekelijks) zie ik, maar dit lijkt me wel wat weinig?
Ik had daar met "weinig" licht en zonder CO2 toevoeging inderdaad genoeg aan, had natuurlijk planten die hier bij pasten en dat waren toch trage groeiers.
 
Ik geef dat ook op bakken met weinig licht en volgens mij adviseren ze met meer licht/co2 ook 2 ml. Bij de EI en co2 geef ik 3 ml per 50 liter.
 
Oké bedankt, ik ben nog steeds zoekende naar het aantal ml wat ik moet geven van de Tenso, volgens mij geef ik veel te veel namelijk. (35 ml op 190 liter)

Het moet iets meer zijn dan de CSM dat weet ik.
 

Terug
Bovenaan