Algenprobleem!!


M

matthijssie1994

Guest
Hooi! ik heb een tijdje geleden ook al een topic geplaatst over mijn algen probleem. toen heeft iemand mij carbo aanbeloven van aquariumbemesting. Ik ben nu al ongeveer 3 weken elke dag trouw aan het toedienen (2ml/dag).
Maar het jammere is dat ik nog steeds geen verbeterd resultaat zie. Heeft dit nou tijd nodig of is het gewoon een ander probleem.. Voor de rest dien ik 2x per week 2.5 ML All-in-one aan.

Mijn water is ook wat wittig nadat ik gister turf in de filter heb gedaan om te proberen mijn ph waarde wat naar beneden te krijgen. Het water wat uit mijn kraan komt is 8.5 ( ik vind het knap ) maar toch geeft de watertester dat aan.

Ik voer nu licht 4 uur aan, 1 uurtje uit en dan nogmaals 4 uur aan. ik kwam er een paar dagen terug achter dat ik 4, 1 uur uit en 5 uur licht voerde. dus dat was 9 uur ipv van 8...

Waterwaardes:

PH 8
NH3 0.0 MG/L
NO2 0.0 MG/L
NO3 10 MG/L
PO4 0,5 MG/L
KH 5
GH 7

Is mijn stroming van mijn water wel goed? (zie plaatje onder)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!! :)

0bkfxuyrlkh1a.jpg

r6ghzwkunkpfc.jpg

eyjofzjbpuphl.jpg

1ypdrwrjrfsni.jpg
 
Als ik in de tabel kijk bij een ph van 8 en een kh van 5 dan heb je zo goed als geen co2 in de bak en daar ligt de oorzaak denk ik.
 
Waarmee meet je de waarden en hoe groot is je bak?

Mijn bak is 60 cm groot en ik test met de testset van westdijk..

Ik heb idd geen zuurstof in mijn bak en ik vind het voor nu te duur om een co2 installatie aan te schaffen voor deze bak..
 
Ik heb hier 4 bakjes van 60cm zoals in mn fotoalbum is te zien maar daar heb ik geen algen. Ik zou de bealgde bladeren weghalen en kijken of de nieuwe wel schoon blijven. In het begin kun je wat algen krijgen door de opstart. Anders heb je nog de optie om het licht te dimmen met drijvers of om bio co2 te gebruiken.
Ik neem aan dat er de standaard buis van 15W boven zit.
 
Ik heb hier 4 bakjes van 60cm zoals in mn fotoalbum is te zien maar daar heb ik geen algen. Ik zou de bealgde bladeren weghalen en kijken of de nieuwe wel schoon blijven. In het begin kun je wat algen krijgen door de opstart. Anders heb je nog de optie om het licht te dimmen met drijvers of om bio co2 te gebruiken.
Ik neem aan dat er de standaard buis van 15W boven zit.

Oke ik ga dat morgen even allemaal doen dan. Mijn stenen en decoratie spullen zitten ook helemaal onder. Wat moet ik daar mee gaan doen dan? wegschrobben ofzo? er zit een standaard led balk in van 8 watt.
 
Die planten en mos op foto 1 zijn denk ik verloren als je het mij vraagt.

die mosballen heb ik er gister ingegooid, had er 2 teveel voor in me andere bakje dus die heb ik daar maar in gedaan. ik hoop dat het gras en de planten daarachter het gaan overleven! :(
 
Hooi! ik heb een tijdje geleden ook al een topic geplaatst over mijn algen probleem. toen heeft iemand mij carbo aanbeloven van aquariumbemesting. Ik ben nu al ongeveer 3 weken elke dag trouw aan het toedienen (2ml/dag).


Gebruik je de Easy carbo om je algen te bestrijden? In dat geval kan je beter anders te werk gaan dacht ik. Nu geef je dagelijks een lichte overdosis wat net te weinig is om de algen te doden en er zelfs voor kan zorgen dat de algen wennen aan de easy carbo op termijn.
Tegen algen kan je het beter tijdelijk gebruiken dacht ik. En in een zwaardere dosis.
Ik las bvb al dat sommigen starten met tot 5x de maximum dosis op dag 1, tot 4x op dag 2 en zo afbouwen: een korte maar krachtige aanval maw.

Je zou nog eens kunnen zoeken op het forum ter bevestiging maar mijn actieplan zou zijn:

-tijdelijk stoppen met de easy carbo en enkel de AIO toevoegen (dosis zoals aangeraden).
Na één of twee weken eens proberen met de "krachtige carbo aanval". Je kan je filter even uitzetten en plaatselijk met een spuitje behandelen terwijl er geen stroming is.
-drijvers toevoegen of licht wat dimmen.
-zwaarst aangetaste bladeren verwijderen
-tijdelijk zakken naar 7 uur licht (discutabel maar louter mijn mening..) zonder pauze halverwege... Ik ben zelf geen voorstander van een lichtpauze, als je het vanuit het standpunt van de planten bekijkt lijkt het me niet ideaal: de fotosynthese wordt er door verstoord denk ik. Bij sommige mensen werkt het misschien wel goed (misschien omdat de bak stabiel draait?) maar als je alg-problemen hebt kan je beter alles doen om het makkelijker te maken voor je planten. Maar goed, dat is dus mijn idee...
-Je fosfaat en nitraat mag misschien wel wat hoger?

dan ga ik dat matje er maar uithalen

Als je het toch gaat verwijderen kan je eerst eventueel eens proberen om dit met een spuitje lokaal te behandelen met easy carbo (onder water kan onverdund, als je het uit het water haalt om te behandelen kan je beter de easy carbo half aanlengen met water anders gaan je blaadjes misschien verbranden...)

Succes alleszins!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan inderdaad een stootkuur carbo gebruiken en beginnen met 4x de aanbevolen dosering op dag 2 dan 3x enzovoort. Maar daarmee pak je de oorzaak niet aan natuurlijk en kunnen de algen terug komen.
 
Gebruik je de Easy carbo om je algen te bestrijden? In dat geval kan je beter anders te werk gaan dacht ik. Nu geef je dagelijks een lichte overdosis wat net te weinig is om de algen te doden en er zelfs voor kan zorgen dat de algen wennen aan de easy carbo op termijn.
Tegen algen kan je het beter tijdelijk gebruiken dacht ik. En in een zwaardere dosis.
Ik las bvb al dat sommigen starten met tot 5x de maximum dosis op dag 1, tot 4x op dag 2 en zo afbouwen: een korte maar krachtige aanval maw.

Je zou nog eens kunnen zoeken op het forum ter bevestiging maar mijn actieplan zou zijn:

-tijdelijk stoppen met de easy carbo en enkel de AIO toevoegen (dosis zoals aangeraden).
Na één of twee weken eens proberen met de "krachtige carbo aanval". Je kan je filter even uitzetten en plaatselijk met een spuitje behandelen terwijl er geen stroming is.
-drijvers toevoegen of licht wat dimmen.
-zwaarst aangetaste bladeren verwijderen
-tijdelijk zakken naar 7 uur licht (discutabel maar louter mijn mening..) zonder pauze halverwege... Ik ben zelf geen voorstander van een lichtpauze, als je het vanuit het standpunt van de planten bekijkt lijkt het me niet ideaal: de fotosynthese wordt er door verstoord denk ik. Bij sommige mensen werkt het misschien wel goed (misschien omdat de bak stabiel draait?) maar als je alg-problemen hebt kan je beter alles doen om het makkelijker te maken voor je planten. Maar goed, dat is dus mijn idee...
-Je fosfaat en nitraat mag misschien wel wat hoger?



Als je het toch gaat verwijderen kan je eerst eventueel eens proberen om dit met een spuitje lokaal te behandelen met easy carbo (onder water kan onverdund, als je het uit het water haalt om te behandelen kan je beter de easy carbo half aanlengen met water anders gaan je blaadjes misschien verbranden...)

Succes alleszins!

Ik heb niet de Carbo van easy maar aquariumbemesting.nl die maakt ze zelf volgensmij? Ik ga eens proberen wat jij hierboven vermeld en stop direct met de carbo, daar begin in volgende week wel weer aan. Ik snap niet hoe de nitraat en fostaat zo laag kunnen zijn. die zitten ook in de aio en die dien ik toch 2x per week 2.5 toe, of moet ik die op een andere manier gaan verhogen? Ik ga kijken of ik ergens drijvers kan halen en als dat niet lukt hoe dim ik mijn licht dan?

En dat grasmatje moet ik die buiten mijn aquarium gaan behandelen met carbo of gewoon in mijn aquarium zelf?
 
Mijn bak is 60 cm groot en ik test met de testset van westdijk..

Ik heb idd geen zuurstof in mijn bak en ik vind het voor nu te duur om een co2 installatie aan te schaffen voor deze bak..
Even vooraf: Zuurstof en CO2 zijn verschillende zaken. Carbo behoort ook niet zozeer tot bemesting in de meest letterlijke zin maar is vooral bedoelt om daar waar geen CO2 toegevoegd wordt een alternatief te bieden. Carbo is een vorm van vloeibare koolstofvoeding maar verschilt van CO2.

Dit gezegd hebbende even naar het probleem; hierboven hebben de medeleden verstandige adviezen gegeven. Sommige dingen die ik hier opschrijf zijn al genoemd maar wellicht kun je dit zien als een aanvulling/verduidelijking. Ik zou vooral proberen om eerst (!) een goede verhouding nitraat (NO3) fosfaat (PO4) te verkrijgen. Een verhouding 10:1 is al een goed begin. Te sterk aangetaste bladeren die ik zie zijn niet meer te redden, ben ik bang. Ik zou ze verwijderen. Je kunt inderdaad daar waar de mogelijkheden zijn gaan werken met een Carbo boost. Daarvoor hoef je niet beslist die van Easy-Life te gebruiken er zijn meer merken die vloeibare koolstofvoeding voeren in hun assortiment. Of het nodig is dat je je licht dimt is de vraag. Je moet nl. nooit uitgaan van teveel maar vanuit de gedachte van tekorten! Het gaat dus vooral om de verhoudingen Licht/CO2/overige bemesting/ Nitraat/ Fosfaat.
 
Even vooraf: Zuurstof en CO2 zijn verschillende zaken. Carbo behoort ook niet zozeer tot bemesting in de meest letterlijke zin maar is vooral bedoelt om daar waar geen CO2 toegevoegd wordt een alternatief te bieden. Carbo is een vorm van vloeibare koolstofvoeding maar verschilt van CO2.

Dit gezegd hebbende even naar het probleem; hierboven hebben de medeleden verstandige adviezen gegeven. Sommige dingen die ik hier opschrijf zijn al genoemd maar wellicht kun je dit zien als een aanvulling/verduidelijking. Ik zou vooral proberen om eerst (!) een goede verhouding nitraat (NO3) fosfaat (PO4) te verkrijgen. Een verhouding 10:1 is al een goed begin. Te sterk aangetaste bladeren die ik zie zijn niet meer te redden, ben ik bang. Ik zou ze verwijderen. Je kunt inderdaad daar waar de mogelijkheden zijn gaan werken met een Carbo boost. Daarvoor hoef je niet beslist die van Easy-Life te gebruiken er zijn meer merken die vloeibare koolstofvoeding voeren in hun assortiment. Of het nodig is dat je je licht dimt is de vraag. Je moet nl. nooit uitgaan van teveel maar vanuit de gedachte van tekorten! Het gaat dus vooral om de verhoudingen Licht/CO2/overige bemesting/ Nitraat/ Fosfaat.[/Q]

Ik snap de verhouding 10:1 niet. kan je dat misschien beter beschrijven voor me? Hoe krijg ik de fostaat en de nitraat gehalte omhoog en stabiel dan? heb de aio liggen en doe dit 2x 2.5 ML per week. moet ik deze dosis dan wat gaan verhogen of moet dat anders?
 
De RR en dus het verhaal over verhoudingen is al achterhaald en het gat erom dat je gewoonweg voldoende no3 en po4 aanwezig hebt zodat de planten dit goed kunnen opnemen. Hier enige uitleg erover :
http://www.aquascaping-blog.com/?s=redfield+ratio

In vermoedt dat voor in een 60cm bak no3 van 10 en een po4 van 0,5 voldoende is. Ik heb die waarden hier niet eens in de 60cm bakken moet ik zeggen.
Tenzij je veel verlichting hebt maar 8W led is niet echt een zee van licht lijkt me zo.
Ik zou na de toevoeging eens meten hoeveel no3 en po4 je hebt en dan het weer meten voordat je gaat verversen. Zo kun je zien of je tekorten hebt en wat je bak verbruikt.
 
Ik snap de verhouding 10:1 niet. kan je dat misschien beter beschrijven voor me? Hoe krijg ik de fostaat en de nitraat gehalte omhoog en stabiel dan? heb de aio liggen en doe dit 2x 2.5 ML per week. moet ik deze dosis dan wat gaan verhogen of moet dat anders?
Bijvoorbeeld Nitraat 20 mg/l en 2 mg/l fosfaat. Nitraat en fosfaat kan gewoon toegevoegd worden. In jouw geval zou ik trouwens ook kiezen hiervoor, je nitraat/fosfaat is erg laag. Bij groene alg is er ook vaak een tekort aan fosfaat!
 
Dit lijkt me eerder iets van groenige baardalg als je het mij vraagt. Groene puntalg is vaak wel een co2 of po4 tekort.

In mijn bakjes is de nitraat 5mg en de po4 nog geen 0,5 met de standaard 15W buis erboven. Gelet op het co2 gehalte denk ik eerder aan een co2 tekort met rond de 2mg co2.
 
Ik heb nu ten eerste 3 ml aio toegevoegd in het aquarium. ik ga straks de ergste bladeren verwijderen en ik denk dat ik mijn stenen even schoon ga schrobben. Mijn licht schroef ik terug naar 7 uur zonder pauze en over 2 uurtjes ga ik mijn no3 en po4 eventjes opmeten.

Is misschien een 3 daagse totale verduistering een oplossing? of is dit af te raden..


Donderdag heb ik mijn waterwissel gedaan en toen heb ik turf in mijn filter gedaan om de ph wat te laten zakken omdat deze 8+ is. Nadat ik dat heb gedaan is mijn water ook niet helder meer. het water lijkt ook wel groen..
 
Ik heb nu ten eerste 3 ml aio toegevoegd in het aquarium. ik ga straks de ergste bladeren verwijderen en ik denk dat ik mijn stenen even schoon ga schrobben. Mijn licht schroef ik terug naar 7 uur zonder pauze en over 2 uurtjes ga ik mijn no3 en po4 eventjes opmeten.

Is misschien een 3 daagse totale verduistering een oplossing? of is dit af te raden..


Donderdag heb ik mijn waterwissel gedaan en toen heb ik turf in mijn filter gedaan om de ph wat te laten zakken omdat deze 8+ is. Nadat ik dat heb gedaan is mijn water ook niet helder meer. het water lijkt ook wel groen..
Verduistering? Niet doen. Het wordt wel eens toegepast wanneer er sprake is van blauwalg maar in dit geval heeft dit geen zin.
 
Dit lijkt me eerder iets van groenige baardalg als je het mij vraagt. Groene puntalg is vaak wel een co2 of po4 tekort.

In mijn bakjes is de nitraat 5mg en de po4 nog geen 0,5 met de standaard 15W buis erboven. Gelet op het co2 gehalte denk ik eerder aan een co2 tekort met rond de 2mg co2.

Dat had ik wel gezien, John. Maar eigen ervaring leerde mij dat een verhoging van het fosfaat gehalte met name, en dientengevolge ook het nitraat niveau van invloed is. Het CO2 tekort is zeker! Mee eens dus. Maar gezien het feit dat Ts schrijft dat CO2 toevoegen niet tot de mogelijkheden behoort schreef ik hierboven dan ook over een vloeibaar koolstof alternatief. Daarmee zal hij zeker iets bereiken, daarnaast moet natuurlijk ook de oorzaak aangepakt worden, een evenwichtige fosfaat/nitraat verhouding is daarbij belangrijk maar er zijn zeker ook nog meer dingen te benoemen zoals bijvoorbeeld het pH gehalte. Jij hebt, zo zie ik in je bakjes een verhouding 10:1 ongeveer. Zoals ik ook eerder naar Ts aangaf. Ts heeft dat dus niet. Daarbij zou ik in dit geval best wel wat hoger durven gaan waarbij ik de getallen 20 en 2 noemde als voorbeeld voor een juiste verhouding omdat dit kennelijk niet duidelijk was gezien z'n latere vraagstelling naar mij toe.
 
Ja dat ik die verhouding heb dat komt omdat ik tegenwoordig 2.5 ml stockoplossing van de EI toevoeg en dat zit in 1 fles dus vandaar:D.
 
Dat had ik wel gezien, John. Maar eigen ervaring leerde mij dat een verhoging van het fosfaat gehalte met name, en dientengevolge ook het nitraat niveau van invloed is. Het CO2 tekort is zeker! Mee eens dus. Maar gezien het feit dat Ts schrijft dat CO2 toevoegen niet tot de mogelijkheden behoort schreef ik hierboven dan ook over een vloeibaar koolstof alternatief. Daarmee zal hij zeker iets bereiken, daarnaast moet natuurlijk ook de oorzaak aangepakt worden, een evenwichtige fosfaat/nitraat verhouding is daarbij belangrijk maar er zijn zeker ook nog meer dingen te benoemen zoals bijvoorbeeld het pH gehalte. Jij hebt, zo zie ik in je bakjes een verhouding 10:1 ongeveer. Zoals ik ook eerder naar Ts aangaf. Ts heeft dat dus niet. Daarbij zou ik in dit geval best wel wat hoger durven gaan waarbij ik de getallen 20 en 2 noemde als voorbeeld voor een juiste verhouding omdat dit kennelijk niet duidelijk was gezien z'n latere vraagstelling naar mij toe.

Ik ga 1-2 weken stoppen met de carbo en ik ga het grasmatje en de aangetaste bladeren verwijderen. Ik ga ook proberen de carbo en nitraat omhoog te halen maar hoe ga ik dit doen. meer aio toedienen of aparte flesjes met fostaat en nitraat aanschaffen? Wat denk jij.
 
Ben,
Het lid heeft 8W led lees ik. In hoeverre geeft dit meer of minder licht dan de oude 15W buizen? Ik vraag me af hoeveel Watt aan led je tegenover zo n 15W buis moet zetten. Of is dat weer afhankelijk van de kwaliteit van de leds en de soort?
 
Ben,
Het lid heeft 8W led lees ik. In hoeverre geeft dit meer of minder licht dan de oude 15W buizen? Ik vraag me af hoeveel Watt aan led je tegenover zo n 15W buis moet zetten. Of is dat weer afhankelijk van de kwaliteit van de leds en de soort?

even een vraagje tussendoor, ik heb woensdag turf in mijn filter gedaan en daarna lijkt mijn water erg vervuilt (bruine kleur). is dit normaal bij turf? heb het niet gespoeld van te voren anders gaat de werkzame stof eruit heb ik gelezen..
 
Wordt alleen maar minder als het uitgewerkt is maar dan is de ph verlagende werking ook voorbij natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan