Algenprobleem!!

Afhankelijk van welke turf precies en de hoeveelheid per liter water,staat meestal op de verpakking.

turf pellets van Eheim heb ik. staat niet op de verpakking hoeveel turf ik op zoveel liter water moet doen. ik heb gewoon mijn filter verdieping waar mijn andere pellets inzaten net zo vol gedaan als wat er hiervoor inzat. Ik zit wel op de verpakking dat het uitgewerkt is tussen de 3-6 weken.
 
turf pellets van Eheim heb ik. staat niet op de verpakking hoeveel turf ik op zoveel liter water moet doen. ik heb gewoon mijn filter verdieping waar mijn andere pellets inzaten net zo vol gedaan als wat er hiervoor inzat. Ik zit wel op de verpakking dat het uitgewerkt is tussen de 3-6 weken.


Ik zie net de verpakking via google en staat dat 1 liter van dit spul op 80 liter water die 3-6 weken meegaat! ;)
Dus kan je zelf berekenen hoe of wat als je minder doet.
 
Ik zie net de verpakking via google en staat dat 1 liter van dit spul op 80 liter water die 3-6 weken meegaat! ;)
Dus kan je zelf berekenen hoe of wat als je minder doet.

Oja ik zie het ook staan ja! :) Ik ga zo aan me bakje beginnen. zal wel een foto posten als ik klaar ben :)
 
Ben,
Het lid heeft 8W led lees ik. In hoeverre geeft dit meer of minder licht dan de oude 15W buizen? Ik vraag me af hoeveel Watt aan led je tegenover zo n 15W buis moet zetten. Of is dat weer afhankelijk van de kwaliteit van de leds en de soort?
Inderdaad, dit is zo niet te zeggen. Een mindere kwaliteit led kan, zo op het oog, een acceptabele lichtkwaliteit bieden. Vaak echte blijkt dat dit soort producten nauwelijks tot de bodem doordringen. Wattages van led en TL kunnen trouwens niet een op een vergeleken worden. Een led geeft bijvoorbeeld "gericht licht" van een bepaalde hoekgrootte. TL straalt rond, naar alle kanten dus. Zo zijn er nog wel meer verschillen aan te geven.
 
Nou ik heb het matje eruit gehaald en de ergst aangetaste bladeren eruit gehaald! (zie foto)

Volgende week ga ik beginnen met een carbo boost. licht heb ik ook teruggedraaid naar 7 uur. nu ga ik de aankomende week proberen een balans te vinden tussen mijn waterwaardes! Nu hopen dat de algen verdwijnen :)

pi4rrvuzwvfjl.jpg


g928bzirmdqoc.jpg
 
Ik heb net mijn water getest en tot mijn grote schrik is de nitraat gehalte nu 10mg/l en fostaat 0mg/l hoe kan dit nou als ik 3 dagen geleden nog de aio heb toegevoegd :( Mijn PH is wel gezakt van de 8.5 naar de 7.5 door de turf die ik heb toegevoegd.
 
Hmmmm, dat je nitraat 10 is dat is verder prima maar je fosfaat mag geen 0 zijn. Doseer je wel de aanbevolen hoeveelheid?

Waar heb je dit mee getest?
 
ik heb dit getest met de westpro set van westdijk. Ik geef 2x 2.5 ml per week. de aanbevolen toediening is 10ML per 100L aquarium per week. misschien kan ik 2x 3ML gaan toedienen per week. ik probeer mijn balans nog te vinden in de bak omdat de algengroei er is en mijn water waardes gewoon te veel schommelen en daardoor waarschijnlijk de algen het prima kunnen vinden in mijn bakkie.,
 
Volgens mij is de hoeveelheid fosfaat bij de AIO al niet zo heel erg veel dus als je minder zou geven dan is aanbevolen dan kan het snel verbruikt zijn misschien
 
Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van 0,50ppm Fe, 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Ideaal voor al je planten!

Dit staat er op de site te lezen;)
 
Oke is het misschien handig om dat apart fostaat er bij toe te dienen of gewoon meer van de aio gaan toedienen per week? Vind het nog lastig om mijn balans in mijn bak te vinden en volgensmij ga ik die ook niet echt krijgen met alleen de aio.
 
Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van 0,50ppm Fe, 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Ideaal voor al je planten!

Dit staat er op de site te lezen;)

Ja maar dat is als je co2 hebt en die heb ik dus niet.
 
Je bakje is zeg maar 54 liter dacht ik dus afgaande op die 30ml doseer je te weinig maar je hebt geen co2 dacht ik. Wel met de led misschien wat meer licht dan met een tl maar dat weet ik niet. Ik zou anders eens wat meer gaan doseren en na de toevoeging even meten hoeveel po4 je dan hebt.
 
Je bakje is zeg maar 54 liter dacht ik dus afgaande op die 30ml doseer je te weinig maar je hebt geen co2 dacht ik. Wel met de led misschien wat meer licht dan met een tl maar dat weet ik niet. Ik zou anders eens wat meer gaan doseren en na de toevoeging even meten hoeveel po4 je dan hebt.

Ja, dat ga ik eens proberen ja.
 
Klopt en dan is het 10ml per 100 liter dus in jouw geval 5ml. Maar wellicht heb je met de led toch iets meer licht en zou je wat meer moeten toevoegen.

Ik heb nou 3,5 ml toegevoegd en ga over een kwartiertje even testen hoeveel het nou is. of moet ik even langer wachten met testen?
 
Ja normaliter zou je 5 ml moeten doen maar ja ik zou dan op 7,5 ongeveer gaan zitten en kijken wat dit doet. Ik zou wel even 2 uurtjes wachten zodat het goed in de bak is verdeeld.
 
ja ik dien het 2x per week toe natuurlijk dus daarom probeer ik nu 3,5 en dan einde van de week weer. of is het verstandiger om het gewoon 1x per week te doen? en ik test hem vanavond wel even na me werk want ik moet straks beginnen :)
 
In mijn aqua40 met garnaaltjes zit ook 10mg/l no3 en 0mg/l po4 en daar zit wel gewoon een klein tl balkje in, vreemd hoor.
 
Ja maar daar is de vraag naar voeding denk ik met minder licht dan minder en de bak zal waarschijnlijk net genoeg zelf produceren.
 
ja ik dien het 2x per week toe natuurlijk dus daarom probeer ik nu 3,5 en dan einde van de week weer. of is het verstandiger om het gewoon 1x per week te doen? en ik test hem vanavond wel even na me werk want ik moet straks beginnen :)

Nitraat en fosfaat doe ik 1x in de week maar het verdelen is prima zolang je het niet vergeet;)
 
Terug
Bovenaan