All in One van Gilles


Fijn forum trouwens! Als ik het met vrienden over bemesting heb dan zie je al gauw dat de verveling toe slaat .
Nog een vraagje dan; Is zo'n telraam van Dennerle wel geschikt voor zoveel bellen?

Groeten Bob

Als het gaat om het wel of niet efficient oplossen van CO2, scoren die ladders van Dennerlee geen voldoende als je het aan mij vraagt..
 
Het is inderdaad misschien niet de meest efficiente manier om co2 op te lossen maar ik heb voor deze gekozen omdat je geen belletjes in je bak krijgt en hij met een grote plant redelijk uit het zicht is. Ik denk dat het formaat ook wel degelijk van invloed is en als de ladder te kort is dan zul je meer co2 verliezen dan met een langere ladder. Dat heb je ook met de JBL Taifun namelijk.
 
Wat is dan de beste oplossing om Co2 op te lossen? Ik lees een atomizer, maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Lees ook dat een diffuser vaak niet toereikend is voor grotere bakken. Is deze wel geschikt?

original.jpg


original.jpg
 
Z'n atomizer geeft hele kleine belletjes af en dat is het verschijnsel waar John het over heeft..
( zou het zelf ook niet fijn vinden als m'n aquarium vol met mist hangt )

Het oplossen van CO2 gaat het snelste als je zorgt dat je KH niet te hoog is en da's eigenlijk een eerste vereiste..
 
Een atomizer sluit je aan op de filter.

jbl-pro-flora-direct-16-22.jpg
 
Omdat ik van plan ben ook met Co2 te starten en bij voorkeur van het merk Dennerle ga ik dit verder opvolgen.
 
Ach, veel bekende merken zijn wel goed hoor en je betaald wel altijd extra voor de naam denk ik.
 
Ik heb altijd Dennerle gehad, maar nu vervangen voor het Chinese merk Osaka. Stuk goedkoper en werkt net zo goed en nauwkeurig.

Dennerle is een merk waar je teveel voor betaald. Dennerle scapers green bijvoorbeeld. Wordt voor sterk beplanten bakken verkocht, maar in werkelijkheid is het minder sterk als profito alleen duurder.

Groeten Bob
 
Laatst bewerkt:
Z'n atomizer geeft hele kleine belletjes af en dat is het verschijnsel waar John het over heeft..
( zou het zelf ook niet fijn vinden als m'n aquarium vol met mist hangt )

Het oplossen van CO2 gaat het snelste als je zorgt dat je KH niet te hoog is en da's eigenlijk een eerste vereiste..

Ben ik het helemaal mee eens! CO2 stuur je met de KH.

Ik heb de atomizer voor de pomp geplaatst. Gern bellen of mist meer.
 
Heb je dan niet het risico dat je ophoping in de filter gaat krijgen?

Dan moet je wel heel veel toevoegen. Het meeste was in de vorige setup (dus na de pomp) al nagenoeg opgelost.
In de pomp zelf, lost het volledig op.
 
Ok, ik heb weleens verhalen gehoord dat het zich kan gaan ophopen in de kop maar zelf heb ik er dan ook geen ervaring mee. Het is zo wel een goede manier om alles op te laten lossen.
 
Ben ik het helemaal mee eens! CO2 stuur je met de KH.

Volgens mij stuur je de co2 met de PH. Kh geeft het bufferend vermogen van het water aan, hoe hoger de Kh, hoe meer co2 je moet oplossen in het water op een bepaalde PH te krijgen. Co2 automaten sturen allemaal op PH en de drop Checkers verkleuren ook onder invloed van PH. Als basis gebruik je de Kh om te bepalen wat de uiteindelijke PH zal worden om tot de gewenste mg/l co2 te komen.
 
En wat is een lage KH waarden? Ik heb 5.
 
Ik heb altijd Dennerle gehad, maar nu vervangen voor het Chinese merk Osaka. Stuk goedkoper en werkt net zo goed en nauwkeurig.

Dennerle is een merk waar je teveel voor betaald. Dennerle scapers green bijvoorbeeld. Wordt voor sterk beplanten bakken verkocht, maar in werkelijkheid is het minder sterk als profito alleen duurder.

Groeten Bob
Heb je soms een link waar die te verkrijgen is en hoe die er uit ziet,zo heb ik een idee bedankt.
 
Volgens mij stuur je de co2 met de PH. Kh geeft het bufferend vermogen van het water aan, hoe hoger de Kh, hoe meer co2 je moet oplossen in het water op een bepaalde PH te krijgen. Co2 automaten sturen allemaal op PH en de drop Checkers verkleuren ook onder invloed van PH. Als basis gebruik je de Kh om te bepalen wat de uiteindelijke PH zal worden om tot de gewenste mg/l co2 te komen.

Je zegt het zelf al. KH geeft het bufferend vermogen aan.

Dus je zult veel meer CO2 moeten toevoegen om de pH te doen zakken.
Als de pH gaat zakken heb je pas meer CO2 in je water.

Als je eerst de KH verlaagt. Dan heb je vervolgens minder CO2 nodig om de pH te doen zakken. Dus heb je met minder CO2 meer CO2 in je water.

De KH bufferd het vrij beschikbare CO2 naar het minder beschikbare HCO3, dus bij een hoge KH is er minder vrij CO2 beschikbaar voor de planten.

Dus mijn advies. Altijd eerst de KH laten zakken. Dan CO2 toevoegen.
En dan kun je met de pH een sturing maken. Om het gewenste aantal mg/l te bekomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Via de email van plantedbox werd mij gevraagd een review te schrijven en heb dat bij deze ook gedaan. Hierin beschrijf ik dat deze mest voor mij niet echt all in one is en dat ik er nog van alles aan toe moet voegen.
Deze wordt dus niet geplaatst. Als hij selectief is met de reviews wat zijn dan de beoordelingen nog waart?
 
Via de email van plantedbox werd mij gevraagd een review te schrijven en heb dat bij deze ook gedaan. Hierin beschrijf ik dat deze mest voor mij niet echt all in one is en dat ik er nog van alles aan toe moet voegen.
Deze wordt dus niet geplaatst. Als hij selectief is met de reviews wat zijn dan de beoordelingen nog waart?
Was mij ookal opgevallen dat ik na zoveel pagina's niet 1 slechte review heb gelezen,dacht dat moet dan wel een wondermiddel zijn.
 
Via de email van plantedbox werd mij gevraagd een review te schrijven en heb dat bij deze ook gedaan. Hierin beschrijf ik dat deze mest voor mij niet echt all in one is en dat ik er nog van alles aan toe moet voegen.
Deze wordt dus niet geplaatst. Als hij selectief is met de reviews wat zijn dan de beoordelingen nog waart?

Oeps, dat had ik niet verwacht zeg.

Maar bij veel zaken heb ik wel de indruk dat ze daar zelf de vinger in hebben zeg maar;).
Het is ook maar de vraag wat je compleet mag noemen. Ik ken ook veel tevreden gebruikers:deal:
 
Mij is hij in iedergeval als klant kwijt.
Het lijkt me dat ik niet de enige ben die tegen een gebrek aan loopt. En een product is niet gelijk slecht als het nog eventueel aangevuld moet worden (elke bak is anders).
Maar als alleen positieve beoordelingen geplaatst worden geeft dat niet echt een goed gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Kalium en extra sporen. Maar vooral kalium heeft een flinke boost gegeven. Moet daar ook flink van bij doceren.
 
Ja het wordt All in One genoemd en alles zal er ook vast wel inzitten maar dat wil niet zeggen dat voor iedereen die dosering voldoende is. Voor de EI is het ook niet handig omdat je hiermee veel te weinig nitraat en fosfaat toedient. Dus ik denk dat het voor veel mensen wel voldoende stoffen zal bevatten maar niet voor iedereen. Neemt niet weg dat het weglaten of weghalen van minder positieve reviews niet echt een goed gevoel geeft.
 
Geen ervaring met die van Gilles, heb er wel eens naar gekeken maar ik vind 1 liter voor 23 euro ex verzendkosten nogal aan de prijs. Ik heb nu die van backplay en dat gaat als een trein, maar het lijkt me dat de inhoud vergelijkbaar is. Als je de precieze controle wilt hebben kom je toch uit bij zelf stockoplossingen maken denk ik.
 
Ik ben helaas ook gestopt met dit produkt.
Om de simpele reden dat deze vorm van EI voor mij niet werkt. Mijn bak vraagt andere waardes dan deze standaard EI in het water brengt.
En dit heeft niets te maken met het produkt opzich, maar met de individuele behoefte van de gebruiker. Voor sommige mensen schijnt het goed te werken en voor andere niet. Die zijn dus aangewezen op DIY stockoplossingen.
 
In zoverre wel Bart maar ja in specifieke gevallen kun je natuurlijk met elke plantenvoeding een tekort krijgen en die stoffen kunnen we niet echt meten vaak.
Ik ben helaas ook gestopt met dit produkt.
Om de simpele reden dat deze vorm van EI voor mij niet werkt. Mijn bak vraagt andere waardes dan deze standaard EI in het water brengt.
En dit heeft niets te maken met het produkt opzich, maar met de individuele behoefte van de gebruiker. Voor sommige mensen schijnt het goed te werken en voor andere niet. Die zijn dus aangewezen op DIY stockoplossingen.


Welke tekorten kwam jij tegen als ik vragen mag bij de EI?? Je moet namelijk flink wat doseren om de gebruikelijke 20/2 te behalen.
 
Ik kreeg geen tekorten maar een overschot. Veels te veel NO3 in het water. Dat is opzich niet erg, maar niet als je een ADA soil gebruikt. Daar zit al genoeg NO3 opgeslagen in de soil zelf.
En dan word er wel verteld dat je met de EI elke week je waterwaardes 'reset' dmv een waterwissel. Maar dan hebben mijn planten wel een hele week in verkeerde waarden gestaan!
En sinds ik ermee bent gestopt is de kwaliteit van mijn planten 100% verbeterd.
Maar nogmaals; elke bak is anders en elke bak heeft z'n eigen behoeften
 
Ik ben ook met een fles All in One bezig maar wordt er eigenlijk niet heel vrolijk van. Nu heb ik niet uitgebreid gemeten maar dit is puur op basis van wat ik zie. Voor mij was dit een gevalletje "If it aint broken, dont try to fix it". Zodra de fles leeg is (want goedkoop is het niet) ga ik terug naar profito i.c.m. nitraat/fosfaat.
 

Terug
Bovenaan