D

D44ntjuh

Guest
Hoii ik heb een ancistrus lijkt voor mijn oog gzwollen kieuwen en buik te hebben.
Heb een 2 tal bijna zekers dames ..ze zijn immers al rond een jaar
En heb 3 albinos van de zelfde kweek waarvan 2 in een andere bak met wel duidelijk een beginnend gewei.

Nou hebben de 2 dames enige tijd het rijk voor zich eigen gehad.
Ik heb de bak netjes 4 weken laten lopen voor ik ze erin heb gezet.
Heb vande week een heel deel van mijn gewenste bestand aangeschaft.
En nou ziet ze er zo uit
( excuses voor dekwaliteit van de foto)
20210707_133834.jpg



Het nieuwe bestand bestaad uit 5 kardinaal tertra, 5 panda corydoras, en een koppel pauwoog grondel
Helaas de vrouw van de grondel al overleden 😔
En heb ok nog 4 pandas in de bak nummer 5 is spoorloos.(heb heel de bak afgezocht na lichaam ma niks tegengekomen)🤔
Al 2 dagen besturdeer ik de bak heel nauwlettend...ben werkeloos dus heb niet veel beters te doen 😅

Nou een stukje over waar uk ze gehaald heb..
Deze jongen was erg vriendelijk maar zijn kweek stelling zag er niet bepaald gezond uit..
Ik ben nieuw in de hobby's nou bijna een jaar😁🥳
Maar nog niet bekend met kweek stellingen..al zag het water heeel troebel geel met flinke vlokken.
Het waren 8 baken geloof ik die achter behoorlijk wat spullen in de schuur stonden.
Ook de geur was beetje "fishy" te noemen.
Ik heb ze toch mee genomen want heb lang op vooral de pandas zitten wachten 🥰
En in gedachten deze vriendjes uit het voor mij niet gezond oogende kweek senario te redden...
Maaar misschien toch iets mee genomen wat niet de bedoeling was?

Heeel verhaal en ik hoop genoeg info om mijn ancistrus te kunnen beoordelen
20210707_141724.jpg

Deze bak gaat het om hij is nog beetje leeg verwacht de week nog een grote wortel kienhout en een achtergrond.

Echter heb ik alles ook omhoog gehad tijden de zoektocht naar de vermiste panda 🤔❓❔❓❔
 
2 duidelijke fotos ze zit nu mooi in het zicht maar ziet er echt slecht uit of niet😢
20210707_142816.jpg
20210707_142751.jpg
20210707_142816.jpg
20210707_142751.jpg
 
Voor de zekerheid even de helft van het water eruit en vers water van dezelfde temperatuur erin. Misschien dat @Nicolientje-W straks reageert. Die is bekend met deze vissen.

Vul dit even in zodat er wat meer info is. Met name je water waarde NO2 en NH3 is van belang gezien indraaien en toevoegen nieuwe vissen.

 
Michelle, in mij mapje foto's van 2018 vond ik nog een mooie van mijn "borstelmans". Hij leeft nog steeds, en het gaat heel goed met hem. Op de foto zie je dat hij toen al ook best wat "ballonachtig" over kwam. Ze zijn gewoon mooi omdat ze zo raar zijn. Jij kent jouw vis natuurlijk het best, en als hij plotseling heel dik is geworden is dat misschien toch niet goed. Maar als ik naar mijn exemplaar kijk, kan die van jou nog wel een onsje hebben.

gr

Mark


IMG_0659.JPG
 
Oke is het slim om de vis even in een bakje tezetten?
  • Wat is je bakmaat ? Dat is 80b35d50h
  • Hoelang draait de bak ? Vanaf februari dit jaar
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
    16256629306448582994746226066797.jpg
    16256629880771226922100359279953.jpg
  • een bij gekregen potje lijkt eerlijk al wat ouder merk sera geen beschrijving en snap er eerlijk ma weinig​
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze? De juwel bio flow 400 ..en wat word er bedoeld met debiet?
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Eens in de 5 a 6 weken 1/5 van de bak das ong 20 l gebruik hierbij water elixer om kraan water veilig te maken.
  • Om welke vis(sen) gaat het ? De ancistrus borstelneus albino 1 jaar oud ietjes ouder
  • Wat zijn de medebewoners ? Panda corydoras kardinaal tertra en een pauwooggrondel
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? De mede bewoners
  • Wat is het ziektebeeld ? Gezwollen buik/kieuwen ik zie net 2 rode stipjes rechts en de ademhaling lijkt heel traag tegenover soortgelijke
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? Nog niks ..paniekerig weze vooral
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ? Net ondekt
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Bijna 1 jaar ze is 1 van mijn allereerste vriendjes samen met 2 broertjes
  • Heb je een foto van de symptomen

Ik zou het echte zonde vinde om de te verliezen.
De eerste 6 maanden hebbem zij en haar broertjez mijn kleine bak bewoond om de algen terug te dimmen en plantem een kans te geven🥰💙💚
 
Michelle, in mij mapje foto's van 2018 vond ik nog een mooie van mijn "borstelmans". Hij leeft nog steeds, en het gaat heel goed met hem. Op de foto zie je dat hij toen al ook best wat "ballonachtig" over kwam. Ze zijn gewoon mooi omdat ze zo raar zijn. Jij kent jouw vis natuurlijk het best, en als hij plotseling heel dik is geworden is dat misschien toch niet goed. Maar als ik naar mijn exemplaar kijk, kan die van jou nog wel een onsje hebben.

gr

Mark


Bekijk bijlage 327961
Jaah mijn beste vriend heeft ze ook een naam mogen geven als dank voor zijn steun afgelopen jaren ... en vanwege deze ballonachtige uitstralling worden ze hier de Bally-gang genoemd 🥰

Maar ze lijkt nu toch echt niet goed te zijn..
Of ik stress harder dan nodig en het komt wel goed ...ik hoop het dat ze gewoob lekked dik aan het worden maar het verschil van gister en nu is echt inmens groot
 
Jaah mijn beste vriend heeft ze ook een naam mogen geven als dank voor zijn steun afgelopen jaren ... en vanwege deze ballonachtige uitstralling worden ze hier de Bally-gang genoemd 🥰

Maar ze lijkt nu toch echt niet goed te zijn..
Of ik stress harder dan nodig en het komt wel goed ...ik hoop het dat ze gewoob lekked dik aan het worden maar het verschil van gister en nu is echt inmens groot
als de verandering inderdaad zo snel is geweest, ja dat is niet hoe mijn borstelmans is gegroeid, da's geleidelijk aan. Ik kan je dan helaas niet helpen, behalve een beetje moed inspreken.
Ik ken een verhaal dat iemand gestopt was, een half jaar laten in z'n garage kwam, een raar geluid hoorde, stond z'n net niet lege bak die hij daar destijds had neergezet, met.... jaja... een ancistrus die daar dus al die tijd zonder eten en in een bodempje modderwater had overleefd.

't zijn wel oersterke beessies denk ik dus.
 
20210707_153006.jpg


Dit is 1 van haar broertjes of jah eigenlijk het laatste twijfel geval de ander heeft beter gewei.

Als het echt mollig heid bij haar is zou deze dan mooi dun of te mager zijn?😶
 
Bekijk bijlage 327963

Dit is 1 van haar broertjes of jah eigenlijk het laatste twijfel geval de ander heeft beter gewei.

Als het echt mollig heid bij haar is zou deze dan mooi dun of te mager zijn?😶
Ik heb er maar ééntje , kan ik niet betrouwbar beantwoorden. vraag (volgens mij forumlid Giebeltje), zij kweekt ze en heeft er ongetwijfeld meer verstand van
 
Voor de zekerheid even de helft van het water eruit en vers water van dezelfde temperatuur erin. Misschien dat @Nicolientje-W straks reageert. Die is bekend met deze vissen.

Vul dit even in zodat er wat meer info is. Met name je water waarde NO2 en NH3 is van belang gezien indraaien en toevoegen nieuwe vissen.


Ik heb ze zelf ook. Heb er net 20 uitgevangen voor de LFS. Ik heb er denk nog z on 80 over. Niet dat ik er mee kweek dit doen ze zelf wel toto vervelends toe :rolleyes:

Ik heb verder geen verstand van die beesten maar degene van de tag wel. Die kweekt ze. Dus beter haar laten kijken.

Bij de mijne zien de kieuwen er niet zo uit. Tenminste is me nooit opgevallen.

Nieuw aquarium en toevoegen vissen kan schommeling wezen met watertje. Filter niet rijp om extra belasting aan te kunnen. Hier worden vissen ziek, zwak en misselijk van. Is dit niet het geval kan een 50% verversing zo en zo niet kwaad.

Geduld er komen er nog wel meer advies geven.(y)
 
Oke oke dank jullie wel ik ga het water verversen en duimen ..ik zal ver antwoord afwachten...als er iemand trouwens een theori heeft over waar en hoe ik de vermiste panda corydora kan vinden? Hoor ik het ook graag...of worden lijkjes wel eens opgegeten?
 
Zeker worden lijkjes wel opgegeten maar of jouw soorten dit doen geen idee.
 
Bloat denk ik, komt door teveel dierlijk voer (zijn ze gek op maar hun verteringssysteem kan dat niet verwerken en dan zwelt de vis op)

De vermiste panda opgegeten? Wat eraan doen of trekt vanzelf weg?
 
Uhhmm dus ze heeft waarschijnlijk de panda opgesnoept? Want van mij krijgt ze alleen waffers en ze heeft een paar courgette gehad 😅
En idd moet ik iets doen of zorgen dat er niks meer dood gaat zodat ze dat niet kan eten 😁
 
Uhhmm dus ze heeft waarschijnlijk de panda opgesnoept? Want van mij krijgt ze alleen waffers en ze heeft een paar courgette gehad 😅
En idd moet ik iets doen of zorgen dat er niks meer dood gaat zodat ze dat niet kan eten 😁
Die wafers van welk merk geef je die? want veel wafers in de winkel bevatten alsnog veel teveel vismeel (eiwitten)
 
Ik heb van tetra pleco veggiewaffers. Is dat beetje goed voer of wat adviseren jullie?

Echt super bedankt voor de antwoorden ik ben heel eind gerust gesteld ik zal der verlopig in de gaten houden en hopen op het beste...misschien maar gelukkig dat de corydoras echt nog ma net de 1 cm halen hopenlijk kan xe dat nog verwerken 😊

Ik zal me van de week even juist voorstellen hier.
Want stiekem lees ik dit forum al een dik jaar mee nog voor het opstarten van aquarium nmr 1 en heb zo veel van me info gevonden
De liefde hobbie begint bij mij steeds groter te worden en zeker na snelle reacties vandaag ga ik vaker gebruik maken van dit platform

Echt namens lady bally en mij super bedankt 💚🍀
 
Die veggiewafers kon ik niet maar even gegoogled en volgens mij zijn die best wel goed, dan denk ik inderdaad datie je ene corydoras heeft op geslobberd en is het een kwestie van aankijken en duimen draaien
 
Oke is het slim om de vis even in een bakje tezetten?
  • Wat is je bakmaat ? Dat is 80b35d50h
  • Hoelang draait de bak ? Vanaf februari dit jaar
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?Bekijk bijlage 327959Bekijk bijlage 327960
  • een bij gekregen potje lijkt eerlijk al wat ouder merk sera geen beschrijving en snap er eerlijk ma weinig​
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze? De juwel bio flow 400 ..en wat word er bedoeld met debiet?
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Eens in de 5 a 6 weken 1/5 van de bak das ong 20 l gebruik hierbij water elixer om kraan water veilig te maken.
  • Om welke vis(sen) gaat het ? De ancistrus borstelneus albino 1 jaar oud ietjes ouder
  • Wat zijn de medebewoners ? Panda corydoras kardinaal tertra en een pauwooggrondel
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? De mede bewoners
  • Wat is het ziektebeeld ? Gezwollen buik/kieuwen ik zie net 2 rode stipjes rechts en de ademhaling lijkt heel traag tegenover soortgelijke
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? Nog niks ..paniekerig weze vooral
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ? Net ondekt
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Bijna 1 jaar ze is 1 van mijn allereerste vriendjes samen met 2 broertjes
  • Heb je een foto van de symptomen

Ik zou het echte zonde vinde om de te verliezen.
De eerste 6 maanden hebbem zij en haar broertjez mijn kleine bak bewoond om de algen terug te dimmen en plantem een kans te geven🥰💙💚
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Eens in de 5 a 6 weken 1/5 van de bak das ong 20 l gebruik hierbij water elixer om kraan water veilig te maken.
Dit is wel erg minimaal.

  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • een bij gekregen potje lijkt eerlijk al wat ouder merk sera geen beschrijving en snap er eerlijk ma weinig
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze? De juwel bio flow 400 ..en wat word er bedoeld met debiet?
Lees eens wat info op het forum over waterchemie zodat je wat begrijp van het proces in een aquarium. Dan kom je vanzelf uit bij filter, hoe je deze dient te onderhouden (niet teveel dus) zodat je watertje goed is en blijft. Test stripjes zijn wat minder betrouwbaar en als ze over de datum zijn denk ik nog iets minder accuraat.

Zieken, algen, nou ja alles wat je aan ellende kan treffen komt voornamelijk voort uit slecht of verkeerd onderhoud/watertje. De elixer zal dit ook niet oplossen.

Per soort vis is ook een afdeling en kun je even kijken wat ze nodig hebben en waarom. Stukje hout hebben ze volgens mij ook nodig ivm spijsvertering. Dit hebben ze nu niet.

Succes en ik hoop dat je slobber het gaat redden.(y)
 
Ik heb er wel een stukje hout in liggen ligt rechts in de bak.

En hoeveel water verversen adviseren jullie dan?

Ik heb geleerd via vlogs op YouTube dat het verversen van water zorgt voor onstabiele waterwaarde
Als de waterwaardes eenmaal goed zijn zou het beter zijn de waterverversing minimaal te houden en de filter wel netjes om de 4 weken te verschonen.

Nou werkt dit bij mijn kleine bak heel goed maar ik heb dus nog geen goeie strips om te testen 😅
 
Mijn ancistrus is al een stuk smaller weer gelukkig en ze word ook weer wat activer 🍀
 
Ik heb er wel een stukje hout in liggen ligt rechts in de bak.

En hoeveel water verversen adviseren jullie dan?

Ik heb geleerd via vlogs op YouTube dat het verversen van water zorgt voor onstabiele waterwaarde
Als de waterwaardes eenmaal goed zijn zou het beter zijn de waterverversing minimaal te houden en de filter wel netjes om de 4 weken te verschonen.

Nou werkt dit bij mijn kleine bak heel goed maar ik heb dus nog geen goeie strips om te testen 😅
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Dit hangt veel af wat voor vissen je heb, aantal, filtercapaciteit. Wat je aan planten toestanden heb en wil doen. Geen 1 aquarium werkt hetzelfde.

In "oud" water zit weinig nuttigs wat een reden zal zijn om het vooral zo min mogelijk te doen. Als vissen niet doen wat ze horen te doen zul je moeten kijken hoe dit komt. Vaak is het het watertje een probleem. Juist het filter is iets waar je matig met schoon maken moet zijn. Kan natuurlijk veel meer aan de hand zijn maar dan word het wel een hele opsomming ;)

Testen is dus om je watertje onder de loep te nemen. Meten is weten. Zijn waarden goed, ga je weer andere zaken onder de loep nemen. dus regelmatig wat verversen is een must

Oud water bevat ook zaken die je niet meet zoals bacterie druk

Maar fijn dat je vis weer wat actiever is
 
Snel een goed test pakkey halen dus 😅
 
Geen test zekerheid gewoon 50% verversen. Dit kan nooit kwaad.

Test drupjes nog beter
 
Ik heb er maar ééntje , kan ik niet betrouwbar beantwoorden. vraag (volgens mij forumlid Giebeltje), zij kweekt ze en heeft er ongetwijfeld meer verstand van
Hihi, dat is dus Nicolientje-W die Ancistrussen kweekt, en ik heb 1 Ancistrus die ik qua eten goed in de gaten houd en een van mijn Sluiers heet Nicolientje ( maar niet vernoemd naar het forumlid :))) Ik heb wel een topic aangemaakt over "Algeneters" waar ook het een en ander in staat over Ancistrussen met heel veel bijdragen onder meer van @Nicolientje-W . Mijn eigen Ancistrus Bessie is een forse dame, en ik voer om die reden maar heel af en toe rode muggenlarven oid. Dat eten de Sluierstaarten gelukkig snel op, terwijk ik voor Bessie een blokje Repashy Soilent Green neerleg. Verder krijgt ze courgette en snoept ze van de Sluierstaartpellets mee als ze de kans krijgt. Af en toe krijgt ze een algen- of spirulinatablet. Tot nu toe gaat het goed, ze is inmiddels tussen de 3 en 4 jaar oud.

 
En bedankt maar weer he :ROFLMAO: 😱
Wees gerust Antje, mijn eigen Nicolientje had bij aankomst hier een licht loensende blik in de wijd uiteenstaande ogen, die me deed denken aan een vriendinnetje van vroeger. In karakter is ze echter totaal verschillend, eerder bedachtzaam dan impulsief :DD
 
Wees gerust Antje, mijn eigen Nicolientje had bij aankomst hier een licht loensende blik in de wijd uiteenstaande ogen, die me deed denken aan een vriendinnetje van vroeger. In karakter is ze echter totaal verschillend, eerder bedachtzaam dan impulsief :DD
Ja nu ben ik compleet op mijn gemak .... not :ROFLMAO: 😱 Michelle die mij vergelijkt met een loenzende vis, moet niet zotter worden 😱:koffie:
 

Terug
Bovenaan