Ancistrussen ziek


Beste allemaal,
Het ging toch niet goed.. er kwamen meer opgezwollen ancistrussen bij.
Ik heb alles uitgevangen mijn aquarium leeg en ik ga weer opnieuw wachten.
Nog troebel.

En nee niet al mijn vissen zijn gedood ze hebben allemaal een plekkie in 1 van mijn opvang bakken.
De opgezwollen vissen helaas laten gaan. ik had de eerste aangekeken en daar was leed erger dan hoop.
Hoi Jikke.

Ik had eerst de foto's van de opgezwollen vissen niet gezien maar ik las wel duidelijk dat er iets niet goed ging en dat de vissen een behoorlijke klap hebben gehad. Door mijn eigen ervaringen in de stal zag ik het beeld voor me wat bij jou speelt. Varkens in stro in de ziekenboeg, medicatie en uiteindelijk het nog niet redden doordat ze van binnen, inwendig ook een klap hebben gehad.

Je hebt voor jezelf en de dieren de beste keuze gemaakt. Niet dat het een eenvoudige keuze is maar kwaliteit van leven daar heb je voor gekozen en kansberekening van individuele vissen dus of ze te veel zouden lijden.

Wanneer je een kuur doet met wat anderen als grootst mogelijke oorzaak inschatten van de infectie is vergeet dan niet na de kuur actieve kool te gebruiken. Laat de bak gerust bijvoorbeeld een week langer indraaien. En dan voorzichtig zijn met bevolken. Telkens een tijd nemen om te kijken hoe gaat het.... Goed observeren. De vissen laten je zien, vertellen je hoe happy ze zich voelen door de kleuren, gedrag enzovoorts. Kijk naar kwaliteitsvoer, houdbaarheidsdatum. Vitamines in het voer kunnen erg belangrijk zijn als ondersteuning van de weerstand...
Niet te veel voeren, het zijn allemaal kleine puntjes, de puntjes op de "i".

Ik heb zelf ook dingen gedaan die fout waren dus heb ook veel geleerd. We leren allemaal, elke dag. Geduld is het beste wat ik heb geleerd, ook op het forum.
 
Wat vervelend is dit zeg :( ik had gewilt dat ik meer kon doen.. heel veel sterkte en ik hoop dat je bak weer gezond gaat krijgen een beetje zal lukken. Het klinkt als iets heel erg besmettelijks en iets wat niet zo maar weg is. Waren het nu ook de andere vissen die stierven? Of alleen de ancistrus...
 
Wat vervelend is dit zeg :( ik had gewilt dat ik meer kon doen.. heel veel sterkte en ik hoop dat je bak weer gezond gaat krijgen een beetje zal lukken. Het klinkt als iets heel erg besmettelijks en iets wat niet zo maar weg is. Waren het nu ook de andere vissen die stierven? Of alleen de ancistrus...
Hey..
alleen 2 guppen ook gestorven.

5 zebra vissen wel uitgevangen maar lijken niks te mankeren. Normaal gedrag eten en uiterlijk.
5 ancistrussen eigenlijk hetzelfde.
2 guppen ook goed.
Deze zitten samen in 1 bak

Nog 1 bak met 2 ancistrussen die ik er niet goed uit vond zien.
Maar nog een kans hebben. Uit dezelfde bak heb ik er gisteren 2 in laten slapen.

Het is dus een beetje apart.. de 1 wel de ander niet.
 
Het zou in een gerijpte bak eigenlijk niet moeten voorkomen. Zo wel dan moet er iets "groots" gebeurd zijn, of de filtering was al aan de magere kant (te zwaar belaste filtermedia) en kan een normale onderhoudsbeurt o.i.d. al niet aan.

Ik test zelf slechts bij hoge uitzondering op ammoniak of nitriet, omdat het normaal gesproken onmogelijk is dat dat uit de hand loopt. Dan moet je echt wel meerdere dode vissen over het hoofd zien of zo.


Klopt helemaal wat je zegt. Het aparte is dat er zowel bij ammonia(k) een relatie is met de pH, als bij nitriet. Hoe hoger de pH, des te groter (bij meetwaarde X) de fractie van ammoniak zal zijn. En omgekeerd is bij een lagere pH een steeds groter deel van de gemeten nitriet HNO2, wat giftiger is dan NO2-.

Krijg je ongeveer dit als gevaarlijke waarden. Geel = op langere termijn schadelijk. Roze = heulllllll snel je water verversen.

Bekijk bijlage 354196

Ammonium en ammoniak

Ammonium met PH. Ammoniak wil je echt niet hebben
 
Ammonium en ammoniak

Ammonium met PH. Ammoniak wil je echt niet hebben


Ik zal die pagina even citeren.


Hoge ammonium waarden kunnen het gevolg zijn van een verstoorde balans, bijvoorbeeld door vervuild water (te lang niet schoongemaakt) of wanneer er te veel water in één keer is ververst.
Lol. Te lang niet schoongemaakt? Want dat doe je net zo lang niet totdat het filter stopt met lopen? Al doe je 3 maanden niks aan je bak, dat zou je ammonia(k) niet moeten veranderen. Evenmin doet een "te grote" waterverversing iets negatiefs.

Maar als ook de pH-waarde te hoog wordt (afhankelijk van het soort aquarium boven de 7) wordt een groot deel van het ammonium in je aquarium omgezet in het veel schadelijkere ammoniak.
(...) Daarom is het belangrijk om niet alleen de NH4- en NH3-waarden, maar ook de PH-waarde in de gaten te houden

Dat is wel heel simpel gesteld. Een pH van 7 is al niet hoog en ook al heb je 8 of 8,5..... als je goed met je filter omgaat krijg je geen ammoniak in schadelijke hoeveelheden.

Maar NH3 is zeer schadelijk! Een NH3-waarde vanaf 0,02 mg/l is al gevaarlijk.
Totaal uit de lucht gegrepen waarde. "Stop allemaal met water drinken want er bestaat een hoeveelheid die je doodt." Ik ben benieuwd naar hun onderbouwing van het getal 0,02....

Het is daarbij van belang om niet te veel water in één keer te verversen, omdat het water dan nog meer uit balans kan raken
??? :S Damn.

Het beste is om een derde van je aquariumwater te verversen en dit indien nodig na een week te herhalen.
Ook echt een superlogisch advies. Je vissen zwemmen in die ontzettend giftige ammoniak, en jij gaat rustig een weekje wachten omdat veel water wisselen nóg erger zou zijn. Wat is deze hobby toch ook een ramp... zoveel gevaren om rekening mee te houden... Ik snap niet waar wij nog de moed vandaan halen om vissen te houden.

Zijn de bovengenoemde acties niet voldoende? Dan kun je overwegen om een speciaal binnenfilter aan te schaffen, zoals de Hydra Ocean Free Hydra Stream. Dit systeem verbetert je huidige filtersysteem door zowel ammoniak als nitriet af te breken.
Waaaaauw. Na alle bovenstaande onzin krijgen ze het voor elkaar om nog een stukje product placement erbij te doen van een filtersysteem waarvan allang is aangetoond dat het niet kan werken. Knap gedaan.

@michelle1 Ik ben nu een beetje verdrietig. De prijzen op de betreffende website vond ik al debiel hoog, maar ze blijken ook nog eens onzin te verkopen. Die blijkbaar geloofd wordt.
 
ach ik pakte even willekeurig eerste van google om verschil NH3/4 in relatie PH te benoemen. Iedereen heeft het over ammoniak niet over ammonium. Inderdaad stabiel aquarium zal geen NH3 ontstaan maar nu juist bij net opstartende beginners die wat ongeduldig toch de vissen na een weekje erin kiepen met onstabiel filter is het handig even de NH3 te checken. Rekensommetjes zonder achtergrond info heb je ook niets aan. Bij science org zal vast ook wel wat staan beschreven.

Hydra filter :DD Dat ze nog steeds bestaan. Daar heb ik nooit in gelooft. Is ook een tijdje een hype geweest bij sluier nerds.
 
Haha, ik vond het hoe dan ook leuk om lekker serieus op die site in te gaan. :DD
 
5 zebra vissen wel uitgevangen maar lijken niks te mankeren. Normaal gedrag eten en uiterlijk.
5 ancistrussen eigenlijk hetzelfde.
2 guppen ook goed.
Deze zitten samen in 1 bak
Je hebt nu dus 12 vissen die het goed doen, geen tekenen van problemen. Dit is nu de basis waar je vanuit mag gaan. De andere vissen kon je niet redden zelfs niet met de beste wil. Het is erg vervelend wat je hebt meegemaakt ik weet wat het is. Een moeilijke tijd die je achter je moet laten.
Ik snap niet waar wij nog de moed vandaan halen om vissen te houden.
Dat heet dus doorzettingsvermogen... Er zijn genoeg voorbeelden, ook bij andere dieren die ik zo kan opnoemen.
 
Haha, ik vond het hoe dan ook leuk om lekker serieus op die site in te gaan. :DD
Dus mag ik aannemen dat jouw kennis oversteigend is hier?
Of was het jokerig bedoeld.
Er staan weldegelijk nuttige dingen,waarom zou je dat op deze manier in twijfel trekken en nog waardering voor krijgen ook nou de mijne krijg jij niet bij deze.
Toon zelf maar aan hoe je in je praktijk met de stikstofcyclus om kunt gaan😀
 
Dus mag ik aannemen dat jouw kennis oversteigend is hier?
Of was het jokerig bedoeld.
Er staan weldegelijk nuttige dingen,waarom zou je dat op deze manier in twijfel trekken en nog waardering voor krijgen ook nou de mijne krijg jij niet bij deze.
Toon zelf maar aan hoe je in je praktijk met de stikstofcyclus om kunt gaan😀
Wat voor nuttige dingen staan er dan?
Als een website onzin verkoopt dan zou het zo kunnen zijn dat er ook wat waarheden tussen staan maar die verliezen hun credibility omdat je niet meer weet wat je wel en niet kunt geloven. Er vanuit gaande dat je de kennis nog niet hebt,(waarom zou je er anders naar op zoek gaan) is het dus erg moeilijk om de zinnige info van de onzin te scheiden.

Op je laatste vraag, ik doe wekelijks een 50% waterwissel en ik meet never nooit nh3/nh4. Daarnaast zijn er mensen die (veel) meer dan dat wisselen die ook gewoon een stabiele bak hebben.
 
Een waterwissel heeft opzich weinig tot geen invloed op de nitrificatie want in het water zijn de nitrificerende bacterien verwaarloosbaar. Ik ververs al 10 jaar 50% en dat werkt prima.
 
Tja, dan gooi je veel water weg.
 
Dat is niet gezegd, misschien gebruikt hij het wel om de wc door te spoelen....
 
Of om de kamerplanten te bewateren, of dmv wat actieve kool nog sneller hergebruiken!
Met een uurtje koken is het ook gewoon in waterige dingen als bv (vis)soep te benutten kunt het ook nog aan een ijsbaan of zwembad geven.
Het riool is voor de 3 P's bestemd dat zijn poep,pies en papier en dus automatisch niet voor dat chemisch belast aqua water, dan kunnen de ongezonden misschien nog beter de pot gaan door spoelen met oud frituurvet qua milieubelasting.
 
Of om de kamerplanten te bewateren, of dmv wat actieve kool nog sneller hergebruiken!
Met een uurtje koken is het ook gewoon in waterige dingen als bv (vis)soep te benutten kunt het ook nog aan een ijsbaan of zwembad geven.
Het riool is voor de 3 P's bestemd dat zijn poep,pies en papier en dus automatisch niet voor dat chemisch belast aqua water, dan kunnen de ongezonden misschien nog beter de pot gaan door spoelen met oud frituurvet qua milieubelasting.
Wat heeft frituurvet, het riool of hoe je het water kunt hergebruiken te maken met de vissen van de topicstarter...?

Ik stel voor dat we daar naar terugkeren. :):thumbs:
 
Of om de kamerplanten te bewateren, of dmv wat actieve kool nog sneller hergebruiken!
Met een uurtje koken is het ook gewoon in waterige dingen als bv (vis)soep te benutten kunt het ook nog aan een ijsbaan of zwembad geven.
Het riool is voor de 3 P's bestemd dat zijn poep,pies en papier en dus automatisch niet voor dat chemisch belast aqua water, dan kunnen de ongezonden misschien nog beter de pot gaan door spoelen met oud frituurvet qua milieubelasting.
Wat zitten er voor chemicaliën in je aquariumwater dan? Ik heb zelf geen tuin, anders zou dat mijn eerste plek zijn om het water te lozen. Maar het idee om er de planten (daar heb ik er veel van) mee water te geven vind ik wel mooi. Is dit gewoon goed om bij je kamerplanten te gooien?
 
Wat zitten er voor chemicaliën in je aquariumwater dan? Ik heb zelf geen tuin, anders zou dat mijn eerste plek zijn om het water te lozen. Maar het idee om er de planten (daar heb ik er veel van) mee water te geven vind ik wel mooi. Is dit gewoon goed om bij je kamerplanten te gooien?
Excusse moi topicstarter voor de offtopic posts,
Nee alleen aquarium water is niet goed voor een plant. Het water is te voedingsrijk bij mij althans en de bladeren van mn planten begonnen na een maand te krullen... Daarom zegt edwin ook 2x goed misschien 😆 ik moet het gaan uitdunnen hier. Maar buiten gooien in de plantenbak is een strak plan. 😄
Het is dus een beetje apart.. de 1 wel de ander niet.
Het zou me niet verbazen als de andere ook aan de beurt krijg. Het moet wel om een bacterie gaan en we kunnen er wel vanuit gaan dat alle vissen besmet zijn daarom zou ik de andere vissen ook behandelen. Ongeacht ze er gezond uit zien. Alleen weet ik zelf niet zo goed met wat. Ik hoorde gisteren iets over bacterie tabs ofzo... En het beste is een middel via het voer geven omdat dat het beste aanslaat. Ik heb alleen jammer genoeg zo weinig kennis hier over en had je graag wat beters willen voorschrijven.
Dus als ik het goed begrijp zitten er nu 12 vissen in de orginele aquarium, en 2 vissen in quarantaine. Ik maak me vooral zorgen om die andere 12. Die 2 ancistrussen lijkt me ook erg lastig. Heb je al een iedee hoe je het wilt aanpakken?
 
Excusse moi topicstarter voor de offtopic posts,
Nee alleen aquarium water is niet goed voor een plant. Het water is te voedingsrijk bij mij althans en de bladeren van mn planten begonnen na een maand te krullen... Daarom zegt edwin ook 2x goed misschien 😆 ik moet het gaan uitdunnen hier. Maar buiten gooien in de plantenbak is een strak plan. 😄

Het zou me niet verbazen als de andere ook aan de beurt krijg. Het moet wel om een bacterie gaan en we kunnen er wel vanuit gaan dat alle vissen besmet zijn daarom zou ik de andere vissen ook behandelen. Ongeacht ze er gezond uit zien. Alleen weet ik zelf niet zo goed met wat. Ik hoorde gisteren iets over bacterie tabs ofzo... En het beste is een middel via het voer geven omdat dat het beste aanslaat. Ik heb alleen jammer genoeg zo weinig kennis hier over en had je graag wat beters willen voorschrijven.
Dus als ik het goed begrijp zitten er nu 12 vissen in de orginele aquarium, en 2 vissen in quarantaine. Ik maak me vooral zorgen om die andere 12. Die 2 ancistrussen lijkt me ook erg lastig. Heb je al een iedee hoe je het wilt aanpakken?
Nee, er xit niks meer in de originele bak.. deze is opnieuw aan het opstarten..
Toen alles in de originele bak zat zijn ze behandeld met esha 2000.
Omdat andere toch dik/opgezwollen raakten ben ik gaan uitvangen en gaan scheiden op gezondheid, uiterlijk, gedrag en etenslust.
Alle dieren (de 12) zonder gebreken zijn nog steeds helemaal goed.
Ik houd ze elke dag in de gaten.
Ik laat mijn originele bak eerst weer een paar weken indraaien als er dan niks is gebeurd bij die 12 visjes mogen ze weer terug in de bak.

Die 2 andere lijken iets beter maar daar is nog niks zeker over. Ik ben opzoek naar een adres in de beurt waar ik eventueel een uitstrijkje kan laten nemen.

Kunnen parasieten blijven leven in de bak zonder vis.. (er zit vast wel een slak in)????
 
Excusse moi topicstarter voor de offtopic posts,
Nee alleen aquarium water is niet goed voor een plant. Het water is te voedingsrijk bij mij althans en de bladeren van mn planten begonnen na een maand te krullen... Daarom zegt edwin ook 2x goed misschien 😆 ik moet het gaan uitdunnen hier. Maar buiten gooien in de plantenbak is een strak plan. 😄
Ik herinner me vaag dat krullende bladeren een tekort aan Magnesium aangeven, maar bind me er niet op vast.
 

Met 2 buizen van JBL spraybar gaat het inderdaad hard. Heb je dat? Beperken van de outflow zou ik doen met extra gaatjes/buis. Maar kraantje outflow knijpen, nee.

Ik heb zelf een diy spraybar gemaakt.
Bekijk bijlage 354130
Ik heb hetzelfde soort filter en een 902. En ook een juwel Rio 180.

Met 2 buizen van JBL spraybar gaat het inderdaad hard. Heb je dat? Beperken van de outflow zou ik doen met extra gaatjes/buis. Maar kraantje outflow knijpen, nee.

Ik heb zelf een diy spraybar gemaakt.
Bekijk bijlage 354130
Ik heb hetzelfde soort filter en een 902. En ook een juwel Rio 180.
Extra gaatjes erin werkt super..gaan op vol vermogen🙂
 
Kunnen parasieten blijven leven in de bak zonder vis.. (er zit vast wel een slak in)????
De (waarschijnlijk) bacteriën waar je last van hebt gehad zitten in iedere bak, daar doe je weinig aan. Is onder normale omstandigheden ook geen probleem voor je vissen. Ik denk dat je er goed aan doet door de bak even rust te geven, zoals je nu al doet dus. Even laten lopen zo, een groot deel van het water verversen. Als er nog oude rommel op de bodem ligt zoals poep, eventueel dat opruimen. De aantallen slechte bacteriën zouden zonder vissen (en vissenvoer) snel genoeg weer moeten dalen. 👍

Dat heet dus doorzettingsvermogen... Er zijn genoeg voorbeelden, ook bij andere dieren die ik zo kan opnoemen.
Ik was met "waar halen we nog de moed vandaan" niet serieus hoor. :) Wilde maar even aangeven dat deze hobby nogal een drama moet zijn, als al die dingen waarvoor men waarschuwt (met die website als voorbeeld) zouden kloppen. Mensen praten elkaar van alles aan. Terwijl de natuur de meeste zaken wel regelt, zoals die ammoniak.... Mensen die een bak al langer hebben draaien hoeven daar echt niet steeds voor te vrezen, en op te testen. Dat is waanzin.

Dus mag ik aannemen dat jouw kennis oversteigend is hier?
Of was het jokerig bedoeld.
Er staan weldegelijk nuttige dingen,waarom zou je dat op deze manier in twijfel trekken en nog waardering voor krijgen ook nou de mijne krijg jij niet bij deze.
Toon zelf maar aan hoe je in je praktijk met de stikstofcyclus om kunt gaan😀
Edwin, we beoefenen deze hobby allemaal op onze eigen manier. Het is prima om te doen en te geloven wat voor jou goed voelt. Als jij dat artikel fijn geschreven vindt: geniet ervan.

Persoonlijk kies ik ervoor om me bij de meer "exacte" onderwerpen (de biologie van vissen, de scheikundige principes die gelden in een bak water etc) te baseren op logische redeneringen, en op bronnen die voor hun info zoveel mogelijk uitgaan van het meetbare en het bewijsbare. De manier waarop het artikel is geschreven waarop ik reageerde, verraadt dat de schrijver ervan tekortschiet in zijn/haar basiskennis. Dat is heel simpel vast te stellen.

Wellicht dat mijn manier van erop reageren op jou negatief of arrogant overkomt. Dat kan. Ik vind het gewoon ergerlijk dat er in deze hobby zoveel van onbewezen indianenverhalen wordt uitgegaan. Het maakt de hobby onnodig ingewikkeld voor mensen (waardoor men nogal eens afhaakt) en het maakt dat vissen lang niet altijd op de best mogelijke manier worden gehouden.

Met een uurtje koken is het ook gewoon in waterige dingen als bv (vis)soep te benutten kunt het ook nog aan een ijsbaan of zwembad geven.
Eet u smakelijk. :p Ik geloof je 100% als je zegt dat het geen kwaad kan. Maar ik denk dat ik toch liever even de eerstvolgende waterschaarste afwacht voor ik tot het volledig recyclen van aquariumwater over ga. Tot die tijd mag de natuur genieten van de verrukkelijke voedingsstoffen die ik de wc door spoel.
 
Laatst bewerkt:

waarschijnlijk) bacteriën waar je last van hebt gehad zitten in iedere bak, daar doe je weinig aan. Is onder normale omstandigheden ook geen probleem voor je vissen. Ik denk dat je er goed aan doet door de bak even rust te geven, zoals je nu al doet dus. Even laten lopen zo, een groot deel van het water verversen. Als er nog oude rommel op de bodem ligt zoals poep, eventueel dat opruimen. De aantallen slechte bacteriën zouden zonder vissen (en vissenvoer) snel genoeg weer moeten dalen. 👍
Ik heb alles eruit gehad en gelijk maar zwart grind erin gedaan (dat vind ik toch wel mooier)
Ik ga mooi wachten en ik kan de vis in de kleine bakken goed jn de gaten houden🙂
 
De (waarschijnlijk) bacteriën waar je last van hebt gehad zitten in iedere bak, daar doe je weinig aan. Is onder normale omstandigheden ook geen probleem voor je vissen. Ik denk dat je er goed aan doet door de bak even rust te geven, zoals je nu al doet dus. Even laten lopen zo, een groot deel van het water verversen. Als er nog oude rommel op de bodem ligt zoals poep, eventueel dat opruimen. De aantallen slechte bacteriën zouden zonder vissen (en vissenvoer) snel genoeg weer moeten dalen. 👍


Ik was met "waar halen we nog de moed vandaan" niet serieus hoor. :) Wilde maar even aangeven dat deze hobby nogal een drama moet zijn, als al die dingen waarvoor men waarschuwt (met die website als voorbeeld) zouden kloppen. Mensen praten elkaar van alles aan. Terwijl de natuur de meeste zaken wel regelt, zoals die ammoniak.... Mensen die een bak al langer hebben draaien hoeven daar echt niet steeds voor te vrezen, en op te testen. Dat is waanzin.


Edwin, we beoefenen deze hobby allemaal op onze eigen manier. Het is prima om te doen en te geloven wat voor jou goed voelt. Als jij dat artikel fijn geschreven vindt: geniet ervan.

Persoonlijk kies ik ervoor om me bij de meer "exacte" onderwerpen (de biologie van vissen, de scheikundige principes die gelden in een bak water etc) te baseren op logische redeneringen, en op bronnen die voor hun info zoveel mogelijk uitgaan van het meetbare en het bewijsbare. De manier waarop het artikel is geschreven waarop ik reageerde, verraadt dat de schrijver ervan tekortschiet in zijn/haar basiskennis. Dat is heel simpel vast te stellen.

Wellicht dat mijn manier van erop reageren op jou negatief of arrogant overkomt. Dat kan. Ik vind het gewoon ergerlijk dat er in deze hobby zoveel van onbewezen indianenverhalen wordt uitgegaan. Het maakt de hobby onnodig ingewikkeld voor mensen (waardoor men nogal eens afhaakt) en het maakt dat vissen lang niet altijd op de best mogelijke manier worden gehouden.


Eet u smakelijk. :p Ik geloof je 100% als je zegt dat het geen kwaad kan. Maar ik denk dat ik toch liever even de eerstvolgende waterschaarste afwacht voor ik tot het volledig recyclen van aquariumwater over ga. Tot die tijd mag de natuur genieten van de verrukkelijke voedingsstoffen die ik de wc door spoel.
@Gino88

+1 (y)
 
Overigens is veel grint en zand te bakken in de oven en is dan echt steriel. Ik gebruik aquariumzand (ik weet niet meer hoe het weet, het zijn allemaal uniforme kleine ronde bolletjes) als kattenzand als ik van één van mijn katten urine moet vangen en testen. Klein beetje in een bak, als ze er in plassen, absorbeert het niet en kun je dus wat urine eruit halen om te testen. Daarna goed wassen, uit laten lekken en drogen in de oven in een braadslee en klaar voor hergebruik.
Maar dat betekent dus ook, dat je in dergelijke noodgevallen je zand kunt steriliseren en weer op nieuw kunt gebruiken.

Over soils en voedingsbodems durf ik niets te zeggen, dat heb ik nooit geprobeerd en ik weet ook niet wat dat met de voedingswaarden en biologische beschikbaarheid etc daarvan doet.
 
Overigens is veel grint en zand te bakken in de oven en is dan echt steriel. Ik gebruik aquariumzand (ik weet niet meer hoe het weet, het zijn allemaal uniforme kleine ronde bolletjes) als kattenzand als ik van één van mijn katten urine moet vangen en testen. Klein beetje in een bak, als ze er in plassen, absorbeert het niet en kun je dus wat urine eruit halen om te testen. Daarna goed wassen, uit laten lekken en drogen in de oven in een braadslee en klaar voor hergebruik.
Maar dat betekent dus ook, dat je in dergelijke noodgevallen je zand kunt steriliseren en weer op nieuw kunt gebruiken.

Over soils en voedingsbodems durf ik niets te zeggen, dat heb ik nooit geprobeerd en ik weet ook niet wat dat met de voedingswaarden en biologische beschikbaarheid etc daarvan doet.
Filterzand bedoel je?
 
Aqua della aquariumgrind beach 1-2 mm was het.
Maar fijn grint of iets minder fijn grint is ook zeer geschikt.
Als je het bij de dierenarts moet halen krijg je een zakje mee dat nogal duur is. Met aquariumgrind (dat wij als aquariumhouders toch hebben) kan dat ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Nee het is geen filterzand, dat heb ik nu als bodembedekking. Het is iets gefabricieerds. Ik zal eens kijken of ik online de naam kan vinden. De zak is al lang geleden de vuilnisbak ingegaan.
Is het nog ronder dan filterzand? (Wat voor zwembad filters gemaakt is)
 
@Lysia bedoel je misschien HS Aqua Caviar? Heb dat ooit eens geprobeerd. Vond het er erg onnatuurlijk uitzien. 🤨 Is ook hier (na heel veel van die balletjes door het huis morsen want de zak was lek....) de prullenbak in gegaan.
 
Ik gebruik het dus ook alleen nog voor urinemonsters en de rest is ook al verdwenen.
En dat is hetzelfde als die HS aqua caviar. Raar nepspul.

Maar het ging me er vooral om, dat in geval van nood (ziektes) grind en zand te steriliseren valt, en dat je dan dus van de ziektes die uit de bodem komen (en daarin zitten) af bent.
 
Nee, er xit niks meer in de originele bak.. deze is opnieuw aan het opstarten..
Toen alles in de originele bak zat zijn ze behandeld met esha 2000.
Omdat andere toch dik/opgezwollen raakten ben ik gaan uitvangen en gaan scheiden op gezondheid, uiterlijk, gedrag en etenslust.
Alle dieren (de 12) zonder gebreken zijn nog steeds helemaal goed.
Ik houd ze elke dag in de gaten.
Ik laat mijn originele bak eerst weer een paar weken indraaien als er dan niks is gebeurd bij die 12 visjes mogen ze weer terug in de bak.

Die 2 andere lijken iets beter maar daar is nog niks zeker over. Ik ben opzoek naar een adres in de beurt waar ik eventueel een uitstrijkje kan laten nemen.

Kunnen parasieten blijven leven in de bak zonder vis.. (er zit vast wel een slak in)????
Dat word wel een heel klein eenden bekje voor het uitstrijkje. Ik denk niet dat er iemand is die dit kan bij een L nummer ;)

Sommige parasieten en bacterieen kunnen wel overleven zonder gastvis. Zonder exact te weten wat de vissen mankeren blijft het altijd moeilijk wat te doen. Paar x verversen en zoals je nu heb een tijdje geen vis in het aquarium zou het probleem kunnen oplossen maar zekerheid, nee, net als je nu met overzetten geen zekerheid heb want dat watertje kan ook al weer "besmet" zijn. Vers water en wat vaker verversen kan nooit kwaad om het een en ander aan narigheid naar het riool te sturen.

Ik weet niet of dikke L nummers een geval kan zijn van wormen. Soms kun je dit uit poepgaatje zien hangen als zijnde trosjes. Zijn ook weer soorten die je niet kunt zien met blote oog dus dit is ook puur een gokje.
 
Dat word wel een heel klein eenden bekje voor het uitstrijkje. Ik denk niet dat er iemand is die dit kan bij een L nummer ;)

Sommige parasieten en bacterieen kunnen wel overleven zonder gastvis. Zonder exact te weten wat de vissen mankeren blijft het altijd moeilijk wat te doen. Paar x verversen en zoals je nu heb een tijdje geen vis in het aquarium zou het probleem kunnen oplossen maar zekerheid, nee, net als je nu met overzetten geen zekerheid heb want dat watertje kan ook al weer "besmet" zijn. Vers water en wat vaker verversen kan nooit kwaad om het een en ander aan narigheid naar het riool te sturen.

Ik weet niet of dikke L nummers een geval kan zijn van wormen. Soms kun je dit uit poepgaatje zien hangen als zijnde trosjes. Zijn ook weer soorten die je niet kunt zien met blote oog dus dit is ook puur een gokje.
Hoi @michelle1

+1(y)
 
@jikke85
Hoe gaat het met de bak en de vissen?
Goed😊 grote bak nog aan het indraaien. Toevallig gisteren 2 ancistrussen terug geplaatst.
Het mannetje zit op zijn nest in de quarantaine bak dus die laat ik maar zitten to hij klaar is.
De rest gaat langzaam over..
Er zitten er nog 3 apart een andere bak ook deze lijken goed te gaan..
Maar die laat ik nog daarin. Ik denk dat ze anders misschien weer achter blijven of weggepest worden door de andere.

Als alles goed draaid ga ik 11 februari naar Hilversum kijken voor wat nieuwe vis😁
 

Bijlagen

  • 16738757657895210942615798216137.jpg
    16738757657895210942615798216137.jpg
    300.2 KB · Weergaven: 39

Terug
Bovenaan