Anotaties bij Co2 toevoeging en advies, meningen gevraagd


Na rijp beraad de hele installatie ontkoppeld, alle geïnspecteerd en buiten de bak in proefopstelling laten draaien, gebleken is dat er bij een druk van 0,9 atm. GEEN enkele vorm van lekkage optreedt, zolang ik de reactor van Sera gebruik en niet de Atomiser. ( alles een voor een geheel ondergedompeld in water laten draaien).
Daarna het zelfde met de reeds aanwezige reactor van JBL, echter nu met een ( noodzakelijke) werkdruk van 1,5 atm. En jawel hoor, de CO2 fles lekt op aansluiting met de drukregelaar, de apart aangebrachte bellenteller lekt als een mandje, tot mijn verwondering zit er niet eens een afsluitring in, volgens tekening ( uit handleiding) hoort die er ook niet te zitten.
Ook de slangaansluiting van de CO2 op de JBL diffusor lekte.

Dit allemaal wetende, heb ik het volgende gedaan:
1) De afsluitring tussen fles en drukverdeler vervangen, deze lekt nu niet meer ( kan niets waarnemen)
2) De aparte bellenteller (Zie foto onderaan dit bericht) los en weer, en nu heel stevig, vastgedraaid, geen waarneembare lekkage meer.
3) De slangaansluiting op de JBL diffusor strakker vastgedraaid. Ook hier geen waarneembare lekkage meer.
4) Alles terug in de bak gemonteerd en de druk op 1,5 gezet en het aantal bellen verminderd naar 20 per mminuut, de CO2 stroom is te weinig om de stijging van de PH overdag te
elimineren, wel is de stijging beperkt en in de loop van de avond, bij afnemende lichtintensiteit, daalt de PH weer naar de "nachtwaarde" van 6.7.

Ik laat alles zo draaien en zal bezien, hoelang het duurt voordat de CO2 fles weer leeg is.

Foto aparte bellenteller:
Bellenteller.jpg
 
Update, alles draait nog steeds naar behoren, alleen heb ik in de loop van de tijd het aantal bellen per minuut opgevoerd naar 40. Planten groeien goed maar er verschijnen geen bellen aan de planten, dus is er geen sprake van verzadiging. Ook de PH stijgt overdag naar max 7.2 en snachts daalt deze weer naar 6.85.

Zover,zo goed. Zal weer posten als fles leeg is.
 
Update: de bellenteller van ProFlora gaat heel snel kapot, de slangaansluitinge nworden bros en breken dan heel gemakkelijk af. Heb inmiddels daarom een (dure!!) metalen bellenteller gekocht van CO2Art, maar deze "verliest" het water in de bellenteller binnen 1 dag. Ben al een maand aan het corresponderen met de fabrikant, maar we zij ner nog niet uit.
 
@ tuinkabouter, lijkt me redelijk onwaarschijnlijk, de slang aansluiting is gelijk aan elke andere bellenteller. Wat wel waar is, de inhoud van de bellenteller is maar 6 cc.
Heb inmiddels de uitgaande druk verminderd van 2.0 naar 1.5 atm. Misschien dat dat baat...afwachten maar weer.
 
@ tuinkabouter, lijkt me redelijk onwaarschijnlijk, de slang aansluiting is gelijk aan elke andere bellenteller. Wat wel waar is, de inhoud van de bellenteller is maar 6 cc.
Heb inmiddels de uitgaande druk verminderd van 2.0 naar 1.5 atm. Misschien dat dat baat...afwachten maar weer.
Nee ik doelde op de diameter van de bellenteller zelf.
 
In de allereerste post wordt er geschreven over een reactor maar op de bijhorende tekening zie ik een flipper. De Sera "reactor" zou ik niet willen aanraden, ik heb er drie gehad met allemaal hetzelfde euvel, een afbrekend CO2 buisje. Het ding is gemaakt van een slechte kwaliteit hard plastic. Maar goed, dat is mijn mening. De hoeveelheid gebruikte CO2 wijst op een lekkage. Gemiddeld wordt er op een drukbezette plantenbak van een meter lang zo'n 4 maanden gedaan met een 2 kg. fles wijst de ervaring uit.
 
Gewoon een ervaring waarschuwing. Zo'n reactor van Sera heeft een geweldig probleem, het kunststof tuitje waar de CO2 toevoerslang opkomt breekt zeer gemakkelijk af. Het is mij een aantal(!) malen overkomen. Heb ik het nog maar niet over het vaak voorkomende probleem van lekkage buiten je bak. Verder is het niet zo dat dit ding je CO2 nu geweldig mengt met je water. Later ben ik overgegaan naar een Intense Bazooka, klein, erg goedkoop en zorgt voor zeer fijne bellen die gemakkelijk en goed oplossen in het water.


Helemaal eens met Ben. Ik heb ook 2 sera reactoren versleten. Beide lekten water en de co2 werd slecht opgelost waardoor je onnodig veel co2 gas verbruikt. Je kan eenvoudig voor weinig geld een goede reactor bouwen.
 
Online kan je een filterhuis kopen zoals deze. Onderstaand model is 5 inch.
Het enige wat je moet doen is: bij de inflow en outflow schroef je een slangentule in die past bij je slang. Op de plek van de schroef maak je de aansluiting boor je co2 slang.
In het filterhuis bevestig je een pvc pijp die net boven de bodem van het filterhuis reservoir uit komt.
Je kan je reactor eventueel vullen met een filtermedium waardoor de co2 belletjes meer tijd krijgen om op te lossen.
Deze 5 inch reactor heb ik vervangen voor een 10 inch zodat de co2 100% oplost.
 

Bijlagen

  • 20210814_133539.jpg
    20210814_133539.jpg
    123.1 KB · Weergaven: 85
  • 20210814_133552.jpg
    20210814_133552.jpg
    115.2 KB · Weergaven: 88
  • 20210814_133629.jpg
    20210814_133629.jpg
    201.8 KB · Weergaven: 93
Update: de bellenteller van ProFlora gaat heel snel kapot, de slangaansluitinge nworden bros en breken dan heel gemakkelijk af. Heb inmiddels daarom een (dure!!) metalen bellenteller gekocht van CO2Art, maar deze "verliest" het water in de bellenteller binnen 1 dag. Ben al een maand aan het corresponderen met de fabrikant, maar we zij ner nog niet uit.
Heb de "plastic" versie van co2 art en je ken het water inderdaad om de paar weken vullen. Dag gaat weer te ver, dat heb ik alleen als ik het co2 echt veel te hard zet dan schiet het water de slang in.

Heb de serra nou een half jaar ofzo en gij doet zijn ding kan er niet veel over klagen. Verder hard plastic en zal niet heet sterk zijn maar zit er verder toch niet aan.
 
Inmiddels is de ervaring dat bij 45 druppels per minuut en een uitgaande druk van 1 ,5 atm. de druppel teller zijn water binnen 2 dagen weer kwijt is....Neem van mij aan dat alle aansluitingen van de hele CO2 installatie zeer nauwgezet zijn gecontroleerd op lekkages ( speciaal sop van camper dealer) en er is GEEN sprake van lekkage.
Wat vreemd is: opstelling is nog steeds gelijk aan die van 23-09-2018 ( zie hierboven) zou het WATER dan ook door het membraam van de diffusor gedrukt worden?
Ben aan het overwegen om de oude reactor weer te installeren. dan kan ik de uitgaande druk nog verder terugbrengen naar 0,9 atm. maar of dat baat ivm leeglopen druppelteller moet ik afwachten. wel weet ik dat ik de druppelteller van SERA ( niet meer verkrijgbaar) die bestond uit 2 buisjes met een speciale vloeistof ( ik meen glycerine) gevuld was toen ik hem kocht en NOOIT leegraakte. Wel ging de vloeistof onder druk van de 1ste naar de 2 de buis en weer vice versa als de druk weer wegviel ( door stoppen toevoer CO2) Zou zo'n ding wel weer willen hebben, heeft 17 jaar zijn werk zonder problemen gedaan......!
 
Update: Inmiddels de uitgaande druk verminderd naar 1.1 atm. dat gaat nog net. Na 2 dagen is de bellenteller weer voor 50% leeg. Snap er niks meer van.
Dat water moet toch ergens blijven? De diffusor van JBL met keramisch element, laat geen water door toch? sterker nog deze heeft zelfs een eige ningebouwde bellenteller, die ik overigens niet gebruik. ook zit er een terugslagklep op zodat er geen water(?? ) terug kan stromen uit de diffusor?
Kortom vervelend en langdurig probleem....!
 
Dan zal het probleem nooit kunnen worden opgelost.......! Elke keer weer bellenteller opendraaien omdat er weer water uit weg is gedrukt, is ook niet bevorderlijk voor de gasdichtheid van de aansluitingen. ga eens neuze nvoor een bellenteller zoals ik gehad heb....Misschien dat er hier of daar nog iemand zoiets heeft.....Anderzijds, ben ik de enige met dit probleem??
 
Water kan wel degelijk door het keramische membraan
Is dat bij allemaal dan zo want ik heb een up Aqua diffuser en die kan niet open maar daar komt het water wat erdoorheen stroomt zover ik weet niet door het membraam heen. Bij die van JBL dan wel weer maar die geeft ook grovere bellen.
 
Is dat bij allemaal dan zo want ik heb een up Aqua diffuser en die kan niet open maar daar komt het water wat erdoorheen stroomt zover ik weet niet door het membraam heen. Bij die van JBL dan wel weer maar die geeft ook grovere bellen.
Haal de slang met terugslag klep er maar af dan heb je het antwoord
 
Klopt allemaal, maar in mijn opstelling zijn er 3 terugslagkleppen die in werking zijn:
1) in de elektronische regeling van Sera, zodat er geen water IN de regelaar kan komen vanuit de druppelteller (of reactor)
2) In de druppelteller van CO2Art zit een terugslagklep op de aanvoerslangeinde voor de CO@ komende vanuit de regelaar.
3) In de diffusor van JBL zit een terugslagventiel zodat er geen water vanuit de diffusor richting druppelteller kan komen.

Zo gezien, kan er wel water vanuit de druppelteller, met de CO2, ontwijken naar de de diffusor, maar andersom NIET terugstromen naar de druppelteller.
 
Je hebt de druppelteller toch alleen nodig voor het 1e keer instellen ? Daarna heeft het niet heel veel toegevoegd waarde meer behalve om te zien of het nog werkt naast de druk.

Ik heb na een week de helft van de helft over van het aquarium water wat erin zat. Ik doe het verder alleen bijvullen bij nieuwe co2 fles.
 
De terugslagventiellen in bellentellers zijn mijn inziens niet heel betrouwbaar.
Het terugslagventiel in je Jbl unit moet ook maar net goed hangen om goed te werken, heb daar ook al meerdere van gehoord dat ze falen.

Maargoed met 3 stuks in je systeem zal je water zeker niet terug lopen nee
 
Update: Heb 3 weken terug mijn oude "dubbelloops"druppelteller van Sera ( zie 1ste bericht met tekening) gedemonteerd en met water gevuld, via injectie spuit ging dat redelijk gemakkelijk. Daarna alles weer laten werken. Ha, de druppelteller loopt NIET meer leeg. Maar het verbruiks euvel blijft mij achtervolgen. In 2 maanden 2 KG CO2 weg en da tbij 75 druppels per minuut bij 1.1 ATM druk. HIER KLOPT NIKS VAN....!! Ga van de week weer alle slangen vervangen, heb net nieuwe 2 kg vulling opgehaald.
Ga denk ik ook een diffusor van ALI bestellen en als dat als laatste redmiddel dan ook niet redelijk verbuik laat zien, dan bouw ik weer een simpele reactor in mijn bak, beetje bewerkelijk, maar dan werkt het tenminste wel weer ( hoop ik)
 
Geen inhoudelijke reactie op onderdelen sorry.

Wel onze ervaring met onze eerste co2-installatie. Bewust gekozen, zou topproduct zijn, zag er goed uit. Maar in gebruik waren we de weg kwijt. Het apparaat was niet regelmatig, en ondank checken van van alles op lekkage gebruikte het zo'n 2kg co2 per ongeveer 2 maanden, bij zo'n 50-100 bellen per minuut.

Nog een nieuw exemplaar toegestuurd gekregen, iets beter, maar nog steeds veel meer dan we hadden verwacht. Alles bij verschillende werkdrukken, distributiehulpstukken etc.

Andere mensen leken niet dezelfde problemen met dit merk te hebben als wij.

Er van overtuigd dat het aan ons lag de installatie een schop gegeven en verder gegaan met bio-co2 welke vele malen regelmatiger en betrouwbaarder was hier.

Na langere tijd nog eens een heel andere installatie gekocht. En tot onze verrassing is dit een volstrekt ander verhaal. We hadden ons schrap gezet op hoog gebruik, dus 2 flessen van 3kg gekocht. De eerste loopt nog, nu na zo'n anderhalf jaar. Heel regelmatig, en bij zo'n 40 bellen per minuut.
 
Geen inhoudelijke reactie op onderdelen sorry.

Wel onze ervaring met onze eerste co2-installatie. Bewust gekozen, zou topproduct zijn, zag er goed uit. Maar in gebruik waren we de weg kwijt. Het apparaat was niet regelmatig, en ondank checken van van alles op lekkage gebruikte het zo'n 2kg co2 per ongeveer 2 maanden, bij zo'n 50-100 bellen per minuut.

Nog een nieuw exemplaar toegestuurd gekregen, iets beter, maar nog steeds veel meer dan we hadden verwacht. Alles bij verschillende werkdrukken, distributiehulpstukken etc.

Andere mensen leken niet dezelfde problemen met dit merk te hebben als wij.

Er van overtuigd dat het aan ons lag de installatie een schop gegeven en verder gegaan met bio-co2 welke vele malen regelmatiger en betrouwbaarder was hier.

Na langere tijd nog eens een heel andere installatie gekocht. En tot onze verrassing is dit een volstrekt ander verhaal. We hadden ons schrap gezet op hoog gebruik, dus 2 flessen van 3kg gekocht. De eerste loopt nog, nu na zo'n anderhalf jaar. Heel regelmatig, en bij zo'n 40 bellen per minuut.
Je kan altijd pech hebben met een maandag ochtend model, 2x is extra pech.
Welk merk was het waarmee je zo’n hoog verbruik had?

Hier namelijk nog niet mee gemaakt..
Update: Heb 3 weken terug mijn oude "dubbelloops"druppelteller van Sera ( zie 1ste bericht met tekening) gedemonteerd en met water gevuld, via injectie spuit ging dat redelijk gemakkelijk. Daarna alles weer laten werken. Ha, de druppelteller loopt NIET meer leeg. Maar het verbruiks euvel blijft mij achtervolgen. In 2 maanden 2 KG CO2 weg en da tbij 75 druppels per minuut bij 1.1 ATM druk. HIER KLOPT NIKS VAN....!! Ga van de week weer alle slangen vervangen, heb net nieuwe 2 kg vulling opgehaald.
Ga denk ik ook een diffusor van ALI bestellen en als dat als laatste redmiddel dan ook niet redelijk verbuik laat zien, dan bouw ik weer een simpele reactor in mijn bak, beetje bewerkelijk, maar dan werkt het tenminste wel weer ( hoop ik)
Zou dan meteen voor een reactor gaan, werk veel efficiënter dan welke diffuser dan ook
 
Anderzijds, ben ik de enige met dit probleem??
Late reactie misschien. Maar nee, hier loopt de bellenteller ook regelmatig leeg. Als ik bezig ben met filteronderhoud (dan moet de druk er toch af) vul ik de bellenteller bij. Soms. Als ik er aan denk 🙈
 
Je kan altijd pech hebben met een maandag ochtend model, 2x is extra pech.
Welk merk was het waarmee je zo’n hoog verbruik had?

Hier namelijk nog niet mee gemaakt..

Zou dan meteen voor een reactor gaan, werk veel efficiënter dan welke diffuser dan ook

Het was co2art, de serie voor meerdere aansluitingen, elite?

En ik weet heus dat veel mensen er goede ervaringen mee hebben :)
Sterker nog, volgens co2art hebben ze onze installatie daar getest, en liep 100% goed, stabiel en alles.

Nu standaard van visvoerwebwinkel, met een inline diffuser, loopt erg stabiel en goed.
 
Laatst bewerkt:
Het was co2art, de serie voor meerdere aansluitingen, elite?

En ik weet heus dat veel mensen er goede ervaringen mee hebben :)
Sterker nog, volgens co2art hebben ze onze installatie daar getest, en liep 100% goed, stabiel en alles.

Nu standaard van visvoerwebwinkel, met een inline diffuser, loopt erg stabiel en goed.
Dan heb je denk ik idd gewoon pech gehad, je bent de eerste waarvan ik hoor dat CO2art tegenviel
 
In ons automatische systeem hebben wij nog nooit een bellenteller gebruikt. Destijds gebruikten we diffuser. Later heb ik een eigenbouw reactor gebruikt. Ons verbruik op een 6 kg. gasfles was ongeveer 13 maanden op een druk beplante één meter bak. De spullen die we gebruiken waren, zoals ook vele hier gekochte producten, van Chinese makelij. Alles heeft altijd perfect gewerkt zonder een enkel probleem.
 
Het was niet mijn bedoeling met mijn stukje aanleiding te geven tot een debat welke installatie goed, veilig of zinnig is.

Ik wilde meer aangeven dat een installatie/combinatie soms niet optimaal werkt, ondanks dat hij dat op papier wel zou moeten doen. En dat soms een switch tot een beter resultaat kan leiden.

Ik denk dat het wel/geen nut van een bellenteller oa ook te maken kan hebben met of je een ph-gestuurd systeem hebt.
 
Ik denk dat het wel/geen nut van een bellenteller oa ook te maken kan hebben met of je een ph-gestuurd systeem hebt.
Ja en nee. Het is een extra veiligheid om toch de bellen te tellen. Ik werk met een pH controller. Het magneetventiel ging niet meer volledig dicht na het signaal van uitschakelen.
Omdat ik toen de bellen heb ingesteld leeft alles nog en was alleen de pH wat extra naar beneden gezakt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Mijn sera installatie ( geheel volgens tekening begin van topic) heeft echt 17 jaar perfect gewerkt. Met 500 gram fles deed ik 4-6 maanden. De sores begon pas nadat de bellenteller van Sera leegliep, NADAT ik een diffusor ipv mijn aloude reactor had geïnstalleerd, Mooi buiten de bak. Maar door de hogere werkdruk, nu 1,5 atm i.p.v. 0,9 atm ( op de meter) zal er wel ergens lekkage zijn opgetreden. Dat MOET wel, maar er is GEEN lekkage waarneembaar.
Ik heb nu, ( niet uit China) een diffusor voor IN de bak besteld, nieuwe CO2 slangen (groene van dennerle) Nieuwe rubber en kunststof ringen voor de JBL drukverminderaar, dan moet het probleem toch te tackelen zijn?? Hou jullie op de hoogte..... PH inmiddels naar 7.8 overdag en 7.1 snachts....! Vissen zijn nog allemaal normaal aan het zwemmen.
Net of de PH steeds verder toeneemt, dat zou eigenlijk niet moeten, toch er zou een stabilisatie moeten optreden...!!??
 
Zo weer een half jaar verder. Eindelijk draait de installatie zoals het zou moeten, de oude bellenteller van Sera, welke ik zelf heb bijgevuld loopt niet meer leeg, dat komt mede omdat ik een aparte terugslagklep heb geplaatst tussen de bellenteller en de diffusor van JBL. De 2 liter CO2 fles is nu ook 6 maanden aan het draaien en nog lang niet leeg ( gewicht gemeten, is nog bijna 2/3 vol) PH s'nachts 6.4 en overdag 6.8. Alles blijft stabiel. Alleen heb ik de bellenteller aan een draadje in de lichtkap gehangen, Toen hij nog op zijn oude plekje, geschroefd tegen de achterkant van de lichtkap hing, hoorde je heel erg duidelijk het plok plok plok van de gasdruppels en dat irriteerde op den duur toch wel erg!!

Dus nu is de opstelling: gasfles(2 KG)--> reduceerventiel --> elektronische regeleenheid (Sera)--> terugslagklep(je)--> bellenteller(Sera)--> terugslagklep(je)--> diffusor JBL--> na 5 cm uitstroom in aquarium. Alles gaat tot dusver goed.
 

Terug
Bovenaan