Anoxic filtratie voor aquarium.


Dus hij wilt geld hebben voordat hij een onderzoek gaat uitvoeren en publiceren?
Het is al klaar, er liggen vele onderzoeksresultaten als we hem mogen geloven. In hoeverre het verzameld materiaal is vs. zelf geproduceerd, is me onduidelijk. Maar het is er, de waarheid blijkt er volgens hem duidelijk uit. We hoeven nu alleen nog maar hem op zijn woord te geloven.... OF 1,5 miljoen te betalen en dan schijnen we al dat bewijs zelf te mogen aanschouwen.

Ik zeg: zalig de onwetenden....
 
K1, Dymico Salmiak en zo zijn nog wel een paar milestones te noemen...allemaal door een pionier in de aquariumhobby opgezet, en door de massa niet begrepen, niet opgepakt en zelfs argwanend door "we doen het al jaren zo" weggezet.
Hoi Jan, misschien heb je de vraag vaker gekregen, maar bij sommige filters (bv. Oase) wordt een netje met K1-achtige media geleverd. Is dat nuttig in een potfilter, desnoods zonder netje, en desnoods een klein deel van die media, om ervoor te zorgen dat ze kunnen ronddwarrelen in dat deel van het potfilter?
 
Ik ben bang dat Jan niet of niet snel zal reageren omdat die uit de hobby is gestapt en van het leven geniet.

 
Ik heb net een en ander zitten doorlezen. Ikzelf maak gebruik van een plenum, een langzaam lopend bodem filter met een luchtpompje die alleen snachts draait, zonder de klei, en ik kan je vertellen dat mijn water kristal helder is in combinatie met het interne juwel filter met alleen sponzen gevuld. Ik voeg sinds kort wel een all in one plantenvoeding toe omdat nitraat en fosfaat compleet opgebruikt worden. Dit systeem werkt echt bijzonder goed. Ik had nog nooit anubias in bloei gehad in het verleden, maar nu bijna wekelijks bloei. De planten groeien de bak uit en alg is bijna niet te bekennen. Misschien dat dat ook komt omdat ik elke dag een klein deel plantenvoeding toevoeg, maar goed, ik zie wel voordelen TOV dure filtersystemen en dergelijke.... Ik denk dat als je geen plantenbak hebt dit zeer goed werkt....

En t kost geen drol....
 
Het is al klaar, er liggen vele onderzoeksresultaten als we hem mogen geloven. In hoeverre het verzameld materiaal is vs. zelf geproduceerd, is me onduidelijk. Maar het is er, de waarheid blijkt er volgens hem duidelijk uit. We hoeven nu alleen nog maar hem op zijn woord te geloven.... OF 1,5 miljoen te betalen en dan schijnen we al dat bewijs zelf te mogen aanschouwen.

Ik zeg: zalig de onwetenden....
Tjah, je kunt het altijd proberen 🤣 Of misschien is die dr. een beetje kietewiet geworden van zijn eigen onderzoek 🤪
 
Ik heb net een en ander zitten doorlezen. Ikzelf maak gebruik van een plenum, een langzaam lopend bodem filter met een luchtpompje die alleen snachts draait, zonder de klei, en ik kan je vertellen dat mijn water kristal helder is in combinatie met het interne juwel filter met alleen sponzen gevuld. Ik voeg sinds kort wel een all in one plantenvoeding toe omdat nitraat en fosfaat compleet opgebruikt worden. Dit systeem werkt echt bijzonder goed. Ik had nog nooit anubias in bloei gehad in het verleden, maar nu bijna wekelijks bloei. De planten groeien de bak uit en alg is bijna niet te bekennen. Misschien dat dat ook komt omdat ik elke dag een klein deel plantenvoeding toevoeg, maar goed, ik zie wel voordelen TOV dure filtersystemen en dergelijke.... Ik denk dat als je geen plantenbak hebt dit zeer goed werkt....

En t kost geen drol....
Nice. Een bodemfilter kan een heel goed filter zijn. 👍 En als je er een stromingspomp op zou zetten (liefst dan 24/7) zal hij nog beter gaan werken. Heb je straks anubias die de bak uit springt van blijdschap. ;)
 
En dat is nou net het probleem met een bodem filter, als er te veel zuurstof in komt is het effect van een anoxisch filter weg. Het gaat hierbij om zo weinig stroming te hebben dat de zuurstof van het nitraat en fosfaat wordt gesnoept en niet toegevoegd wordt door de hoge doorstroomsnelheid.

Het voordeel van een anoxisch filter/plenum is dat er geen anaerobe zones ontstaan die dus het nitraat weer in amoniak omzetten. Daarom moet je een "deep sand bed" met rust laten. En niet in gaan roeren....
 
En dat is nou net het probleem met een bodem filter, als er te veel zuurstof in komt is het effect van een anoxisch filter weg. Het gaat hierbij om zo weinig stroming te hebben dat de zuurstof van het nitraat en fosfaat wordt gesnoept en niet toegevoegd wordt door de hoge doorstroomsnelheid.

Het voordeel van een anoxisch filter/plenum is dat er geen anaerobe zones ontstaan die dus het nitraat weer in amoniak omzetten. Daarom moet je een "deep sand bed" met rust laten. En niet in gaan roeren....
Ik begrijp die theorie. Doe waar jij je prettig bij voelt zou ik zeggen. 🙃 Ik heb zelf ook met een plenum gespeeld dus ik snap waarom je het wilt doen. Ik ben er wel mee gestopt, vanwege --naar mijn idee-- voortschrijdend inzicht.... Ik heb heel veel moeite om het verhaal van dr. Novak nog te geloven, als ik kijk naar wat er tegenover staat als weerlegging op (o.a.) aquariumscience.org.
 
Tja, je weet t pas als je t probeert.... Dat zegt meer dan welke internettheorie ook. Er zijn 100 wegen naar Rome, maar ze komen er allemaal...
 

Terug
Bovenaan