Appelslak bij aankomst gaten in schild


Het is natuurlijk wel altijd afwachten wat het aanbod is maar ik denk dat je daar vast wel een Appel kan scoren.
 
Ik heb al een stand ze gevraagd mee te neme maar nog geen reactie.
 
Dat het klepje niet sluit is niet heel erg , dit kunnen de meeste grotere appeltjes namelijk niet :thumbs:.
Je zou ook kunnen kijken voor kalktabletten wel die zonder smaakje , kun je gewoon kopen bij drogist , hebben voor de rest geen invloed op de rest van de bak .
De gaten gaan niet meer goed komen , met een beetje geluk stopt het , ze zullen wel mee groeien met de slak . Je kunt dan het idee hebben dat ze groter worden ;).
Maar zolang hij lekker gewoon zijn ding doet , laat hem gewoon met rust ....ook niet elke op pakken enzo voor de foto :sorry: , ik snap het hoor ....maar dit zal ervaren worden als lastig vallen .
Je heb dan kans dat hij zich straks anders gaat gedragen en uit eindelijk als nog dood gaan ....

Dus geniet gewoon van je "lelijke" leuke slak , en ach wat een ander ervan vind lekker belangrijk . Als we alles dood moeten maken wat niet mooi is omdat eventueel iemand zou zeggen duhhhh wat heeft die nou .....dus lekker laten huppelen en niet dood maken omdat hij niet mooi is . Geloof me een appeltje wat ziek zou wezen , "loopt" niet en eet niet . Die kruip zijn schelp in en komt daar niet meer uit .

Amen haha :engel:
 
Wat super bedankt!
Kalktabletten? ik kan eens kijken maar is sepia niet makkelijker? Of werkt dat anders....

Dit was de eerste keer dat ik hem vast pakte, ik ben daar helemaal niet van ik weet zo niet meer waarom maar ik moest em verplaatsen dacht ik... Hij zat op en plek waar ik wou planten volgens mij.
Ik zal het nooooooit weer doen ;)
Je vangt een vis ook niet uit om foto's te maken.

Maar ik ben blij dat er nog hoop is, mocht deze gaan kweken (hier in de buurt zijn geen appelslakken te koop) is dat dan ren probleem voor de baby's?
 
Ik denk dat werking op zich een beetje het zelfde is op langere termijn . Hoewel ik denk dat de kalktabletten beter te behappen zijn :thumbs: .

Om te kweken heb je uiteraard 2 slakken nodig van de appeltjes , mits dit een vrouwtje zou wezen en al bevrucht is . Maar die zullenl dit niet erven om het zo te zeggen .....en als ze vanaf baby gewoon genoeg goede voeding krijgen zullen de baby's er geen last van hebben .
 
Oke, bedankt! op de een of andere manier spreekt sepia me meer aan (en ik denk dat het goedkoper is :D )
Volgende week zondag kan ik pas sepia halen...
de slak heb ik uiteindelijk gratis gekregen dus zo heel veel geld wil ik er eigelijk ook niet aan uitgeven...
Ik wil op het vivarium ook meer appelslakken kopen dus vandaag de vraag over kweken.

Oja, als ik sepia van 15cm koop, hoe lang kan ik met 1 zo'n sepia of kan ik beter gelijk meer aanschaffen?
 
Ohhh daar doen ze maanden mee !!! Vandaar mijn suggestie voor kalk tabletten , misschien gewoon het idee dat ze het dan sneller binnen hebben .
 
Ooooh, supe! In 1 keer erin of elke maand een stukje ofzo?
Ga ik ff ludger een mailtje sturen :)
 
Ooooh, supe! In 1 keer erin of elke maand een stukje ofzo?
:)

Ik deed hem er gewoon in , ellende is alleen dat hij wil gaan drijven , dus stak ik hem onder een stuk hout , steen .
Daarna zijn wij over gestapt op de kalktabletten omdat ik daar een beter gevoel bij had ....maar dat is voor iedereen uiteraard anders :). En ik vond het ook niet echt mooi staan :sorry:
 
Hahaha :D ik stop hem ergens achterin zodat niemand hem ziet ;)

Slakje kruipt nog altijd rond en eet als een slak, soms Zit ie wel in zn huisje maar dat lijkt me meer op uit te rusten :)

Ik ben echt heel erg blij met je andwoorden, ik baalde er behoorlijk van dat ik hem weg moest doen, de kleur of dat hij gaten heeft maakt me niet uit, zolang hij maar niet lijd :)
 
Hahaha :D ik stop hem ergens achterin zodat niemand hem ziet ;)

Ik ben echt heel erg blij met je andwoorden, ik baalde er behoorlijk van dat ik hem weg moest doen, de kleur of dat hij gaten heeft maakt me niet uit, zolang hij maar niet lijd :)

Hij hoeft niet weg hoor :engel: , wat ik al zei ; lekker genieten van je "lelijke" leuke appeltje .
Zolang hij zijn ding doet lijd hij echt niet , zelf zeg ik altijd gooi ook nooit zomaar een appeltje weg :stop: !!! Mocht hij 3 dagen niet meer hebben bewogen , haal hem er na even uit en ruik eraan :oops::sorry: haha en geloof me je weet of hij dood is haha .
Begin met snuffen wel op een cm of 50 van je neus af haha en zo langzaam richting je neus , want als hij indd dood is en je snuf hem gelijk je neus in wahhhh die lucht raak je even niet meer kwijt .

Enne graag gedaan hoor :D , als ik een appeltje kan redden van dood , omdat hij niet dood hoeft geef ik graag mijn ervaring / mening :engel:
 
Hahaha, dat had ik gehoord ja :D
Net laatst dacht ik dat m'n kat stonk, tip, als je dat denkt niet gelijk aan der kont ruiken :D :D

Mn appeltje is niet lelijk maar speciaal ;) ik bedoel, zo'n leuk patroon op zn huisje zijn andere slakken vast jaloers op! :D

Appeltje eet nog lekker dode plantenresten op dus hoef ik niet te doen, ik vind slakken wel echt fascinerend eigelijk, helemaal ls ze het glas omhoog of omlaag gaan. Of als er een gup denk dat de voelspriet eten is (komt alleen omdat ik er dan met mN neus op zit en waar ik ben betekend eten :D ) Hoe snel hij die voelspriet terug trekt, zoals op deze best goed gelukt foto:
20161103_093622.jpg
 
Appeltje moet in een vissenbak ook altijd even leren dat hij zijn sprieten niet zomaar kan laten zwieren :D , dit is gewoon even aftasten van beide kanten .
Succes met je mooie wezentje , ze blijven grappig met hun mooie snor .
 
Ik zal ook eens kijken naar kalktabletten. Bedankt voor te tips hier. De slakken in mijn bakken hebben het met mijn waterwaardes ook niet makkelijk. Hopelijk helpen die kalktabletten er wat bij zonder dat dit mijn garnalen schaadt.....
 
Ik zal ook eens kijken naar kalktabletten. Bedankt voor te tips hier. De slakken in mijn bakken hebben het met mijn waterwaardes ook niet makkelijk. Hopelijk helpen die kalktabletten er wat bij zonder dat dit mijn garnalen schaadt.....

Wat ik kan vinden is dat het voor de andere vissen niet uit maakt, ik maak me helemaal niet zo'n zorgen, m'n garbalen hebben tot nu toe alles overleefd, laten we zeggen sat ik ze af en toe heb getest :D (niet overwennen.... In en koude bak gooien...)

De slak leeft trouwens nog, hij lijkt zich wel thuis te voelen, als ik in de bak bezig ben kruipt ie lekker rond, niks mis mee dus. De gaten lijken minder op te valle maarja, ik raak er ook aan gewent. k zal dus maar weer een foto's maken.
Ik kwam erachter dat je met sepia veel meer kan en het is blijkbaar ook hartstikke goed voor m'n baardagaam, ik ben nu dus helemaal voor sepia :D :D
Zondag komt eindelijk het sepia en het lijkt error dat de slak het nog gaat overleven tot zondag, daarna kan hij echt beginnen met "helen" (niet dat hij zn huisje heelt, maar dat hij zichzelf een beetje helpt)
 
Ik heb foto's gemaakt en m'n gevoel lijkt te kloppen
20161116_145156.jpg
20161116_145121.jpg

Het lijkt oppervkkeger dan vorige week:
20161109_163622.jpg


Ik had helemaal niet verwacht dat het zo snel zou gaan ;) ;) wat ben ik blij dat ik hem nog een kans heb gegeven! helemaal happy nu, om een slak :D :D
 
Ik zie alleen wel net dat hij een hele zwarte streep heeft?
20161116_145945.jpg

Het lijkt op stront allemaal zwarte kleine streepjes.
 
Dat je appelslakken bijna niet in de winkel ziet, komt omdat er een importverbod voor die dieren geldt in de EU.
Fijn dat het huisje lijkt te helen :thumbs: Zoals ik het op de foto zie lijkt het inderdaad al een stuk oppervlakkiger.
 
Vandaag heeft appeltje (tja, zo ben ik em gaan noemen :D ) vriendjes gekregen, nog 6 appelslakken, ik had er eerst 3 gekocht waarvan een dood leek waardoor ik de andere 2 voor de helft van de prijs kreeg maar eenmaal thuis kruipt de "dode" lekker rond :D heeft alleen een barstje in zn schild maar daar ben ik mee bekent :D
20161120_185934.jpg

1 grote gele appelslak, achterin zie je ook "appeltje"

20161120_185947.jpg

3 van deze super mooie gestreepte en nog 2 heel kleintjes, een rode en een paarse/bruine.
Heel blij mee :)
ook zit sepia er nu in dus dat zal ook wel helpen.
 
Slakken zijn volgensmij hermafrodiet. Dit betekent dat ze zowel het mannelijke deel van de voortplanting als het vrouwelijke deel hebben. Volgensmij kan één slak zichzelf zelfs vermenigvuldigen maar hier ben ik niet zeker van. Veel plezier met je slakken! :) Als het inderdaad een beschadiging was, zou het geen gevolgen moeten hebben voor de eventuele nakweek.
 
Slakken zijn volgensmij hermafrodiet. Dit betekent dat ze zowel het mannelijke deel van de voortplanting als het vrouwelijke deel hebben. Volgensmij kan één slak zichzelf zelfs vermenigvuldigen maar hier ben ik niet zeker van. Veel plezier met je slakken! :) Als het inderdaad een beschadiging was, zou het geen gevolgen moeten hebben voor de eventuele nakweek.

Klopt helemaal wat je zegt, op 1 ding na. De appelslak is een uitzondering! ;) appelslakken hebben wel degelijk een man en een vrouw nodig, het verschil tussen se 2 us eigelijk niet te zien dus koop je een groep en gok je het er maar op. Of je moet al een bewezen koppel hebben natuurlijk.
Plezier gaat zeker lukken ;)
 
Ik ben afgelopen weekend bij de apotheek geweest op zoek naar kalktabletjes. Gewone "kale" kalk(bruis)tabletten hadden ze niet. Alleen met een smaakje, in capsules of met extra vitaminen. Welke tabletjes heb jij gebruikt ? Of is er een andere methode om het kalkgehalte van mijn bak te verhogen (door bijvoorbeeld het plaatsen van een steen)?
 
En kan erg lastig overzien wat dit doet met m'n waterwaardes....stijgt als gevolg van de kalk mijn ph niet? (ow, wat voel ik mij weer bleu op dit gebied)
 
Ik gebruik sepia, achter een steen gestopt en blijft lekker zinken ;)
Ik gebruik dus sepia, daarvan weet ik zeker dat m'n andere bewoners er geen last van hebben verder
 

Terug
Bovenaan