Appelslakken creperen


Kan het een bacterie of schimmel zijn ? mijn vissen hebben namelijk ook ergens last van in mijn andere aquarium. Dit is wel gekomen na de flubenol. En dit zijn wel planten uit dat aquarium.
 
Mijn vraag was bedoelt om te kijken in welke mate het aan je water zou kunnen liggen.

Met de druppels wil het wel eens gebeuren dat de eigenaar het aan zijn handen krijgt tijdens toedienen of aaien en daarna in het aquarium bezig gaat met alle gevolgen van dien.

Ik woon nu ergens anders en water is hier ook anders. Dus kan? ik heb voorheen wel pH 8,5 gehad in dit aquarium en de andere.
Nee, geen druppels.
 
Zeker weten doe ik het niet maar acht de kans klein dat dat de oorzaak is.
 
Dat lijkt me ook sterk hoor. Veel slakken overleven Flubenol ook nog laat staan in deze mate.
 
Nee 6 jaar lijkt geen me probleem.
Een exact zelfde appel sterfte maak ik mee bij @Nanoe. Mijn slakken zijn bij haar binnen een paar dagen dood.
Enige wat we kunnen verzinnen is hoog koper gehalte in nieuwe waterleidingen.
Verder is het water perfect.
 
Nee 6 jaar lijkt geen me probleem.
Een exact zelfde appel sterfte maak ik mee bij @Nanoe. Mijn slakken zijn bij haar binnen een paar dagen dood.
Enige wat we kunnen verzinnen is hoog koper gehalte in nieuwe waterleidingen.
Verder is het water perfect.
Kool verhelpt dit niet ?
Ik ga wel aquasafe halen zo en gebruiken. Dan moet dat kool er wel uit neem ik aan
 
Ik weet de reden zo ook niet. Zijn dit je eerste appelslakken? Ik weet dat @NicoleE bv in het verleden problemen had met appelslakken zonder aanwijsbare reden. Na toevoeging van een waterverbeteraar ging het volgens mij wel goed. (Nicole, verbetere me even als ik het niet goed heb :deal:)
Goed onthouden Thea. Bij mij gingen de appelslakken na een paar uur al uit het huisje hangen. Was niets meer aan te redden. Uiteindelijk heb ik ze een tijd gehad (van de hand gedaan) met Tetra Aquasafe tijdens het verversen.
Eerste groep ging dus vrij snel dood. Ik weet het aan mezelf, misschien wel niet lang genoeg over gewend? Tja je zoekt een oorzaak. Dus opnieuw gekocht maar dit groepje verging het op dezelfde manier. Mijn vermoeden lag toen bij de koperen leiding en heb het, misschien wel onverantwoord, nog 1 keer geprobeerd maar met gebruik van Tetra Aquasafe. Met succes.

Wat het precies geweest is weet ik niet. Ik weet het aan de koperen leidingen maar met een kopertest kon ik geen koper aantonen. Recent ontdekt, toen een stukje verf van een leiding sprong, dat ik ook loden leiding heb. Wellicht was dat de oorzaak. Wie het weet mag het zeggen.

Edit: ik doseerde Aquasafe voor het totaal aantal liters, niet alleen voor het water dat ik ververste.
 
Goed onthouden Thea. Bij mij gingen de appelslakken na een paar uur al uit het huisje hangen. Was niets meer aan te redden. Uiteindelijk heb ik ze een tijd gehad (van de hand gedaan) met Tetra Aquasafe tijdens het verversen.
Eerste groep ging dus vrij snel dood. Ik weet het aan mezelf, misschien wel niet lang genoeg over gewend? Tja je zoekt een oorzaak. Dus opnieuw gekocht maar dit groepje verging het op dezelfde manier. Mijn vermoeden lag toen bij de koperen leiding en heb het, misschien wel onverantwoord, nog 1 keer geprobeerd maar met gebruik van Tetra Aquasafe. Met succes.

Wat het precies geweest is weet ik niet. Ik weet het aan de koperen leidingen maar met een kopertest kon ik geen koper aantonen. Recent ontdekt, toen een stukje verf van een leiding sprong, dat ik ook loden leiding heb. Wellicht was dat de oorzaak. Wie het weet mag het zeggen.

Edit: ik doseerde Aquasafe voor het totaal aantal liters, niet alleen voor het water dat ik ververste.
Ik heb ze in de avond er in gedaan dus misschien is dat ook bij mij gebeurd. IK heb gelezen over pH schok bij slakken redelijk snel voor kan komen dus daarom heb ik ze wel lang laten wennen. jij bent alleen meteen begonnen en ik nu 5 dagen later ik hoop dat ik ze dan nog kan redden. Ik denk dat ik het hierna ook nog wil proberen mits dit niet lukt meteen daarmee beginnen. Maar ik geef de hoop bij deze nog niet op. Moet ik dus niet over kool filteren of kool er uit en later er weer in wanneer ik dit gebruik ?
Heb je nu nog steeds appelslakken ?
 
IK heb gelezen over pH schok bij slakken redelijk snel voor kan komen

De mijn kwamen een paar straten verder weg vandaan dus er zouden normaal gesproken geen grote verschillen in de pH mogen zitten. In elk geval niet van het kraantjeswater.
Moet ik dus niet over kool filteren of kool er uit en later er weer in wanneer ik dit gebruik ?
Heb je nu nog steeds appelslakken ?
Ik heb geen idee of je kool eruit moet halen, ik heb daar nooit iets over gelezen.
Appelslakken heb ik niet meer, al een flink aantal jaren niet meer. Vond dat Aquasafe maar 'bewerkelijk'. Een keer vergeten en ze zouden waarschijnlijk weer om kiepen. Ik heb nu ook maar 1 bakje staan en dat is een open bakje, niet geschikt voor appeltjes denk ik, vermoed dat ze er snel uit zouden kruipen en zeker als ze eitjes leggen.
 
Ik heb het er in gedaan. Ga het nu even paar dagen aankijken.
Ik heb wel eens voorbij zien komen dat in open bak wel kan als je platen er boven uit groeien. Leggen ze daar eitjes. Ze kunnen er nogsteeds uit klimmen dan natuurlijk. Zag jij ze vaak in je deksel ook wanneer ze geen eitjes legde?
Zebra slakken zouden dat ook doen. Maar ook daar hebben genoeg mensen een open bak.
 
Nee 6 jaar lijkt geen me probleem.
Een exact zelfde appel sterfte maak ik mee bij @Nanoe. Mijn slakken zijn bij haar binnen een paar dagen dood.
Enige wat we kunnen verzinnen is hoog koper gehalte in nieuwe waterleidingen.
Verder is het water perfect.


Kleine correctie,dat ging over oude leidingen.
Met nieuwe leidingen heb je dat juist niet.
Maar oude leidingen willen nog weleens koper afgeven.

Slakken deden het bij mij ook niet.
Alleen heb ook een trosje eieren meegenomen en voor die zijn uitgekomen en doen het ontzettend goed.
Wel in een andere bak, maar wel met hetzelfde water. Hoe dat kan, geen idee!
Tzt zal ik er een paar overzetten in de andere bak en kijken wat er gebeurt.
 
Ik heb het er in gedaan. Ga het nu even paar dagen aankijken.
Ik heb wel eens voorbij zien komen dat in open bak wel kan als je platen er boven uit groeien. Leggen ze daar eitjes. Ze kunnen er nogsteeds uit klimmen dan natuurlijk. Zag jij ze vaak in je deksel ook wanneer ze geen eitjes legde?
Zebra slakken zouden dat ook doen. Maar ook daar hebben genoeg mensen een open bak.
Ik denk dat je wel heel stevige en een flinke massa planten moet hebben wil je een (houd maar rekening met meerdere) tros(sen) eitjes daarin af kunnen laten zetten.
Of ze verder veel in het deksel zaten durf ik je niet zeggen. In elk geval nooit gezien tijdens onderhoud, wel als ze op dat moment een tros eitjes legden. Misschien dat iemand anders andere ervaringen heeft?
 
Ik denk dat je wel heel stevige en een flinke massa planten moet hebben wil je een (houd maar rekening met meerdere) tros(sen) eitjes daarin af kunnen laten zetten.
Of ze verder veel in het deksel zaten durf ik je niet zeggen. In elk geval nooit gezien tijdens onderhoud, wel als ze op dat moment een tros eitjes legden. Misschien dat iemand anders andere ervaringen heeft?
Appelslakken leggen hun eitjes boven het water, in een aquarium is daar de kap een goede mogelijkheid voor, maar bladeren, mits groot en stevig genoeg, welke boven water uitkomen zou ook goed kunnen.
Een trosjes eitjes kan makkelijk een 100 slakjes opleveren waar er zeker in een aquarium er een 80 het overleven. (ja ik heb daar ervaring mee ;)))
 
Misschien is het leuk om dit te lezen over de Appelslak:

 
Toevallig easy life vloeibaar filtermedium staan? Dit is op basis van zeoliet en filter ook schadelijke stoffen eruit. Beste in een aparte emmer met water proberen. Als het helpt weet je dat het aan je water ligt!
 
Kleine correctie,dat ging over oude leidingen.
Met nieuwe leidingen heb je dat juist niet.
Maar oude leidingen willen nog weleens koper afgeven.

Slakken deden het bij mij ook niet.
Alleen heb ook een trosje eieren meegenomen en voor die zijn uitgekomen en doen het ontzettend goed.
Wel in een andere bak, maar wel met hetzelfde water. Hoe dat kan, geen idee!
Tzt zal ik er een paar overzetten in de andere bak en kijken wat er gebeurt.
Ik verwacht dat wel veel leidingen hier oud zijn.
Apart? in een andere bak wel. Mijn bak is wel nieuw. Maar lijkt mij niet dat daar schadelijke stoffen in zitten ?
 
Toevallig easy life vloeibaar filtermedium staan? Dit is op basis van zeoliet en filter ook schadelijke stoffen eruit. Beste in een aparte emmer met water proberen. Als het helpt weet je dat het aan je water ligt!
IK heb wel gedacht aan zeoliet stenen te nemen. Ik weet alleen niet wat het doet met je pH enz? Ik heb wel eens gelezen dat ze namelijk bepaalde mineralen afgeven. Ik heb helaas geen filtermedium van easy life.
 
Zeoliet is iets wat op een wondermiddel lijkt maar wel met enige terughoudendheid gebruikt dient te worden. Ik heb zelf altijd een voorraadje liggen mocht er ergens een aquarium crashen en ik moet snel iets opbouwen waarbij ik wil dat ammonium geabsorbeerd wordt. Het is echter best lastig om daarna de normale stikstofkringloop op gang te brengen. Je zult dan steeds een beetje zeoliet moeten verwijderen en langzaam het aquarium zelf het werk laten doen. Dit kan ook weer niet te lang duren want binnen een paar weken is dat zeoliet ook verzadigd en krijg je alsnog de ammonium piek. Door al deze haken en ogen is het een goedje wat ik niet vaak zal adviseren, al kan het super handig zijn ;) In deze situatie zie ik echter geen meerwaarde.

Het kan overigens best zijn dat je al te laat was met aquasafe en dat de slakken niet meer zullen herstellen.
 
Het klinkt op internet inderdaad als een wondermiddel dat zeoliet. Ik zou daar maar niet aan beginnen nu.
Als ik eerlijk ben verwacht ik ook dat ik te laat was. Ik heb het tenminste nog geprobeerd.
Kunnen ze geen last hebben van schimmels of iets dergelijks? Ze zitten dan wel niet bij mijn vissen.Maar de planten komen daar wel vandaan.
 
IMG_20200615_161400.jpg





Ik controleer elke dag of ze dood zijn. Ze stinken niet maar ze komen wel helemaal uit hun huisje. Reageren nog een beetje op aanraking maar kunnen niet meer helemaal naar binnen. Toch dood en ben ik gek?
 

Terug
Bovenaan