Wat is er nieuw

aquafish Home 60 van Khopstaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khopstaken
  • Startdatum Startdatum
Hoi Kevin,

Easy Carbo heb je niet echt nodig, sommige planten reageren er zelfs slecht op. Wat je nodig hebt is iets als Profito, dat zijn sporenelementen. Carbo is een koolstofbron ter vervanging van CO2. Profito is vooral goed voor planten die de voedingsstoffen uit het water opnemen.
Voor de andere planten raad ik je voedingsbolletjes aan die je bij de wortels kunt stoppen.

Edit:,welke planten heb je staan?

Ik heb op dit forum gekeken bij plantenvoeding en zie ook dat veel mensen All in One van planted box gebruiken en hier uiterst tevreden over zijn. Heb je wel gelijk de complete voeding en alle sporen elementen die je nodig hebt denk ik.

Mijn planten bestand:

2x bosje van een Limnophilla soort.
2x bosje van een Bacopa soort.
1x Echinodorus Bleheri.
2x Echinodorus Parviflorus.

Bij de echinodorussen zitten al voedingsbolletjes dus die krijgen al voeding.

Gr. Kevin

Ik heb op dit forum gekeken bij plantenvoeding en zie ook dat veel mensen All in One van planted box gebruiken en hier uiterst tevreden over zijn. Heb je wel gelijk de complete voeding en alle sporen elementen die je nodig hebt denk ik.

Mijn planten bestand:

2x bosje van een Limnophilla soort.
2x bosje van een Bacopa soort.
1x Echinodorus Bleheri.
2x Echinodorus Parviflorus.

Bij de echinodorussen zitten al voedingsbolletjes dus die krijgen al voeding.

Gr. Kevin
Hoi Kevin,
ik denk dat je aan de Profito of een soortgelijk product dan genoeg hebt. De All in One ken ik niet persoonlijk maar er zit ook nitraat en fosfaat in, in de Profito zit dan niet. Nitraat en fosfaat komen ook oa door het voeren van je vissen in de bak en door de omzet van NH in NO2 in NO3.

Ik geloof dat mensen die kiezen voor de EI vaak voor all in one kiezen 🙂

Zijn wel stofjes die je planten nodig hebben om goed te groeien toch?
Ik heb er niet veel verstand van maar heb al eens eerder last gehad van algen en slechte planten groei. Dit kwam uiteindelijk door een tekort aan nitraat en fosfaat.
Misschien andere mensen die hier verstand van hebben of andere meningen over hebben?

Hoor het wel :thumbs:

Zijn wel stofjes die je planten nodig hebben om goed te groeien toch?
Ik heb er niet veel verstand van maar heb al eens eerder last gehad van algen en slechte planten groei. Dit kwam uiteindelijk door een tekort aan nitraat en fosfaat.
Misschien andere mensen die hier verstand van hebben of andere meningen over hebben?

Nitraat en fosfaat zijn zeker nodig. Het kan opraken - meten is weten 🙂

Ja dat is maar ik ben iemand die heel spaarzaam voert dus ze krijgen net zoveel als ze in 5 minuten op kunnen.
Wat over is haal ik er weer uit dus heb altijd een tekort aan nitraat en fosfaat.
Ga denk ik wel de verlichtingsduur inkorten want mijn lamp brand nu van 13:00 tot 23:00 uur. Denk dat dit opzich wel acceptabel is alleen heb niet zoveel planten die veel licht behoeven.
Alleen de planten rechts de echinodorussen kunnen best met wat minder af.
Tevens heb ik ergens gelezen dat de drijfplanten (Salvinia natans) die ik heb echte nitraat vreters zijn dus denk dat als ik de all in one gebruik deze waarde alsnog laag zal zijn.

Zo staat het aquarium er vandaag bij. Toch bizar hoe snel de planten groeien haha.
En gisteren voor het eerst profito en nitro toegevoegd aan het aquarium. De nitro heb ik voor gekozen omdat snelgroeiers sowieso Nitraat gebruiken evenals de drijfplanten.
Hier het resultaat na goed 4 dagen

Gr. Kevin

IMG_0902.JPG

IMG_0903.JPG

Dankjewel!
Ja dat klopt ik kan de verlichting dimmen maar heb de verlichting aangesloten op een tijdschakelaar en elke keer wanneer het licht aanspringt gaat de verlichting toch gelijk weer voluit aan. Ben ook niet altijd thuis om dit dan weer te dimmen. Weet iemand of je dit toch op ee een af andere manier in kan stellen bij dit aquarium?
Dan had ik nog een vraagje mbt het snoeien.
Hoe kan ik dit het beste doen? De toppen eruit knippen en weer elders wegzetten of moet je toppen en dan de rest eruit halen en de toppen weer terug zetten?
Hoor het wel.

Gr. Kevin

Ow oké. Ik heb nu gekozen voor profito en nitro en ga dit even aanhouden. Als er straks vissen in het aquarium zitten zullen de meesta stoffen wel op pijl gehouden worden door het afval dat deze produceren.

Even ene vraagje mbt het snoeien van de planten.
Kan ik er gewoon de toppen uitknippen en deze weer elders plaatsen of gaan dan de onderste stukken dood? Het word nu echt de hoogste tijd dat ik een keer ga snoeien want heel de bak is aan het dicht groeien haha 😛
Hoor het wel.

Gr. Kevin

Bij de planten rechts kan je gewoon toppen en weer terugzetten. Meeste stengelplanten kan je op die manier toppen 🙂 Mooie bak trouwens, heb hem zelf ook.

Oke dankjewel voor je reactie 😀😀
Dankjewel!! Ja he vind het zelf ook een heel mooi aquarium.

Vandaag na lang twijfelen er toch voor gekozen om een ander filter te nemen. Ben niet echt te spreken over de prestaties van de aquaflow 200. Dit filter is wel goed af te stellen maar slecht te verschonen. Elke keer ben je al je bacteriën kwijt als je niet uitkijkt. Heb nu gekozen voor de Oase bioplus 50. Dit is een hoek filter met 2 verschillende compartimenten. Zo Kun je ombeurte de compartimenten verversen zonder verlies van al je bacteriën. Ook is het echt een geruisloos filter in tegenstelling tot de aquaflow die nogal trilt. Nu maar weer 4 weken in laten draaien. Hieronder een foto van het filter

Gr. Kevin

IMG_0954.JPG

Nog even een overzichtsfoto van het aquarium na het snoeien. Wat groeien de planten toch hard 😱 zowel de snelgroeiers als de drijfplanten gaan heel hard maar is alleen maar goed. Ga waarschijnlijk toch voor een ander Visbestand. Wil nog steeds de corydoras panda maar wil ipv de witte rouwtetra nu gaan voor de Danio Margaritatus ofwel pareldanio. Dese kan ook op kamer temperatuur gehouden worden maar blijft kleiner dan de rouwtetra dus minder kans op overbevolking of geruzie onderling.
Ook zit het nieuwe filter nu in het aquarium.
Hoor wel wat jullie er van vinden:thumbs:

IMG_0958.JPG

IMG_0959.JPG

Nog even een overzichtsfoto van het aquarium na het snoeien. Wat groeien de planten toch hard 😱 zowel de snelgroeiers als de drijfplanten gaan heel hard maar is alleen maar goed. Ga waarschijnlijk toch voor een ander Visbestand. Wil nog steeds de corydoras panda maar wil ipv de witte rouwtetra nu gaan voor de Danio Margaritatus ofwel pareldanio. Dese kan ook op kamer temperatuur gehouden worden maar blijft kleiner dan de rouwtetra dus minder kans op overbevolking of geruzie onderling.

Ik denk dat dit een heel goeie keuze is qua vis! Je hebt een mooi beplante bak wat deze vissen erg op prijs stellen. Eenmaal gewend krijg je prachtige kleuren! Heel benieuwd hoe het er uit komt te zien als er wat meer leven in de bak zit :thumbs:

Dankjewel voor je reactie!
Heb ze nog nooit gehad dus vind het wel spannend om weer eens een nieuwe soort uit te proberen.
Heb inderdaad al wel gelezen dat als ze het eenmaal naar hun zin hebben ze prachtig gedrag en kleuren gaan vertonen 😀
Nog even een paar weekjes geduld en dan hopen dat ze, ze bij de LFS hebben 😀😛

Gr. Kevin

Dankjewel voor je reactie!
Heb ze nog nooit gehad dus vind het wel spannend om weer eens een nieuwe soort uit te proberen.
Heb inderdaad al wel gelezen dat als ze het eenmaal naar hun zin hebben ze prachtig gedrag en kleuren gaan vertonen 😀
Nog even een paar weekjes geduld en dan hopen dat ze, ze bij de LFS hebben 😀😛

Gr. Kevin
Ben voor de kleur in de bak bij jou niet bang!

Deze kiezen vaak voor de poeders van aquariumbemesting.nl, A.I.O. is prima als totaal product voor de meeste bakken.

Bij de EI voeg je normaliter 20 en 2 mg toe en in de AIO zit in de voorgeschreven dosering minder nitraat en fosfaat dan die 20 en 2 mg. Vandaar dat er vaak weer wordt gekozen om zelf een stockoplossing te maken en daarbij is dit ook voordeliger.

Vandaag na lang twijfelen er toch voor gekozen om een ander filter te nemen. Ben niet echt te spreken over de prestaties van de aquaflow 200. Dit filter is wel goed af te stellen maar slecht te verschonen. Elke keer ben je al je bacteriën kwijt als je niet uitkijkt. Heb nu gekozen voor de Oase bioplus 50. Dit is een hoek filter met 2 verschillende compartimenten. Zo Kun je ombeurte de compartimenten verversen zonder verlies van al je bacteriën. Ook is het echt een geruisloos filter in tegenstelling tot de aquaflow die nogal trilt. Nu maar weer 4 weken in laten draaien. Hieronder een foto van het filter

Gr. Kevin

Bekijk bijlage 47208

Ik hoop dat deze je wel goed zal bevallen😉

Vandaag mijn water laten testen. Alle waardes waren goed dus eindelijk de mogelijkheid om vissen in het aquarium te doen 😀
Helaas hadden ze de corydoras panda niet maar heb nu een net zo mooie al dan niet een mooiere vervanger en dat is de corydoras arcuatus. Heb er hier 5 van genomen. Een erg mooi visje dat ook prima op kamertemperatuur gehouden kan worden. Zet in de winter gewoon de thermostaat op 21 graden en de rest van het jaar zonder thermostaat.
Hier wat foto's bij het overwennen.

Gr. Kevin

IMG_1011.JPG
IMG_1012.JPG

Net los gelaten in het aquarium dus nog even wennen 😀😀

IMG_1013.JPG

Hele mooie cory's maar spijtig dat je er maar 5 hebt .
Best te houden in een groepje van minstens 6 .

Dankjewel!
Dank niet dat 1 meer zoveel meer verschil had gemaakt. Ben nog van plan er een aantal bij te doen maar ze hadden er niet meer dus moet nog even wachten.
Wil er dan nog 3 bij dan heb in er 8 en dat is prima.

Ben vandaag toch nog eens aan het zoeken gegaan naar een leuke scholenvis voor mijn aquarium. Heb gisteren de corydoras opgehaald en hopelijk komen er van de week nog 3 bij zodat ik een mooi groepje van 8 stuks heb. Echter schrok ik nogal van de prijs die de LFS voor de Rasbora Galaxy vraagt. Dit kwam uit zo rond de 6 euro per vis 😱:stars:(moeten nog besteld worden)
Dit heb ik ook betaald voor de cory's maar dit ben ik gewent voor deze vissen. Echter heb ik nog nooit zoveel geld neergelegd voor een scholenvis. Ik denk ook niet dat mijn vrouw hiermee akkoord gaat aangezien ik er zeker minimaal een stuk of 15 wil aangezien ze zo klein blijven. Dit zou betekenen dat ik zo'n 90 euro kwijt ben voor 15 vissen en dit verdom ik eeuwig.
Ik zit er nu over te denken om gewoon voor de goedkopere scholenvissen te gaan die ook op kamertemperatuur kunnen en hierbij denk ik aan de volgende vissen:

- Paracheirodon Inessi. (Neontetra)
- Tanichthys Albonubes. (Chinese Danio)

Beide makkelijk te houden vissen en beide te houden op kamertemperatuur. Ook zijn deze twee soorten aanmerkelijk goedkoper dan de Rasbora Galaxy.
Waarschijnlijk zijn de Galaxy's elders wel goedkoper te krijgen maar was niet van plan stad en land of te rijden voor vissen die per stuk 1,5 euro goedkoper zijn want dan verrijd ik het wel aan benzine.
Welke van bovengenoemde twee vissen zouden jullie aanraden?
Ik twijfel namelijk enorm omdat de Neontetra nogal standaard is en vaak gezien maar anderzijds wel meer kleur vertoond dan de Chinese Danio. Aldus dat denk ik want heb de Chinese Danio nog nooit in het echt gezien hahaha dus vandaar mijn vraag aan jullie welke jullie zouden nemen.

Gr. Kevin

Hier zijn de galaxy's idd ook erg aan de prijs. Ik heb vorig jaar mijn schooltje op de vivariumbeurs gehaald voor ik meen €2,- p/s. Mocht je die kant op gaan, vast en zeker dat ze ze ergens hebben. Waren mooi doorvoed en totaal niet schuw 😀. Mits je nog even geduld kunt hebben uiteraard :juggle:

Bedankt voor de reacties 😀
Echt sonde dat ze zo duur zijn anders zouden denk ik meer mensen ze gaan houden want het zijn wel hele mooie visjes. Vind alleen nu de prijs per stuk toch te duur voor het formaat vis dat je krijgt.
Ik ga eigenlijk nooit naar beurzen heb maar heel weinig vrije tijd door mijn drukke werk dus vaak komt het er gewoon niet van 🙁
De gouden variant van de Chinese Danio vind ik ook wel mooi maar ik ga liever voor de natuur getrouwe kleuren. Vind kweekvarianten enerzijds heel mooi maar vind het ook echt zonde van de natuur. Ik vind dat je vissen moet beoordelen op hun natuurlijke kleuren en niet een kleur kweken is nergens goed voor.

Gr. Kevin

Echt sonde dat ze zo duur zijn anders zouden denk ik meer mensen ze gaan houden want het zijn wel hele mooie visjes. Vind alleen nu de prijs per stuk toch te duur voor het formaat vis dat je krijgt.

Helemaal mee eens! Hele gave visjes waar helaas een flink prijskaartje aan zit. Is er geen hobbykweker in de buurt die ze verkoopt? Of iemand die via mp ofzo een schooltje aanbied? Als je ze toch graag wilt hebben..

Heb al gezocht op Mp maar nergens hier in de buurt. Ook andere winkels hierbij de buurt gebeld maar daar waren ze nagenoeg net zo duur dus dat schiet niet op 🙁
Toch maar zoeken naar iets anders denk ik.....

Heb al gezocht op Mp maar nergens hier in de buurt. Ook andere winkels hierbij de buurt gebeld maar daar waren ze nagenoeg net zo duur dus dat schiet niet op 🙁
Toch maar zoeken naar iets anders denk ik.....
Das minder, succes met de zoektocht!

edit: ik heb deze reactie in een ander topic gegeven. Wellicht heb jij er ook wat aan?

Dankjewel voor de reacties!!
Ik ga denk ik toch maar voor de vissen die het makkelijkst te verkrijgen zijn.
Dus ik denk dat het de neon's gaan worden of ze moeten de chinese danio ook hebben zitten dan kijk ik ter plekke wat ik het mooist vind.

Gr. Kevin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan