Wat is er nieuw

AquaLegoland in een Rio 240 MadDragon)

• Onderwerp starter Onderwerp starter MadDragon
  • Startdatum Startdatum
M

MadDragon

Guest
Hallo Allemaal,

Ik heb afgelopen vrijdag een nieuwe(2e hands) aquarium aangeschaft. Dit omdat ons huidig aquarium te klein wordt voor zijn bewoners. Daarnaast hebben we het 60 cm aquarium nu een paar maanden en vinden het zo leuk dat het tijd wordt om verder te gaan in deze hobby. Het is de bedoeling dat onze andere hobby namelijk Lego een onderdeel zal uit maken van de inrichting van het aquarium.

Na een weekje kijken en meten was de keuze op een Juwel Rio 240 gevallen. Dit omdat dit het enige aquarium is wat zou passen in onze bestaande Ikea(Besta) kastenwand.

Hieronder een foto genomen van het huidige 60 cm aquarium.

859991maddragon_0_82_aqualego3.jpg

De Rio was in een lichte houtkleur, maar is ondertussen in hoogglans wit overgeschilderd. Op de foto hieronder staat het aquarium net op zijn plek. De 60cm bak staat er nu nog naast, maar zal als de grote bak draait komen te vervallen en vervangen worden door een Ikea kastje waarin de pomp e.d. waarschijnlijk komen te staan.

831958maddragon_0_82_legorio1.jpg

Ik heb al heel veel informatie en idee�n gevonden op internet en dan met name ook op dit forum. Ik ben wel nog steeds een echte beginner, maar wil middels dit forum toch mijn ontwikkeling delen. Daarnaast hoop ik dat de nodige problemen en vragen waar ik tegen aanloop met hulp opgelost kunnen worden.

Mvg,

Marc

Re: AquaLegoland in een Rio 240

Heel veel succes, ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken! Welke vissen heb je en heb je nog een foto van je 60 cm aquarium van dichtbij? Ben daar ook wel benieuwd naar, lijkt er leuk uit te zien. 🙂 Doe je trouwens geen achterwand in de Rio?

Er zwemmen 10 Roodkopzalmpjes, 8 Hockeysticks, 2 Algenetertjes en ik hoop een koppeltje Antennebaarsjes, maar ik heb mijn twijfels. Ik zal nog foto's van beide uploaden bij het identificatie onderdeel van het forum.

Hierbij nog een foto van het 60cm aquarium(op speciaal verzoek).

287122maddragon_0_82_aqualego5.jpg

Ik heb een achterwand besteld. Deze komt als het goed is morgen binnen samen met een 100 x 40 Zuid Amerikaanse plantenset. Ik heb weinig verstand van plantjes dus dit was voor mij een ideale oplossing. Daarnaast heb ik al een aantal dingen gekocht voor de verdere inrichting.

762111maddragon_0_82_legorio2.jpg

De pomp(Einheim 2213) zat bij het aquarium. Ik heb er gisteren wel al nieuw filtermateriaal in gedaan. Als ik een idee in mijn hoofd krijg heb ik snel de neiging om vrij impulsief aankopen te doen ... Dit kan een leuke hobby gelijk een vrij dure hobby maken.

Zo heb in het idee opgevat om gelijk te gaan werken met een 60W bodemverwarming. Dit is een beetje overkill, maar ga deze proberen te schakelen middels een STC1000 temperatuurregelaar. Ik hoop dat ik dan geen staafverwarming meer nodig heb, maar die zat ook bij het aquarium voor het geval dat.

749421maddragon_0_82_legorio3.jpg

Gisteravond de verwarming op de bodem bevestigd. Op deze foto kunt je ook goed zien waarom het een Rio 240 moest worden. Dan kunnen namelijk de bovenkastjes blijven zitten van de kastenwand en dan kan de klep precies open van het aquarium.

In dezelfde opwelling heb ik ook een Carbo Plus aangeschaft voor de CO2. Ik lees hier verschillende dingen over, maar voor een �35,- investering wilde ik het zelf wel proberen. Ik heb verder nog nooit met CO2 gewerkt dus kan slecht vergelijken.

Verder wil ik in de nabije toekomst een poging doen om het aquarium te voorzien van LED verlichting. Deze zal bestaan uit diverse kleuren aangestuurd door een TC420 controller. Dit omdat het idee van dag -en nachtverlichting me wel erg aanstaat en het feit dat het me een bijzonder leuk project lijkt om mee bezig te gaan.

Laat ik nu niet te hard van stapel lopen en eerst maar eens wachten op de achterwand. Ik heb bij de achterwand gelijk een tube met 80ml van de speciale kit besteld. Ik weet alleen niet of dit genoeg is, maar daar komen we morgen hopelijk wel achter.

Goed dat je inziet dat je vissen te klein zitten! Je nieuwe aquarium ziet er goed uit 🙂

Mvg
Rennie

Er zitten/zaten ook nog 2 Japonica garnalen in, maar deze heb ik al een paar dagen niet meer gezien. Ik ben bang dat ze misschien vissenvoer zijn. Had ik niet verwacht, want ze waren al wel een 4 cm. Er is verder nog wel een slakkenetende slak.

Ik heb gelezen dat bij de opstart het 3 weken duurt voordat er vissen in mogen. Kan ik die tijd ook in korten als ik bijvoorbeeld een aantal keer water uit de 60cm bak in de Rio overhevel? Ik denk aan dagelijks 10% waterversen in de 60cm bak of is dit weer een raar idee van mij?

Leuk bakje!

Elke dag waterverversen is niet goed voor de vissen, dan moeten ze elke dag weer wennen aan een beetje andere waterwaardes.

Je kan bijvoorbeeld wel doen dat je de 60 cm voor de helf leeg haalt en dat water in je nieuwe bak doen. En dan zo'n flesje opstartbacterien. Dan kan er na 2 weken als het goed is de vissen er wel in. 🙂
En je kan ook ene deel van het filtermateriaal van je kleine bak in de filter van je nieuwe bak doen zodat de bacteri�n etc in de filter ook sneller op de juiste hoeveelheid zitten

Marrie98 zei:
Elke dag waterverversen is niet goed voor de vissen, dan moeten ze elke dag weer wennen aan een beetje andere waterwaardes
Maar het zijn kleinere verschillen want kleinere verversingen.
Wat je zegt klopt dus niet helemaal.

sterker nog. Hoe vaker en meer water je ververst hoe minder verschil er is tussen het aquariumwater en het kraanwater 😀

In eerste instantie bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik denk dat ik in ieder geval bij de wekelijkse schoonmaak het water welke ik wekelijks ververs(10L) van de 60cm bak aan de Rio ga toevoegen. Daarnaast zal ik morgenmiddag nadat de achterwand binnen is en bevestigd is naar de lokale dierenwinkel fietsen voor een flesje "Yakult". Wat betreft het filtermateriaal uit het oude filter ... Dat is een Aquaflow 100. Ik geloof dat er momenteel alleen een blauwe spons en buisjes van carbon in zit.

Ondertussen heb ik ook een aantal foto's van mijn "koppeltje" geplaatst op een ander deel van het forum. Ik ben benieuwd of het zo'n vruchtbare combinatie is.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1762776

Alvast bedankt,

Marc

Dat water toevoegen heeft niet echt zin. 99 % van je bacteri�n zitten in het filter.
De bacterieflesjes zijn vaak geldklopperij. Het duurt toch altijd echt even voordat een systeem op gang komt.

Voor indraaien wordt meestal 3-4 weken genomen.

Sommigen doen het ook niet.
Ligt een beetje aan de situatie.
Je hebt niet heel veel vissen dus (naar mijn mening) moet het kunnen. Wel zou ik bij het overplaatsen je oude filter overplaatsen in het nieuwe aquarium.
Veel zuurstofplanten toevoegen en spaarzaam voeren, dan moet het denk ik goed komen.

Aan de andere kant, je kan je huidige bak gewoon laten draaien tijdens het opstarten van je nieuwe aquarium. Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik toch maar het zekere voor het onzekere nemen 😉

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken..

Succes in ieder geval! 🙂

Ben zelf niet van het neppe in een aquarium, maar verder ziet je 60 cm bakje er leuk uit! Wat voor achterwand komt er in de Rio? Inderdaad handig die plantensets als je niet weet wat je wilt.

Ik zou me gewoon aan de 3 a 4 weken indraaien houden, waarom zou je een risico nemen? Herken dat het leuker is om er meteen vissen in te doen en baal ook altijd van dat wachten, maar voor de vissen is het nou eenmaal het beste en daar gaat het om toch? 🙂

Gewoon water in de bak en drie weken laten indraaien. Je kunt helpen door wat filtermateriaal over te zetten in je nieuwe filter, maar dan nog in 3 a 4 weken laten draaien.

Bedankt voor de vele reacties!

De algemene opinie is toch dat ik me zal moeten proberen te beheersen en een aantal weken wachten.

Wat betreft de achterwand heb ik gekozen voor een simpele donkere achterwand van 2 x �15,-(2 x 60cm) van Nautic Aqua.

344918maddragon_0_82_nautic_aqua_rock3450x600.jpg

Er komen aardig wat planten in en ik ben nog opzoek naar een mooi flink stuk hout/wortel. Ik schat een stuk van 40x40x40cm of iets in die buurt. Heb wel een beeld in mijn hoofd. Nu moet ik het alleen nog ergens vinden. Ik ga nog wel eens kijken bij een aantal aquariumwinkels in de regio.

Dus weet niet hoeveel de achterwand nog zichtbaar blijft en ik vond een achterwand van ruim �120,- een beetje teveel van het goede.

Bedankt,

Marc

Die achterwand ken ik niet, maar ziet er mooi uit en als er zoveel planten in komen dan is het inderdaad zonde om veel geld uit te geven aan de achterwand. Een stuk hout vind ik onmisbaar, als ik het een keer tegen kom dan ga ik waarschijnlijk 1 stuk maponi hout omwisselen voor een stuk spiderwood.

Gistermiddag heb ik de achterwand vast gekit met de aquariumkit van Juwel.

Vanmorgen nadat de kinderen naar school waren gebracht verder gegaan met de rest.

Als eerste heb ik de voedingsbodem in het aquarium gedaan.

Hieronder een foto van de achterwand en de bodem

876758_0_82_voedingsbodem.jpg

Vervolgens heb ik een Ikea kastje toegetakeld met de multitool en een flinke houtboor.

949615_0_82_kast1.jpg
193617_0_82_kast2.jpg
688712_0_82_kast3.jpg

Daarna verder alles aangesloten het grind in de bak en vervolgens begonnen met de plantjes. Nadat de plantjes in de grond zaten begon de klus met de gieters...

294498_0_82_halfvol.jpg

Dit was na een gieterje of 13.

Hieronder een foto zoals het er nu bij staat na een een lange dag.

376562_0_82_vol.jpg

Het aquarium is nog niet helemaal vol omdat ik nog wat moet maken om de gaten waar de oude eigenaar de slangen e.d. langs had lopen dicht te maken i.v.m. vocht op de muur en warmteverlies. De verlichting werkt goed, het filter draait, de bodemverwarming houdt tot nu toe de temperatuur van de bak rond de 25 graden. Ik hoop dat dit zo blijft, want dan kan de staafverwarming er weer uit. Zal morgen vroeg gelijk kijken wat de de thermometer zegt in de bak als de temperatuur in huis rond de 17-18 graden is.

Mhmm misschien ook nog de gaten in de muur nog eens dichtmaken... Hier zaten eerst 2 kastjes.

Ik heb vandaag ook nog in de buurt gezocht naar een flink stuk hout. Ik heb wel een bepaald idee over hoe het stuk eruit moet zien, maar helaas nog niet kunnen vinden. Zag wel een mooi stuk Spiderwood, maar schrok nogal van de prijs... Zal zondag waarschijnlijk in Enschede gaan kijken. Hopelijk vindt ik daar het perfecte stuk hout.

Net in Enschede geweest en een mooi stukje hout gevonden(vind ik althans).

119673_0_82_hout1.jpg
783481_0_82_hout2.jpg
772214_0_82_hout3.jpg

Het mooiste vond ik dat het op veel verschillende manieren in de bak zou kunnen staan. Daarnaast was het zo op het oog een mooie maat voor de bak.

774887_0_82_legorio5.jpg

117829_0_82_legorio4.jpg

Bij het in de bak plaatsen schrok ik wel een beetje van de grootte...

Ik twijfel nog of ik het hout zo laat of dat ik het omdraai en dan met het dikke stuk beneden.

Wat zouden jullie doen? Ik vindt het een hele lastige.

Er komt straks in ieder geval nog een partijtje mos overheen en misschien nog een plantje erop.

Mooie bak.
Zou zelf het hout omdraaien en iets meer naar links of rechts zetten.
Nu verdeelt het je bak zo in twee.
Al die lego shizzle is ook niet zo mijn ding maar ieder zijn smaak natuurlijk! 😉

Dit bakkie heeft potentiaal! Alleen ben ik het wel met Seabait eens, voor het oog ziet iets er mooier uit als het net niet in het midden zit. Het geeft dus meer diepte als je het hout naar rechts(of links natuurlijk) verplaatst. Google maar eens op "Gulden snede fotografie"
Ikzelf vind het hout zoals linksboven te zien is het mooist.

Maar al met al, mooi bakkie! Al een idee wat je er allemaal in gaat doen?

Ik vind dat lego erin echt fantastisch! Zou het zelf nooit gedaan hebben maar het ziet er echt leuk uit!

Ik zou het hout ook omdraaien of op zijn kant leggen, maar is inderdaad een mooi stuk hout!

Ik weet niet of het al benoemd is en of het bij Lego ook het geval is, maar hoe zit het met eventuele afgifte van schadelijke stoffen aangezien Lego niet officieel gemaakt is voor in het aquarium.

Ik heb het nog even nagekeken en Lego is niet schadelijk. Ik zag ook dat in 2011 iemand op dit forum al een Lego Atlantis bak gemaakt had. Die was echt heel gaaf. We zijn wel een beetje Lego fanaten hier in huis vandaar dat het onderdeel is van het aquarium.

Over de tips met de gulden snede. Ik zag zelf wel dat er iets niet klopte aan de compositie, maar kon niet precies zeggen wat het was. Jullie hebben helemaal gelijk over de plaatsing in het midden. Op jullie advies heb ik vandaag nog maar eens de bak onderhanden genomen. Het resultaat is denk ik een stuk beter, maar oordeel zelf maar.

999342_0_82_legorioklaar.jpg

Bedankt voor de tips!

Het hout wil alleen steeds drijven. Vandaar dat ik er nu nog een steen op heb liggen. Als ik het goed gelezen heb zou het hout op enig moment uit zichzelf moeten blijven liggen op de bodem. Tenzij ik pech heb en het gewoon niet wil zinken. Ik gok trouwens dat het mangrove hout is, maar zeker weten doe ik het niet.

Veel beter zo!
Kan soms zelfs een maand of 6 duren voor het hout vanzelf op de bodem blijft.

Ik heb ook bericht ontvangen dat de 150W voeding en het aluminium profiel deze woensdag binnen komen. Dan wil ik ook een poging wagen tot het inbouwen van led verlichting. Dit alles dankzij de gedetailleerde beschrijvingen elders op dit forum.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1522632

Ik ben momenteel ook nog even aan het zoeken naar een oplossing voor de witte waas die hangt in mijn aquarium. Het is nog niet zo erg als dat ik elders op internet tref, maar toch. Ik dacht zelf dat als ik dagelijks een 40 liter water ververs dat het beter zou moeten worden, maar lees zo veel verschillende dingen.

Er wordt gezegd dat je juist niet moet verversen.

Er wordt ergens anders gezegd dat je gewoon moet wachten 2 weken zonder vis ... Ik had mijn Hockeysticks er al alle 8 ingedaan. Ik ging ervan uit dat deze heel veel kunnen hebben. Had namelijk 4 ettertjes al een week in een vaas gezet omdat ze de rest van de vissen terroriseerden.

Ik hoor ook iets over Easy Life Vloeibaar Filtermedium of iets wat Crystalclear heet toevoegen.

Ik zal er eerst maar eens proberen vanaf te blijven. Hoe moeilijk dat ook is... even plantje iets naar links, steentje ergens anders plaatsen, duikertje terug op de plek als de visjes er weer mee hebben zitten spelen, etc.

Zou anders het plaatsen van een koolvlies kunnen helpen anders? Heb nog 3 nieuwe liggen.

Gewoon geduld hebben,boel komt vanzelf in balans (als het goed is 😉 )
Wat is koolvlies?

Joh, er ligt een paard met zijn benen omhoog.
Wat heb je met zijn hoofd gedaan?

Zet hem eens rechtop!!

Zo is het ook niets.

Dat wit water is bacteriebloei.
Komt vanzelf god.

634637_0_82_koolvlies.jpg
478347_0_82_blauw.jpg

Deze had ik gekocht gisteren samen met een dennerle CO2 continumeter.
De meter er gistermiddag in gedaan, maar blijft gewoon blauw.
Ik heb de Carbo Plus er al wel ingehangen, maar weet niet of deze al aan kan in de opstartfase. Ik had al wel gelezen dat deze middels tijdschakelaar met je licht aangesloten moet worden.

627311_0_82_carbo.jpg

Wat denken jullie wel of niet aan zetten?

Ik zou dan wel op de laagste stand beginnen om te kijken wat het CO2 metertje doet.

Alvast bedankt maar weer.

Ik heb wel een hoop vragen steeds ... sorry.

Witte waas had ik ook met de opstart en ik maakte mij er ook enorm zorgen over.
Totaal niet nodig....
Het gaat weg als de bak in balans is.
Zie ik het wel goed dat je toch de vissen er al in hebt gedaan?

Heb je trouwens wel gekeken of jouw kastje het gewicht van deze grote bak wel aan kan? Heb je hem verstevigd met iets?
Je vergist je vaak in het gewicht wat zo'n bak heeft.

Verder ziet de bak er goed uit en ja, goed stuk hout (zegt de houtfreak 😀)

Ik hou het wel op Bio co2. gaat ook prima, kost veel minder.

En wat Bertus over het stuk hout zegt vond ik eigenlijk ook, moest ook meteen aan een dood dier op zijn kop denken. Maar wist niet of ik het wel moest zeggen, wilde er ook geen onenigheid /discussie over...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan