Aquaria van Lalizzerd


LaLizzerd

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2020
Berichten
1,906
Leeftijd
34
Locatie
Leeuwarden
Tijd om weer eens een nieuw fotoalbum te openen. In de kerstvakantie heb ik mijn Vision260 omgezet naar een Rio350.
Wel met een beetje pijn in mijn hart, want de planten in de 260 stonden er fantastisch bij. Maar ik wilde graag een volledige zandbodem. En de voedingsbodem was uitgewerkt. Door de voedingsbodem kon ik geen goed bodemonderhoud doen.

Na verschrikkelijke opstart problemen nu de eerste foto van de Rio tijdens 'zonsondergang' :DD
Het is nog lang niet perfect, alles moet nog stabiliseren. Maar het begin is er.
 

Bijlagen

  • IMG-20210220-WA0003.jpeg
    IMG-20210220-WA0003.jpeg
    249.6 KB · Weergaven: 302
En ook wat foto's van de 80 centimeter en de bewoners.
 

Bijlagen

  • IMG-20210210-WA0004.jpg
    IMG-20210210-WA0004.jpg
    103.8 KB · Weergaven: 174
  • IMG-20210210-WA0011~2.jpg
    IMG-20210210-WA0011~2.jpg
    178.3 KB · Weergaven: 185
  • IMG-20210210-WA0007.jpg
    IMG-20210210-WA0007.jpg
    67.4 KB · Weergaven: 199
  • IMG-20210210-WA0009.jpg
    IMG-20210210-WA0009.jpg
    67.1 KB · Weergaven: 181
  • IMG-20210210-WA0010.jpg
    IMG-20210210-WA0010.jpg
    49.9 KB · Weergaven: 170
  • IMG-20210210-WA0013.jpg
    IMG-20210210-WA0013.jpg
    77.7 KB · Weergaven: 176
Tijd om weer eens een nieuw fotoalbum te openen. In de kerstvakantie heb ik mijn Vision260 omgezet naar een Rio350.
Wel met een beetje pijn in mijn hart, want de planten in de 260 stonden er fantastisch bij. Maar ik wilde graag een volledige zandbodem. En de voedingsbodem was uitgewerkt. Door de voedingsbodem kon ik geen goed bodemonderhoud doen.

Na verschrikkelijke opstart problemen nu de eerste foto van de Rio tijdens 'zonsondergang' :DD
Het is nog lang niet perfect, alles moet nog stabiliseren. Maar het begin is er.
Dat ziet er heel mooi uit!
 
Tijd om weer eens een nieuw fotoalbum te openen. In de kerstvakantie heb ik mijn Vision260 omgezet naar een Rio350.
Wel met een beetje pijn in mijn hart, want de planten in de 260 stonden er fantastisch bij. Maar ik wilde graag een volledige zandbodem. En de voedingsbodem was uitgewerkt. Door de voedingsbodem kon ik geen goed bodemonderhoud doen.

Na verschrikkelijke opstart problemen nu de eerste foto van de Rio tijdens 'zonsondergang' :DD
Het is nog lang niet perfect, alles moet nog stabiliseren. Maar het begin is er.
Ik vind het er ook hartstikke keurig bijstaan weer hoor. Prima gewerkt hoor! :petjeaf: :DD

Bedankt!
Ja, ik ben bijna tevreden 😋 ik heb nog wat last van baardalg..
Ik ook ondanks mijn hoge CO2 gehalte in de bak. Ik las een paar dagen gelden op het forum over het verhogen van magnesium tegen baardalg. Ik heb vandaag wat magnesium besteld en ga dat eens uitproberen. Hier het betreffende bericht dat ik las: https://aquaforum.nl/posts/2262194/
 
Ik vind het er ook hartstikke keurig bijstaan weer hoor. Prima gewerkt hoor! :petjeaf: :DD


Ik ook ondanks mijn hoge CO2 gehalte in de bak. Ik las een paar dagen gelden op het forum over het verhogen van magnesium tegen baardalg. Ik heb vandaag wat magnesium besteld en ga dat eens uitproberen. Hier het betreffende bericht dat ik las: https://aquaforum.nl/posts/2262194/
Ja ik had de post gelezen. Helaas heb ik geen magnesium test en denk ik eerder dat het aan de CO2 ligt. Het is nog een jonge bak en alles moet nog stabiel worden en goed afgesteld.
Ik ben ook niet tevreden over inline diffuser op het moment.
 
Zover ik weet is er ook een groene variant van de baardalg en of die onder de BBA valt weet ik niet maar ik denk dat @benvo hier wellicht iets van weet.
Vorige keer heb ik dat al getest. Het reageert niet op H2O2 of easy carbo door rood te worden.

Baardalg groeit ook sneller en niet alleen op het hout.

Als je goed kijkt lijkt het ook alsof het een soort van vertakt is. Het bestaat uit "plukjes" en niet uit allemaal losse draadjes.
Staghorn alg is het ook zeker niet.
 
Geen idee wat het nou precies is, maar het groeit nog steeds (erg langzaam) op het hout.
Haal er eens een flinke pluk af, even in een bakje doen met zo heet mogelijk water. Wordt het spul bruinig rood dan zou het een roodwier kunnen zijn. @jessicapilon heeft namelijk gelijk er bestaan ook groenere Baardalg soorten. Deze test kan je dan helpen.
Maar zelf denk ik vooral toch ook aan draadalg. Een paar vergelijkingsplaatjes:
draadalg.jpgDraadalg2.jpg
Hoe dan ook, in beide gevallen is er sprake van een CO2 tekort. Even in aanmerking genomen dat je lichtintensiteit is afgestemd op je plantenbestand. Zorg ervoor dat je plantenvoeding op orde is evenals je waterdistributie.
 
Haal er eens een flinke pluk af, even in een bakje doen met zo heet mogelijk water. Wordt het spul bruinig rood dan zou het een roodwier kunnen zijn. @jessicapilon heeft namelijk gelijk er bestaan ook groenere Baardalg soorten. Deze test kan je dan helpen.
Maar zelf denk ik vooral toch ook aan draadalg. Een paar vergelijkingsplaatjes:
Bekijk bijlage 320072Bekijk bijlage 320073
Hoe dan ook, in beide gevallen is er sprake van een CO2 tekort. Even in aanmerking genomen dat je lichtintensiteit is afgestemd op je plantenbestand. Zorg ervoor dat je plantenvoeding op orde is evenals je waterdistributie.
Is dat effect met heet water anders dan met (pure) H2O2 of easy carbo? Op beide stoffen reageerde het niet namelijk. Bleef vrolijk groen.. Heb het twee dagen laten liggen.

Zal nog eens een plukje in heet water leggen, hoe snel zou het moeten verkleuren?

Plantenvoeding is op orde. Heb weinig eisende planten erin die goed/stabiel groeien. Lage intensiteit licht, niet teveel voeding en voeg geen extra co2 toe in deze bak. Het beetje groene (punt)alg grazen de garnalen weg.

Die pluk op het hout zit recht in de stroming boven de lamp. Een ander plukje, ook op het hout, zit dieper en niet recht in de stroming van de spraybar. Dus zowel uit de (sterke) stroming als met wat minder licht groeit het. Dat plukje bij het licht groeit iets sneller.

Het lijkt niet op draadalg, ik heb wel eens wat draadalg gehad en dat ziet er anders uit en voelt ook anders. Het wordt ook niet langer dan 1 á 1,5 cm. Het breidt zich meer uit in de breedte, extreem langzaam.

Als het draadalg was dan zou het ook in/op het mos of de planten (die er letterlijk tegenaan liggen) groeien toch?
 
Is dat effect met heet water anders dan met (pure) H2O2 of easy carbo? Op beide stoffen reageerde het niet namelijk. Bleef vrolijk groen.. Heb het twee dagen laten liggen.

Zal nog eens een plukje in heet water leggen, hoe snel zou het moeten verkleuren?

Plantenvoeding is op orde. Heb weinig eisende planten erin die goed/stabiel groeien. Lage intensiteit licht, niet teveel voeding en voeg geen extra co2 toe in deze bak. Het beetje groene (punt)alg grazen de garnalen weg.

Die pluk op het hout zit recht in de stroming boven de lamp. Een ander plukje, ook op het hout, zit dieper en niet recht in de stroming van de spraybar. Dus zowel uit de (sterke) stroming als met wat minder licht groeit het. Dat plukje bij het licht groeit iets sneller.

Het lijkt niet op draadalg, ik heb wel eens wat draadalg gehad en dat ziet er anders uit en voelt ook anders. Het wordt ook niet langer dan 1 á 1,5 cm. Het breidt zich meer uit in de breedte, extreem langzaam.

Als het draadalg was dan zou het ook in/op het mos of de planten (die er letterlijk tegenaan liggen) groeien toch?
Ik ben niet zo snel met Carbo en werkt dan liever met heet water, zeker bij zo'n test maar het effect is hetzelfde. In heet water zie je de reactie vrijwel direct. Een minuut of tien zou ik zo zeggen.
Dat hoeft helemaal niet. Zelf heb ik het ook eens bovenop een houtdecoratie gehad, uiteindelijk bleek ook dit draadalg hoewel ik aanvankelijk aan baardalg dacht. Wat gebeurd er wanneer je met een injectienaald Carbo op het spul spuit? Ik doel nu niet op een stootkuur, dus extra sterk maar meer op een plaatselijke normale dosering van Carbo gedurende een wat langere tijd. Dit heeft twee effecten, je bestrijd je probleem maar je voegt heel plaatselijk telkens ook wat CO2 toe.
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurd er wanneer je met een injectienaald Carbo op het spul spuit?

Ik wil het niet weg hebben, want ik vind het, in deze bescheiden vorm, op het hout erg mooi staan. En de garnalen maken er dankbaar gebruik van.

Ik heb toen dus twee plukjes afgeknipt. En buiten het aquarium met H2O2 en carbo, afzonderlijke van elkaar behandeld. Beide plukjes werden niet rood/bruin.

Spul is ook niet over datum o.i.d. want ik heb het eerder gebruikt om in het andere aquarium wat baardalg plaatselijk te behandelen. H2O2 gaat er hier sowieso snel genoeg doorheen met de oxydators om niet te oud te worden.

Ik zal jouw tip met dat heet water ook eens proberen :) dan kan ik helemaal uitsluiten dat het geen roodwier soort is.
 
Ik heb een plukje van het hout gehaald. Zoals jullie kunnen zien bestaat het uit een steeltje waaruit meerdere 'haren' groeien.

Ik heb het in een glas gedaan en kokend water erover heen gegoten. Het wordt niet rood/bruin.

Ook groene baardalg zou moeten verkleuren omdat het een roodwier betreft. Het is dus geen roodwier.

@jessicapilon ik heb dat stuk doorgenomen van green aqua. Het lijkt het meeste op een Cladophora soort. Als ik daar afbeeldingen van opzoek komt dit qua vorm en structuur overeen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210225_153420864.jpg
    IMG_20210225_153420864.jpg
    32.8 KB · Weergaven: 111
  • Screenshot_20210225-161315.png
    Screenshot_20210225-161315.png
    852.4 KB · Weergaven: 116
Er groeit een klein wondertje in je buik eeehm...bak. :DD
Leuk om een alg tegen te komen die nog niet gedefinieerd is hier op het forum. Dat gebeurt niet vaak volgens mij.

"...maar meer op een plaatselijke normale dosering van Carbo gedurende een wat langere tijd. Dit heeft twee effecten, je bestrijd je probleem maar je voegt heel plaatselijk telkens ook wat CO2 toe."
YES! Kan ik eindelijk @benvo eens ergens op wijzen. Carbo is geen bron van CO2, het is wel een bron van Koolstof (C) maar niet van CO2. Je voegt in feite dus plaatselijk telkens wat koolstof toe. :petjeaf:
 
Er groeit een klein wondertje in je buik eeehm...bak. :DD
Leuk om een alg tegen te komen die nog niet gedefinieerd is hier op het forum. Dat gebeurt niet vaak volgens mij.


YES! Kan ik eindelijk @benvo eens ergens op wijzen. Carbo is geen bron van CO2, het is wel een bron van Koolstof (C) maar niet van CO2. Je voegt in feite dus plaatselijk telkens wat koolstof toe. :petjeaf:
En dat, die koolstof, zelfs ook maar heel weinig. Maar wanneer ik spreek over CO2 wordt het wat duidelijker wat ik bedoel. Ook al omdat met name Easy Life spreekt over Vloeibare CO2! Maar je hebt helemaal gelijk er zit helemaal geen CO2 in. Overigens ben ik geen "Guru" op welk gebied dan ook. Dus ik maak evenveel of misschien wel meer fouten dan wie dan ook. Aarzel dan ook nooit om mij daar op te wijzen. Want dat lijkt me nu precies het doel van dit forum! (y)(y)(y)

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan