Aquarium 1600 liter met inheemse vissen


erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Berichten
3,132
Hallo ,

Na een half jaar terug mijn zeeaquarium afgebroken te hebben en een enkele maanden wat van mijn klein grut aan koikarpers erin gehad te hebben heb ik sinds een tijdje wat vissen uit de eigen omgeving erin zitten .
2 karper heb ik laten zitten , degene zonder kleuren .
Voor de rest riviergrondels en (riet)voorntjes . De riviergrondels zijn het leukst om te houden .

Bak is simpel ingericht , geen planten , redelijke sterke stroming .
En ook iets nieuws voor een aquarium, ik draai op grondwater .

Hier alvast een ouder filmpje van toen ze er net een week inzaten , dat is alweer maand of 1,5a2 geleden .

 
da kijkt wel heel mooie weg erwin vissen ook lekker in beweging de takken schieten ook al wortel uit dus je hebt wel planten :D
 
Hoe werkt dat, grondwater om bij te vullen? Leuk om te zien!

Gewoon stekker insteken van de hydrofoor en slang in de bak .:)
Gaat snel hoor , duurt 5 minuten om 200 liter te wisselen .
Na kwartier wordt het even wat troebeler , dan gaat het ijzer in vloktoestand , maar dat is redelijk snel weer weg .
 
Wat een gaaf idee! Ik ga even googelen wat hydrofoor is hihi maar vind het idee van grondwater in combinatie met inheemse soorten echt briljant!
 
da kijkt wel heel mooie weg erwin vissen ook lekker in beweging de takken schieten ook al wortel uit dus je hebt wel planten :D
Bedankt , vissen zijn altijd actief . Dat is al van vanaf de start na het zeewater .
Heb ik goed over nagedacht . ;)
 
Wat een gaaf idee! Ik ga even googelen wat hydrofoor is hihi maar vind het idee van grondwater in combinatie met inheemse soorten echt briljant!
Dat is gewoon een pomp met een drukvat .
 
De wens is er zeker om meer soorten te houden .
Maar ik weet ook dat soorten niet aquariumgeschikt zijn .
je hebt van die kleine grondels in rieveren hier zitten moet je gewoon met je net over de bodem heen gaan da zou wel leuk visje kunne zijn
 
Geweldig mooi die bak! En prachtig met die maaskeien. Mijn pa had ook voorns in zijn bak, maar ik vind zo'n bak met stroming veel mooier. En wat een leuke visjes, die riviergrondels!
 
je hebt van die kleine grondels in rieveren hier zitten moet je gewoon met je net over de bodem heen gaan da zou wel leuk visje kunne zijn

Jij bedoelt die uitheemse rovertjes zeker ?
Al aan gedacht hoor , die mag je zo meenemen .
In Belgie worden die gewoon naar achter gegooid door de vissers .
 
Geweldig mooi die bak! En prachtig met die maaskeien. Mijn pa had ook voorns in zijn bak, maar ik vind zo'n bak met stroming veel mooier. En wat een leuke visjes, die riviergrondels!

Bedankt , ik zal eens een filmpje tijdens voeren plaatsen .
 
heb je ze al op dat kouden water zitten? vraag me wel af wat dat zou doen met de beweging en hoeveel heid voeding ze nodig hebben
 
Super mooi! Zijn je wilgentakken nou aan het uitlopen of zie ik het verkeerd? Jonge scheutjes zullen je vissen ook wel leuk vinden...
 
Nee koud is het nog niet , 18,5 vorige week 17 .
Ik zit er aan te denken om een socarex naar mijn vijver te leiden en dan hier aquariumwater door te pompen .
10 meter naar de vijver en 10 terug en dan opgerold 10-20meter in de vijver .
Moet ik ze hier nog even warm voor maken :)
 
Super mooi! Zijn je wilgentakken nou aan het uitlopen of zie ik het verkeerd? Jonge scheutjes zullen je vissen ook wel leuk vinden...
Ja die schieten wortel .
Alleen wel veel minder dan ik gewend ben , ik weet niet goed waarom .
Boven water staat al wat blad op .
 
Nee koud is het nog niet , 18,5 vorige week 17 .
Ik zit er aan te denken om een socarex naar mijn vijver te leiden en dan hier aquariumwater door te pompen .
10 meter naar de vijver en 10 terug en dan opgerold 10-20meter in de vijver .
Moet ik ze hier nog even warm voor maken :)
:p of je kan je vijver er gewoon op aan sluiten is tog een zee water bak al gaten heb je al?
 
Over de techniek heb ik nog niks verteld .
Dat is ook heel simpel .
Bak is geent met effectieve micro-organismen (niet aquarium gerelateerd) , ook om de zoveel tijd gaat er wat van in als ik met de compost ermee bezig ben .
Dit is wel zichtbaar in de bak qua aanslag (echter wordt die aanslag ook gegeten door de vissen )

Filter
Water komt in de sump . Daar staat een glazen trickletoren met buisjes en voornamelijk lava .
Redelijk debiet overheen 3000 l/h op een oppervlak van 15x15cm 30cm hoog .
In volgende vak staat nog een wervelbedfilter met +-100 ml fijn metselzand .
In het aquarium zelf zit nog een lelijk diy potfilter achtig ding dat wat zweefvuil afvangt .
En ik heb er nog wat bladeren en elzenproppen in de sump liggen .
Na verversen met grondwater laat ik de opvoerpomp ook een uurke een plantenpot met kool doorlopen .
Eerst had ik enkel wat pijpjes in de trickle zitten , werkte ook wel , maar toch beslist om er lava in te stoppen , En beter bevonden .
 
Laatst bewerkt:
Hebt je een koi achtergrond? Trickletowers worden in de koi wereld vaak gebruikt.
 
Over de techniek heb ik nog niks verteld .
Dat is ook heel simpel .
Bak is geent met effectieve micro-organismen (niet aquarium gerelateerd) , ook om de zoveel tijd gaat er wat van in als ik met de compost ermee bezig ben .
Dit is wel zichtbaar in de bak qua aanslag (echter wordt die aanslag ook gegeten door de vissen )

Filter
Water komt in de sump . Daar staat een glazen trickletoren met buisjes en voornamelijk lava .
Redelijk debiet overheen 3000 l/h op een oppervlak van 15x15cm 30cm hoog .
In volgende vak staat nog een wervelbedfilter met +-100 ml fijn metselzand .
In het aquarium zelf zit nog een lelijk diy potfilter achtig ding dat wat zweefvuil afvangt .
En ik heb er nog wat bladeren en elzenproppen in de sump liggen .
Na verversen met grondwater laat ik de opvoerpomp ook een uurke een plantenpot met kool doorlopen .
Eerst had ik enkel wat pijpjes in de trickle zitten , werkte ook wel , maar toch beslist om er lava in te stoppen , En beter bevonden .
Nu alleen nog wat foto's bij de tekst :DD
 
leuk een inheemse bak.
Probeer eens wat posjes die blijven klein.

hoe belucht je het grondwater voordat je het in de bak doet?
meestal is dat vrijwel zuurstofloos
 
leuk een inheemse bak.
Probeer eens wat posjes die blijven klein.

hoe belucht je het grondwater voordat je het in de bak doet?
meestal is dat vrijwel zuurstofloos
Klopt , grondwater is zuurstofloos .
Beluchten heeft geen nut , dat is verloren moeite en tijd .
Bak zelf is 97% verzadigd , dus als ik 200-300 liter ververs op 1600 liter gaat dat geen grote verschillen geven . En hetgeen bijgepompt wordt weer verzadigd op zeer korte tijd .
Ph zakt wel even 0.2-0.3 punten .
Ammonium wat er inzit is ook heel snel weggewerkt .

Pos : wel een mooi visje , maar die krijg ik niet snel gevonden .
 
Laatst bewerkt:
Wat soort zaken ?
Aquariumtechniek, ik vind het leuk om daar zo veel mogelijk over te leren. Ook het natuurlijke gedrag van dieren heeft mijn belangstelling, en hoe je vissen kunt houden op een manier die zo veel mogelijk van het natuurlijke gedrag laat zien.
 
Aquariumtechniek, ik vind het leuk om daar zo veel mogelijk over te leren. Ook het natuurlijke gedrag van dieren heeft mijn belangstelling, en hoe je vissen kunt houden op een manier die zo veel mogelijk van het natuurlijke gedrag laat zien.

Ik zal eens een filmpje maken ;)
 
als je vissende buurjongens hebt even vragen zwemen bijna in elk nederlands water rond
 

Terug
Bovenaan