Aquarium 1600 liter met inheemse vissen


Ging over de pos , riviergrondels zijn idd overal bijna te vinden .
 
wat is jouw regio?

Hier in Noord-Holland zwemt de pos zo ongeveer in elk slootje waar je ook voorntjes en baarsjes kan vangen
je vangt ze het beste met een klein piertje op de bodem
 
Regio Antwerpen-Breda
 
wat is jouw regio?

Hier in Noord-Holland zwemt de pos zo ongeveer in elk slootje waar je ook voorntjes en baarsjes kan vangen
je vangt ze het beste met een klein piertje op de bodem

Goh dat is net de manier waar ik altijd mee vis :)
 
Hebt je een koi achtergrond? Trickletowers worden in de koi wereld vaak gebruikt.
Ik heb wel koi's zwemmen in de vijver ja , een trickle staat ook op mijn vijver .
 
Nou , dat stelt niet veel voor hoor .
Ik doe er bijna niks aan .

Ik had in een eerdere post gesproken over de EM-organismen .
Net buiten mee bezig geweest en weer eens 150ml in het aquarium losgelaten .
Het spul ziet er zo uit : en ruikt een beetje naar een goeie straffe trappist :)
 

Bijlagen

  • IMG_0394.JPG
    IMG_0394.JPG
    252.1 KB · Weergaven: 227
EM- organismen... zijn dat die "effectieve micro-organismen"(niet aquarium-gerelateerd) waar je het over had? Je had het over compost. Betekent dat, dat je bacterien gebruikt die je ook inzet bij het composteren van gft?
 
Ja , dat klopt . Ik gebruik het overal , gazon, moestuin,vijver,aquarium,composthoop .
Composteren gaat vele malen sneller , temperatuur blijft veel beter onder controle . Geen vliegen en wespen er meer op , ratten blijven weg omdat het op de goede manier wordt afgebroken .
Zelfs grote hopen vers gemaaid gazongras kan je er snel mee omzetten (wel suiker/melasse en karton toevoegen dan)
Je kan er al je afval mee fermenteren .
Als je kleine hoeveelheden gft zou willen afbreken , dan kan je beter de zemelen gebruiken in een emmertje , dat is beter dan compost maken .
Dan ga je echt fermenteren en na een paar weken kan je die inwerken in de grond . Onvoorstelbaar hoe snel dit in de grond verwerkt is .
 
Koop je die bacterien, of start je ze zelf op met wat je hebt? Of wat jij vertelt met zemelen in een emmer? Ik heb zelf een kleine composthoop achter in de tuin, maar het meeste gft-afval gaat hier nog in de gft- container. Ik ben pas sinds een poosje wat intensiever met de tuin bezig. Het oude aquariumwater laat ik een van de vijvers inlopen, maar daar zitten alleen salamanders in. Een systeem waar je zowel tuin als vijver en aquarium bij betrekt, spreekt me enorm aan.
 
Idd , mix aan organismen moet je kopen .
Deze vallen goed mee in prijs voor wat je er mee kan doen .
Wat betreft de zemelen en emmertje , zoek maar eens op : bokashi emmer .
Ik heb 4 emmers continu in gebruik voor de keukenoverschotten , de de rest uit de tuin en serre enzo haksel ik en dan op de composthoop .
Als je compost wil maken , voeg ook lavameel toe en eventueel ook klei .
 
Bokashi, dat ken ik van wijlen onze groenteclub. Lavameel heb ik. Thnx!
 
Van de week temperatuur gezakt naar 15 graden .
Op zich lijkt dat goed , echter voor het klimaat binnen niet .
100% luchtvochtigheid . Niet echt ideaal bij alle elektra . :rolleyes:
Ik heb de ontvochtiger maar weer eens aan gezet .
Met de warme zeebak was dat toch een stuk minder (wellicht door de grote warmteontwikkeling overdag)
 
als jij een verwarming in je bak hebt verdampt je water ook sneller dan als je de kamer verwarmt, dus omdat het water op warmt verdampt het meer?
 
Van de week temperatuur gezakt naar 15 graden .
Op zich lijkt dat goed , echter voor het klimaat binnen niet .
100% luchtvochtigheid . Niet echt ideaal bij alle elektra . :rolleyes:
Ik heb de ontvochtiger maar weer eens aan gezet .
Met de warme zeebak was dat toch een stuk minder (wellicht door de grote warmteontwikkeling overdag)
Ik kan me daar iets bij voorstellen. Afgelopen zomer tijdens warme dagen vulde ik mijn koudwaterbak tijdens de WW bij met koud water om het nog een beetje draaglijk te houden voor mijn sluiers, en de condens stond op de ruit. Maar omdat het zo warm was, verdampte dat ook weer snel, en het aquariumwater was al snel weer 22 graden. Nu, in de herfst/winterperiode, vul ik bij met water dat dezelfde temperatuur heeft als het aquariumwater.
 
Dat is toch een andere situatie , want bij u is er dan een temperatuursverschil .
En dat is hier nu net niet , bak is +-1 graad hoger dan de binnentemperatuur (in de garage he :DD , binnen is het lekker 23 ;))
Dus bijna in evenwicht , dus had ik niet verwacht .
 
Vandaag 2 vissen bijgeplaatst .
2 zonnebaarzen halfwas .
In de waterlopen zijn ze tegenwoordig ook vertegenwoordigd , dus dacht laat me dat ook maar eens doen .
Even in de vijver gaan scheppen en klaar :)
Ben benieuwd naar gedrag , en of ze de kleuren gaan laten zien .

Ook al eens aan het orienteren naar die exotische grondels , inmiddels zijn daar al best wat soorten van te vinden in de grote rivieren .
Ze zien er in elk geval geinig uit .
 
Vandaag 2 vissen bijgeplaatst .
2 zonnebaarzen halfwas .
In de waterlopen zijn ze tegenwoordig ook vertegenwoordigd , dus dacht laat me dat ook maar eens doen .
Even in de vijver gaan scheppen en klaar :)
Ben benieuwd naar gedrag , en of ze de kleuren gaan laten zien .

Ook al eens aan het orienteren naar die exotische grondels , inmiddels zijn daar al best wat soorten van te vinden in de grote rivieren .
Ze zien er in elk geval geinig uit .
Allemaal leuke vissen, maar laat ze aub nooit los in de Nederlandse natuur!
Ze verwoesten de inheems voorkomende amfibieën en vissen.
Hetzelfde geldt voor sommige exotische aquariumplanten, zorg ervoor dat ze nooit in de Nederlandse natuur terecht komen!
 
Allemaal leuke vissen, maar laat ze aub nooit los in de Nederlandse natuur!
Ze verwoesten de inheems voorkomende amfibieën en vissen.
Hetzelfde geldt voor sommige exotische aquariumplanten, zorg ervoor dat ze nooit in de Nederlandse natuur terecht komen!

Die zonnebaarzen kan ik hierachter in de beek gewoon loslaten , daar zitten ze al 10-15 jaar .
Maar ik begrijp wel wat u bedoelt , ik laat ook nooit niks los in het wild .
Exotisch overschot van planten wordt altijd gecomposteerd op snel tempo en verwerkt in een binnensituatie .
Mocht er dan toch nog iets uitkomen (via zaden) , dan kan ik het wieden , maar dat is nog niet voorgekomen .
 
Die zonnebaarzen kan ik hierachter in de beek gewoon loslaten , daar zitten ze al 10-15 jaar .
Maar ik begrijp wel wat u bedoelt , ik laat ook nooit niks los in het wild .
Exotisch overschot van planten wordt altijd gecomposteerd op snel tempo en verwerkt in een binnensituatie .
Mocht er dan toch nog iets uitkomen (via zaden) , dan kan ik het wieden , maar dat is nog niet voorgekomen .
 
Stoer Erwin!
Ik heb wel wat te zeuren!
Het zal nog natuurgetrouwer ogen als je de karpers vervangt voor schub- of spiegels karpers(of van allebei 1);)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Stoer Erwin!
Ik heb wel wat te zeuren!
Het zal nog natuurgetrouwer ogen als je de karpers vervangt voor schub- of spiegels karpers(of van allebei 1);)

Ja dat klopt , maar dit waren de enige uit mijn kweek die er "nog redelijk" natuurlijk uitzien .
Ik heb nog wel giebelachtige karpers in een van mijn vijvers , van de week nog geschept , maar waren net te groot voor de bak .
 
Ja dat klopt , maar dit waren de enige uit mijn kweek die er "nog redelijk" natuurlijk uitzien .
Ik heb nog wel giebelachtige karpers in een van mijn vijvers , van de week nog geschept , maar waren net te groot voor de bak .
Volgend deze 2 maar naar de vijver en dan 2 andere kopen:p
 
Klein maandje terug had ik toch die 2 zonnebaarzen toegevoegd .
Dat is toch wel iets aparts geweest .
Ze waren mager , dat wist ik , niet gek ook , ze zijn nooit gevoerd geweest in die vijver .
Maar zagen er op zich niet echt slecht uit .
Eentje at bijna niks wat ik aanbood , beetje spitsen , meer niet ,saai gedrag , echter sinds deze week merk ik een groot verschil op .
Heeft volgens mij weken geduurd vooraleer hun darmen terug opgestart zijn .
Nu paar weken flink voeren dat ze wat kunnen aandikken .
 
Heel leuk om te lezen, ik ben benieuwd naar hun voortgang. Bij mij ging het mannetje in het voorjaar een soort legkuil maken in het zand, en die ook verdedigen.
 
Gaat steeds beter , ze kennen me intussen al goed :) reageren goed als ik in de ruimte ernaast ben .
 
Bak zit in overgang , ben benieuwd hoe dat gaat evolueren .
Ben met ander water bezig , planten erin (die in winterslaap zaten😒) , verlichting terug uitgebreid ,pH laten zakken , dat gaat wel efkens duren eer dat wat wordt .
En er gaat nog 150 kg extra zand bij moeten .
Hier filmpje van deze moment .

MVI 0619 - YouTube
 
Laatst bewerkt:
Als je toch niet vies van exoten bent, kan je inderdaad ook wel een paar grondels erin mieteren.
 
Ik vind het een prachtige bak.
jammer dat je ij jouw geen posjes kan vangen
maar mischien is wat zoetwater mosselen er bij ook wel leuk.
je hebt ook grote zoals de zwanenmossel
 
Ik vind het een prachtige bak.
jammer dat je ij jouw geen posjes kan vangen
maar mischien is wat zoetwater mosselen er bij ook wel leuk.
je hebt ook grote zoals de zwanenmossel
Ah , dat is inmiddels eigenlijk al opgelost , ik kan alle inheemse vissen wel zowat bemachtigen .
5 mosselen heb ik er een week ingehad , maar toch maar in de vijver gezet (ik had er niet zo een goed gevoel bij in het aquarium)

Paar weken terug inheemse planten gekocht , en dan weet je ineens dat je inheemse vissen hebt .
Waterviolier,lidsteng en sterrekroos was geen lang leven bekoren , rietvoorns , grondels hebben ze zogoed als geheel opgegeten (bossen 40cm)
Mooie is dat ik vroeger ook voorns en grondels in mijn bak had en nooit gemerkt dat ze die planten (geen inheemse) opeten .
Ook gemerkt dat er heel veel dood blad wordt gegeten (en dan krijg je ook de ontlasting te zien die je bij wilde vissen ziet)
Riviergondels eten trouwens ook veel alg , net zoals rietvoorns en karpers .
 

Terug
Bovenaan