Aquarium 1600 liter met inheemse vissen


Ik heb nog 3 zakken filterzand toegevoegd en veel grind eruit .
Ben nu 2 potfilters bij aan zetten , heb veel last van zweefvuil door de opgegeten algen en bladeren .
Niet normaal wat er op een dag ligt , wellicht dat de mineralisatie niet echt lekker loopt (algen verteren slecht)
Ik kijk het nog effe aan .
 
Ik heb nog 3 zakken filterzand toegevoegd en veel grind eruit .
Ben nu 2 potfilters bij aan zetten , heb veel last van zweefvuil door de opgegeten algen en bladeren .
Niet normaal wat er op een dag ligt , wellicht dat de mineralisatie niet echt lekker loopt (algen verteren slecht)
Ik kijk het nog effe aan .
ja dat is warschijnelijk echt het voer de bladeren etc geven gewoon veel rommel merk ik hier ook met de garnalen bepaalde voeren veroorzaken gewoon veel gunk ik heb dan geen bodem en de planten op de bodem trekken die gunk/compost als een magneet aan dat is wel handig om het schoon te houden
 
Je hebt er twee karpers in en volgens mij ook een paar bleien of brasems.
die krijgen zelfs een heel meer troebel dus wat dat betreft is het niet zo gek.

De vissen maakt het overigens niet uit volgens mij .
de meeste van onze inheemse vissen zitten ook in niet al te helder water en komen veel minder algemeen voor in heldere beekjes etc.
 
Op zich maken die paar vissen niet uit hoor , dat is het probleem niet met het zweefvuil .
Tis meer een combinatie van stroming , mineralisatie .
Ben nu een plek aan het creeeren zodat ik daar de potfilter kan laten afzuigen .
Bak is 90-95cm diep naar achter , dat is ook klein struikelblokje daarin .
 
Eheim 2217 gisteren bij aangesloten .
Van de week ook reeds een jbl 1502 (ik wilde eens weten of de goedkopere filters in de buurt van een eheim kunnen )
Maar die laatste staat vanaf de namiddag flink lucht uit spuwen .... Ik vermoed dat dit verband houdt met co2 toevoeging , omdat dit in de morgen zich niet voordoet . Iemand daar toevallig ook een gelijkaardige ervaring mee . Manier van aanzuigen in de pot is ook weer iets nieuw volgens mij en wordt er water gerecirculeerd .
Of groffer materiaal erin zodat de pomp steeds makkelijk water kan trekken .
Gisteren ook wat afgeweken van inheems en mexicaans eikenblad toegevoegd .
 
Laatste dagen wat aan het nadenken geweest over koeling .
Ik heb nu een eheim 2217 tegen de gevel staan .
Die kan ik wel gebruiken om te koelen .
Vroeger had ik ingegraven slang , dat wil ik nu niet .
Zat te denken om gewoon een PVC rek te lijmen en dit gewoon buiten te hangen .
Zo schommelt de temperatuur ook wat volgens mij .
Andere optie is om een socarex in een blauw vat van 100 of 200 liter met water te leggen .
Welk van de 2 zou het beste werken ?
Mijn voorkeur gaat uit naar een PVC leiding in de buitenlucht , echter heb ik geen idee of dit efficient is .
 
Grondtemparatuur is altijd >7 graden en warmt ook mee op , deze maanden is het buiten ook dikwijls rond 0-5 graden en de buis zal ook steeds afkoelen .
Volgens mij werkt het wel en is op een uurke wel gemaakt .
 
zou gewoon met da pvc gebeuren als dat nie werkt kun je dat nog wel aan passen ?
 
Ja , dat ga ik maar doen , heb nog wel wat meters liggen , morgen eens kijken of ik genoeg knietjes enzo heb om iets in elkaar te flanzen .
 
Koeling klaar en buizen liggen te spoelen , uiteindelijk 10 meter geworden , net in de grond ingegraven , en kon net alles in elkaar zetten met wat ik nog had liggen (echt geen 1 stuk meer over wat te gebruiken viel van verloopringen en knietjes , ...:DD , echt alles buiten liggen af te speuren , serre , binnen .
Dat uurke van gisteren is een hele dag geworden 😊
 
Paar foto's :
 

Bijlagen

  • IMG_0633.JPG
    IMG_0633.JPG
    350.5 KB · Weergaven: 190
  • IMG_0636.JPG
    IMG_0636.JPG
    303.4 KB · Weergaven: 196
Netjes gedaan, maar ben je niet bang met grondvorst dat de temperatuur te ver gaat zakken?
Grondvorst , hoe lang is dat geleden , dat maakt niet uit , ik moet 1600 liter koelen in een verwarmde ruimte .
En 4 graden ga je echt niet snel halen denk ik , en systeem is ook vrij kort , 10 meter maar .
Ik kan er altijd nog iets overheen leggen mocht het eens echt winter worden .
 
Ziet er goed uit, maar en mogelijk uit onwetendheid, als van de zomer daar de zon flink op schijnt zal dit flink gaan verwarmen, naar mijn idee zou dit systeem een meter of 3 tot 5 lager moeten komen te liggen :juggle:
 
Ziet er goed uit, maar en mogelijk uit onwetendheid, als van de zomer daar de zon flink op schijnt zal dit flink gaan verwarmen, naar mijn idee zou dit systeem een meter of 3 tot 5 lager moeten komen te liggen :juggle:
In de zomer is dit natuurlijk niet aangesloten op het aquarium .
Afgelopen warme zomer wordt de bak niet echt warm , ik dacht 22-24 graden .
Nu is het ook zonder koeling iets van 18 graden , en ik stook toch best veel in dat kot overdag )
 
da ziet er netjes uit erwin dat zal wel gaan werken als je wat dieper was gegaan had je ook nog kunnen koelen inde zomer:p?
 
da ziet er netjes uit erwin dat zal wel gaan werken als je wat dieper was gegaan had je ook nog kunnen koelen inde zomer:p?
Voor de zomerperiode weet ik van vele jaren terug dat het dan ook met koeling op 1 meter diep (30m circuit) nog 22-23 graden blijft .
Dus daar is niet veel voordeel mee te halen .
Ben is benieuwd wat het morgenvroeg gaat zijn , is nu aangesloten op de bak , maar is nog niet veel verschil te merken .
Traag poces is op zich ook niet verkeerd , is groot volume , toen ik het jaren terug in gang zette , daalde de temeperatuur op 1 nacht van 22 naar 9 , dat was wat te gek .
 
Voor de zomerperiode weet ik van vele jaren terug dat het dan ook met koeling op 1 meter diep (30m circuit) nog 22-23 graden blijft .
Dus daar is niet veel voordeel mee te halen .
Ben is benieuwd wat het morgenvroeg gaat zijn , is nu aangesloten op de bak , maar is nog niet veel verschil te merken .
Traag poces is op zich ook niet verkeerd , is groot volume , toen ik het jaren terug in gang zette , daalde de temeperatuur op 1 nacht van 22 naar 9 , dat was wat te gek .
w8ten het af ben ook benieuwt wat het gaat doen. ik doelde meer op als je echt het grond water raakte dan kun je natuurlijk gewoon op 13/14 graden stabiel reken maar dan moet je wel echt flink gat graven ahahah
me oom heeft ook zoo iets met die warmte pomp in de zomer koelt het en in de winter verwarming
 
Eerste bevindingen .
Afgelopen nacht bak 1,5 graden gedaald . van 18.6 naar 17,1 . Overdag weer gaan stijgen tot nu 17,2-17.3.
Nu afwachten wat de volgende nacht gaat doen , hoop stiekem toch wel naar 16,5 morgenvroeg .
Pomp die het aanstuurt is 11W , zelfs een 5W pomp krijgt het rondgepompt , debiet is heel laag .
Wellicht beter de terugvoer te gaan isoleren , loopt nu onder de chauffage door .😊
 
das mooie spul erwin en daar kan je dan ook nog een fan op zetten als het nie genoeg is maar is dat pvc system dan niet genoeg?
 
das mooie spul erwin en daar kan je dan ook nog een fan op zetten als het nie genoeg is maar is dat pvc system dan niet genoeg?
Paar dagen afwachten , kwam deze tegen tegen een zeer mooie prijs .
 
Waarom maak je het eigenlijk inderdaad niet van rvs leidingen oid in plaats van pvc? Geleidt de warmte toch veel beter uit de buizen?
 
Waarom maak je het eigenlijk inderdaad niet van rvs leidingen oid in plaats van pvc? Geleidt de warmte toch veel beter uit de buizen?
Ja , dat is waar , wordt vandaag of morgen hopelijk veranderd . Ik heb 20 meter rvs spiraal besteld .
 
dus de grond houd de warmte gewoon vast en daarom werk het nie?
 
dus de grond houd de warmte gewoon vast en daarom werk het nie?

Combinatie van veel water , klein oppervlak , slechte warmtegeleiding .
Op bv. een 400 liter bak zal het wel vrij goed werken , ik blijf nu steken op 16 graden .
Ik ga eens een thermometer in de grond stoppen .
 
grond was 14-15 graden , op die plek .
2 meter verder 7,5-8 .
Ik heb nu de rvs spiraal aangesloten , debiet is echter heel laag geworden .
 
Die rvs spiraal werkt wel goed in een speciekuip met vijverwater van 7-8 graden , voor welgeteld 1 uur :) dan is dat water ook 15 graden .
Dus ga weer aanpassen . Nieuw plan : Water om het uur heel even uit de vijver pompen in een buis/ton met een overloop die terugloopt in de vijver .
Spiraal hierin . Warme water loopt dus terug in de vijver en kan de spiraal altijd koelen .
 
ik zou gewoon je vijver aan sluiten op je bak dan heb je echt zo als het buiten plus stabielen temperatur en minder onderhoud aan je bak zou je denken wat denk echt onstabiel woord met zoon spieraal ?
 
Dat krijg ik niet rondgepompt , anders deed ik dat wel .
 
maar als je dus die spiraal gewoon in de lucht hangt zo dat je de warmte verliest in de lucht constant en pompje op een tijd klok om alleen te draaie wanneer het dacht licht weg is ?
 
Spiraal gewoon in de buitenlucht werkt eigenlijk niet goed , dat geeft een verschil op van slechts 0.5graad . Dat voel je ook , is buiten gewoon "warmpjes" om aan te raken .
Ondergedompeld in water geeft een halvering in temperatuur = van 16 naar 8 (dus gelijk de temperatuur van het water)
 

Terug
Bovenaan