Aquarium 1600 liter met inheemse vissen


Even fantaseren, kan je die pvc leiding niet richting je vijver leggen, en dan die koelspiraal met een extra pompje ertussen in je vijver hangen?
 
Bierspiraal ertussen uit gehaald , oude spiraal die ik 15 jaar terug heb laten opdraaien ertussen (+- 6 meter) , deze is wat groter in diameter en geeft een betere doorstroming .
Pomp in de vijver , in deze buis , overloopje in de buis die terug loopt in de vijver .
 

Bijlagen

  • IMG_0662.JPG
    IMG_0662.JPG
    272 KB · Weergaven: 202
oh jeh zal wel snel gaan. doe dat ook wellis met kraan water in de winter om het op te warmen aleen dat gewoon met tuin slang
 
oh jeh zal wel snel gaan. doe dat ook wellis met kraan water in de winter om het op te warmen aleen dat gewoon met tuin slang
Het is idd wel wat kouder geworden 😊 maar nu overdag met de verwarming en verlichting toch stilgevallen maar niet gestegen .
Doe eens een gokje .
 
Het is idd wel wat kouder geworden 😊 maar nu overdag met de verwarming en verlichting toch stilgevallen maar niet gestegen .
Doe eens een gokje .
vis er tussen;p?
 
vis er tussen;p?
Ik bedoelde gewoon een gok naar temperatuur 😊

Ik heb de verlichting ook eens wat ingekort , van 8.30 tot +-19.00 , dat strookt wat beter met de realiteit .
Normaal brand het tot 22.30h .
 
Ik bedoelde gewoon een gok naar temperatuur 😊

Ik heb de verlichting ook eens wat ingekort , van 8.30 tot +-19.00 , dat strookt wat beter met de realiteit .
Normaal brand het tot 22.30h .
8c ?? heb het weer bericht er bij gepakt :D
 
Nee , dat nog niet .
Gisteren nog 12.4 , nu 11.1 .
Koeling stroomt met 130 l/h . Hier komt 8,4 graden uit .
Morgen wellicht weer wat minder .
Op zich is het voor mij al geslaagd hoor , kost bijna niks (6euro/maand😊 voor de pomp in de vijver)

Van de week trouwens terug de trickletoren aangesloten .
Co2 eraf , had niet het idee dat ze dat prettig vonden .
Ipv van pH 7,5 zitten ze nu terug op pH 8.2-8.5.
 
we w8ten op de foto. als ze dadelijk zo koud zitten hoeveel voer hebben de vissen dan nog nodig? dat is eigelijk ook het intresant van zoon koud water bak elke jaar een reset door de kou
 
Over het voer zit ik ook na te denken .
Dat moet makkelijk verteerbaar zijn , dus korrels ga ik grotendeels wel vermijden .
Ik merk het al wel hoor , ze worden trager , en vliegen niet meer zo fel op het voer .
 
Blijven toch redelijk eten nu zo tussen de 10,5 en 12,5 graden .
Verschilt wel wat tussen de soorten voer .
Algen blijven ze heel de dag door vreten .
Gedrag is allemaal wat meer in slomotion 😊
Bak is ook redelijk wazig geworden . ik had een flinke scheut EM erin gedaan laatst tesamen met bentoniet .
Lijkt een combinatie van kleine organismen en kiezelalgen onder microscoop . Is is wat geel-groen van kleur .
Op zich wel mooi , en ik ben toch niet echt een voorstander van helder water , dus boeit me niet .
Van de week -7 , ben benieuwd of mijn slangen niet gaan dichtvriezen , vooral de retour maakt wat twijfelen , slang van 30mm , als die dichtvriest pomp ik de vijver 40cm leeg 😂
Oja , ene karper heeft zijn kop gestoten , gebeurd wel meer , ik weet alleen niet waaraan dat steeds gebeurt .

Nog een filmpje :

 
Laatst bewerkt:
helder zat zie er goed uit heb die zonne baarzen echt dominant gedrag boven de anderen vissen?
 
Valt wel mee , ik heb er volgens mij wel 2 van hetzelfde geslacht . De grote jaagt de andere wel eens wat op . Maar dat is altijd maar heel kort .
En de zonnebaars af en toe wel naar de voorntjes , beetje staartpikker .
 
gaaf project, ziet er goed uit!
 
gaaf project, ziet er goed uit!
Bedankt .

Ik heb toch wat extra voorzorgen genomen met de koelslangen .
Gisteren nog een halve rol noppenfolie gehaald en alle slangen ingepakt . Dan buis er erover en vandaag begraven onder de sneeuw .
Aansluiting tegen de gevel ook allemaal ingepakt.
Uitstroom in de vijver ook bedekt met riet , PC plaat .
Hoop dat ik het er mee ga redden . Weer blijft best lange tijd duren als ik het nu zo zie .
 
Zolang het blijft stromen in die buizen zal het wel goed komen, ze komen uit het relatief warme binnen en zolang is de inhoud van die buis nu ook weer niet onderweg. Stromend water bevriest erg moeilijk.
 
Zolang het blijft stromen in die buizen zal het wel goed komen, ze komen uit het relatief warme binnen en zolang is de inhoud van die buis nu ook weer niet onderweg. Stromend water bevriest erg moeilijk.
Het water in de slangen is koud vijverwater . over het aquariumwater in de spiraal maak ik me geen zorgen .
Oja , buizen heb ik niet meer he , heb ik veranderd vorige week 😊
 
Hierbij even melden dat ik het koelsysteem toch heb stilgelegd .
Gezond verstand toch even laten werken 😊
Vijver is al paar dagen bonk ijs . Bij uitstroom werd ook geen wak meer gehouden (eerste dagen nog wel overdag)
Vond het risico voor het koibestand in de vijver toch groter dan het koelen van mijn aquariumpje .
 
Gisteren heb ik een filmpje van de rietvoorntjes gemaakt (wel tussendoor even afgeleid door de grondeltjes😊)
Nu het water zo mooi wazig is , zijn de kleuren van de rode vinnen extra mooi .
Wazig water wordt trouwens wel geapprecieerd door de vissen .
Ga dat zolang mogelijk proberen te houden , en niks in de routine veranderen .

 
Zo mooi, die inheemse vissen. Ik heb rietvoorntjes altijd mooi gevonden, en zo komen ze inderdaad extra goed uit :smitten:
 
zitten wel elke keer voor aan zouden ze denken voer tijd :p
 
Zo mooi, die inheemse vissen. Ik heb rietvoorntjes altijd mooi gevonden, en zo komen ze inderdaad extra goed uit :smitten:
Ja , vind ik ook .
Ik zei gisteren nog thuis , dat dit de leukste bak is die ik gehad heb sinds ik begonnen ben met aquariums (ergens 2002-2003)
Het is niet de mooiste , maar qua vis/gedrag wel .
Der staan nog andere vissen in de wacht , maar kan ik momenteel niet gaan halen .
 
zitten wel elke keer voor aan zouden ze denken voer tijd :p
Tja , als ze dat niet doen als je voor de bak staat , dan is er iets niet goed 😊
De 2 karpers overdrijven wel , die duwen de voorruit er nog eens uit .
Mooiste is om van op afstand te kijken , echter gaat dat met deze bak niet echt .
 
zijn ook wel echt grote units die zonebaarzen die ik wellis vang zijn nie groter dan 10 cm
 
Dit zijn de "kleintjes" voor mij , de grote zitten in mijn vijvers (zeker 2-3 keer qua volume)
Maar deze groeien wel lekker nu , zijn al flink gegroeid laatste maanden .
Had de laatste dagen wel weinig gevoerd ....
 
Daarstraks de bewuste zonnebaars eens geschept ,
zwom er gewoon zelf in , ik had er wat korrels voer in gelegd .
Eenmaal In het schepnet nog net in het water hangend, ging ie gewoon door met korrels eten .
Een andere vis begint gelijk te stressen .
 
Ik heb eens een vraag .
Was net wat fonteinkruiden aan het planten .
En het viel me op dat het filterzand rondom de waterlelie die er staat wat donker verkleurd is .
Op zich slibt filterzand niet snel dicht , ik heb wel een hele fijne soort erin liggen .
Ik zit nu te denken dat misschien de waterlelie zelf dit milieu creeert , dus een zuurstofarmere omgeving rond de wortels om zo beter voeding te krijgen .
Op andere plaatsen is er niks te zien aan het zand .
 
Ik heb eens een vraag .
Was net wat fonteinkruiden aan het planten .
En het viel me op dat het filterzand rondom de waterlelie die er staat wat donker verkleurd is .
Op zich slibt filterzand niet snel dicht , ik heb wel een hele fijne soort erin liggen .
Ik zit nu te denken dat misschien de waterlelie zelf dit milieu creeert , dus een zuurstofarmere omgeving rond de wortels om zo beter voeding te krijgen .
Op andere plaatsen is er niks te zien aan het zand .
dat is een goeie erwin zou best wellis kunnen mijn planten trekken vuil aan en daar zie ik dan ook geen garnalen onder zitten of in de buurt laats die plant was tijdje van de bodem af en zaten de garnalen wel gewoon in het vuil ik heb ook bijna geen stroming in die bak dan valt dat ook beter op
 
Ik herken het eigenlijk enkel bij waterlelies , bij andere wortelende planten niet echt zoiets gezien .
Waterleliestok stinkt ook altijd (bij de wortels , stok zelf kan je zelfs eten volgens mij) , dus ik kan er goed inkomen dat het wel mogelijk is dat dit zich zo afspeelt .
 
Ik herken het eigenlijk enkel bij waterlelies , bij andere wortelende planten niet echt zoiets gezien .
Waterleliestok stinkt ook altijd (bij de wortels , stok zelf kan je zelfs eten volgens mij) , dus ik kan er goed inkomen dat het wel mogelijk is dat dit zich zo afspeelt .
haha dat heb ik nog nooit op ga anders effe proeven ben wel benieuwt :p
 
Kon het toch weer niet laten .
Ik heb wat klein schot van de karpertjes in mijn oude stekkenbak gestoken .
Die kan je daar mooi in voeren en dikwijls .
Draait mee op het aquarium zelf .
 

Terug
Bovenaan