Aquarium is niet waterpas


En jij bent mij niet he.

Als je geen verstand van timmeren hebt, zie jij het anders dan ik.

Kwestie van inzicht.

Bertus, kijk onderstaande foto, dat is dus de bewuste kast waar het over gaat, die planken zijn hol van binnen zit enkel karton in
hardboardhoneycomb-jpg.267630
 
Als jij mij nou gaat vertellen hoe een boarddeur er uit ziet. Prima.




Heb er 100 derden vernieuwd in Alexanderpolder.
Dus ga mij nou eens vertellen hoe het eruit ziet.

Schei nou uit, ga steentjes schuren.
 
Dit topic begint een beetje uit de hand te lopen.
Het lijkt me beter als iedereen gewoon zijn mening geeft en het daar mee doet ipv gelijk proberen te krijgen t.o.v. anderen, want dat lukt toch niet is in het verleden al vaker gebleken.
Nu wordt het meer modder gooien ipv inhoudelijk iets toevoegen.
 
Gelukkig het ik voor timmerman geleerd.


Blijven jullie nou bij je eigen vak.
 
Ervanuit gaande dat de dikke planken gemaakt zijn van hardboard en een honingraat structuur lijkt me dat niet echt opgaan...

Ik heb hier een gelijkaardige kast van ikea en ik zou het alleszins niet aandurven om hier een 60cm aquarium op te zetten, extra pootjes of niet.

En jij bent mij niet he.

Als je geen verstand van timmeren hebt, zie jij het anders dan ik.

Kwestie van inzicht.

Ik heb letterlijk een diploma houttechnieken zoals dat in België wordt genoemd, en studeer op dit moment Interieurdesign.
Ik geef net zoals jij mijn mening aan, het is dan aan de topic starter om te kiezen wat of hij/zij er mee doet...
 
En jij bent mij niet he.

Als je geen verstand van timmeren hebt, zie jij het anders dan ik.

Kwestie van inzicht.
heel toevallig heb ik vrij veel verstand van timmeren.. zelf inderdaad geen timmerman meer(vanaf mijn 13de tot mijn 20ste als bijbaanthe aardig wat getimmert) . maar mijn vader en broer, nog wel, dus ben er als het ware mee opgegroeid.

heel bijdehand van je maar deze planken houden echt niet meer dan 15 kilo. 60 kilo punt belasting op heel dun hardboard houdt echt niet al te lang.
 
Ik ben het met allen eens die de voorgaande reacties beantwoord hebben in de zin van het kastje in de midden ondersteunen.Dat het bovenblad uit geperst karton bestaat maakt helemaal niets uit, de honingraat vorm maakt het blad juist sterker vergis je daar niet in.

Zelf zou ik het aandurven om de twee aquaria gewoon te laten staan en er iemand bij halen die een beetje technisch is,bijvoorbeeld een timmerman (sorry).

Het stabiliseren van het kastje door er in de midden voor en achter te verhogen kan zelfs met de 2 aquaria op het kastje,het gewicht van de twee bakje's stelt niets voor.

Geen paniek,als je geen waterpas heb dan ga je met een timmerman naar de gamma en die koopt voor enkele euro's een rechte lat,iemand met verstand van hout weet waar hij op moet letten dat de bewuste lat vlak en recht is,met een dergelijke lat kun je het kastje eventueel uitlijnen,maar een waterpas van 2 meter is dus eigenlijk wel ideaal.
 
Beste niels,hoe kom je nou aan 60 kilo puntbelasting sorry.

Het meubel ( nu) heeft 4 pootje's uitgaande van het aquarium wat erop staat 54 kilo + een kleiner aquarium 25 kilo?

het meubel staat nu op 4 pootje's dus het totaal aan gewicht moet je door 4 delen,

Indien er in de midden voor en achter er 2 bijgevoegd worden mag je het totaalgewicht door 6 delen.

Als het bewuste kastje is ondersteund met zoals eerder aangegeven 2 extra pootje's dan durf ik er met mijn totaalgewicht van om en nabij de 80 kilo er best op te gaan zitten of leggen,en daar zak ik dan echt niet doorheen hoor.
 
Beste niels,hoe kom je nou aan 60 kilo puntbelasting sorry.

Het meubel ( nu) heeft 4 pootje's uitgaande van het aquarium wat erop staat 54 kilo + een kleiner aquarium 25 kilo?

het meubel staat nu op 4 pootje's dus het totaal aan gewicht moet je door 4 delen,

Indien er in de midden voor en achter er 2 bijgevoegd worden mag je het totaalgewicht door 6 delen.

Als het bewuste kastje is ondersteund met zoals eerder aangegeven 2 extra pootje's dan durf ik er met mijn totaalgewicht van om en nabij de 80 kilo er best op te gaan zitten of leggen,en daar zak ik dan echt niet doorheen hoor.

Heb het even opgezocht en Ikea zelf noteerd de maximale belasting als 13 kg. :br:

Blijft wel apart dat de maker van het meubel er duidelijk een pak minder vertrouwen in heeft dan jou! :br::D
Maar voor de duidelijkheid: jij zou er dus gewoon twee extra pootjes onder zetten (!) en er dan constant (!!) 80 tot 100kg aan aquaria op parkeren?
:cool:
 
jij zou er dus gewoon twee extra pootjes onder zetten
Ik in eerste instantie ook, maar dacht dat het om dat geperste hout ging (spaanplaat) waar de meeste Ikea kasten van gemaakt zijn.
Maar dit is idd echt hol van binnen.

Sorry Nicolientje, ik moet je hier gelijk geven.
Is hardboard, zijn gewoon twee hardboardplaten met karton ertussen
 
Gelukkig het ik voor timmerman geleerd.


Blijven jullie nou bij je eigen vak.
Ik heb letterlijk een diploma houttechnieken zoals dat in België wordt genoemd, en studeer op dit moment Interieurdesign.
Ik geef net zoals jij mijn mening aan, het is dan aan de topic starter om te kiezen wat of hij/zij er mee doet...
Riskant kastje evenals de discussie...?
259201-23be46d707b76f57f21589f4709a6463.jpg
 
Ik vind het vooral een zeer speciale dynamiek die hier ineens heerst. lol

Een fabrikant geeft (voor een keer) eerlijk en oprecht aan dat zijn product louter decoratief is. Dus de maker zegt dus eigenlijk zelf dat het "brol" is (er is cardboard in allerlei kwaliteiten namelijk:!).
Maar de consument (of eerder de observator :D) beweert nu ineens dat dit eigenlijk oerdegelijk spul is (mits een kleine toevoeging van twee pootjes)!
Dat het dan makkelijk 6 keer meer belast mag worden dan geadverteerd!!

Hahaha, is omgekeerde reclame dit!
Ik wil dit kastje bijna gaan kopen nu...
Als Ikea meeleest zetten ze er vanaf nu gewoon twee extra pootjes onder en veranderen ze de technische fiche naar 100kg...
Hilarisch dit...
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad,dat is dan 15 kilo per pootje.

Ikea gaat er denk ik niet vanuit dat dit kastje voor onze doeleinden gebruikt wordt,en om claims te voorkomen stellen zij een veel minder draaggewicht voor.Maar een kastje met nogmaals 4 pootje's wat een totaal aan 13 kilo kan dragen?

Ik raad dan een ieder aan die een behoorlijk grote of zware hond in huis heeft en zo'n kastje heeft de hond niet op dit kastje te laten springen want dan zakt hij of zij er door,nee toch.

Er staan 2 kleine aquaria op dit kastje,het zou een heel ander verhaal worden als er een aquarium op werd geplaatst van de lengte en breedte van het draagbare oppervlak maar dit is niet het geval.

En als ikea een totaalgewicht van 13 kilo adviseerd dan kunnen er denk ik niet meer als 2 grote bloemenvazen op staan,maar goed.
 
Ongeacht wat er allemaal voor ideeën zijn aangedragen zou ik niet dit risico willen lopen want kijk er niet raar van op als je op een ochtend eerst flink moet dweilen. Daarbij heb je dan vast en zeker nog flinke schade ook.
Dan zou ik liever een degelijk kastje kopen of een aquariummeubeltje.
 
Ik zal eens een nieuw topic starten over mijn eheim scubaline 450 ervaring en het onderstel,heeft niets te maken met bovenstaande maar misschien interesant om te lezen.
 
Ik zal eens een nieuw topic starten over mijn eheim scubaline 450 ervaring en het onderstel,heeft niets te maken met bovenstaande maar misschien interesant om te lezen.
Doe maar niet. krijg je weer onzin verhalen.
 
Ik vind het vooral een zeer speciale dynamiek die hier ineens heerst. lol

Een fabrikant geeft (voor een keer) eerlijk en oprecht aan dat zijn product louter decoratief is. Dus de maker zegt dus eigenlijk zelf dat het "brol" is (er is cardboard in allerlei kwaliteiten namelijk:!).
Maar de consument (of eerder de observator :D) beweert nu ineens dat dit eigenlijk oerdegelijk spul is (mits een kleine toevoeging van twee pootjes)!
Dat het dan makkelijk 6 keer meer belast mag worden dan geadverteerd!!

Hahaha, is omgekeerde reclame dit!
Ik wil dit kastje bijna gaan kopen nu...
Als Ikea meeleest zetten ze er vanaf nu gewoon twee extra pootjes onder en veranderen ze de technische fiche naar 100kg...
Hilarisch dit...


Als je er nou geen verstand van heb, wees dan stil, Willem. Met 2 pootjes of een plint zet ik er meer op.

De verticale staanders vangen het gewicht. ga nou eens denken.
 
wees dan stil, Willem

Ik zweeg al, Bertus!
Want anders had ik al wat concrete vragen gesteld over de waterdichtheid van het plaatmateriaal en over de reactie van het binnenwerk wanneer het in aanraking komt met water...
Dan heb je ineens een voorraadje papier maché, dat dan weer wel!:D

Perfect aquariummeubel voor de knutselaars onder ons is dit!
Ikea moet het zo promoten!

:D:D
:zwaai:
 
Ja, daar kan ik geen ongelijk geven.
Maar dat is aan hem.
Om dat op te lossen/.

Zo, zijn we ut gezeken.?

Dan blijf ik wel weer een tijdje weg.
 
Ik zweeg al, Bertus!
Want anders had ik al wat concrete vragen gesteld over de waterdichtheid van het plaatmateriaal en over de reactie van het binnenwerk wanneer het in aanraking komt met water...
Dan heb je ineens een voorraadje papier maché, dat dan weer wel!:D

Perfect aquariummeubel voor de knutselaars onder ons is dit!
Ikea moet het zo promoten!

:D:D
:zwaai:

Toch kun je met papier machee behoorlijk veel en dit visje past er dan met gemak op
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel.../beelden-van-papier-mache/kogelvis-op-sokkel/
 
Willem over de waterdichtheid en plaatmateriaal gaat mijn nieuwe onderwerp o.a.wat ik binnenkort zal posten,heb er nu even geen tijd voor.
 
Toch kun je met papier machee behoorlijk veel en dit visje past er dan met gemak op
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel.../beelden-van-papier-mache/kogelvis-op-sokkel/

Ja, ik weet het.
Wij belgen hebben een buitenechtelijke koninklijke dochter die niet anders doet dan bricoleren met papier maché.
Ik ben geen fan van haar probeersels :p, maar soit...
Naar het schijnt is Ikea zelfs 'buitenechtelijke hofleverancier' aangezien zij de grootste afnemer is van dergelijke hardboard platen om haar papjes van te maken!
:D
 
Willem over de waterdichtheid en plaatmateriaal gaat mijn nieuwe onderwerp o.a.wat ik binnenkort zal posten,heb er nu even geen tijd voor.

Ik heb eens een tafel van dergelijk materiaal laten buitenstaan tijdens één droge (zomer)nacht. Ik heb dus met eigen ogen gezien hoe goed het tegen wat vocht bestand is.... :thumbs:
 
Ja, ik weet het.
Wij belgen hebben een buitenechtelijke koninklijke dochter die niet anders doet dan bricoleren met papier maché.
Ik ben geen fan van haar probeersels :p, maar soit...
Naar het schijnt is Ikea zelfs 'buitenechtelijke hofleverancier' aangezien zij de grootste afnemer is dergelijke hardboard plaatmateriaal!
:D

Ik denk dat jij Ikea maar eens moet aanschrijven dat we hier een groot fan hebben lopen die hun spullen graag wil promoten:D
 
Bedankt allemaal.

Ik heb er ondertussen iemand naar laten kijken die ook met het extra poten idee kwam. Zelf heb ik er mijn twijfels over, vooral omdat de kast op zijn zijkant ligt en de gewichtsverdeling dus al niet optimaal is. Ook is het verschil tussen het gewicht van de aquaria en de onderschatte maximum belasting me toch te groot.

Ik ga dus kijken om aquarium meubels te halen. Het is jammer, want op 94,5cm hoogte zitten ze precies op ooghoogte als ik de stoel erbij pak, maar sinds de hoogste meubels zo'n 80cm zijn hoef ik maar 14cm in te leveren en hoef ik hopelijk niet ervoor te bukken. Vanwege de positie (achter de bank) en spatgevaar met waterwisselingen kan ik al die extra vakken toch niet gebruiken.

Ik heb het geld om in ieder geval voor de 54L bak meteen een meubel te halen. Het is alleen even kijken wanneer ik hulp kan krijgen om hem erop te zetten. (Als ik het zand met een beetje water erin kan laten en dan ook de filter weer snel kan aanzetten gaat de eerste week indraaien hopelijk niet verloren.)


Edit: Ik heb nog wat andere van deze soort kasten en het lijkt erop dat bij ze allemaal het midden van de dikke bovenplank (ook bij degene die rechtop staan) hoger staat dan de uiteinden. Is mogelijk dus standaard en niet vanwege de aquaria. (Dat veranderd niks aan het gewicht probleem, natuurlijk.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal hem toch voor 3/4 leeg moet halen.

Anders zakt de bodem er uit.
neem paar emmers, water er uit. dan weer water erin.

Filter hou je in een emmer.

Wat als je de poten eronder uit haal? idee, of , nee.
 
Als ik een meubel kan vinden van minstens 80cm hoog en ongeveer 150 breed kan ik meteen de hele kast ermee vervangen en beide bakken erop kwijt.

Of zou dat gewichtsverdeling problemen geven?
 
Ik heb ook zo'n Kallax kast hier thuis, echter eentje met 4 vakken.
In mijn geval zit er ook meer in dan de aanbevolen 13kg, echter gaat het bij mij om boeken niet 60L water...
Bij mij zijn ze ook wiebelig, de platen zijn ook niet allemaal vlak en haaks. Ik weet niet hoe dat bij jou is?

Als ik bij mijn Kallax tegen een van de hoeken duw, in de lengte richting, dan beweegt het hele kastje
Jou kast heeft meer vakken en is dus misschien wat meer rigide?
Als je de kast niet zo heen en weer kan laten schommelen als bij mij, en de platen zijn relatief vlak en haaks dan kan je deze kast misschien nog wel gebruiken zoals Bertus opperde.

Als ik me goed herinner zitten die verticale tussen platen vast met deuvels, mogelijk is er dus een stuk vol spaanplaat ter hoogte van die deuvels, maar ik ben niet zeker.
Als die stukken inderdaad massief zijn, dan zou je onder elke verticale plaat een setje poten kunnen plaatsen.
Maar dat verhaal gaat in mijn mening enkel op als je pootjes daar effectief aan een massief stuk kan bevestigen.

Indien het bovenblad mooi vlak is en vlak zit met de dikke zijkanten, kan je bovenop het blad bv een 18mm waterwerende spaanplaat of betonplex leggen.
Op die manier wordt de druk beter verdeeld over het volledige boven blad.

Dan zou ik het wel aandurven mits je er geen waterballet van maakt. :p
Maar enig risico blijft er natuurlijk altijd, dat is een afweging die jij uiteindelijk moet maken.
Bij een effectieve aquariumkast heb je natuurlijk meer zekerheid, die is er gewoon op voorzien...
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan