Aquarium is niet waterpas


is zo iets niets voor je?

https://www.leenbakker.nl/kasten/dressoirs/commode-albi-betonkleur-wit-60x83x35-cm
iets dergelijks postte Bertus ook eerder volgens mij.

of kijk eens op marktplaats bij commodes? deze zijn vaak 80 cm of breder, 85 hoog of iets hoger. relatief stevig etc. ik zou daarbij wel kijken naar 1 met een staander in het midden ipv lange lades die komt de stevigheid van het bovenblad ten goede.
 
Leuk kastje maar voor dat geld heb je ongeveer ook een Juwel aquariumkastje denk ik.
 
11900472_Landscape_XL.jpg
Bij Leen Bakker gekocht. Staat een 1.25 m op.
250 liter.
 
Leuk kastje maar voor dat geld heb je ongeveer ook een Juwel aquariumkastje denk ik.
dat zou goed kunnen. maar die zijn dan wel weer echt heel lelijk. en dat biedt geen oplossing voor het andere bakkie.
 
En hebben jullie wel eens goed naar de 'kwaliteit' van die aquariumkastjes gekeken?
 
En hebben jullie wel eens goed naar de 'kwaliteit' van die aquariumkastjes gekeken?


Tja, veel mensen hier hebben een aquarium en velen daarvan bezitten ook een aquariumkastje! :!
Dus ik vermoed dat de meeste mensen al eens goed naar de kwaliteit gekeken hebben, ja...:juggle: :rolleyes:

Die kastjes worden doorgaans gemaakt met vezelplaten, zelden tot nooit met (hol) hardboard materiaal (!!).
Dergelijke meubels worden namelijk speciaal ontworpen en specifiek gemaakt voor aquaria.
Dit brengt met zich mee dat ze dus berekend zijn op een maximale belasting die de 13kg makkelijk overstijgt....:D

:thumbs:

Ik denk dat de meesten onder ons wel beseffen dat die aquariumkastjes niet standaard uit hardhout gemaakt worden en dat het eigenlijk meestal geen topkwaliteit betreft.
Maar het feit dat ze speciaal ontworpen zijn en dus gemaakt zijn om dit gewicht te dragen maakt een wereld van verschil met dat Ikea kastje! Is toch logisch???
Deze aquariumkastjes zijn misschien ook soms troep maar ze zakken niet door onder normale omstandigheden (dus met een bak erop).
Wat van een ikea meubel niet gezegd kan worden...

Dus @meksjoef, het verschil zit hem onder andere in:

1) Het gebruikte materiaal
2) Het ontwerp (speciaal voor aquaria en dus voorzien op het gewicht)
3) Maximale belasting (groter dan het gewicht van de bak)
Maar nogmaals: ieder die zich geroepen voelt om een aquarium op een Ikea hardboard meubel te plaatsen is daar vrij in dus laat je gaan! :juggle:
 
Ik denk ook dat die kwaliteit prima is voor de daarvoor bestemde bak en zelf heb ik er nog nooit narigheid mee gehad.
 
Ik ben even naar mijn schuurtje gelopen om daar mijn oude zelfgemaakt aquarium-meubel op te meten.130 x 60 x 93 / br. x d x h )
Het waren 2 kastjes van 60 cm en 1 kastje van 30 cm aan elkaar gekoppeld met slotbouten.
Daarbovenop had ik een keukenblad gemonteerd van 30 mm met de waterkering naar achteren.

Ik ben naar een bouwwinkel gegaan en daar gewoon gekeken naar simpele keukenkastjes , deze hebben die extra hoogte ca. 80 / 90 cm

Op deze manier hoeft het ook niet super duur te zijn .
Heb je toch meer geld om uit te geven , dan kan je ook voor design kastjes kijken.
 
Als je er nou geen verstand van heb, wees dan stil, Willem. Met 2 pootjes of een plint zet ik er meer op.

De verticale staanders vangen het gewicht. ga nou eens denken.


Ik zeg 2 pootjes eronder. Als ie het uiteindelijk niet houdt dan krijg jij een mooie zelfgemaakte kast en aquarium van Bertus!
 
Deze aquariumkastjes zijn misschien ook soms troep maar ze zakken niet door onder normale omstandigheden (dus met een bak erop).
Wat van een ikea meubel niet gezegd kan worden..


Als die poten eronder uit zijn. zakt hij ook niet door.

Dan een plint eronder staat hij ook stevig.
wat een gezeik over een kastje.
Bertus hoe kom jij dan aan alle Bacterie kennis? :D :)


Dat is door ervaring in de jaren.


Zo herstel ik ook een FORD versnellingsbak, en motor.
Waarom dat? Omdat ik met 16 jaar al brommers uit elkaar zat te halen.

En daarna Volkswagens.

Ik zou zeggen, ga dat ook eens doen, dan hier lollig te wezen.
Dan leer je ook nog wat.
 
Ik zeg 2 pootjes eronder. Als ie het uiteindelijk niet houdt dan krijg jij een mooie zelfgemaakte kast en aquarium van Bertus!


Nee, geen pootjes, nou niet blijven zeiken. die dat ergens anders.
 
Nee, geen pootjes, nou niet blijven zeiken. die dat ergens anders.


Je zegt steeds dat ie pootjes eronder moet schroeven in het midden?

aangezien deze topic al vern.... is met wie de grootste heeft, kan dit er ook nog bij :)



Maar @ TS ik zou gewoon een passend meubel aanschaffen. of een mooie meubel zoals Bertus heeft waar je beide aquariums erop kwijt kan.
Want pootjes of geen pootjes dit gaat een keer zakken..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze aquariumkastjes zijn misschien ook soms troep maar ze zakken niet door onder normale omstandigheden (dus met een bak erop).
Wat van een ikea meubel niet gezegd kan worden..


Als die poten eronder uit zijn. zakt hij ook niet door.

Dan een plint eronder staat hij ook stevig.
Nu snap ik het even niet meer; lees ik hier nu een tegenstelling?
 
Ja, waarom zou dat niet kunnen? dan geen pootjes. Of wel pootjes.
Wordt bij keukenblokken ook gedan, stelpoten , daar plint tegenaan.


OF een plint in plaats van pootjes.
Zakt het niet meer door ook.

upload_2019-2-7_18-20-34.jpegupload_2019-2-7_18-20-34.jpeg
 
Ik zou een nieuw topic openen,maar ik ga er vanuit dat het hier wel geplaatst mag worden,omdat mijn uiteenzetting raakvlakken heeft met de vorige reacties.

In 2013 een Eheim scubaline gekocht 450 liter.Het aquarium en de kast zijn beide geleverd door de aquarium winkel aldaar gekocht.Het aquarium na enkele Dagen met wat hulp op de kast geplaatst.In het meubel aan de linker onderzijde had ik een jbl 1200 liter geplaatst.
Op een gegeven moment had ik waterlekkage onderin de kast waar de pomp stond er was dermate veel water gelekt dat ik dacht dat dit het einde was van het meubel.de lekkage ontstond door dat ik het pomphuis niet goed op de pot had geplaatst.S'morgens geconstateerd dat de waterlijn 5 cm.gezakt was,dus best wel veel lekkage.
Goed,water opgedweild en enkele weken gewacht of ik kon constateren of het meubel ging uitzetten,dit bleek na enige tijd niet het geval dus was ik daar wel blij mee.De onderzijde van het meubel is dus watervast.

Ongeveer een Jaar later gaat er weer iets mis,door onbekende oorzaak spuit de uitlaat van het jbl filter over de voorste stabilisator,met als gevolg dat er lekwater langs de voorruit loopt.

Gevolg na enkele weken van observatie dat de bodemplaat van het meubel (30 mm.Dik) behoorlijk aan het uitzetten is,dus de bovenzijde van het meubel waar het aquarium op staat is dus niet watervast,erg jammer.Aquarium op een gegeven moment van het meubel afgehaald en een nieuwe zelf geconstrueerde tafel gemaakt waar tegelijkertijd een bioloog van 130 cm.Onder kon staan.

Jammer dus dat Eheim niet gekozen heeft voor een betere bescherming en de bodemplaat / drager van geperst spaanplaat heeft gemaakt.
Jullie mogen best weten dat ik de laatste 40 jaar diverse aquaria zelf gelijmd heb voor eigen gebruik,tot 2 meter lang,maar op een gegeven moment wil je dat niet meer en kies je voor kwaliteit.

Ik heb er even over getwijfeld om de volgende reactie erbij te plaatsen want dit was geen gelukkige ervaring maar waarom niet.Toen het aquarium en onderstel bij mij in huis stond en ik de lichtkap op het aquarium had geplaatst zag ik dat het niet goed paste,de plastic opstaande rand waar de pvc deksels op liggen paste niet goed,ik dacht dat de pvc kap niet haaks was maar kort daarna twijfelde ik of het aquarium wel haaks was,van voor naar achter.Bij de Gamma een grote winkelhaak gekocht en,,van voor naar achteren scheelde dit 8 mm.Ik zag dit verschil ook in combinatie met het onderstel,het sloot niet aan.

Vervolgens contact opgenomen met de betreffende aquariumwinkel en zij hebben foto's gemaakt (voor de garantie etc.) Waarbij ik de winkelhaak heb vastgehouden.En toen maar wachten op een nieuwe bak,naar ik meen heeft dit 3 Maanden geduurd.Het duurde maar erg lang en na de aquariumwinkel meerdere keren gebeld te hebben lag dit geval bij de Importeur,deze heb ik op een gegeven moment een boze e-mail gestuurd maar nooit een reactie op gekregen.

Zelfs een e-mail naar Eheim gestuurd en ik kreeg een reactie in de zin van U moet het met de aquariumwinkel / importeur regelen.Ik heb nog wel van Eheim 2 grijze handdoeken gekregen met een Eheim logo voor het ongemak.

Moraal van het verhaal,,soms gaat het ook niet goed met het kopen van een nieuw aquarium,met de kwaliteit van Eheim.

Ik heb verder nog met diverse kenners/hobbyisten op aquariumgebied gesproken over het laatste probleem,en een van de reactie's was dat Eheim Wereldwijd natuurlijk heel veel aquarium's verkoopt,en deze niet eens meer in Duisland gefabriceerd worden,en deze vanwege de hoge aantallen misschien wel robottechnisch in elkaar gelijmd worden,of dit zo is kan ik niet beamen,wel kan ik erbij bedenken dat er misschien wel meerdere scheve Eheim aquaria in omloop zijn zonder dat de huidige eigenaar daar van weet.

Wil nog een laatse reactie plaatsen waarbij ik Willem gelijk geef dat wanneer er bij de topic starter een lekkage optreed dat de kartonnen honingraad het laat afweten,zo is dat dan weer wel.
 
Waarom een nieuw topic openen? Lijkt mij nu toch wel duidelijk.


En zet jij je pompen eens in een teiltje. blijft daar het lekwater in staan.
 
Als het alleen wat lekwater geweest was Bertus dan was het wel goed gekomen met een teiltje maar ik schat achteraf dat het ongeveer 50-60 liter water geweest is wat er langs de voorruit is gelopen richting onderstel.
 
Als het alleen wat lekwater geweest was Bertus dan was het wel goed gekomen met een teiltje maar ik schat achteraf dat het ongeveer 50-60 liter water geweest is wat er langs de voorruit is gelopen richting onderstel.

Grotere teil pakken :D
 
Die grotere teil moet je dan weer wel van de aquariumwinkel gratis erbij:regen:krijgen als je een jbl koopt.
 
Ik heb de donkerbruine Juwel Rio 400/450 SBX meubel besteld. Die is net zo breed als de huidige kast, slechts zo'n 10 cm lager en met genoeg ruimte om al de spullen erin kwijt te kunnen.

Gezien het ontworpen is voor een 450L bak zal het mijn gezamelijke 84L makkelijk kunnen dragen.

Nogmaals bedankt!
 
Ik heb de donkerbruine Juwel Rio 400/450 SBX meubel besteld. Die is net zo breed als de huidige kast, slechts zo'n 10 cm lager en met genoeg ruimte om al de spullen erin kwijt te kunnen.

Gezien het ontworpen is voor een 450L bak zal het mijn gezamelijke 84L makkelijk kunnen dragen.

Nogmaals bedankt!


Wellicht kan je nu ook over gaan tot de juwel rio 450 aquarium :)
 
Wellicht kan je nu ook over gaan tot de juwel rio 450 aquarium :)
Ha, heb mijn oog al langer op die bak staan. Maar wil toch eerst wat meer ervaring opdoen.
 
Ha, heb mijn oog al langer op die bak staan. Maar wil toch eerst wat meer ervaring opdoen.


Goede inzet.

Alleen zelf kan je je ervaring ook met die doen... maar dat is mijn mening
 
Ik heb de donkerbruine Juwel Rio 400/450 SBX meubel besteld. Die is net zo breed als de huidige kast, slechts zo'n 10 cm lager en met genoeg ruimte om al de spullen erin kwijt te kunnen.

Gezien het ontworpen is voor een 450L bak zal het mijn gezamelijke 84L makkelijk kunnen dragen.

Nogmaals bedankt!


Probleem opgelost lijkt me zo toe;)
 
Dat lijkt me inderdaad een mooie oplossing, succes met het verhuizen van de bakken!
 
En ze staan er. Beide problemen opgelost.

20190223_184713.jpg
 
Wij gingen een paar kringloopwinkels af, bij de derde was het raak. Super stoer eiken kastje, zware blokpoten en 4cm dik massief bovenblad. Voor 15 euro!! Ontvetten en schuren, kleurtje naar keuze, stoer nieuw beslag, en voor minder dan 50 euro zijn we nog hip bezig ook. Wel 1 groot nadeel: de nieuwe bak staat nog een weekje te trappelen om ingericht te worden tot het bovenblad van het kastje goed is uitgehard... ;-)
 
Hoelang is die? Zou toch in de midden ondersteunen, tegen doorzakken . Wat zeker gebeurt bij groter als 1 meter.
In het begin gaat het prima, mar lange duur toch wel.
 
Lengte 95cm, breedte 45cm, dikte 4cm. Ik kan er met mijn 80kg op dansen (ja, geprobeerd!). Er komt een 70 liter bak op te staan, dus gevoelsmatig durf ik het wel aan, maar een extra pootje is natuurlijk ook zo gemaakt. Denk jij - als Ikea fan - dat het nog steviger moet? ;-)
Oh wacht, bedoel je met 100cm de bak? Gaat hier om een Primo 70...
 
Heb je een foto van het kastje want dan weet men waarover je praat;)
 
Helaas niet bij me. Maar ik wil ook niet andermans topic kapen, gewoon een idee aandragen :)
 
Lengte 95cm, breedte 45cm, dikte 4cm. Ik kan er met mijn 80kg op dansen (ja, geprobeerd!). Er komt een 70 liter bak op te staan, dus gevoelsmatig durf ik het wel aan, maar een extra pootje is natuurlijk ook zo gemaakt. Denk jij - als Ikea fan - dat het nog steviger moet? ;-)
Oh wacht, bedoel je met 100cm de bak? Gaat hier om een Primo 70...

Ikea FAN? Wat bedoel je daarmee?? Verklaar je nader?
 
Haha, was een geintje. Ik dacht dat jij die persoon was die het halve forum over zich heen kreeg omdat hij eerder schreef dat zo’n kartonnen Ikeakast met een extra pootje erbij ook prima een grote bak kon hebben. Heb ik me zeker vergist.
 
Dus dan ben je gelijk Fan?
Als ik dat prepareer, zet ik dat erop .,ja.

Dar ben je timmerman voor. oplossingen zoeken.
Dat het halve Forum daar geen inzicht in heeft, kan ik niets aan doen.

11900472_landscape_xl-jpg.267689

Zou jij hier een 1,25 m bak opzetten?
 

Terug
Bovenaan