Aquarium isolatie voor winter tijden


Niet heel slim dat er geen lucht tussen zit, lucht isoleert juist (waarom denk je dat er bij dubbel glas een ruimte tussen de 2 glasplaten zit)

Wat je m.i beter kan doen is piepscuimplaat 5 cm dik kopen en die verven met zwarte latex en dat tegen de achterkant zetten (niet plakken)
Lucht is inderdaad een goede isolator maar dan moet het wel stil staan en dat stil zetten van lucht is exact wat je met isolatiematerialen doet. Als je een plaat piepschuim los tegen de achterwand zet zodat er lucht tussen zit zal de isolatie nauwelijks werken door de convectie tussen schuim en aquarium.
 
Heel erg bedankt voor meedenken iedereen. Ik zal paar dingen gaan proberen en bekijken. De achterkant wordt zwart geverfd met Blackboard verf en zal deze ook als bindmiddel gebruiken om EPS platen erop te plakken. Geen lucht tussen dus. Een zij ruit ook. De slangen van buitenfilter met isolatie schuim buizen bedekken. Heel misschien ook EPS op Eheim pro plakken. Wordt gebruikt voor verwarming pijpen. En moet wat bedenken voor boven deksels. Denk gewoon platen eronder plakken. Moet een lijm vinden die niet giftig is en EPS mee niet smelt.

En ben je al verder met de isolatieplannen? Ik gebruik vaak een lijmpistool als ik het niet meer weet, wellicht een optie voor het piepschuim (als het niet wegsmelt tenminste, ik kan het wel voor je testen als je interesse hebt).

Ik ben van plan om mijn koude bak tegen de winter te gaan beschermen zodat er toch subtropische vissen in kunnen, zonder dat dat gigawatts gaat kosten:
  • dekruiten (kunststof)
  • een kap van isolatiemateriaal over de lamp heen
  • 3 zijden isolatieplaat achter en zijkanten
  • eventueel nog bodemisolatie in de kast tegen de bovenkant van de kast (bak staat op een dun matje nu), of toch maar even optillen en direct onder de bak
  • misschien nog een kunststof voorzetraam of anders een uitneembaar stuk isolatie
  • slangisolatie en ook de pump in een bakje isolatie met deksel
Ik zit wel met nog wat vragen:
  1. Ik wil graag XPS gebruiken, van die gele of blauwe platen, die geven niet zoveel bolletjes af en zijn wat nauwkeuriger te bewerken. Ze zijn wel alleen maar verkrijgbaar per megapak van 65 euro of meer. Heeft er iemand een tip waar een kleinere hoeveelheid te koop is of wellicht zijn er mensen die een pak wil delen in de buurt van Breda-Dordrecht? šŸ˜ƒ
  2. Is het belangrijk dat er nog lucht bij de bak kan komen? Ik krijg het natuurlijk nooit helemaal luchtdicht, maar ik ga toch m'n best doen.
  3. Andere tips welkom uiteraard!

Ik ga ook een stroommeter eraan hangen. Wel leuk om dan een tijdje te testen met en zonder isolatie eromheen, kijken wat het verschil nou echt is.
 

Terug
Bovenaan