Aquarium Juwel RIO 240 Gezelschap van Jos (Leyolm)


L

Leyolm

Guest
Hallo allemaal,

Op aanraden van Ton maak ik hier een foto-reportage van de voortgang van mijn aquarium. Leuk idee dacht ik direct!
Helaas ben ik er zelf niet eerder op gekomen. Dus van de voorbereidingen wat betreft het spoelen van filterzand, selecteren, schoonmaken en koken van stenen heb ik helaas geen foto's gemaakt. Van eventuele vervolgstappen probeer ik deze wel te maken. Alvast mijn excuses voor eventuele storende factoren als blikjes dr Pepper. Bij het maken van de foto's had ik nog niet de intentie deze publiek te delen.

Ik hoop vooral mezelf een plezier te doen met dit topic. Misschien is het daarnaast voor anderen ook leuk om te zien hoe de voortgang is en om inspiratie op te doen.

Bij de inrichting heb ik rekening gehouden met de gulden snede. Ik raad iedereen die een aquarium opstart aan zich daar even 10 minuten in te verdiepen. Verder kun je wel zien aan mijn inrichting dat ik vroeger cichliden heb gehad. Ik ben sindsdien ook een groot fan van aquaria met stenen erin.

Er zullen nog wat aanpassingen plaatsvinden wat betreft de inrichting en meer planten zullen volgen.
De bak draait pas een week en zal een maand indraaien voor de eerste vissen er in zullen komen.

Ik zal chronologisch werken. Dus bij deze de eerste foto!

Veel kijkplezier!
IMG_1169.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat aangezichten na een week indraaien.
E1F39008-8E94-4DEC-BE2B-2529FC102248.JPG
IMG_1227.JPG
IMG_1228.JPG
 
Leuk begin Jos. Klopt het dat de anubias in de grond staat? Deze mogen niet met hun wortelstok in de bodem omdat deze dan gaat rotten. Is beter om ze op een steen of stuk hout te binden.
 
Leuk begin Jos. Klopt het dat de anubias in de grond staat? Deze mogen niet met hun wortelstok in de bodem omdat deze dan gaat rotten. Is beter om ze op een steen of stuk hout te binden.

Ja eigenlijk wel. Ik heb nog specifiek gevraagd hoe deze te planten omdat ik er niet mee bekend was. Gewoon met wortel en al de grond in werd me verteld. Hout heb en wil ik niet in mijn aquarium. Ik heb daarentgen wel genoeg stenen. Misschien morgen maar meteen aanpassen en proberen deze tussen stenen te herplanten. Nu gaat het tenslotte nog makkelijk. Ik zal me ook meteen even verder inlezen.

Ik heb meteen even een topic geplaatst in het planten topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk begin zo, succes.
En inderdaad, alle plantjes moeten uit de potjes en met schoongemaakte wortels de grond in, op planten met een wortelstok (rizoom) na, deze opbinden o.i.d., verder even kijken welke planten eventueel voeding bij de wortels nodig hebben.
 
Vandaag meteen even actie ondernomen! Bedankt Thea voor het waarschuwen. Waarschijnlijk waren er voor een paar tientjes aan planten doodgegaan zonder jouw scherpe oog!

IMG_1235.JPG
IMG_1236.JPG
IMG_1237.JPG
 
Voor degene die zelf moet gaan lijmen: Ik heb een plastic vorkje van de snackbar gebruikt om alles aan te drukken. Geen lijm aan mijn handen dus. Als lijm heb ik Bison secondelijm bestaande uit Cyanoacrylaat gebruikt van de action. Twee tubes voor 1,20. Heb echter maar een tube gebruikt voor 14 plantjes. Ik heb niet alles vastgelijmd. Slechts een deel. Mochten die wortels wegrotten dan hoop ik dat de rest houvast heeft. Bij veel gladde stenen heb ik de wortels onder de stenen in het filterzand laten lopen.
 
Dat van een vorkje is een goed idee want voor je er erg in hebt zitten je vingers er ander ook bij vastgeplakt. Ziet er zo leuk uit hoor Leyolm.
 
Ziet er goed uit! Dat zwaard heeft wel wat, al ben ik dan weer niet zo van dat soort dingen. Weet je al welke bewoners erin gaan komen? Is een mooi formaat waar je wel wat gaafs van kan maken qua visbestand.
Mis persoonlijk wel wat hoogte nog in de scape, gaan je vissen ook waarderen, afhankelijk van wat dat worden natuurlijk!
 
Ziet er goed uit! Dat zwaard heeft wel wat, al ben ik dan weer niet zo van dat soort dingen. Weet je al welke bewoners erin gaan komen? Is een mooi formaat waar je wel wat gaafs van kan maken qua visbestand

Ja staat hier niet beschreven maar ik ben echt een heel groot World of Warcraft fan. Het thema wordt: The frozen throne. Het krijgt dus uiteindelijk nog een statue van de Lich-King en misschien Jaina. Dat zwaard is de Lich-King zijn wapen genaamd Frostmourne ( maar nu geek ik out). Er komt ook een speciale achterwand in plaats van deze. Dat wordt nog wat want probeer maar eens 120 bij 55 cm zonder gekke verhoudingen te krijgen.

Hier een filmpje van hoe het thema ongeveer moet worden:



Mijn keuze is nog niet definitief maar ik ga sowieso voor twee, misschien drie Ancistrus. Natuurlijk Cory's! Ik zoek eigenlijk blauwe. Als ik die niet vind ga ik voor de cw009 of cw010. Zag dat jij de goldstripes ook had. Bevallen ze? Ik wil super graag Betta's alleen is het beheersen van de stroming waarschijnlijk een probleem. Het worden dus of 2-3 vrouwtjes en een Plakat/ Spadetail man omdat die kleinere vinnen hebben ( liefst blauw voor het thema). Of alleen vrouwen. Natuurlijk komen er meer oppervlakte planten voor. Wat middenlaag twijfel ik eigenlijk ook nog. Silvertip-tetra, roodneuszalm, zwarte tetra of citroentetra. Of wederom iets blauws vanwege het thema. Ook al ben ik me bewust dat het niet echt goed contrast geeft.

Zeg dit nu allemaal maar heb echt nog drie weken waar alles kan veranderen.

Ik twijfel nog over een zandwaterval, alleen dan zodat het ijs lijkt. Heb vrienden uit de autowereld die echt masters zijn met epoxyhars. Maar dat wordt op termijn. Het lijkt mij echt super vet om de stenen in mijn aquarium om te toveren in een soort ijsblokken zoals in het filmpje. Daar gaat waarschijnlijk echt een hoop geld en tijd in zitten dus dat is gewoon nu niet realiseerbaar. Al heb ik de visie. Als ik krijg wat ik wil, wordt het iets unieks wat gewoon nog nooit vertoond is ( bij mijn weten). Met een blauwe UV lamp voor de show en het effect wordt het denk ik magisch. Kan natuurlijk wel gewoon een jaar of meer duren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk. Ik zou dan denk ik zelf gaan voor juist wat meer contrasterende vissen en hier en daar een touch of blue. Denk dat het anders een hele blauwe bedoeling gaat worden. Maar kan ook juist wel weer heel gaaf zijn. Corydoras bevallen zeker, ben ik nog steeds enorm blij mee. Zit af en toe wel in de twijfel om ze te wisselen voor een groepje corydoras black venezuela, want ook die blijven erg gaaf. Knallen ook zeker bij mij de bak uit. Wil binnenkort ook eens gaan vragen wat me dat dan gaat kosten, want moet natuurlijk niet te duur :juggle: En dan moeten de goldstripes natuurlijk naar een goed huis voor de juiste prijs :D

Waterval kan heel erg gaaf zijn en zijn er ook wel al kant en klaar, althans zie ze hier wel eens staan bij een van de zaken in de buurt. Blauw licht zal ik dan gewoon doen met een waterdichte ledstrip, ga je voor rgb kun je zelf de kleuren instellen en evt zelfs gebruiken met een controller als gewone verlichting, want hele lastige planten heb je zo te zien niet. Wens je iig succes, ben heel benieuwd wat het gaat worden
 
Heb van een kennis die een paar bakken heeft een klein beetje aquariumvoeding gevraagd tot mijn bestellingen binnen zijn. De capsules van @tuinkabouter zijn ook onderweg( aanrader wat betreft service en prijs). Nu net de verlichting aangezet omdat die toch al snel tot 04.00 draait bij mij. Tsja horecaleven. Wat schetst mijn verbazing: Mijn Limnobium Spongia heeft ineens overnacht gewoon een super groeispurt doorgemaakt lijkt het wel en heeft zelfs blad en wortels aangemaakt op een vertakking. Ik denk dat die andere stengel de kelk waar eventueel bloem uitkomt is. Dat was gisteren ook echt nog niet zo.

Ik begin dus ook echt te twijfelen of ik er wel meer moet nemen. Zoals ik het nu zie na letterlijk 4 dagen in de bak, kan dit weleens gewoon voldoende zijn voor heel de bak. Nog CA 20 dagen indraaien. Vergelijken kun je goed door even omhoog te scrollen. Dat is dus 4 dagen geleden. Ik vind het ongelofelijk!

IMG_1261.JPG
 
In ieder geval groeit het goed, vaak is dat maar af te wachten met drijfplanten.
 
In ieder geval groeit het goed, vaak is dat maar af te wachten met drijfplanten.

ja, ik ben echt blij verrast. Ik wil ook perse geen waterpest. Gewoon simpele planten die niet teveel eissen stellen en er ook nog leuk uitzien. Denk dat de simpelste die ik heb hoornblad is, maar dat vind ik zelf gewoon een mooie plant+ natuurlijk erg functioneel. Ik hou jullie op de hoogte! Ben nu best wel benieuwd wat er van die Spongia komt in een maand.
 
We zitten in de derde week. Denk dat de typische derde week zaken op beginnen te spelen.
Alles groeit enorm, helaas ook de algen. Ben wat terug gegaan op licht, acht uur max nu. Moet misschien wel terug naar zes.

Verder eergisteren pas mijn eerste nieuwe bewoners opgemerkt. Natuurlijk meegekomen met de planten. Hoe kan het ook anders. Welke soort het precies is kan ik nog niet helemaal zien

Heb ook wat kleine dingen aangepast. Dankzij wat kritisch kijken en voelen na een opmerking van @Bertus toch die witte steen maar weggehaald. Het was inderdaad een risico.

IMG_1335.JPG
IMG_1336.JPG
IMG_1328.JPG
 
Slakjes zijn best nuttig en je ontkomt er vaak niet aan. Lekker laten indraaien verder zou ik zeggen.
 
Mooi ingericht, maar aangezien de afwezigheid van snel groeiende planten heb je meer kans op algen, met name in het begin.

En die planten op de poster doen niet zoveel:D
 
Ziet er netjes uit Jos,

Ik heb ook drijfplanten, binnen no time. Is je bak ermee vol.

Maar waarom geen hout erin?
 
Ja staat hier niet beschreven maar ik ben echt een heel groot World of Warcraft fan. Het thema wordt: The frozen throne. Het krijgt dus uiteindelijk nog een statue van de Lich-King en misschien Jaina. Dat zwaard is de Lich-King zijn wapen genaamd Frostmourne ( maar nu geek ik out). Er komt ook een speciale achterwand in plaats van deze. Dat wordt nog wat want probeer maar eens 120 bij 55 cm zonder gekke verhoudingen te krijgen.

Hier een filmpje van hoe het thema ongeveer moet worden:



Mijn keuze is nog niet definitief maar ik ga sowieso voor twee, misschien drie Ancistrus. Natuurlijk Cory's! Ik zoek eigenlijk blauwe. Als ik die niet vind ga ik voor de cw009 of cw010. Zag dat jij de goldstripes ook had. Bevallen ze? Ik wil super graag Betta's alleen is het beheersen van de stroming waarschijnlijk een probleem. Het worden dus of 2-3 vrouwtjes en een Plakat/ Spadetail man omdat die kleinere vinnen hebben ( liefst blauw voor het thema). Of alleen vrouwen. Natuurlijk komen er meer oppervlakte planten voor. Wat middenlaag twijfel ik eigenlijk ook nog. Silvertip-tetra, roodneuszalm, zwarte tetra of citroentetra. Of wederom iets blauws vanwege het thema. Ook al ben ik me bewust dat het niet echt goed contrast geeft.

Zeg dit nu allemaal maar heb echt nog drie weken waar alles kan veranderen.

Ik twijfel nog over een zandwaterval, alleen dan zodat het ijs lijkt. Heb vrienden uit de autowereld die echt masters zijn met epoxyhars. Maar dat wordt op termijn. Het lijkt mij echt super vet om de stenen in mijn aquarium om te toveren in een soort ijsblokken zoals in het filmpje. Daar gaat waarschijnlijk echt een hoop geld en tijd in zitten dus dat is gewoon nu niet realiseerbaar. Al heb ik de visie. Als ik krijg wat ik wil, wordt het iets unieks wat gewoon nog nooit vertoond is ( bij mijn weten). Met een blauwe UV lamp voor de show en het effect wordt het denk ik magisch. Kan natuurlijk wel gewoon een jaar of meer duren.

Dat was pas de beste expensie van wow. De rest was minder. Cata was ook wel okee. Daarna flink gedaalt. Ben er mee gestopt.
 
Slakjes zijn best nuttig en je ontkomt er vaak niet aan. Lekker laten indraaien verder zou ik zeggen.

Doe ik ook! Lekker op zijn beloop laten. Nu gaan kloten is alleen maar nadelig


Mooi ingericht, maar aangezien de afwezigheid van snel groeiende planten heb je meer kans op algen, met name in het begin.

En die planten op de poster doen niet zoveel:D

Haha helaas niet nee! En je hebt gelijk. Misschien toch iets beter over moeten nadenken. Al denk ik ook dat het licht grote invloed heeft.

Ziet er netjes uit Jos,

Ik heb ook drijfplanten, binnen no time. Is je bak ermee vol.

Maar waarom geen hout erin?

Ik wilde het perse niet. Bewuste keus dus. Zeker omdat ik ook het plan heb die stenen met epoxyhars te gaan bewerken over een paar maanden. Dan staat dat hout denk ik echt niet.

Ik wist niet dat Pikachu in Wow zat
:D

Hahaha, het is je opgevallen! Cadeau van een van mijn beste vrieden. Ik heb beloofd hem erin te laten staan tot ik echt doorpak met het thema.
 
Al denk ik ook dat het licht grote invloed heeft.
Jazeker, en de Anubiassen vinden dat ook niet zo leuk, maar je hebt drijfplanten (die erg groot kunnen worden trouwens) dus dat komt wel goed.
 
Gaat allemaal redelijk lekker. De bekende zaken. Na een nitrietpiek veel alg. Door de DIY Co2 een hoop verschil. In dat topic maak ik van de week even een update. In iedergeval Co2 slang nu. Ruiten nog niet echt schoongemaakt Waarden zijn nu allemaal wel ok.


IMG_1445.JPG


Last van witte wormpjes en slakken, Zit nog even te twijfelen wat te doen. Advies van jullie is welkom!
 
275859


Zo, even kleine update! Ben een beetje afwezig want heb net een nieuwe baan als locatiemanager waar ik erg druk mee ben. ( 140 uur in 13 dagen)! Mijn excuus als ik iets gemist heb wat op mij betrekking had.

Aangezien ik nog wel een week of twee gek veel uren draai nog even geen vissen. Planten groeien ondertussen lekker door. Slakken helaas ook. Probeer de bevolking een beetje te controleren. Op de Betta's en de Corydoras na staat eigenlijk nog niks in cement geschreven.

Van de week eerste grote fout. Co2 fles niet dichtgedraaid na bijvullen cillinders. Natuurlijk volgende ochtend leeg. Lesje geleerd.

Plant dichts bij filter is geknakt. Denk toch teveel zuigwerking van Filter. Kijk het even aan, anders haal ik hem weg/ plant iets anders. Waterwaardes zijn ondertussen gerust stabiel te noemen. Doe wekelijks even een waterwissel van ongeveer 25% waarbij ik meteen de ontlasting van de slakken verwijder.

Dit is een foto van vorige week. Had nog geen timer op mijn licht ( nu wel) Je zag het resultaat meteen. Door alleen zonlicht meteen alg op het voorste raam. Nu ( week later) stukken beter. Zal van de week weer een update plaatsen. Komende weken echter zoals ik al uitlegde weinig te vinden hier.
 
Ziet er goed uit Jos, maar ik zie teststrips en die zijn vrij onbetrouwbaar en je kan beter met druppels werken.
 
Bekijk bijlage 275859

Zo, even kleine update! Ben een beetje afwezig want heb net een nieuwe baan als locatiemanager waar ik erg druk mee ben. ( 140 uur in 13 dagen)! Mijn excuus als ik iets gemist heb wat op mij betrekking had.

Aangezien ik nog wel een week of twee gek veel uren draai nog even geen vissen. Planten groeien ondertussen lekker door. Slakken helaas ook. Probeer de bevolking een beetje te controleren. Op de Betta's en de Corydoras na staat eigenlijk nog niks in cement geschreven.

Van de week eerste grote fout. Co2 fles niet dichtgedraaid na bijvullen cillinders. Natuurlijk volgende ochtend leeg. Lesje geleerd.

Plant dichts bij filter is geknakt. Denk toch teveel zuigwerking van Filter. Kijk het even aan, anders haal ik hem weg/ plant iets anders. Waterwaardes zijn ondertussen gerust stabiel te noemen. Doe wekelijks even een waterwissel van ongeveer 25% waarbij ik meteen de ontlasting van de slakken verwijder.

Dit is een foto van vorige week. Had nog geen timer op mijn licht ( nu wel) Je zag het resultaat meteen. Door alleen zonlicht meteen alg op het voorste raam. Nu ( week later) stukken beter. Zal van de week weer een update plaatsen. Komende weken echter zoals ik al uitlegde weinig te vinden hier.


Vind het wel apart dat je net begonnen bent en al zoveel uur draait? Proberen ze je in die maand alles te leren wat je in een jaar moet kunnen?
 
Ziet er goed uit Jos, maar ik zie teststrips en die zijn vrij onbetrouwbaar en je kan beter met druppels werken.

Je het gelijk. Zo'n kit staat nog op mijn lijstje.

Vind het wel apart dat je net begonnen bent en al zoveel uur draait? Proberen ze je in die maand alles te leren wat je in een jaar moet kunnen?

Nou die uren zijn uit eigen beweging! En nodig ook. Gelukkig mag ik alles schrijven. Scheelt wel dat ik zo de tent binnen een maand op de rit heb in plaats van nog maanden brandjes blussen.
 
Je het gelijk. Zo'n kit staat nog op mijn lijstje.



Nou die uren zijn uit eigen beweging! En nodig ook. Gelukkig mag ik alles schrijven. Scheelt wel dat ik zo de tent binnen een maand op de rit heb in plaats van nog maanden brandjes blussen.
Wat voor werk doe je dan als ik vragen mag?
 

Terug
Bovenaan