Aquarium koeling.


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,339
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Het komt er vast en zeker weer aan, de tijd dat je bak weer wat koeling nodig heeft. Tot nu toe deed ik dat met ventilators afkomstig uit computers, gekocht bij de kringloop. Deze bliezen én zogen de warme lucht weg. Dat werkte prima.
Maar je zet dat ding erop wanneer nodig en er wordt meteen met volle kracht gewerkt. Dat moet anders kunnen. Dus wil ik een ventilator systeem hebben wat volledig instelbaar is en afhankelijk van de temperatuur de fans laat draaien.
Ik heb nog wel een Arduino liggen die dat klusje prima kan doen met wat 4 aderige, dus met PWM ,fans die ik besteld heb. Programma's blijken er ook zat te zijn dus het wiel opnieuw uitvinden hoeft niet zou je denken. Zo vond ik ook een, op zich, goed programma. Maar dat heb ik toch deels al weer moeten herschrijven. Temperaturen in Fahrenheit hoef ik niet. En luchtvochtigheidsmeting in een aquarium? Hmmmm…. lijkt ook niet zo zinvol. Menu's met Engelse termen, nee toch maar niet... Kort en goed, even wachten tot mijn spullen binnen zijn dan kan ik testen en waarschijnlijk nog wel meer herschrijven. Maar dat komt wel goed. Even een testje gedaan met een snel geschreven programmaatje. De spullen die ik nog heb werken alvast.
 
klikt interesant kan je jouw progranna ergens neerzetten als hij klaar is?
 
inkbird itc308 kan je bij bepaalde temp aanzetten en uit wanneer je je gewenste temp haalt uit zetten. Dit uiteraard1x instellen de rest gaat automatisch.

Edit. Volgens mij begreep ik je verkeerd haha
 
inkbird itc308 kan je bij bepaalde temp aanzetten en uit wanneer je je gewenste temp haalt uit zetten. Dit uiteraard1x instellen de rest gaat automatisch.

Edit. Volgens mij begreep ik je verkeerd haha

Inderdaad, want het is de bedoeling dat de fans hun snelheid aanpassen aan de op dat moment heersende temperatuur in de bak. Bovendien wil ik alles ook weer in kunnen stellen zoals op dat moment het beste lijkt. De gegevens worden zichbaar gemaakt op een LCD scherm dat ik ook nog heb liggen.
 
klikt interesant kan je jouw progranna ergens neerzetten als hij klaar is?
Die gegevens zijn er al. Google maar eens op youtube! Alleen blijken de programma's dikwijls zo geschreven dat het aanpassingen nodig heeft op allerlei gebied. Daar ben ik nu mee bezig. Maar alles van Arduino is open source, openbaar dus. Dus wanneer mijn programma werkt kan je het gerust inzien. Wat overigens dan weer niet inhoudt dat het werkt naar jou zin... ;)
 
Ik snap dat een lager toerental misschien eleganter is, maar op zich is er ook niet echt wat mis met AAN/UIT toch? Zeker als dat maar 1 x per uur gebeurt? Het koelen en opwarmen gaat tenslotten vrij traag.
 
O o Ben verveeld zich weer zo te zien is weer aan de knutsel geslagen (y) :)
Benieuwd wat ie nu weer uit de hoge hoed tovert.:brk;)
 
Ik snap dat een lager toerental misschien eleganter is, maar op zich is er ook niet echt wat mis met AAN/UIT toch? Zeker als dat maar 1 x per uur gebeurt? Het koelen en opwarmen gaat tenslotten vrij traag.
Wat benvo denk ik wil, is dat als het water temperatuur x bereikt heeft, de fans aanslaan danwel uitgaan. Dat kan inderdaad in 1x, maar ook geleidelijk. Hoe warmer, hoe harder de fans draaien om sneller te koelen. Is maar net wat je wil.
Ik heb zo'n kant-en-klare set die je instelt op de gewenste temperatuur en die regelt het verder, werkt als een tiet. Blaast inderdaad wel vrij hard/luid als ie eenmaal aanstaat.
 
Ja het is net wat je wil. met AAN/UIT zal er wel meer geluid zijn bijvoorbeeld. En dat geluid zal ook meer opvallen juist vanwege de aan/uit. geleidelijk is dan minder opvallend.

Zelf ga ik dit jaar voor het eerst met de airco koelen. Ben erg benieuwd. Ik hoop dat als ik de koude luchtstroom op het aquarium richt, ik de kap zelfs dicht zou kunnen houden. Maar dat moet ik uitproberen.
 
Als de relatieve luchtvochtigheid ook gemeten kan worden lijkt mij dat persoonlijk wel een parameter waar je wat me kunt.
hoe minder de verzadigingsgraad hoe hoger het rendement van de luchtstroom.
ik ga er even vanuit dat je wilt koelen door water te verdampen en niet alleen de warmte van je lampen wilt wegzuigen om opwarming te voorkomen boven de temperatuur van de kamer waarin de bak staat
 
Je kan ook met 12v (2 aderige) fans werken, die gewoon aansluiten op een NPN transistor en klaar :p
Maar snap niet zo goed waarom iedereen met fans werkt terwijl een koellus in de kruipruimte beter werkt.
-geen verdamping
-geen lawaai
-bak blijft gesloten

Enige voorwaarde is wel dat je een bioloog/sump moet hebben of een extern filter met warmte wisselaar xD


Maar PWM gestuurde fans is mooi hoor, zeker als je gaat voor 120mm fans bedoeld voor waterkoeling (pc waterkoeling radiatoren) die bouwen beter druk op en zullen wellicht dus ook efficiënter zijn in het koelen van zo’n groot oppervlak
 
Ik snap het hele koel issue ook nog steeds niet. Laat de bak lekker 30 graden worden, gaan daar vissen van dood?
In mijn geval 32, 2 zomers terug.
Opzich is dat niet het probleem, jammere is dat die bak dan ook de woonkamer op gaat warmen.
En dat maakt het voor ons vervelend omdat we dan niet meer kunnen koelen (koel in de nacht middels free-cooling via de heteluchtkachel)
 
Je kan ook met 12v (2 aderige) fans werken, die gewoon aansluiten op een NPN transistor en klaar :p
Maar snap niet zo goed waarom iedereen met fans werkt terwijl een koellus in de kruipruimte beter werkt.
-geen verdamping
-geen lawaai
-bak blijft gesloten

Enige voorwaarde is wel dat je een bioloog/sump moet hebben of een extern filter met warmte wisselaar xD


Maar PWM gestuurde fans is mooi hoor, zeker als je gaat voor 120mm fans bedoeld voor waterkoeling (pc waterkoeling radiatoren) die bouwen beter druk op en zullen wellicht dus ook efficiënter zijn in het koelen van zo’n groot oppervlak
[/QUOTE]
Allemaal waar, Wouter. Geen speld tussen te krijgen maar... 2 aderige fans aan/uit kan ook. 3 aderige kan ook zoals ik al in het testje liet zien. De laatste kan ik ook al op snelheid sturen op de PWM aansluiting van de Arduino. Een koellus in de kruipruimte. Kan ook. Maar mijn vrouw weigert om daar e.e.a. te installeren. ;) Nee, wij hebben nauwelijks kruipruimte. Een bioloog/sump heb ik ook niet. Nee, ik vind dat gepruts met zo'n Arduinootje met een programma naar m'n eigen idee, gewoon leuk.
 
Als de relatieve luchtvochtigheid ook gemeten kan worden lijkt mij dat persoonlijk wel een parameter waar je wat me kunt.
hoe minder de verzadigingsgraad hoe hoger het rendement van de luchtstroom.
ik ga er even vanuit dat je wilt koelen door water te verdampen en niet alleen de warmte van je lampen wilt wegzuigen om opwarming te voorkomen boven de temperatuur van de kamer waarin de bak staat
Ik ben van plan om uit te gaan van de watertemperatuur. M.a.w., ik hang zo'n DS 18b20 sensor in het water. En omdat de fan juist bovenop de bak staan heeft dat maar weinig zin, denk ik.
 
Voor die mensen die mij op andere mogelijkheden attent gemaakt hebben; dank jullie wel.
Maar er zijn nog veel meer alternatieven mogelijk:
Dit dingetje kan ook op basis van temperatuur fans aansturen en kost bovendien nauwelijks wat. Het nadeel is hier dat de temperatuurwaarden te hoog liggen, ik heb volgens mij nog wel ergens zoiets liggen, waardoor je dan toch ook weer aan het prutsen moet. Maar er zijn ook hier weer vele alternatieven beschikbaar. Maar dit gezegd hebbende; ik wil gewoon even weer wat in elkaar frunneken in de hoop dat het gaat werken naar mijn zin.
 
Voor die mensen die mij op andere mogelijkheden attent gemaakt hebben; dank jullie wel.
Maar er zijn nog veel meer alternatieven mogelijk:
Dit dingetje kan ook op basis van temperatuur fans aansturen en kost bovendien nauwelijks wat. Het nadeel is hier dat de temperatuurwaarden te hoog liggen, ik heb volgens mij nog wel ergens zoiets liggen, waardoor je dan toch ook weer aan het prutsen moet. Maar er zijn ook hier weer vele alternatieven beschikbaar. Maar dit gezegd hebbende; ik wil gewoon even weer wat in elkaar frunneken in de hoop dat het gaat werken naar mijn zin.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan he :p
 
Je kan ook met 12v (2 aderige) fans werken, die gewoon aansluiten op een NPN transistor en klaar :p
Maar snap niet zo goed waarom iedereen met fans werkt terwijl een koellus in de kruipruimte beter werkt.
-geen verdamping
-geen lawaai
-bak blijft gesloten

Enige voorwaarde is wel dat je een bioloog/sump moet hebben of een extern filter met warmte wisselaar xD


Maar PWM gestuurde fans is mooi hoor, zeker als je gaat voor 120mm fans bedoeld voor waterkoeling (pc waterkoeling radiatoren) die bouwen beter druk op en zullen wellicht dus ook efficiënter zijn in het koelen van zo’n groot oppervlak

Niet iedereen heeft een kruipruimte? Ik zit hier op 3-hoog.
En straks heb ik wel een kruipruimte, maar heb ik mijn bakken nog steeds op zolder.
 
Ik snap het hele koel issue ook nog steeds niet. Laat de bak lekker 30 graden worden, gaan daar vissen van dood?
Nee onze vissen niet.
Wel allerlei vervelende parasieten.
Dus ja lekker warm laten worden.
 
Werkt een stromingspomp niet op hetzelfde methode om je aqua te koelen?
 
Ik snap het hele koel issue ook nog steeds niet. Laat de bak lekker 30 graden worden, gaan daar vissen van dood?
Nee onze vissen niet.
Wel allerlei vervelende parasieten.
Dus ja lekker warm laten worden.

Afgelopen zomer op vakantie geweest. Kamer op het zuiden. Hittegolf. Resultaat: bak 37 graden. Alles dood (zelfs planten) op één jong visje na.

Heb voor deze zomer een mobiele airco (huurhuis) met flinke overcapaciteit gekocht. Koelt de kamer in een uurtje tijd van 23 naar 18 graden. Ik ben benieuwd hoe het werkt als het boven de 30 komt.
 
Afgelopen zomer op vakantie geweest. Kamer op het zuiden. Hittegolf. Resultaat: bak 37 graden. Alles dood (zelfs planten) op één jong visje na.

Heb voor deze zomer een mobiele airco (huurhuis) met flinke overcapaciteit gekocht. Koelt de kamer in een uurtje tijd van 23 naar 18 graden. Ik ben benieuwd hoe het werkt als het boven de 30 komt.
Lager dan 27 kom je dan waarschijnlijk niet.
 
Afgelopen zomer op vakantie geweest. Kamer op het zuiden. Hittegolf. Resultaat: bak 37 graden. Alles dood (zelfs planten) op één jong visje na.

Heb voor deze zomer een mobiele airco (huurhuis) met flinke overcapaciteit gekocht. Koelt de kamer in een uurtje tijd van 23 naar 18 graden. Ik ben benieuwd hoe het werkt als het boven de 30 komt.
Hoop wel dat je er zoeentje zonder slang naar buiten hebt, anders moet je met die hitte alsnog een raam/deur open zetten ;)
Die heb ik van de week ook opgehaald, in combi met mijn aquariumkoeler moet die bak het toch wel overleven. :DD
 
Afgelopen zomer op vakantie geweest. Kamer op het zuiden. Hittegolf. Resultaat: bak 37 graden. Alles dood (zelfs planten) op één jong visje na.

Dan wordt het bizar warm in je woonkamer, ondanks de hitte golf. Maar dan moet je inderdaad je kamer koelen en niet je bak, dus dat vind ik een logische stap. Blijft dat ik het koelen van de bak (buiten sommige garnalen) nog steeds niet goed kan plaatsen.
 
Een airco zonder warmte afvoer naar buiten heeft geen enkele zin.
daarmee verplaats je alleen warmte in je huis en voeg je bovendien nog extra toe omdat het apparaat zelf ook warmte produceert.
net als met ventilator.

als je een airco aanschaf moet je de afvoer door je gevel naar buiten brengen zodat je de warmte buiten kan lozen
 

Terug
Bovenaan