Wat is er nieuw

Aquarium koeling.

Een airco zonder warmte afvoer naar buiten heeft geen enkele zin.
daarmee verplaats je alleen warmte in je huis en voeg je bovendien nog extra toe omdat het apparaat zelf ook warmte produceert.
net als met ventilator.

als je een airco aanschaf moet je de afvoer door je gevel naar buiten brengen zodat je de warmte buiten kan lozen
Een mobiele airco werkt met koelelementen uit de vriezer wanneer deze geen afvoerslang heeft. Als je een afvoerslang hebt en geen gat in je muur gaat boren (bijvoorbeeld omdat je een huurwoning hebt) wil je die niet via een open raam of deur hebben, dan komt er nog meer warmte naar binnen waardoor je airco nóg harder moet gaan blazen.

Ik zie het belang van koeling ook niet zo,net als weergegeven door @ schot,,laat lekker gaan,welk Aquarium zoetwater heeft nu echt koeling nodig,indien nodig gebruik dan een ventilator voor de kleine bakje's.,De belangrijkste koeling ligt op het vlak van en voor de zee-waterhobby,zij moeten zich voorbereiden en een koeler aanschaffen.En een Airco aanschaffen in combinatie met de omgevings temperatuur in en voor de vissenbak,echt niet,nooit bij mij opgekomen.

Vorig Jaar gelezen,waar weet ik effe niet is dat sommige Zee-water hobbyisten het met de "grotere" bakken dit hebben opgelost met ventilatoren,,en dat geloof ik dus niet,maar goed een ieder zijn gelijk,en daarbij veel succes, zonder een aquariumkoeler.

Als het mis gaat in een Zee-Waterbak vanwege te hoge temperaturen terwijl zij weten wat te doen zullen we zelden een melding krijgen dat het drastisch fout ging,dit forum gaat toch meer over de geslaagde omstandigheden,,toch,drama's komen we zelden tegen,maar in de Zomer gaat er op zoutwatergebied/hobby vaak wel iets fout door de temperatuur die te hoog wordt,maar dat zien zij weer enkele maanden later.

Dan zet je er een plaat hout met een gat er in de gevel opening.

Ook met een element uit de vriezer ben je per saldo nog steeds extra warmte in je woning aan het brengen
die vriezer heeft eerst de energie aan dat koelelement onttrokken en naar jouw woning uitgestraald.
je krijgt heus een koud aanvoelleden luchtstroom en je kan je slaapkamer koeler maken ten kosten van de woonkamer
maar in zijn totaal is er geen koeling dan moet je die warmte ergens lozen

Een mobiele airco werkt met koelelementen uit de vriezer wanneer deze geen afvoerslang heeft. Als je een afvoerslang hebt en geen gat in je muur gaat boren (bijvoorbeeld omdat je een huurwoning hebt) wil je die niet via een open raam of deur hebben, dan komt er nog meer warmte naar binnen waardoor je airco nóg harder moet gaan blazen.
Ik had dit in mijn vorige woning opgelost door de slang in de centrale afzuiging te drukken en die op maximaal te zetten, zo werd de warme lucht van de airco alsnog afgevoerd

Hoop wel dat je er zoeentje zonder slang naar buiten hebt, anders moet je met die hitte alsnog een raam/deur open zetten 😉
Die heb ik van de week ook opgehaald, in combi met mijn aquariumkoeler moet die bak het toch wel overleven. :DD

Nee hoor. Simpel opgelost met een raamafdichting. Die houdt de meeste warme lucht buiten.

Het wordt vooral knetterwarm doordat de zon er constant op staat. De warme lucht kan ook nergens heen, want op zolder is het nog warmer.

Voor mij is dit een mooie oplossing. In een volgend huis, een koopwoning, zal ik een andere oplossing zoeken. Dat wordt dan een hobbykamer met een split-unit of een andere oplossing, want temperaturen boven de 30 overleven subtropische vissen niet op lange termijn.

Nee hoor. Simpel opgelost met een raamafdichting. Die houdt de meeste warme lucht buiten.

Het wordt vooral knetterwarm doordat de zon er constant op staat. De warme lucht kan ook nergens heen, want op zolder is het nog warmer.

Voor mij is dit een mooie oplossing. In een volgend huis, een koopwoning, zal ik een andere oplossing zoeken. Dat wordt dan een hobbykamer met een split-unit of een andere oplossing, want temperaturen boven de 30 overleven subtropische vissen niet op lange termijn.

Hier een koopwoning, maar voor ons is dit voor nu ook een goede oplossing. Wij hebben er nu 2 gekocht en inderdaad ook met een afdeksetvoor het raam voor de doorvoer. Ik denk trouwens dat we in de woonkamer voor een plank tussen het kozijn en de schuifdeur gaan, makkelijker.

Als we het ermee onder de 27 graden kunnen houden zijn we helemaal blij 🙂

Dan zet je er een plaat hout met een gat er in de gevel opening.

Ook met een element uit de vriezer ben je per saldo nog steeds extra warmte in je woning aan het brengen
die vriezer heeft eerst de energie aan dat koelelement onttrokken en naar jouw woning uitgestraald.
je krijgt heus een koud aanvoelleden luchtstroom en je kan je slaapkamer koeler maken ten kosten van de woonkamer
maar in zijn totaal is er geen koeling dan moet je die warmte ergens lozen
Vriezer staat hier in een losse ruimte toegankelijk via de gedeelde gang, da's hier dus geen issue.

Ik had dit in mijn vorige woning opgelost door de slang in de centrale afzuiging te drukken en die op maximaal te zetten, zo werd de warme lucht van de airco alsnog afgevoerd
Zou mooi zijn; maar ook daar heb ik hier geen invloed op/bedieningspaneel voor/wat dan ook. Zelfs niet voor de badkamer. 🙂

Dat zou nog kunnen, al betwijfel ik of dat hier veel zoden aan de dijk zou zetten. Huis is zo slecht geïsoleerd (en nog de bovenste verdieping ook) dat 40 graden buiten ook vrijwel 40 graden binnen betekent.

Dat zou nog kunnen, al betwijfel ik of dat hier veel zoden aan de dijk zou zetten. Huis is zo slecht geïsoleerd (en nog de bovenste verdieping ook) dat 40 graden buiten ook vrijwel 40 graden binnen betekent.

Ja, ik ken het. Het was voor mij ook een gokje, maar tot nu toe werkt het. Al heb ik het pas drie keer hoeven te gebruiken.

Als jullie mij na de zomer hier niet meer zien, weten jullie genoeg... Dan heb ik alles eruit gegooid. 😉

Ik zie het belang van koeling ook niet zo,net als weergegeven door @ schot,,laat lekker gaan,welk Aquarium zoetwater heeft nu echt koeling nodig,indien nodig gebruik dan een ventilator voor de kleine bakje's.,De belangrijkste koeling ligt op het vlak van en voor de zee-waterhobby,zij moeten zich voorbereiden en een koeler aanschaffen.En een Airco aanschaffen in combinatie met de omgevings temperatuur in en voor de vissenbak,echt niet,nooit bij mij opgekomen.

Vorig Jaar gelezen,waar weet ik effe niet is dat sommige Zee-water hobbyisten het met de "grotere" bakken dit hebben opgelost met ventilatoren,,en dat geloof ik dus niet,maar goed een ieder zijn gelijk,en daarbij veel succes, zonder een aquariumkoeler.

Als het mis gaat in een Zee-Waterbak vanwege te hoge temperaturen terwijl zij weten wat te doen zullen we zelden een melding krijgen dat het drastisch fout ging,dit forum gaat toch meer over de geslaagde omstandigheden,,toch,drama's komen we zelden tegen,maar in de Zomer gaat er op zoutwatergebied/hobby vaak wel iets fout door de temperatuur die te hoog wordt,maar dat zien zij weer enkele maanden later.

Kom hier genoeg drama tegen? vind het ook wat voorbarig dat je voor een ander gaat bepalen of een aquarium wel of niet te warm wordt en/of deze wel of geen koeling nodig heeft. Er zijn ook in ze zoetwater hobby genoeg omstandigheden te noemen waardoor het gewoon te heet wordt (ja mijn Malawi's stonden eens op 33-34graden, veel leven zaten er niet meer in). over speciale soorten zoals axolotls ect maar niet te spreken.

Snap niet waarom mensen zich zo druk maken om koeling.. kijk heb je discussen dan is warmer water 29-32 niet een probleem ook niet bij de meeste tropische vissen voor een poosje.
De zomers worden heter de laatste 10jaar en als het in je woonkamer 28+ gaat oplopen is dat voor ons ook geen pretje.. oke airco is natuurlijk al heerlijk voor verkoeling met zulke dagen of weken maar waarom dan niet investeren in een chiller kant en klaar zoals op zee Aquaria om te warm water te voorkomen.
Kan mij voorstellen als je sluiers hebt of Danio soorten en een flinke mooie plantenbak met planten die niet echt lang tegen 28+ graden kunnen dan is er een prima optie die wel een investeering is maar hallo.. we kopen wel dure led met controllers voor honderde euro's en dure filters maar ik weet nu al wat de meeste zeggen.. poeh das een hoop geld maar uiteindelijk ben je van al je problemen af in de zomer en kan je het water normaal op temperatuur houden.

https://www.wesdijk.nl/dieren/1012-koeling
Dus tja.. ik heb hem niet nodig voor de Discus bak maar kan mij wel vinden voor andere vissen om zo'n investeering te doen.. o.a voor mijn nieuwe Rio 350 bak met een maanvis biotoop die ik van plan ben om aan te schaffen met altums of red shoulders.. ( nog een bak erbij ja nog een bak erbij 😛 )

Laatst bewerkt:
Snap niet waarom mensen zich zo druk maken om koeling.. kijk heb je discussen dan is warmer water 29-32 niet een probleem ook niet bij de meeste tropische vissen voor een poosje.
De zomers worden heter de laatste 10jaar en als het in je woonkamer 28+ gaat oplopen is dat voor ons ook geen pretje.. oke airco is natuurlijk al heerlijk voor verkoeling met zulke dagen of weken maar waarom dan niet investeren in een chiller kant en klaar zoals op zee Aquaria om te warm water te voorkomen.
Kan mij voorstellen als je sluiers hebt of Danio soorten en een flinke mooie plantenbak met planten die niet echt lang tegen 28+ graden kunnen dan is er een prima optie die wel een investeering is maar hallo.. we kopen wel dure led met controllers voor honderde euro's en dure filters maar ik weet nu al wat de meeste zeggen.. poeh das een hoop geld maar uiteindelijk ben je van al je problemen af in de zomer en kan je het water normaal op temperatuur houden.

https://www.wesdijk.nl/dieren/1012-koeling
Dus tja.. ik heb hem niet nodig voor de Discus bak maar kan mij wel vinden voor andere vissen om zo'n investeering te doen.. o.a voor mijn nieuwe Rio 350 bak met een maanvis biotoop die ik van plan ben om aan te schaffen met altums of red shoulders.. ( nog een bak erbij ja nog een bak erbij 😛 )
Nou ja die nuance wil ik dan wel maken. Ik heb een 30-liter bak, dan is zo'n chiller nogal overkill. De vergelijking LED/chiller gaat ook mank. Mijn verlichting kostte rond de 100 piek, die chillers beginnen vanaf het 4-voudige daarvan.

Nou ja die nuance wil ik dan wel maken. Ik heb een 30-liter bak, dan is zo'n chiller nogal overkill. De vergelijking LED/chiller gaat ook mank. Mijn verlichting kostte rond de 100 piek, die chillers beginnen vanaf het 4-voudige daarvan.

Dat klink wel logische.. maar doelde ook meer op grotere aquariums vanaf 200liter anders is een investeering voor een chiller wel erg overkill.
Maar goed ik denk ook dat een chiller meer voor vissen is die sub tropische zijn of niet tropische en anders echt problemen krijgen zoals sluiers en danio's en inheemse vissen.
Dus tja je hebt wel een punt ermee..

Zo, even weer on Topic....😉

Vandaag ben ik maar eens bezig geweest met het programma voor de koeling. In dat programma moet het e.e.a. aangepast worden op de wensen die ik heb. Na de nodige %$#@*&^^^**&@@ ben ik zover dat bijna alles naar wens werkt. Ik moet nog bezig met de offset zodat dit apparaat dezelfde temperatuur gaat hanteren als de meting op mijn aquarium computer. Alle andere instellingen, als wanneer en met welke snelheid de fans moeten draaien bij welke temperatuur en de verlichting werken. Voor de rest is het wachten op de ventilators om ook dat uit te testen. Hieronder de testopstellingen.
IMG_20200520_181135.jpg

Bijlagen

• VID_20200520_181200.mp4
    16.2 MB
Rich ik dring niemand een mening op,alleen is mijn mening soms iets te direct maar waarom heb je jou malawibak op laten lopen naar misschien vorig jaar tot zoals je aangeeft tot 33-34 graden en heb je niet ingegrepen,je geeft zelf aan dat er een probleem ontstond toen de uiterste grens behaalde met de temperatuur,en dus eigenlijk veel te hoog was

Zo, even weer on Topic....😉

Vandaag ben ik maar eens bezig geweest met het programma voor de koeling. In dat programma moet het e.e.a. aangepast worden op de wensen die ik heb. Na de nodige %$#@*&^^^**&@@ ben ik zover dat bijna alles naar wens werkt. Ik moet nog bezig met de offset zodat dit apparaat dezelfde temperatuur gaat hanteren als de meting op mijn aquarium computer. Alle andere instellingen, als wanneer en met welke snelheid de fans moeten draaien bij welke temperatuur en de verlichting werken. Voor de rest is het wachten op de ventilators om ook dat uit te testen. Hieronder de testopstellingen.
Bekijk bijlage 298973
Filmpje doet het niet helaas.
Maar kan je de offset niet overnemen van je andere controller?
Snap Opzich wel dat je 2 (of meer) probes wil gebruiken voor redundancy, ook dat je dit systeem gescheiden wilt houden van de rest.
Maar zit het in jouw “roadmap” om alles te integreren in 1 controller?

Snap Opzich wel dat je 2 (of meer) probes wil gebruiken voor redundancy, ook dat je dit systeem gescheiden wilt houden van de rest.

Dit dingetje is en blijft volledig gescheiden van mijn aquariumcomputer. Maar het natuurlijk wel fijn wanneer beide dezelfde temperatuur aan wijzen. De sensor in mijn aquariumcomputer is redelijk nauwkeurig dus is het handig om deze sensor daarop aan te passen. Die off set kan ik hoger of lager zetten met stappen van 1 graad. Dat werkt op zich wel maar het programma laat nog ergens een steek vallen.
Het filmpje draait hier trouwens wel. Na even wachten, tenminste. Er is in ieder geval op te zien dat zodra de temperatuur stijgt, ik hou daar de sensor in m'n handen, de fan sneller gaat draaien. Zo'n Arduino draait eigenlijk op 16 Khz. maar door een handigheidje in het programma volgt er een aanpassing naar 25 Khz. nodig voor de fans.

Laatst bewerkt:
Dit dingetje is en blijft volledig gescheiden van mijn aquariumcomputer. Maar het natuurlijk wel fijn wanneer beide dezelfde temperatuur aan wijzen. De sensor in mijn aquariumcomputer is redelijk nauwkeurig dus is het handig om deze sensor daarop aan te passen. Die off set kan ik hoger of lager zetten met stappen van 1 graad. Dat werkt op zich wel maar het programma laat nog ergens een steek vallen.
Het filmpje draait hier trouwens wel. Na even wachten, tenminste. Er is in ieder geval op te zien dat zodra de temperatuur stijgt, ik hou daar de sensor in m'n handen, de fan sneller gaat draaien. Zo'n Arduino draait eigenlijk op 16 Khz. maar door een handigheidje in het programma volgt er een aanpassing naar 25 Khz. nodig voor de fans.
Dacht dat je de PWM frequentie in een arduino tot 30kHz kon regelen.
Graden zou je 0.1 zuiver moeten kunnen krijgen, ook je offset zou dit moeten kunnen.

Dacht dat je de PWM frequentie in een arduino tot 30kHz kon regelen.
Graden zou je 0.1 zuiver moeten kunnen krijgen, ook je offset zou dit moeten kunnen.
Dat kan ook. Wanneer je offset als float hanteert met een ,0 hantering tussen de haakjes. Wat bij mij dus kan. Kijk maar eens naar de foto, ook daar zie je dat de temperatuur met tienden is aangegeven. Wat trouwens niet eens zo interessant is. Zo nauwkeurig hoeft het eigenlijk niet te zijn maar het kan dus wel in mijn programma. Die Khz. aanpassing moet dus in je software inbouwen wat dus gebeurd is.

Mijn oplossing voor de warmte van mijn pas gekochte Lido 200, is als volgt:
Vandaag besteld:
LIDL CRIVIT® Elektrische koelbox 30 L €49.99
BOL Rol met 10 meter aquariumslang 12/16mm €17.09
BOL TFA Thermo Timer Digitale klokthermostaat €49.95
Twee gaten boren in de koelbox en de tien meter slang in een soort spiraal in de Box leggen.
Box aansluiten op de thermostaat en op de uitgang van mijn fiter TETRA EX 800 plus buitenfilter.
Hoppa….. airco voor de vissen ? Vorig jaar was het in huis 38 graden.

Ben benieuwd of dit werkt

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de mobiele airco naast de centrale afzuiging staan. Afzuiging uit, en airco slang in de schoorsteen.
Koude lucht valt van de trap naar beneden.
Koelt maar een paar graden. Maar van kleffe 70% RV naar 50% RV voelt erg prettig.
Maar een mobiel ding is niets vergeleken met split airco.
Die had ik in mijn vorige huis. In dit huis mag dat niet.

Mijn oplossing voor de warmte van mijn pas gekochte Lido 200, is als volgt:
Vandaag besteld:
LIDL CRIVIT® Elektrische koelbox 30 L €49.99
BOL Rol met 10 meter aquariumslang 12/16mm €17.09
BOL TFA Thermo Timer Digitale klokthermostaat €49.95
Twee gaten boren in de koelbox en de tien meter slang in een soort spiraal in de Box leggen.
Box aansluiten op de thermostaat en op de uitgang van mijn fiter TETRA EX 800 plus buitenfilter.
Hoppa….. airco voor de vissen ? Vorig jaar was het in huis 38 graden.

Ben benieuwd of dit werkt
Het zal een klein beetje helpen. Maar 55 watt koelvermogen is erg weinig, en je kan maar een deel daarvan overdragen aan het aquarium.
Verder rekening mee houden dat:
-Je veel flow zal verliezen doordat je filter door 10 meter slang moet.
-Je huiskamer nu nog warmer zal worden (de warmte moet ergens heen natuurlijk). 'koelen' bestaat niet, je verplaatst de warmte altijd.

Mijn ervaring, met name in de hete zomer van 2018, heeft mij geleerd dat fans op zich prima werken. Tot nu toe deed ik dit met een viertal "kringloop" ventilators die het water zo'n 3 vier graden wisten te koelen wat voor mij dus, toen, genoeg was. Van 30 naar 26 graden, bijvoorbeeld. Ga ik dus nu ook weer doen maar dan met een meer geavanceerde constructie. Op de foto de "oude" methode.
IMG_20190726_153021.jpg

Is inderdaad een effectieve methode, met name de fans vlak boven het water want die bevorderen de verdamping.

Nadelen zijn hogere luchtvochtigheid en hogere temperatuur van de woonkamer. Maargoed alles voor de hobby he ;-)

Het zal een klein beetje helpen. Maar 55 watt koelvermogen is erg weinig, en je kan maar een deel daarvan overdragen aan het aquarium.
Verder rekening mee houden dat:
-Je veel flow zal verliezen doordat je filter door 10 meter slang moet.
-Je huiskamer nu nog warmer zal worden (de warmte moet ergens heen natuurlijk). 'koelen' bestaat niet, je verplaatst de warmte altijd.

Klopt.....maar stiekem hoop ik dat het werkt, omdat het niet snel door zal lopen ivm de kracht van de pomp.
Hopelijk komt alles volgende week binnen en dan kan ik het uit proberen.
En wie weet..... anders heb ik een koelkastje voor op het balkon 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan