Aquarium last van bruinalg / trage plantgroei


Dvandam

Member
Lid geworden
6 maart 2021
Berichten
20
Leeftijd
27
Beste Aquaforum leden,

Het is nu iets meer dan 3 maanden geleden sinds ik mijn (2e) aquarium heb ingericht, echter loop ik tegen een vervelend probleem aan. Heel veel bruin alg in mijn aquarium. Dit is hoe het aquarium was ingericht op dag 1:


IMG_1283.JPEG


De eerste anderhalve maand zag alles er prima uit en groeide het mos op de bonsai boom enorm rap (de monte carlo en de DHG daarin tegen groeide nauwelijks tot niet).

Hierna begon de ellende, op de bonsai boom (en dan vooral op het hoge gedeelte van de boom) begon er bruin alg te vormen. Dit begon erg rap door mijn aquarium te verspreiden. Ik heb vervolgens al het mos uit de boom gehaald, schoongemaakt. MC / DHG schoongemaakt (tot zo verre dat lukte), maar helaas anderhalve week na het schoonmaken komt het alg weer terug. Zie hieronder de foto's.

IMG_3227.JPEG

IMG_3228.JPEG
IMG_3229.JPEG


De waterwaardes zijn als volgt:

PH 6,0
GH 6-8
KH 0
NO2 0
NH3/4 0 - 0,1

Ik gebruik de Tropica co2 60 systeem dagelijks 1 uur voor het licht aangaat.
20-30% waterwissel met GH bijgevoegd osmose water elke 2 weken.
Bodem: Aquasoil amazonia V2 / zand
Wekelijks 15 ML plantedbox All-in-one plantenvoeding.

Bewoners zijn 10 blue bolt garnalen en 2 helena slakken.

Het aquarium licht staat 8 uur per dag aan.
Temperatuur 24 graden.

Hiernaast is mij ook opgevallen dat de MC / DHG enorm trage groei hebben (mogelijk door het bruinalg dat om de planten gaat zitten?)

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven om dit bakje te "redden" naar de mooie staat waar ik op hoopte.

Met vriendelijke groet,

Dave
 
Ik mis de plantenvoeding die je toevoegt in je verhaal; en ik zie geen snelgroeiende planten, dus je ecosysteem komt langzamer op gang en da's wel gevorderd spul zegmaar.
 
De alg lijkt op Synedra en dat is een diatoom maar ik kan het niet echt goed zien. Hoeveel liter is je bak? Je zit per week dus rond de 10% verversing en dat is wat karig en ik zou wekelijks 25% gaan verversen en als de nh3/4 meetbaar is meer verversen.
 
Tevens voeg je co2 uit een spuitbus toe en of dat voldoende is voor 24 uur durf ik te betwijfelen maar ik ken het systeem niet.
 
heb je wel de voorgeschreven waterwissels gedaan?
Zou voorlopig een paar weken 2x in de week een 50% waterwissel doen. Liefst met gedeeltelijk osmosewater, dan raak je de bruinalg wel kwijt.

Oorzaak is in mijn ervaring: - te weinig stroming, te weinig biologische filtratie, te weinig plantmassa - snelgroeiers tijdens de opstart, slecht CO2 systeem
en een overdosering mbt voeding - AIO met een soil is meestal vragen om problemen.
Als je dit aanpakt komt het wel weer goed
 
heb je wel de voorgeschreven waterwissels gedaan?
Zou voorlopig een paar weken 2x in de week een 50% waterwissel doen. Liefst met gedeeltelijk osmosewater, dan raak je de bruinalg wel kwijt.

Oorzaak is in mijn ervaring: - te weinig stroming, te weinig biologische filtratie, te weinig plantmassa - snelgroeiers tijdens de opstart, slecht CO2 systeem
en een overdosering mbt voeding - AIO met een soil is meestal vragen om problemen.
Als je dit aanpakt komt het wel weer goed
De voorgeschreven waterwissels zoals aangegeven bij aquasoil heb ik uitgevoerd tijdens de opstart periode, hierna waren de waardes gestabilliseerd. Hierna ben ik overgegaan op 1x per 2 weken 20-30% het water verversen. Ik zal de plantenvoeding sterk verminderen aangezien de eerste paar weken er geen alg probleem was. Het water verversen doe ik alleen met osmose water waar gh is bijgevoegd, dit hoeft niet per se met kraanwater neem ik aan?
 
Ik mis de plantenvoeding die je toevoegt in je verhaal; en ik zie geen snelgroeiende planten, dus je ecosysteem komt langzamer op gang en da's wel gevorderd spul zegmaar.
Ik gebruik de plantedbox AIO plantenvoeding.
 
Ja ik gebruik ook de aio met soil vanaf de start.
Ik zou denken dat deze bak teveel licht krijgt en er is te weinig groei. De snelste groeiers in deze bak zijn de algen.
Ik zou m volproppen met 'makkelijk' groen.
Polysperma altijd goed. En als je die goed aan de groei krijgt krijgen de moeilijker planten minder te verduren.
Zonder lichtbeschermer van bovenaf hebben de mossen bovenin de bak niet zoveel zin. Zij zullen algmagneten blijven.
De afstand tot het licht is te gering.
Heb je een dimmer? Kan je nog lager qua intensiteit?
Waterwissels zijn al genoemd. Ik ben ook voor minimaal 1x 50% per week. En bij deze algenbloei kan dat makkelijk naar 2x of meer als je daar zin in hebt
 
Ik zou ook zoveel mogelijk proberen het alg te verwijderen. Met name de draadalg.
Dat is redelijk te doen met een lang penseel met varkenshaar.
Kan je het er vanaf draaien.
 
Je kan je co² hooghouden maar als er niets is wat erop aanslaat hebben alleen de algen profijt.
Carbo zal niet zoveel doen voor de alg in het mos. Mos houdt niet van carbo.
Montecarlo wel. Die reageert er doorgaans goed op. Maar deze montecarlo is nog niet zover om te knallen qua groei. Als die eenmaal los is kan je ook gaan afbouwen met snelgroeiers.
Ik zou de mc ook in de boom doen. Ipv mos.
Of de mos beschermen met drijvers. Maar dan zonder de mc te overschaduwen.
Het is een puzzel maar ik heb goede hoop.
 
Mij werd bij Tropica soil door @Cornelius juist aangeraden nog geen macro's toe te voegen. Nu ken ik de soil niet die jij gebruikt maar wellicht is het juist beter geen AIO te doseren maar alleen micro's van hetzelfde merk als de soil.

Misschien dat iemand jou hier iets meer over kan vertellen, specifiek voor de soil die jij gebruikt.
 
Mij werd bij Tropica soil door @Cornelius juist aangeraden nog geen macro's toe te voegen. Nu ken ik de soil niet die jij gebruikt maar wellicht is het juist beter geen AIO te doseren maar alleen micro's van hetzelfde merk als de soil.

Misschien dat iemand jou hier iets meer over kan vertellen, specifiek voor de soil die jij gebruikt.
Het kan wel; ik gebruik ook een AIO bij mijn soils - maar je moet met soils sowieso heel veel waterwissels doen in de eerste maand.
 
Bedankt voor alle snellie en informatieve reacties. Na een hermeting en een waterwissel van 40% is de NH3/4 niet meer meetbaar. Ik zal wekelijks een 40-50% waterwissel uitvoeren en de grote gedeeltes van alg weghalen. Ik zal ook (tijdelijk) stoppen met het gebruik van de AIO om te kijken wat voor resultaat dit bied. Ik heb zelf het gevoel dat de algen zich ook voornamelijk vormen op het mos dat dicht bij het licht is.

Ik zit nu te worstelen met de volgende gedachte en vragen:

1. Dimmend licht
a) zorgt die ervoor dat de gehele bak minder snel groeit i.v.m. minder licht?
b) wat is een kwalitatief goed licht voor een 60L aquarium

2. Drijvende planten voor boven het mos
a) wat voor planten zijn hier geschikt voor en hoe hou je die op zijn plek

Mogelijk een combinatie?
 
1. Dimmend licht
Het makkelijkste is om een dimmertje voor je huidige lamp te halen. Dat kan vanaf 5 euro tot superduur spul die je kan inprogrammeren..
Verder kan je grofweg met elke lamp tussen de 5500k en 8000k aan de slag.
Ik ben enthousiast over de superfish slim leds

2. Drijvende planten voor boven het mos
Zoveel mogelijkheden.
Ik werk zelf graag met Hydrocleys nymphoides omdat die goed te sturen is. Mar je kan van alles bedenken om je drijvers te plaatsen en daar te houden.

Ik denk dat een combi van alles idd het beste is😆👍🏼 succes verder!
 
Bedankt voor alle snellie en informatieve reacties. Na een hermeting en een waterwissel van 40% is de NH3/4 niet meer meetbaar. Ik zal wekelijks een 40-50% waterwissel uitvoeren en de grote gedeeltes van alg weghalen. Ik zal ook (tijdelijk) stoppen met het gebruik van de AIO om te kijken wat voor resultaat dit bied. Ik heb zelf het gevoel dat de algen zich ook voornamelijk vormen op het mos dat dicht bij het licht is.

Ik zit nu te worstelen met de volgende gedachte en vragen:

1. Dimmend licht
a) zorgt die ervoor dat de gehele bak minder snel groeit i.v.m. minder licht?
b) wat is een kwalitatief goed licht voor een 60L aquarium

2. Drijvende planten voor boven het mos
a) wat voor planten zijn hier geschikt voor en hoe hou je die op zijn plek

Mogelijk een combinatie?
Licht moet je altijd afstellen op de vraag van je plantjes. Monte carlo en ook je naaldgras vragen intens licht. Mos kan er prima tegen, je Anubias wil het niet dus zal je die plantjes een beschaduwde plek moeten geven. Bruinalg ontstaat niet door teveel licht in mijn ervaring. (Wel komt het eerder voor door te weinig licht) Wanneer je licht juist is afgesteld blijf je er verder vanaf. Dit wordt je vaste punt waarvan de rest (lees bemesting vormen) van zijn afgeleid. Op de gouden driehoek is prachtig de correlatie tussen licht en bemesting aangegeven waarbij licht altijd het vaste punt, in de top, is.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Helena's even elders parkeren en een paar appelsakken japonica's en otocinclus die helpen ook een beetje met alg trimmen vooral de appelslak en de japonica's

Wat Joff zegt, ik dacht bij eerste foto al direct,, tering wat een klap licht

Allergoedkoopste manier om even wat te proberen is dat je een flink zooitje lege wcrolletjes om de buis schuift kun je gauw genoeg zien of dat al invloed heeft
 
Helena's even elders parkeren en een paar appelsakken japonica's en otocinclus die helpen ook een beetje met alg trimmen vooral de appelslak en de japonica's

Wat Joff zegt, ik dacht bij eerste foto al direct,, tering wat een klap licht

Allergoedkoopste manier om even wat te proberen is dat je een flink zooitje lege wcrolletjes om de buis schuift kun je gauw genoeg zien of dat al invloed heeft
He Scalari,

Bedankt voor de reactie, ik zal de tip meenemen en dan een bakpapiertje gebruiken i.p.v. een wcrolletje zoals aangegeven door @Nicolientje-W. Otocinlussen zien er wel uit als hele leuke visjes, echter vraag ik mij af of ze in mijn waterwaardes een fijn thuis zullen vinden.

PH 6.0
GH 6.0
KH 0
 
Om toch nog een update te geven voor de 2 mensen die dit ooit lezen omdat ze toevallig op na heel veel google searches hier terecht zijn gekomen. Daarnaast wil ik ook iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om hier de tijd te nemen om een post te schrijven.

Er zijn een paar dingen die ik heb gedaan om deze problemen aan te pakken.

1. Ik heb een lamp gekocht met dimmer en deze richting de 40% gezet. https://www.fritskuiper.nl/webshop/aquarium-techniek/superfish-slim-led-55/#cc-m-product-7877480261
2. Water tot 1,5 - 3cm onder de rand (voorheen was dit een stuk lager)
3. Een ring aangebracht net boven de bonsai boom met drijfplantjes (Limnobium laevigatum).
4. 6 Otocinclussen

2 extra dingen die ik ook heb aangepakt, maar niet specifiek voor de problemen beschreven in deze posts:

5. Nieuw filter: Oase Filtosmart 60 met de volgende materialen: Matrix Seachem en Seachem Purigen
6. Eheim Skim350

Al met al lijkt dit het alg probleem opgelost te hebben, de bak ziet er veel mooier uit en is al vele stappen vooruit gegaan naar het beeld wat ik erbij had toen ik ermee begon. De Monte Carlo is helaas nog niet het tapijt geworden wat ik origineel in gedachte had, maargoed zonder Co2 kan ik er niet als te veel van verwachten. Hieronder een paar foto's van de bak in zijn huidige staat.


IMG_4850.JPEG

IMG_4851.JPEG



IMG_4852.JPEG


IMG_4853.JPEG


IMG_4854.JPEG
 
Interessant om jouw topic te lezen. Zelf kamp ik ook al enige tijd met bruinalg. Zie topic https://aquaforum.nl/threads/plantenprobleem-in-lido-200.175356/
Wat ik heb gemerkt met de CO2, want die had ik ook niet, is dat door wel co2 toe te voegen, er een vele betere en mooiere plantengroei is, waardoor de bruinalg ook steeds minder kans krijgt. Misschien toch iets om te overwegen.
 
Interessant om jouw topic te lezen. Zelf kamp ik ook al enige tijd met bruinalg. Zie topic https://aquaforum.nl/threads/plantenprobleem-in-lido-200.175356/
Wat ik heb gemerkt met de CO2, want die had ik ook niet, is dat door wel co2 toe te voegen, er een vele betere en mooiere plantengroei is, waardoor de bruinalg ook steeds minder kans krijgt. Misschien toch iets om te overwegen.
Ik heb dit overwogen, echter is er geen ruimte voor een CO2 fles / apparatuur.

Inderdaad en daar kun je beter een shrimpguard opzetten.
Ik zal er een kopen bij mijn volgende bestelling!
 

Terug
Bovenaan