Plantenprobleem in Lido 200


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Sinds 05-06-2021 heb ik een Lido 200 opgestart, dus nu bijna 5 maanden geleden, welke mij het ene probleem na het andere geeft, van bruin alg, tot punt alg, planten die niet groeien, planten die bruin worden en inmiddels weet ik het niet meer. Vandaar ik besloten heb mijn problemen hier voor te leggen. Hopelijk weten jullie wat er aan de hand is

Het gaat om een Lido 200 met multilux led, met voorin de 1x nature (6500K/14W) en achterin 1x de colour (4425K/23W) (beide nieuw). Deze verlichting staat 8 uur per dag aan. Omdat dit aquarium dichtbij het raam staat, dek ik het aquarium iedere avond af met een zwart laken tegen het ochtendzonnetje en daglicht, totdat de verlichting weer aanspringt.

Een JBL Cristal Profi E 1502 buitenfilter, met daarin helemaal onderin witte micromec balletjes met daarboven fijne blauwe filters, met daarboven de groffe blauwe filters als voorfilter. Alles zoals geleverd bij aankoop. Gisteren heb ik de slangen nog helemaal schoongemaakt omdat daar wat vervuiling in zat.

Temperatuur is 22C in de ochtend oplopend naar 24C in de avond.

Ik gebruik geen CO2 systeem. Ik gebruik FloraGrow Carbo van Colombo, 3 pompjes om de dag.

Verversen van het water, ivm met geen Co2, is dit 1x in de 2 weken 40%. Tenzij ik zie dat het eerder moet.

Plantenbestand o.a.: Javavaren op hout en op steen gebonden, Anubias op hout en op steen gebonden. 1x de Echinodorus Ozelot, meerdere Lobelia Cardialis, meerdere Cryptocoryne Wendtii Bruin, Meerdere Pogostemon Helferi en wat snelgroeiers.

De opstart ging goed, behalve wat bacteriebloei, wat schimmel op het zand, nitrietpiek gehad, en was de bak na 4 weken klaar voor de vissen. Ik heb er toen eerst 15 Rode Minors ingedaan en twee weken later 4 Killi vissen. Planten deden het ook nog goed, mooi helder water ook en toen sloeg de bruinalg toe. Elke week de bruinalg weg gehaald, dit goed bijgehouden, maar de planten kregen een flinke opdonder. Vanuit mijn andere aquarium een drietal Oto’s erin gedaan die mij enorm geholpen hebben met schoonmaken van de bruinalg. Toen het wat beter leek te gaan, de Oto’s weer teruggezet in hun eigen bak.

Helaas is door de bruinalg Pogostemon Helferi compleet vergaan, er was weinig van over, alsof het opgelost was, dus om verrotting te voorkomen, al de nog overgebleven stukje wortels verwijderd.

De Javavaren werd bruin en niet een enkel blad, maar allemaal. De puntalg zit vooral op de Anubias en de Lobelia Cardialis en deze laatste word kaal aan de onderkant. En de Echinodorus Ozelot wil al helemaal niet groeien. De Cryptocoryne Wendtii Bruin kreeg wat gaatjes in de bladeren.

Dus, de planten groeiden niet, verloren hun blaadjes en het bruinalg leek weer terug te komen, tesamen met de puntalg. Ik heb wat snelgroeiers erbij gezet, maar deze lijken het ook niet te gaan redden.
Omdat ik bij een waterverversing erachter kwam dat er veel vuil achter het hout bleef liggen, heb ik deze voor het gemak middenin gezet zodat de doorstroming goed blijft lopen en er geen vuil kan ophopen. Dit staat nu al een week of 4 zo en de javaren was ervoor al zo bruin en de anubias had ook voor verplaatsing al zijn punt alg.
En niet geheel onbelangrijk, ik voer de vissen om de dag om vervuiling door voedsel te voorkomen. Dit is granulaat en rode muggenlarven.

Plantenvoeding die ik toevoeg: In de bodem zitten capsules met die bolletjes erin. En vloeibaar, de Complete van aquariumbemesting.nl en FloraGrow carbo van Columbo. De vloeibare voeding Complete voeg ik toe naar gelang wat het nitraat en fosfor meting is in de bak ná verversing.

Waterwaarden vandaag gemeten en getest met de druppeltest van Columbo

Nitriet 0, Nitraat 20, Fosfor 2, PH 7,5 , KH 8, GH 9, AM 0,0

Mijn andere bak, een Rio 180, waarvan sommigen misschien nog wel weten dat ik last had van kleibolletjes die in mijn water waren gekomen/opgelost. Die heb ik compleet overnieuw gedaan, dus zand uitgespoeld etc, ook een JBL 1502 erbij. Deze heeft dezelfde lampen als de Lido. Daarmee doe ik hetzelfde qua plantenvoeding en ook qua verversing van het water. Ook daarin had ik wat last van bruinalg, maar deze verdween na enige weken .. En de Rio draait nu als een tierelier.
En ik snap het niet dat het met de Lido niet wilt lukken. Hopelijk weten jullie wat er aan de hand is?

IMG_20211025_1345547.jpg
IMG_20211025_1346023.jpg
IMG_20211025_1346086.jpg
IMG_20211025_1346194.jpg
IMG_20211025_1346259.jpg
IMG_20211025_1347054.jpg
IMG_20211025_1347214.jpg
IMG_20211025_1347320.jpg
IMG_20211025_1347486.jpg
IMG_20211025_1348016.jpg
 
Heb je de verlichting ook gedimd en hoeveel lumen heb je totaal boven de bak? Je doseert geen co2 en dat zie je terug in het co2 gehalte want dat is vrij lag en denk ik mede de oorzaak van punt en penseelalgen.
Een Anubia moet een beschutte plek hebben want die doen het niet goed met veel licht.
 
heb je de filter in gedraait op de bak waar je geen last van de algen hebt? dat is wat voor mij goed werkt met opstarten van bakjes
 
Heb je de verlichting ook gedimd en hoeveel lumen heb je totaal boven de bak? Je doseert geen co2 en dat zie je terug in het co2 gehalte want dat is vrij lag en denk ik mede de oorzaak van punt en penseelalgen.
Een Anubia moet een beschutte plek hebben want die doen het niet goed met veel licht.
Nee, het is geen gedimd licht, dit kan niet met Multilux van Juwel. Er zat eerst Day in, je weet wel die met 10.000 K, deze heb ik dus vervangen voor de Colour.
Maar Lumen , de nature is 1610 lumen en de Colour is 1290 lumen. Met de gedachte erbij dat daarmee de lichtintensiteit minder word, waarmee ook de vraag naar CO2.
En ik heb geen penseel alg in de bak.... gelukkig. Dus de puntalg en de bruinalg
 
heb je de filter in gedraait op de bak waar je geen last van de algen hebt? dat is wat voor mij goed werkt met opstarten van bakjes
Het filter is op deze nieuwe bak ingedraaid, dus nieuwe bak, nieuw filter ;)
 
De Lido is toch wel een stukje hoger dan de Rio
daar zit wel een echt flink verschil in..

Hoe doe je water testen ?
Loopt de stroming wel lekker rond in de bak (geen stilstaande hoeken/zones ?)
Ik zou geloof ik toch ook maar es een probeer set Co2 erop zetten als ik jou was en ik ging in elk geval tijdelijk flink minderen met al die voeding toevoegen, je hebt al capsules en dat is eigenlijk genoeg
 
De Lido is toch wel een stukje hoger dan de Rio
daar zit wel een echt flink verschil in..

Hoe doe je water testen ?
Loopt de stroming wel lekker rond in de bak (geen stilstaande hoeken/zones ?)
Ik zou geloof ik toch ook maar es een probeer set Co2 erop zetten als ik jou was en ik ging in elk geval tijdelijk flink minderen met al die voeding toevoegen, je hebt al capsules en dat is eigenlijk genoeg
Klopt dat deze hoger is.
Het water testen doe ik door een glas water uit het aquarium te halen en dit te gebruiken voor de druppeltesten van Colombo.
Stroming is goed, dit heb ik getest met Easy Filter medium

Co2 set, tja, ik heb bewust gekozen voor al deze planten die weinig tot geen CO2 nodig hebben zodat ik geen CO2-set hoef aan te schaffen. Zo staat er ook de Vallisneria Spiralis in en deze kan niet zo goed tegen Carbo, dus vandaar ik dat maar om de dag toevoeg. De Limnophila Heterophylla houd al helemaal niet van CO2.
 
Inmiddels zit ik ook het internet af te struinen over de verzorging van al mijn planten. Uiteraard heb ik dat vooraf al gedaan, maar even een opfrissing kan geen kwaad.
Zoals ik tegen Scalari zei, ik heb de planten uitgekozen op weinig tot geen CO2. Alhoewel er dan weer sites zijn die zeggen dat het weer wel nodig is.
Hoezo door de bomen het bos niet meer zien.... Nou ik zou willen dat ik door de plantengroei mijn aquarium niet meer zou kunnen zien :)... Het is een beetje triest als ik er naar kijk en ik weet het gewoon niet meer.
 
De vraag naar co2 verschilt inderdaad per plant maar of dat nodig is hangt ook samen met de hoeveelheid licht. Met meer licht zal de vraag naar co2 hoger zijn.
 
Ik zei het omdat CO2 wel iets kan betekenen mbt. tot algen ontwikkeling
Vandaar ook dat ik zei van probeer eens zo'n tijdelijke oplossing als JBL Pro flora Bio 80, heb ik uiteindelijk ook gedaan, want ook ik heb eigenlijk maar 2 plantjes die iets CO2 kunnen hebben..
nou poeh, waar ik eerst bang voor was dat er teveel uit zou komen, hah in tegendeel, je moet goed kijken om die paar bubbeltjes te ontdekken

Maar de meeste algen moeten juist niet veel van CO2 hebben vandaar..
Je laat het ding es een maandje leeglopen en dan kijk es of je wat gewonnen hebt

Ohja hier staat ook een Lido 120
 
Ik zei het omdat CO2 wel iets kan betekenen mbt. tot algen ontwikkeling
Vandaar ook dat ik zei van probeer eens zo'n tijdelijke oplossing als JBL Pro flora Bio 80, heb ik uiteindelijk ook gedaan, want ook ik heb eigenlijk maar 2 plantjes die iets CO2 kunnen hebben..
nou poeh, waar ik eerst bang voor was dat er teveel uit zou komen, hah in tegendeel, je moet goed kijken om die paar bubbeltjes te ontdekken

Maar de meeste algen moeten juist niet veel van CO2 hebben vandaar..
Je laat het ding es een maandje leeglopen en dan kijk es of je wat gewonnen hebt

Ohja hier staat ook een Lido 120
Ik ben er wel voor om iets uit te proberen en wat jij aangeeft zijn de kosten ook niet, dus...
De JBL Pro Flora Bio 80 is voor een aquarium van 30 tot 80 liter. Hoe pas ik die aan naar 200 Liter?
Of maakt dat niet uit? Gewoon erin hangen, belletjes er uit en klaar?
 
Ik ben er wel voor om iets uit te proberen en wat jij aangeeft zijn de kosten ook niet, dus...
De JBL Pro Flora Bio 80 is voor een aquarium van 30 tot 80 liter. Hoe pas ik die aan naar 200 Liter?
Of maakt dat niet uit? Gewoon erin hangen, belletjes er uit en klaar?

In principe wel. er is nog zo'n zelfde maar groter set voor grotere aquaria
Het stelt minder voor dan je vreest (ging hier net zo iig)
Het leuke aan deze set is dat het niks permanents is, in mijn geval is de Lido120 maar even een tussenstation tot nadat ik verhuisd ben en die nieuwe Rio180 uit de doos kan
Maar als in jouw geval dan blijkt dat je er echt iets aan hebt, kun je je altijd nog een permanente set overwegen
Of je koopt om de zoveel maand weer es een aanvul zakje..
 
In principe wel. er is nog zo'n zelfde maar groter set voor grotere aquaria
Het stelt minder voor dan je vreest (ging hier net zo iig)
Het leuke aan deze set is dat het niks permanents is, in mijn geval is de Lido120 maar even een tussenstation tot nadat ik verhuisd ben en die nieuwe Rio180 uit de doos kan
Maar als in jouw geval dan blijkt dat je er echt iets aan hebt, kun je je altijd nog een permanente set overwegen
Of je koopt om de zoveel maand weer es een aanvul zakje..
Dank je wel voor je reactie. Ik ga het serieus overwegen.
Inmiddels ben ik ook al opzoek naar het hoe en wat van een CO2 set. Dit heb ik wel eerder gedaan, maar op een of andere manier snap ik het niet, of komt het niet binnen. Ja, ik snap wel wat CO2 is en het waarom en hoe, maar de berekeningen achter de techniek snap ik minder. Ik werk zelf in de hobby met een kleine compressor, dus druk regelaar snap ik, atomizer snap ik, magneetventiel snap ik... maar berekenen hoeveel bellen, hoeveel gram fles je nodig hebt, hoelang je ermee doet, dus wat s dan handig... Dan raak ik hem kwijt.
Maargoed, ik geef niet op en zoek het verder uit, dank je voor je tip. Succes met je Rio, zelf heb ik ook een Rio 180 staan, ik snap je enthousiasme!
 
Hoeveel bellen je nodig zal hebben is niet echt te zeggen en dat hangt af van meerdere factoren. Met co2 is een dropchecker altijd aan te raden.
 
Even een spraakverwarring weg nemen

ik had het over dit setje
Alles zit erin en meer heb je niet nodig om te kijken of je uberhaupt zo de alg wat kunt aanpakken

En bij Bol.com stond een hele nette review van een aardige meneer uit Dalfsen
Deze man zegt het precies goed: (koppiepasta)

  • handig in gebruik
  • Fraai design
  • Goede prijs/kwaliteit
Het is een goed product, maar je moet geen wonderen verwachten. De werking hangt af van verschillende factoren.
De KH van het water is belangrijk, hoe hoger de KH hoe minder CO2 het kan opnemen. Verder is de temperatuur van de reactor (de fles) belangrijk, bij te lage temperaturen (onder 21 graden) zal hij niet goed werken. De fles goed isoleren dus, ik heb de voering van zo'n ijskrabber met handschoen er om gewikkeld, werkt goed. Een navulling kopen is niet persé nodig dat kan je zelf ook maken, 1 liter water ( ongeveer 25 graden) 50 gr suiker en 1 gr gedroogde gist, dit doe je in de fles, even goed schudden en daarna weer aansluiten.



jbl-proflora-bio160-2.jpg
85185.jpg





En hier kun je zien hoe simpel het in elkaar zit..
Appeltje eitje
Ik ben eigenlijk al om en ik denk dat ik die 160 straks in de Rio ga hangen
En inderdaad die diffusor is mooi, maar een kreng om schoon te maken (dat kan beter)

 
Laatst bewerkt:
Hoeveel bellen je nodig zal hebben is niet echt te zeggen en dat hangt af van meerdere factoren. Met co2 is een dropchecker altijd aan te raden.
Dank je voor je reactie.
Ja, dat een dropchecker wel erg handig is, dat heb ik begrepen uit de recensies die ik gelezen heb.
Omdat ik de berekeningen erachter niet snap, en dit van meerdere factoren afhangt, ben ik bang dat ik het niet goed doe en ik mijn vissen vergas.
Ik weet ook dat dit door mijn autisme komt, het is voor mij op dit moment niet begrijpelijk en daardoor niet voorspelbaar, ik niet weet hoe ik moet ingrijpen als het wel fout gaat, dus onzekerheid, ik wil geen fouten maken... dus dat speelt op de achtergrond mee.
Dit zal alleen verdwijnen door mij goed in te lezen, net zo lang tot dat ik het wel begrijp:)
 
Even een spraakverwarring weg nemen

ik had het over dit setje
Alles zit erin en meer heb je niet nodig om te kijken of je uberhaupt zo de alg wat kunt aanpakken

En bij Bol.com stond een hele nette review van een aardige meneer uit Dalfsen
Deze man zegt het precies goed: (koppiepasta)

  • handig in gebruik
  • Fraai design
  • Goede prijs/kwaliteit
Het is een goed product, maar je moet geen wonderen verwachten. De werking hangt af van verschillende factoren.
De KH van het water is belangrijk, hoe hoger de KH hoe minder CO2 het kan opnemen. Verder is de temperatuur van de reactor (de fles) belangrijk, bij te lage temperaturen (onder 21 graden) zal hij niet goed werken. De fles goed isoleren dus, ik heb de voering van zo'n ijskrabber met handschoen er om gewikkeld, werkt goed. Een navulling kopen is niet persé nodig dat kan je zelf ook maken, 1 liter water ( ongeveer 25 graden) 50 gr suiker en 1 gr gedroogde gist, dit doe je in de fles, even goed schudden en daarna weer aansluiten.



Bekijk bijlage 333115 Bekijk bijlage 333117




En hier kun je zien hoe simpel het in elkaar zit..
Appeltje eitje
Ik ben eigenlijk al om en ik denk dat ik die 160 straks in de Rio ga hangen
En inderdaad die diffusor is mooi, maar een kreng om schoon te maken (dat kan beter)


Dank je wel voor alle informatie en filmpjes!
Misschien een hele domme vraag, maar het word me niet duidelijk... Kun je met dit systeem nooit teveel CO2 toevoegen? Of is het instelbaar?
En ik lees dat het een behoorlijk verschil is met de "echte" CO2 flessen, dat dit systeem minder goed werkt? Of is dat achterhaald?
Er staat zoveel op internet....
 
Om het heel éénvoudig te zeggen
Zou jij met deze set geen risico lopen dat je teveel toevoegt, omdat jouw aquarium groot is
En wat ik zelf uit de Bio 80 zie komen, is echt weinig, daar gaan echt geen enge dingen mee gebeuren

Ik kwam erop omdat ik zelf ook tegen hetzelfde probleem aanliep, ik heb weinig CO2 gebruikende planten,
maar ja die paar die ik wel heb doen het slecht, dus wou ik wel een beetje toevoegen, nou dat gaat prima met dit spul

Jij zou er mooi je algjes mee kunnen plagen, geef het de tijd
kijk nog maar es naar dat eerste filmpje, het verschil na 4 weken is enorm
 
Om het heel éénvoudig te zeggen
Zou jij met deze set geen risico lopen dat je teveel toevoegt, omdat jouw aquarium groot is
En wat ik zelf uit de Bio 80 zie komen, is echt weinig, daar gaan echt geen enge dingen mee gebeuren

Ik kwam erop omdat ik zelf ook tegen hetzelfde probleem aanliep, ik heb weinig CO2 gebruikende planten,
maar ja die paar die ik wel heb doen het slecht, dus wou ik wel een beetje toevoegen, nou dat gaat prima met dit spul

Jij zou er mooi je algjes mee kunnen plagen, geef het de tijd
kijk nog maar es naar dat eerste filmpje, het verschil na 4 weken is enorm
Oke, ik ben overstag gegaan ;). Ik heb de BIO 160 besteld. Kan ik dit alvast uitproberen en zien wat het doet en in de tussentijd me meer verdiepen in de CO2 sets.
Ik ben erg benieuwd.
 
Oke, ik ben overstag gegaan ;). Ik heb de BIO 160 besteld. Kan ik dit alvast uitproberen en zien wat het doet en in de tussentijd me meer verdiepen in de CO2 sets.
Ik ben erg benieuwd.

Precies..
Kijk eerst maar es of het je uberhaupt wat oplevert, succes en geduld iig :D
Het brengt altijd iets, ik hoop voor je dat het voldoende lucht geeft

Dit kost pak em beet een kleine 40 euro, voor een set met fles en controller en de hele mikmak zit je zo op 400

De eerste weken even geen luchtpompjes enzo gebruiken, daardoor lost CO2 heel snel op
 
Wij gebruiken deze, helemaal compleet en werkt erg goed. Dus 400 euro hoeft niet persé.


Ik ben zelf een grote fan van de jbl-flessen voor bio-co2. We gebruiken ze zelf ook, en draaiden onze rio180 er volledig op. Maar de set vind ik duur.
Wij kopen de flessen en de bak om ze in te zetten rechtstreeks van jbl-Duitsland.

Het zakje bij de set vond ik naar spul, maar mijn schoonmoeder vond het fantastisch.
Wij gebruiken ons eigen recept. Daarmee draaien we een fles 2 weken op goede capaciteit. Het zijn trouwens flessen waar ongeveer 6dl mengsel in gaat.

De terugslagklep die ze erbij leveren wil wel eens te zwaar zijn, en geen co2 doorlaten. Mocht de druk in de fles te hoog oplopen dan knalt bij deze flessen netjes het deksel er af. De fles gaat dus niet stuk.
 
Laatst bewerkt:
Wij gebruiken deze, helemaal compleet en werkt erg goed. Dus 400 euro hoeft niet persé.

Nee klopt. En deze heb ik ook gezien in mijn zoektocht op internet. Je kan toevoegen wat je wilt, waarmee je het duurder kan maken. Aangezien ik niet goed snap hoe het precies werkt qua berekeningen/benodigheden en ik daardoor ook niet weet wat verstandig is om toe te voegen, doe ik het nog maar even niet. Als ik het nu even snel invul met mijn kennis, kom ik uit op €219,-- euro en ik vind het geen probleem om dat uit te geven, mits ik zeker weet dat ik daarmee het juiste heb gekocht en niet later er weer van alles met bijkopen.:rolleyes:
In ieder geval goed te weten dat jij goede ervaringen hebt met deze set, dus deze hou ik onder de knop "favorieten", dank je wel daar voor!
 
Nee klopt. En deze heb ik ook gezien in mijn zoektocht op internet. Je kan toevoegen wat je wilt, waarmee je het duurder kan maken. Aangezien ik niet goed snap hoe het precies werkt qua berekeningen/benodigheden en ik daardoor ook niet weet wat verstandig is om toe te voegen, doe ik het nog maar even niet. Als ik het nu even snel invul met mijn kennis, kom ik uit op €219,-- euro en ik vind het geen probleem om dat uit te geven, mits ik zeker weet dat ik daarmee het juiste heb gekocht en niet later er weer van alles met bijkopen.:rolleyes:
In ieder geval goed te weten dat jij goede ervaringen hebt met deze set, dus deze hou ik onder de knop "favorieten", dank je wel daar voor!

Wij gebruikten eerder alleen bio-co2 (2 tot 3 flessen op de rio180) en dat ging na veel geprobeer en geexperimenteer heel erg goed. We hadden eindelijk een opzet die voor ons werkte.

Toen we naar een 325ltr bak gingen hebben we de bio-co2 overgezet. We wilden de optie open houden voor veel licht, en dat is beter te sturen met een drukflessysteem vind ik, daarom combineren we het nu.

24/7 bio-co2, en dan tijdens de 8uur licht ongeveer 40 bellen per minuut co2 erbij uit de drukfles.

Wij hebben deze drukfles gekocht na een slechte ervaring met een andere set. Deze werkte vanaf de eerste dag simpel en stabiel. Wij hebben alleen een 3kg fles.
 
Wij gebruikten eerder alleen bio-co2 (2 tot 3 flessen op de rio180) en dat ging na veel geprobeer en geexperimenteer heel erg goed. We hadden eindelijk een opzet die voor ons werkte.

Toen we naar een 325ltr bak gingen hebben we de bio-co2 overgezet. We wilden de optie open houden voor veel licht, en dat is beter te sturen met een drukflessysteem vind ik, daarom combineren we het nu.

24/7 bio-co2, en dan tijdens de 8uur licht ongeveer 40 bellen per minuut co2 erbij uit de drukfles.

Wij hebben deze drukfles gekocht na een slechte ervaring met een andere set. Deze werkte vanaf de eerste dag simpel en stabiel. Wij hebben alleen een 3kg fles.
Dank je wederom voor je uitleg.
Inmiddels lees ik verder op internet en ik kom daar wat tabellen tegen over het aantal bellen per minuut, afhankelijk van de PH en KH waarde. Dan komen ze natuurlijk ook nog dat je moet kijken naar je licht, het aantal planten (en dan raak ik de weg kwijt, maargoed, daar kom ik wel achter).

Ik begrijp dat jij de combi hebt van Bio en drukfles, maar de Bio loopt s'nachts door. Heb je dan geen zorgen dat dit schadelijk is voor de vissen? Of is dat te weinig?
 
Hoeveel bellen je nodig zal hebben is niet echt te zeggen en dat hangt af van meerdere factoren. Met co2 is een dropchecker altijd aan te raden.
Een vraagje aan jou. Nu k eerst ga uitproberen of de Bio vorm iets voor mij is, dus eerst oefenen zeg maar. Denk jij dat ik bij een Bio ook een dropchecker nodig heb, of zal het aantal bellen "te weinig" zijn waardoor dat bij Bio overbodig is?
 
Dank je wederom voor je uitleg.
Inmiddels lees ik verder op internet en ik kom daar wat tabellen tegen over het aantal bellen per minuut, afhankelijk van de PH en KH waarde. Dan komen ze natuurlijk ook nog dat je moet kijken naar je licht, het aantal planten (en dan raak ik de weg kwijt, maargoed, daar kom ik wel achter).

Ik begrijp dat jij de combi hebt van Bio en drukfles, maar de Bio loopt s'nachts door. Heb je dan geen zorgen dat dit schadelijk is voor de vissen? Of is dat te weinig?

Nee, dat is hier nooit een probleem geweest.

Ik slaap erg slecht en onregelmatig, en dat was daarvoor een groot voordeel. Ik heb op alle momenten van de dag de checkers gecheckt, en die bleven verbluffend stabiel. Dat was met de drukfles erbij, maar ook met alleen bio-co2.

Wel is het zo datik bio-co2 niet adviseer wanneer je je co2 echt heel hoog op wil gooien. Zeg maar de bekende limoengroene checker. Wij hebben dat nooit gedaan, en hebben het ook nooit nodig gehad. Wij hadden altijd een stabiel lichtgroene kleur. Met alleen planten voor weinig licht kan je ook met donkergroen of zelfs wat blauwgroen nog goed uit de voeten.
 
Een vraagje aan jou. Nu k eerst ga uitproberen of de Bio vorm iets voor mij is, dus eerst oefenen zeg maar. Denk jij dat ik bij een Bio ook een dropchecker nodig heb, of zal het aantal bellen "te weinig" zijn waardoor dat bij Bio overbodig is?

Ik wapper er tussendoor :) ik denk dat je hem op zich niet nodig hebt voor de veiligheid direct, maar wel om te zien wat het effect in je bak is.
 
Nee, dat is hier nooit een probleem geweest.

Ik slaap erg slecht en onregelmatig, en dat was daarvoor een groot voordeel. Ik heb op alle momenten van de dag de checkers gecheckt, en die bleven verbluffend stabiel. Dat was met de drukfles erbij, maar ook met alleen bio-co2.

Wel is het zo datik bio-co2 niet adviseer wanneer je je co2 echt heel hoog op wil gooien. Zeg maar de bekende limoengroene checker. Wij hebben dat nooit gedaan, en hebben het ook nooit nodig gehad. Wij hadden altijd een stabiel lichtgroene kleur. Met alleen planten voor weinig licht kan je ook met donkergroen of zelfs wat blauwgroen nog goed uit de voeten.
Dus als ik het goed begrijp en deze vraag stel ik hierboven ook al aan jessicapilon, maar je gebruikt ook een dropchecker als je alleen de Bio gebruikt?
 
Ik wapper er tussendoor :) ik denk dat je hem op zich niet nodig hebt voor de veiligheid direct, maar wel om te zien wat het effect in je bak is.
Hihi, het kruist elkaar, maar dat geeft niet. Dank je wel voor je antwoord!:)
 
Dus als ik het goed begrijp en deze vraag stel ik hierboven ook al aan jessicapilon, maar je gebruikt ook een dropchecker als je alleen de Bio gebruikt?

Ja, wij gebruiken er 2, 1 aan elke lange zijde van de bak om te zien of het ook goed verdeeld zit.

Mocht je belangstelling hebben, in dit topic bespreken wij het opzetten van onze 325ltr bak, en ook de co2. Op pagina 3 en verder staan foto's van het op de goede kleur krijgen van de checkers.

 
Laatst bewerkt:
Ja, wij gebruiken er 2, 1 aan elke lange zijde van de bak om te zien of het ook goed verdeeld zit.

Mocht je belangstelling hebben, in dit topic bespreken wij het opzetten van onze 325ltr bak, en ook de co2. Op pagina 3 en verder staan foto's van het op de goede kleur krijgen van de checkers.

Oke top, dank je wel voor de link, ik ga meteen lezen, leuk!
 
Dus als ik het goed begrijp en deze vraag stel ik hierboven ook al aan jessicapilon, maar je gebruikt ook een dropchecker als je alleen de Bio gebruikt?
Nou normaliter haal je met bio co2 niet dezelfde co2 hoeveelheid dan met een drukfles tenzij je werkt met een groot omgekeerd bakje. Ik heb zelf nooit met bio co2 een checker gebruikt maar kwaad kan het nooit.
 

Terug
Bovenaan