Eheim Proxima 325, 60x40x40 en plantenbakje van GCJ


beste benvo dat staat er wel degenlijk ik heb de tekst gekopieerd en geplakt dus niet overgeschreven.hierbij nogmaals gekopieerd, Studies hebben aangetoond dat CO2 het beste door de de plant word opgenomen als er fysiek CO2 belletjes aan het blad blijven kleven. Een reactor vind ik persoonlijk pas efficiënt bij een scape die groter is dan 250 liter. En ook hier geld dat er veel debiet van de pomp verloren kan gaan. Daarbij zijn ze groot, lomp en nemen erg veel ruimte in. Maar omdat ze hoofdzakelijk gebruikt worden bij grote bakken heb je automatisch ook

Voor mij is het niet echt belangrijk maar ik las dit. Nou ja, maar een print screen van de door jouw aangegeven pagina:
 

Bijlagen

  • Schermopname (46)_LI.jpg
    Schermopname (46)_LI.jpg
    96.8 KB · Weergaven: 88
De (binnenste) aanzuigbuizen zijn tijdelijk. Die worden als het goed is vervangen door rvs aanzuigbuizen met skimmer. Het zandzakje gaat op termijn hopelijk verdwijnen. Er zullen nog een paar kleine veranderingen/aanvullingen komen op de plantjes.
Welke ga je hiervoor gebruiken? Ben nml aan het kijken voor de lido, want een jbl topclean zoals in de dubai is wat lastig plaatsen met al het hout...
 
Welke ga je hiervoor gebruiken? Ben nml aan het kijken voor de lido, want een jbl topclean zoals in de dubai is wat lastig plaatsen met al het hout...

Ik heb een rvs (304 helaas) inlaat besteld via aliexpress. Ik kon hier in de buurt geen mogelijkheid vinden waar ik alleen de inlaat maar hoefde te bestellen.

#Aliexpress € 25,44 5%OFF | Aquarium Fish Tank Stainless Steel ADA Style Inflow Outflow Lily Pipe with Surface Skimmer
 
Voor mij is het niet echt belangrijk maar ik las dit. Nou ja, maar een print screen van de door jouw aangegeven pagina:
hierbij een screenshot van mij staat onder sectie c) en dan wou ik het hierbij laten
Screenshot_2020-05-31 Aanschaflijst voor CO2.png
:thumbs:
 
hierbij een screenshot van mij staat onder sectie c) en dan wou ik het hierbij laten
Bekijk bijlage 300018 :thumbs:

Het is ook niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over dit geschrift. Het was ook geen aanval van mijn kant op je mening. Wat ik wel denk, maar ook dat is ook niet wetenschappelijk onderbouwd, is dat CO2 het best opgenomen zal worden indien het opgelost in het water zit. Planten hebben in de loop van hun evolutie de best mogelijke manier gevonden om CO2 op te nemen. En in de natuur zal je niet snel bellen CO2 in het water zien.
 
Het is ook niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over dit geschrift. Het was ook geen aanval van mijn kant op je mening. Wat ik wel denk, maar ook dat is ook niet wetenschappelijk onderbouwd, is dat CO2 het best opgenomen zal worden indien het opgelost in het water zit. Planten hebben in de loop van hun evolutie de best mogelijke manier gevonden om CO2 op te nemen. En in de natuur zal je niet snel bellen CO2 in het water zien.
maakt verder ook niets uit ik had dat linkje alleen maar geplaatst omdat iemand in dit topic dat ergens gelezen had maar niet meer wist waar.ikzelf weet ook niet of het waar is ik hoop van niet anders heb ik laatrst helemaal voor niets een cerges reactor gebouwd;)
 
maakt verder ook niets uit ik had dat linkje alleen maar geplaatst omdat iemand in dit topic dat ergens gelezen had maar niet meer wist waar.ikzelf weet ook niet of het waar is ik hoop van niet anders heb ik laatrst helemaal voor niets een cerges reactor gebouwd;)
Hahaha, ik ook.....
 
maakt verder ook niets uit ik had dat linkje alleen maar geplaatst omdat iemand in dit topic dat ergens gelezen had maar niet meer wist waar.ikzelf weet ook niet of het waar is ik hoop van niet anders heb ik laatrst helemaal voor niets een cerges reactor gebouwd;)

Ik was degene die het had gelezen, al was dat niet op de site waar je de link van gaf.

Er schijnt inderdaad onderzoek naar gedaan te zijn. Tom Barr is er veel mee bezig geweest begrijp ik. Het gaat dan niet om bellen in het algemeen, die gaan vaak te snel omhoog. Het gaat om mist, de heel fijne belletjes die rond blijven dwarrelen. Wat ik me kan herinneren is hij zelfs bezig geweest met een venturi in of bij een reactor om die fijne mist te maken. Het doel van een reactor hoeft natuurlijk niet per definitie een 100 oplossing van co2 te zijn, dat lijkt me een interpretatie. Het is 1 van de mogelijkheden van zo'n ding.

Mijn opmerking hier was geen strijd tegen een reactor. In mijn ogen hebben reactoren en diffusers/atomizers (net als alle andere methoden voor diffusie en/of oplossing van co2 in water) hun eigen voor- en nadelen. Welke zwaarder wegen ligt naar mijn mening aan een combinatie van de situatie in en om het aquarium (inclusief gebruikte techniek) en persoonlijke voorkeur.

Ik kan me wel veel voorstellen bij een verhoogde efficiëntie bij gebruik van niet volledig opgeloste co2. Het fysiek blijven hangen aan de onderkant van de blaadjes is daar 1 reden voor, het feit dat de meeste moerasplanten vooral zijn ingericht op het opnemen van co2 uit de lucht komt daar wat mij betreft bij.

Uiteraard is dat mijn eigen invulling en wetenschappelijk gezien niet onderbouwd. Maar aangezien dit ons aquarium betreft vind ik dat mijn/onze voorkeuren en logica best mee mogen wegen :)
 
Wellicht discussie niet de foto album van Marjan plaatsen maar in OTT topic verder gaan?
 
Ok, ons aquarium gisteren en nu.

We zagen gisteren een heel lichte witte waas. Dat was verwacht. Het lijkt nu minder en we hebben er geen zorgen over. Gisteren hebben we een liter siporax overgebracht van het oude filter naar de nieuwe 2217 (die draaide op alleen 5 nieuwe blauwe sponzen). Nu 1,5 ltr siporax totaal. We denken dat dat voldoende gaat zijn maar we houden het in de gaten. Vooral met de op handen zijnde komst van 2 nieuwe bewoners. Spannend voor ons want het is helemaal nieuw. We hebben online 2 ancistrussen besteld en die worden hopelijk zaterdag bezorgd.

We waren uiteraard erg nieuwsgierig naar de functionaliteit van ons hybride co2-systeem, ook in combinatie met de spraybar onderin.

Ik heb me afgevraagd waarom andere mensen die een spraybar gebruiken voor het verspreiden van co2 dat niet zo doen. Het klinkt op zich voor mij veel logischer. Je hoeft de co2 niet meer naar beneden te dwingen, tegen de natuurlijke neiging van co2 om op te stijgen in. Je brengt het laag in, en dan gaat het met de stijging mee door de planten. Uiteraard ben je een stuk oppervlaktebeweging kwijt, welke we hopen te compenseren met een filterinlaat die gedeeltelijk zal skimmen. Een bijkomend voordeel is dat je de spraybar nauwelijks nog ziet.

We hebben gisterenochtend net nieuw aangemaakte bio-co2flessen op de bak gezet, maar die begonnen toch al leuk te produceren. Fles co2 komt hier via de 3 spraybars links, bio-co2 komt hier via 1 van de 2 spraybars rechts. Omdat we de spraybar nu niet meer naar beneden richten maar naar voren, plus 3 flessen op 1 spraybar, zien we een minder efficiënte oplossing/verspreiding. Evengoed begonnen de checkers (1 links 1 rechts in de bak, plusminus 10cm van de bodem) gisteren te kleuren. We merkten dat de linker checker langzamer kleurde dan de rechter, wat ons verbaasde. Einde van de lichtperiode (rond 20.00 uur) was de checker links aqua/groen, de checker rechts was bijna groen.
Vanochtend waren beide checkers echt groen.
Links (bij de drukfles)
Gisteren 20.00 uur
IMG_20200531_174615.jpg
Vanochtend
IMG_20200601_083217.jpg

Rechts (bij de bio-co2)

Gisteravond 20.00 uur
IMG_20200531_174540.jpg

Vanochtend
IMG_20200601_083156.jpg

Omdat ze nu bijna gelijk zijn van kleur hopen we dat we op het goede spoor zitten, maar we blijven de kleuren de komende dagen op verschillende momenten van de dag checken om de individuele ontwikkeling te volgen. Op basis daarvan kunnen we aanpassingen doen. Op dit moment geven we 18 bellen p/m fles-co2.

We zijn erg blij met onze keuze voor de achterwand. Het was best een gok voor ons. Op zich houden we van een transparante achterwand, dat hadden we ook in de Rio180. We gebruikten de muur als waterwissel-indicator, vinden dat het ruimer oogt en we vinden een zwarte achterwand erg hard overkomen, niet natuurlijk. Aan de andere kant zochten we iets meer contrast voor de kleuren van de planten en de vissen. Dat is precies wat we nu zien. De zonwerende statische folie werkt wat ons betreft erg goed.
Voor de waterwissels zijn we uitgeweken naar een oud truukje waar ik eerder over las. We hebben een stukje papier achter het aquarium geplakt. Het is een combinatie van wit en creme-kleurig papier. De mate waarin we wit en creme-kleurig papier kunnen onderscheiden zegt ons iets over de kleur van ons aquariumwater.

Ons vrouwtje gourami zat al een aantal maanden alleen. Dat vonden we erg sneu, maar we wisten nog niet waar we naartoe wilden qua bewoners en dus hebben we het zo gelaten.
Inmiddels heeft ze er weer een mannetje bij. Het vorige mannetje waar ze bij kwam was zijn vorige vrouwtje kwijtgeraakt en het werd nooit veel tussen die twee. Dit is een heel klein (jong) mannetje, maar hij lijkt helemaal blij met haar, en zij inmiddels ook met hem. Zo leuk om te zien. Ze zwemmen overal samen naartoe. Het vorige setje had meer een lat-relatie, deze wonen voorlopig samen :)

Hierbij een filmpje van onze 2 bakken gisterenavond.




Een foto van de Eheim vanochtend waarbij je goed de kleur van de achterwand tov de muur kan zien.

IMG_20200601_084505.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ow, en voor het eventuele gaatje in de uitgaande filterslang ivm het onderhoud, dat probleem is opgelost.
We hebben een stuk slang gemaakt met kranen, waardoor we het kunnen gebruiken voor waterwissel en tevens voor het leeg laten lopen van het filter.
 
We gebruikten de muur als waterwissel-indicator, vinden dat het ruimer oogt en we vinden een zwarte achterwand erg hard overkomen, niet natuurlijk. Aan de andere kant zochten we iets meer contrast voor de kleuren van de planten en de vissen. Dat is precies wat we nu zien. De zonwerende statische folie werkt wat ons betreft erg goed.
Voor de waterwissels zijn we uitgeweken naar een oud truukje waar ik eerder over las. We hebben een stukje papier achter het aquarium geplakt. Het is een combinatie van wit en creme-kleurig papier. De mate waarin we wit en creme-kleurig papier kunnen onderscheiden zegt ons iets over de kleur van ons aquariumwater.

Ik snap deze manier niet helemaal? In verband met de vervuiling die rondzweeft of vanwege de kleur van het water (waar ik in eerste instantie aan dacht)
 
Ik snap deze manier niet helemaal? In verband met de vervuiling die rondzweeft of vanwege de kleur van het water (waar ik in eerste instantie aan dacht)

Rondzwevend vuil zien we altijd als dat er is. Het gaat inderdaad om de kleur van het water.
 
Ik denk dat we, geheel onverwacht, toch een fles bio-co2 minder moeten gaan gebruiken. Dan gaan we naar 2 flessen bio-co2, de drukfles-co2 laten we op hetzelfde staan 15 tot 18 b/m bij licht aan. Dat lijkt goed te zijn voor nu, aangezien de kleur tijdens licht aan niet verandert.

Misschien dat we de 3e fles weer terug kunnen zetten wanneer de skimmers in bedrijf gaan en er iets meer beweging komt, of misschien moeten we de afdekplaten beide 5cm open laten staan voor meer ventilatie.
We gaan experimenteren.

De skimmer wilden we eigenlijk links als eerste gaan plaatsen, ik denk nu dat eerst rechts misschien beter is.

Wat warrig nog, maar we proberen vaak verschillende kanten op te denken voor oplossingen.

Links (drukfles) gisteren 20.00 uur
IMG_20200601_194734.jpg


Vanochtend
IMG_20200602_090312.jpg


Rechts (bio-co2 kant) gisteren 20.00 uur
IMG_20200601_194645.jpg


En vanochtend
IMG_20200602_090253.jpg


Verder gaan we vandaag de laatste hand leggen aan de planten. Wat kleine veranderingen, en we gaan de bak van Iggy (60x30x30) en de 30ltr plantenbak samenvoegen, waarschijnlijk in de 60ltr cube, met 2213 filter, spraybar en 1 fles bio-co2.


Dan zijn we terug op 3 bakken.
 
We hebben vanochtend de luchtpomp op de proxima gezet aan de kant van de bio-co2, maar ook na een uur of 4 was er geen sprake van een verandering. Wel aan de kant van de fles, daar werd het iets groener.
We hebben 1 fles bio-co2 weggehaald en de drukfles iets omhoog gezet naar ongeveer 30b/m. We laten de luchtpomp nog lopen en kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.

Druk bezig met de nieuwe (andere) bak voor Iggy.

IMG_20200602_143849.jpg


De ejector in de spraybar voor diffusie bio-co2.
IMG_20200602_165911.jpg


Statische zonwerende raamfolie op 2 kanten ivm de inkijk van 2 kanten.
IMG_20200602_170016.jpg


Spraybar laag net als in de proxima. Het lijkt goed te bevallen. Voor nu gaan we het zoals eerder combineren met de mini-hob. Als de gecombineerde inlaat/skimmer op de proxima goed bevalt overwegen we die ook op deze bak te gebruiken.
IMG_20200602_171401.jpg
 
IMG_20200602_202608.jpg

Voorlopige tussenstand.

Plantjes toegevoegd waarvan een heel aantal in slechte staat. Ook moet er gesnoeid worden. De bodemvoeding moet nog geplaatst worden, maar ik denk dat dat morgen of komende week wordt. De planten zijn net op de plek geslingerd.

Wat we inmiddels hebben gezien is dat de Belgisch groen sunset duidelijk meer begint te kleuren hier in de bak, en de Ludwigia repens Rubin ook.
Ik kijk er een beetje van op.

Dat geeft ook aan dat dit licht dus best krachtig is, krachtiger/beter dan we tot nu toe gehad hier. We zullen dus ook alert moeten zijn op de voeding en co2.

We zijn erg benieuwd wat het gaat worden. Wat ons betreft begint het nu pas. Herplaatsen, snoeien, beetje opzij, wil niet in deze bak, algenfeest, we gaan het zien :)
 
Bekijk bijlage 300231
Voorlopige tussenstand.

Plantjes toegevoegd waarvan een heel aantal in slechte staat. Ook moet er gesnoeid worden. De bodemvoeding moet nog geplaatst worden, maar ik denk dat dat morgen of komende week wordt. De planten zijn net op de plek geslingerd.

Wat we inmiddels hebben gezien is dat de Belgisch groen sunset duidelijk meer begint te kleuren hier in de bak, en de Ludwigia repens Rubin ook.
Ik kijk er een beetje van op.

Dat geeft ook aan dat dit licht dus best krachtig is, krachtiger/beter dan we tot nu toe gehad hier. We zullen dus ook alert moeten zijn op de voeding en co2.

We zijn erg benieuwd wat het gaat worden. Wat ons betreft begint het nu pas. Herplaatsen, snoeien, beetje opzij, wil niet in deze bak, algenfeest, we gaan het zien :)
ziet er nual prachtig uit dus ben benieuwd hoe het totaal plaatje er over een maand uit ziet!
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Het lijkt te werken, dat we de 3e fles hebben weggehaald. Vanochtend waren beide checkers netjes groen.
We gaan dit een paar dagen volgen en daarna kunnen we de b/m van de drukfles bijstellen waar nodig. Voorlopig lijkt het mooi stabiel te blijven op die 30b/m met de onderlaag van bio-co2.

IMG_20200603_080923.jpg
IMG_20200603_080856.jpg
 
En het laatste project (voor nu), de samenvoeging van onze 60x30x30 met de 30ltr cube tot 60ltr Iggy cube/plantenbak/Siamese biotoop.

 
Leuk om te zie hoe de huisdieren samenkomen, maar gaat dat goed?!

Of het goed zal gaan kunnen we nooit zeggen natuurlijk. Maar dat geldt net zo wanneer we de plaat er overheen leggen.

Esmee (de kat) drinkt graag uit emmers en aquaria.
Ze is eigenlijk opgegroeid met de 30ltr cube/plantenbak als persoonlijke drinkbak. Daarmee heeft ze geleerd dat water nat is. Ze is er half ingevallen, ze is er doorheen gelopen (poging tot) en heeft meermalen gemerkt dat natte poten niet prettig zijn. Dat zonder dat er een vis in zat.

Nu drinkt ze uit deze bak. We zien geen poging tot hengelen.

En ja, we zijn ons er van bewust dat er mogelijk wat mis kan gaan in de toekomst.
 
En ja, we zijn ons er van bewust dat er mogelijk wat mis kan gaan in de toekomst.
Er is in het verleden ook wel eens een topic over geweest, maar daar werd ook vermeld dat het 9 van de 10 keer goed gaat bij de katten bezitters, wat drinken en dat is alles.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
IMG_20200604_153259.jpg

Druk bezig geweest met de kleibollen. Zo nog even de witte bolletjes maken (ook klei maar dan voor de garnalen) en dan kan het drogen.
 
Nou die ervaring met perpernoten is wel te zien :DD :DD. Ach het is leuk om met de klei te spelen en ik krijg ze ook niet echt rond hoor want vaak plakt het wat aan je handen maar wat kan het schelen want ze gaan de bodem in.
 
"Ik heb me afgevraagd waarom andere mensen die een spraybar gebruiken voor het verspreiden van co2 dat niet zo doen. Het klinkt op zich voor mij veel logischer. Je hoeft de co2 niet meer naar beneden te dwingen, tegen de natuurlijke neiging van co2 om op te stijgen in. Je brengt het laag in, en dan gaat het met de stijging mee door de planten. Uiteraard ben je een stuk oppervlaktebeweging kwijt, welke we hopen te compenseren met een filterinlaat die gedeeltelijk zal skimmen. Een bijkomend voordeel is dat je de spraybar nauwelijks nog ziet."
Naar mijn mening zet je een spraybar bovenin maar dwing je de CO2, met de stroom mee, naar beneden juist om de tijd dat de CO2 in het water zit te verlengen. Wanneer je de CO2 onderin loslaat dan wil het meteen naar boven. Dat is ook de reden dat men een diffuser graag onder de waterinlaat zet om de oplostijd te vergroten. Wanneer je dan ook nog, middels kaatsing met de voorruit, de stroming naar onder dwingt is elke bemesting over de bodem ook gemakkelijker te bereiken.
 
"Ik heb me afgevraagd waarom andere mensen die een spraybar gebruiken voor het verspreiden van co2 dat niet zo doen. Het klinkt op zich voor mij veel logischer. Je hoeft de co2 niet meer naar beneden te dwingen, tegen de natuurlijke neiging van co2 om op te stijgen in. Je brengt het laag in, en dan gaat het met de stijging mee door de planten. Uiteraard ben je een stuk oppervlaktebeweging kwijt, welke we hopen te compenseren met een filterinlaat die gedeeltelijk zal skimmen. Een bijkomend voordeel is dat je de spraybar nauwelijks nog ziet."
Naar mijn mening zet je een spraybar bovenin maar dwing je de CO2, met de stroom mee, naar beneden juist om de tijd dat de CO2 in het water zit te verlengen. Wanneer je de CO2 onderin loslaat dan wil het meteen naar boven. Dat is ook de reden dat men een diffuser graag onder de waterinlaat zet om de oplostijd te vergroten. Wanneer je dan ook nog, middels kaatsing met de voorruit, de stroming naar onder dwingt is elke bemesting over de bodem ook gemakkelijker te bereiken.

Zo hebben we het een tijd gedaan.
Daarmee hadden we een stevige stroming in de bovenste derde van de bak. We merken dat veel van onze vissen zich prettiger voelen bij deze stroming.

De co2, de heel fijne mist die we via een inline diffuser inbrengen, stijgt heel rustig op tussen de planten, je ziet dat een groot gedeelte onderweg aan de planten blijft hangen. Vooral bij de stengelplanten komt eigenlijk niets boven de planten uit. Dat is een voldoende verspreiding voor ons. Bovendien merken we dat er zo minder mist dwarrelt in de bak.

Ik zeg niet dat het andere systeem slecht is. Ik zeg dat in onze situatie dit een betere oplossing is of voorlopig lijkt te zijn.

Wat betreft het stuk waarin ik me afvroeg waarom andere mensen het zo niet doen... Ik kreeg hier op het forum geen respons dus ik ben er over gaan lezen op andere (buitenlandse) fora.

Het blijkt dat, wat ik al dacht, het spiegelgladde oppervlak wat je hiermee hebt een potentieel gevaar kan zijn in sommige bakken en in sommige situaties. Voor ons veranderde er niet zoveel omdat wij de spraybar/stroming al recht naar beneden gericht hadden staan waardoor we ook al een spiegelglad oppervlak hadden. In die zin hebben wij hier dus alleen maar voordelen van, maar hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn.
 

Terug
Bovenaan