Eheim Proxima 325, 60x40x40 en plantenbakje van GCJ


Er begint wat te gebeuren in de bak.

IMG_20200604_192626.jpg


Hier hebben we wat willow moss (bronmos) toegevoegd. Morgen willen we hier een ancistrus-hol neerleggen, waarschijnlijk met wat bucephalandra's er op gebonden. Misschien ook nog wat bucephalandra's tegen een stukje van de dragon stone.

IMG_20200604_192604_1.jpg


De kleine echinodorus en de groene lotus doen het erg goed, zelfs nog zonder bodemvoeding. Kleibolletjes zijn inmiddels gemaakt en hopelijk kunnen we er morgen wat in de grond drukken her en der.

IMG_20200604_192534.jpg


Ik heb vanmiddag nog wat gelezen over deze plant, Rotala indica. Ik zie dat hij voorzichtig gaat veranderen. Morgen een eerste snoei en kleibollen bijplaatsen. Hopelijk komt er iets kleur in de toppen in de toekomst. Wat geel/licht oranje zou al leuk zijn, en volgens youtube ook mogelijk.
De rode lotus is wat uitgebreid. Die staat er nu vreemd bij maar we gaan er vanuit dat dat in de toekomst beter wordt.

IMG_20200604_192517.jpg


Deze plantjes, alternanthera reineckii mini, staan er treurig bij. Ze hebben een forse klap opgelopen van dat ze een week geparkeerd hebben gestaan vermomd als kerstboom. We hopen dat het weer goed komt.

IMG_20200604_192511.jpg


De Ludwigia krijgt hier zulke rode toppen als ik nog niet eerder heb gezien. Blijkbaar doen de lampen het best aardig. De camera op de telefoon kon de kleur niet goed vastleggen.

Ik ben heel benieuwd hoe de bak zich gaat ontwikkelen de komende 3 tot 6 maanden.
 
Na wat eerste voorzichtig snoeien staat het er nu zo bij. Foto is wat onduidelijk door panorama-opname waar we nog mee moeten oefenen, maar het geeft wel een beeld denk ik.
IMG-20200605-WA0000~2.jpg


Toen we over deze bak gingen denken en we tot de conclusie kwamen dat we bijna ons zelfde visbestand hielden (behalve de margaritatussen en de citroengarnalen), dachten we dat het leuk zou zijn eens iets nieuws te doen. We kwamen op een gele ancistrus uit. Omdat we niet konden kiezen tussen een mannetje en een vrouwtje hebben we besloten voor beide te gaan. We hadden oorspronkelijk het plan ze online te bestellen, maar na onduidelijkheid over de kleur hebben we besloten daar vanaf te stappen.

Gisterenavond hebben we 5 baby-ancistrussen opgehaald. 5, omdat het lastig te zien is welke een man en welke een vrouw is. Op termijn zoeken we dan voor de 3 overige een goed huis. Als het goed is worden ze citroengeel.

Ze zitten nu tijdelijk in onze 30ltr plantenbak die er nog stond. Vanavond richten we voor tijdelijk onze 60x30x40 bak in. We hebben nog plantjes en hout over. We denken dat ze het daar wel een maand of desnoods 2 uithouden.

IMG_20200606_094451.jpg


Ook het voer is helemaal nieuw voor ons. De 1 a 2 maanden in een aparte bak zal ons ook helpen het eetgedrag te leren kennen denken we.

IMG_20200606_095400.jpg
 
Ben je met een man en vrouw niet bang dat ze de hele bak volkweken? Heb er geen ervaring mee, maar schijnen net konijnen te zijn heb ik gelezen.
 
Ben je met een man en vrouw niet bang dat ze de hele bak volkweken? Heb er geen ervaring mee, maar schijnen net konijnen te zijn heb ik gelezen.

Ja.

Daarom gaan ze ook niet bij elkaar in de bak. De 1 gaat in de 300ltr, de ander in de 96ltr.
Misschien dat ze eenmalig een nestje kunnen krijgen, geen idee, maar daar hebben we geen plannen voor.

We willen graag een man en een vrouw omdat we ze beide erg mooi vinden. We konden niet kiezen.
 
Zo hebben we het een tijd gedaan.
Daarmee hadden we een stevige stroming in de bovenste derde van de bak. We merken dat veel van onze vissen zich prettiger voelen bij deze stroming.

De co2, de heel fijne mist die we via een inline diffuser inbrengen, stijgt heel rustig op tussen de planten, je ziet dat een groot gedeelte onderweg aan de planten blijft hangen. Vooral bij de stengelplanten komt eigenlijk niets boven de planten uit. Dat is een voldoende verspreiding voor ons. Bovendien merken we dat er zo minder mist dwarrelt in de bak.

Ik zeg niet dat het andere systeem slecht is. Ik zeg dat in onze situatie dit een betere oplossing is of voorlopig lijkt te zijn.

Wat betreft het stuk waarin ik me afvroeg waarom andere mensen het zo niet doen... Ik kreeg hier op het forum geen respons dus ik ben er over gaan lezen op andere (buitenlandse) fora.

Het blijkt dat, wat ik al dacht, het spiegelgladde oppervlak wat je hiermee hebt een potentieel gevaar kan zijn in sommige bakken en in sommige situaties. Voor ons veranderde er niet zoveel omdat wij de spraybar/stroming al recht naar beneden gericht hadden staan waardoor we ook al een spiegelglad oppervlak hadden. In die zin hebben wij hier dus alleen maar voordelen van, maar hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn.

Ik heb het sinds kort ook zo: dus een inline CO2 difusor en een spraybar, zij het dat ik de spraybar bovenin heb hangen (op advies van @benvo). Sindsdien stabieler groene dropchecker, echter ook de hele dag CO2 "scheetjes" aan het einde van de spraybar. Hebben jullie dat ook? Dat betekent volgens mij dat er toch nogal wat CO2 verloren gaat in mijn geval. Misschien moet ik wat minder CO2 gaan geven?
 
Ik heb het sinds kort ook zo: dus een inline CO2 difusor en een spraybar, zij het dat ik de spraybar bovenin heb hangen (op advies van @benvo). Sindsdien stabieler groene dropchecker, echter ook de hele dag CO2 "scheetjes" aan het einde van de spraybar. Hebben jullie dat ook? Dat betekent volgens mij dat er toch nogal wat CO2 verloren gaat in mijn geval. Misschien moet ik wat minder CO2 gaan geven?

Het betekend in ieder geval dat je CO2 (nog) niet volledig is opgenomen in het water. Een Inline diffuser is in dat op zicht ook iets minder effectief dan een reactor. Daar zou je dus verbetring in aan kunnen brengen. Er zijn hier leden die de diffuser op de ingaande slang van het filter zetten. Anderen zeggen dat juist niet te doen. Ik heb eigenlijk geen ervaring met een Inline diffusers in dat opzicht dus laat ik dit graag aan de meningen van meer ervaren leden op dit gebied.
 
Mooie bak!!

Ga je meedoen met de fotowedstrijd?
Met zo'n mooie bak maak je zeker kans:))
 
Ik heb het sinds kort ook zo: dus een inline CO2 difusor en een spraybar, zij het dat ik de spraybar bovenin heb hangen (op advies van @benvo). Sindsdien stabieler groene dropchecker, echter ook de hele dag CO2 "scheetjes" aan het einde van de spraybar. Hebben jullie dat ook? Dat betekent volgens mij dat er toch nogal wat CO2 verloren gaat in mijn geval. Misschien moet ik wat minder CO2 gaan geven?

Ik herken dat niet, maar onze situatie is neem ik aan ook erg verschillend.

Wij gebruiken een inline diffuser die maar een klein gedeelte van onze co2 verzorgt. We zitten al een aantal dagen stabiel op 22 bellen per minuut tijdens de lichtperiode. Dat wordt met gemak opgevangen hier door de spraybar en het aquarium.

De overige co2 wordt hier verzorgd door 24 uur per dag bio-co2 toe te voegen via onze andere spraybar. Daar komt door de aard van onze verspreider, een ejector, af en toe een groep belletjes uit de spraybar, maar die zijn te grof om rond te blijven zweven. Het gaat ook vrijwel geruisloos.

Ik heb voor je rond gekeken, maar ik kan ook niet direct iets vinden over wat jij aangeeft. Als ik jou was zou ik een topic openen om te zien of andere mensen dit herkennen. Soms kan je een situatie al met een kleine verandering verbeteren.

Ik zag dat je belangstelling hebt voor het gebruik van een reactor, en wellicht is dat inderdaad in jouw situatie de betere keuze. Ik heb al erg veel erg positieve geluiden gehoord over het gebruik van een reactor. Met name de grote oplossing (bij de juiste reactor voor jouw situatie) en het gebrek aan rondzwevende bellen worden geroemd. Nadelen kunnen dan weer zijn dat reactoren vaak wat meer geluid schijnen te produceren en dat ze een negatieve invloed hebben op de flow van het filter, waar de meeste inline fiffusers dat niet of nauwelijks hebben.

Ik zou zeggen, kies dat waarvan jij denkt dat het in jouw specifieke situatie het beste werkt, met de voor jou meest acceptabele nadelen :)

Let in elk geval op die flow. Mocht je qua flow al op het randje zitten voor je bak (voor een goede distributie van co2 en voeding is voldoende flow van essentieel belang), zorg er dan voor dat je dat probleem afdoende aanpakt in combinatie met de reactor.


Succes met je aquarium :)
 
Ik heb het sinds kort ook zo: dus een inline CO2 difusor en een spraybar, zij het dat ik de spraybar bovenin heb hangen (op advies van @benvo). Sindsdien stabieler groene dropchecker, echter ook de hele dag CO2 "scheetjes" aan het einde van de spraybar. Hebben jullie dat ook? Dat betekent volgens mij dat er toch nogal wat CO2 verloren gaat in mijn geval. Misschien moet ik wat minder CO2 gaan geven?

Ik heb het hier nog even met mijn man overlegd. Het lost je probleem met rondzwevende bellen niet op, maar voor de "oprispingen" aan het einde van de spraybar, zou je kunnen overwegen het dichte uiteinde van de spraybar iets lager te plaatsen dan het begin ervan. Daardoor zal zich normaalgesproken minder snel co2 ophopen/verzamelen aan het einde.
 
Ik heb het hier nog even met mijn man overlegd. Het lost je probleem met rondzwevende bellen niet op, maar voor de "oprispingen" aan het einde van de spraybar, zou je kunnen overwegen het dichte uiteinde van de spraybar iets lager te plaatsen dan het begin ervan. Daardoor zal zich normaalgesproken minder snel co2 ophopen/verzamelen aan het einde.
Dat is een goed idee! Zo werkt de spraybar zelfs een beetje als een reactor misschien. Ik heb het meteen gedaan. Even zien of het ook werkt. Dankjewel ?
 
Ik heb het hier nog even met mijn man overlegd. Het lost je probleem met rondzwevende bellen niet op, maar voor de "oprispingen" aan het einde van de spraybar, zou je kunnen overwegen het dichte uiteinde van de spraybar iets lager te plaatsen dan het begin ervan. Daardoor zal zich normaalgesproken minder snel co2 ophopen/verzamelen aan het einde.

Ik heb die boertjes ook en ga dit eens proberen deze week :thumbs: :p
 
Dat is een goed idee! Zo werkt de spraybar zelfs een beetje als een reactor misschien. Ik heb het meteen gedaan. Even zien of het ook werkt. Dankjewel ?

Nou, het is meer dat wanneer het uiteinde hoger is, dat het een beetje werkt als omgekeerd bakje.

Als je op dit filmpje kijkt, zie je dat aan het uiteinde van de spraybar, de bovenkant wat lichter is. Dat is de co2 die in de spraybar hangt. En dat uiteinde hangt iets hoger. Wij maken gebruik van dat effect. Maar, dat is bio-co2, voor een paar centen per week, dus wat verspilling door een minder efficiënte manier van verspreiden is hier niet zo'n probleem.



We hoopten met het wat lagere uiteinde bij jou juist de opstapeling te voorkomen.

Het is erg eenvoudig te wijzigen dus je kan er eventueel wat mee spelen. Geef het in elk geval een half uurtje a een uurtje om het effect te zien?
 
Onze Iggy lijkt ook tevreden in zijn nieuwe huis, vooral na wat aanpassingen aan de spraybar.
We gaan binnenkort proberen of een combinatie aanzuig/skimmer in zijn bak net zo goed werkt als het hob-filtertje. Zo niet, komt de hob weer terug. Die doet het reuze goed tegen kaamlaag en overtollig co2.


IMG_20200606_190056.jpg


IMG-20200607-WA0001.jpg


Joey is vooral blij dat hij zijn voerbak/bed weer terug heeft.
IMG-20200522-WA0000~2.jpg
 
En nog 1 foto van Joey. We wisten al toen we hem kochten dat hij wat ouder was. Hij had wat vinrot. We hebben hem toen gekocht met het idee, al zal hij nog een paar weken hebben, bij ons in een eigen rustige bak is dat beter dan in de winkel tussen een school van zo'n 50 drukke visjes.

Dat was vorig jaar december dacht ik, zoiets. Inmiddels zijn zijn vinnetjes nog steeds wit, maar zijn schubben, zijn lijfje ziet er heel veel beter uit. Hij is zeer actief, zwemt door de hele bak, heeft de 9x corydoras habrosus verjaagd, maar doet tegenwoordig wel wat vaker een dutje. We proberen hem wel eens te betrappen met de camera, maar dat valt nog niet mee. Hij geniet van aandacht. We geven hem zijn voer soms wel in 3x per dag, gewoon omdat hij het zo leuk vindt.

We kwamen er net dicht bij om hem slapend op het anubiasblad vast te leggen maar toch niet helemaal...

IMG-20200607-WA0026.jpg
 
Inmiddels staat de bak 3 weken nu.
Gisteren hebben we voor 2e keer gesnoeid.
Verder zijn afgelopen week de nieuwe aanzuig/skimmers binnengekomen, en deze lopen nu een kleine week op de bak.

De situatie tot nu toe:

- De verlichting in de bak (2x standaard T5) is prettig. Voldoende voor de meeste planten. We merken wel dat er concurrentie is van invallend licht van buiten (geen zon, alleen daglicht). Ons licht gaat rond de middag aan, en je merkt dat in de ochtend veel planten kun kopjes al naar het daglicht toereiken. We denken nog na over een oplossing. Elke ochtend de gordijnen dicht vind ik geen optie. Misschien zonwerende folie op de ruiten, maar ik wil zelf niet in het donker zitten. We denken er nog over na.

- Filtratie in de bak lijkt goed te zijn. Een eheim classic 2217 op de 3 linkse spraybardelen en 2215 op de 2 rechtse delen lijkt afdoende voor zowel mechanische als biologische filtratie.
Wel hebben we inmiddels de aanzuigen van links en rechts omgewisseld voor een betere uitwisseling /distributie van water door de hele bak. Dat ook met name met het oog op de co2-verspreiding.

- Het experiment met de spraybar (laag in de bak, ongeveer 10cm van de bodem, over de hele achterwand) pakt tot nu toe erg goed uit. We hebben stroming en aanvoer van co2 precies daar waar we het willen, laag bij en door de planten. De decoratie is met opzet zo geplaatst dat het de stroming niet teveel hindert en dat lijkt te werken als gepland.
Verder hebben we in het midden en de bovenkant van de bak een zeer rustige stroming welke door onze honing gourami's en ember tetra's erg gewaardeerd lijkt te worden.

We kregen een minimale kaamlaag, zoals verwacht. Nog niet zichtbaar maar de spanning van het wateroppervlak was verhoogd. Nu met de nieuwe aanzuig/skimmer combinatie is dat probleem opgelost zoals we hadden gehoopt.

Enig nadeel van de skimmers is dat we ons filter nu uit moeten zetten voor waterwissels. Verder hebben we nog steeds twijfels over de roestbestendigheid van het materiaal. Het is volgens opgave RVS 304. Dat is niet ideaal maar we konden geen skimmer vinden die een betere RVS opgaf.

- Het experiment met de co2 lijkt 100% geslaagd. De checkers blijven stabiel groen, ook de tint groen, gedurende de hele dag en nacht. Er was eerder een heel licht verschil tussen links en rechts, maar sinds de gekruiste aanzuig en aanvoer van water in de bak is dat probleem opgelost.
De bio-co2 (verspreiding via ejector op 1 spraybardeel) pakt het grootste deel van de co2-voorziening en werkt goed en stabiel als altijd. Tijdens de lichtperiode wordt dat aangevuld met co2 uit een drukfles-installatie van de visvoerwebwinkel, welke erg goed en stabiel loopt. We verspreiden 22 tot 23 bellen per minuut tijdens de lichtperiode, via een inline diffuser van co2art. Als je goed kijkt zie je minimale kleine belletjes co2,, precies zoals we wilden, maar het is zo minimaal dat je het normaal niet ziet.
Deze co2 via drukfles geeft ons de mogelijkheid om flexibel te reageren op de co2-behoefte in de bak, ook bij eventuele veranderingen in licht in de toekomst.

- plantenvoeding zijn we lui mee geweest. Erg drukke weken gehad hier. We hebben ons beperkt tot een wekelijkse dosis van rond de 40ml all in one van planted box. Voorlopig lijkt het voldoende, maar ik denk dat we het weer gaan terugveranderen naar 3-wekelijkse toevoeging van all in one plus profito. Die combinatie leek net wat meer glans te geven eerder.

- We zagen heel lichte GDA op de voorruit. We hadden eerder wat bruinalg verwacht, toch nieuwe bak, nieuwe bodem. Niet gezien nog, misschien komt het nog maar meestal zien we dat voor de groene alg. We laten het voor nu zitten. Ook wel prettig voor onze nieuwe aanwinst:

IMG_20200619_203649.jpg

En de bak gisteren na de 2e snoei:

IMG_20200619_194845.jpg

IMG_20200619_191324.jpg

IMG_20200620_060501.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooie om te zien maar die zit wel ver boven de bodem. Maar jij draait met 2 filters als ik het goed heb en dan is dat niet zo erg.
 
Dat is een mooie om te zien maar die zit wel ver boven de bodem. Maar jij draait met 2 filters als ik het goed heb en dan is dat niet zo erg.

Op zich valt het wel mee hoor, de spons van de lage aanzuig zit rechts ongeveer 10cm boven de bodem, net als de spraybar, links zit die iets hoger, ik denk een goede 15cm.
Misschien is dat verschil er omdat de 1 een andere slangmaat heeft dan de andere, dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet niet of Marco ze allebei zo laag mogelijk heeft gehangen, of die ene wat hoger omdat het daar in de planten hangt.

En het is eigenlijk de rvs uitvoering van een glazen lily pipe, en dan de skimmer variant.
 
In een youtube filmpje zag ik iemand die beweerde dat je rotala boven de grond onder water kon laten groeien.

Screenshot_20200604_105016_com.google.android.youtube.jpg

Dat vond ik een leuk idee en ik heb besloten te onderzoeken of mij dat lukt.

30-ltr cube staat klaar om ingericht te worden. Eigenlijk ons standaard recept. Filterzandbodem 0,7-1,25mm, bodemvoeding waar nodig, in dit geval schemerlamp IKEA en een Aquael Turbo 500, met bio-co2 op de ejector/venturi, plus verspreiding via lage spraybar. We moeten afwachten of we een kaamlaag krijgen door de lage spraybar. Geen zin in deze bak een hob-filter of skimmer bij te plaatsen, dus dan verplaatsen we de spraybar.

In de bak komt dus Rotala indica op hout gebonden. Verder groene lotus, Staurogyne repens, Hemianthus sp Amano Pearl Grass, en heel misschien nog wat bronmos.

Misschien doe ik hier ook nog wat verschillende Bucephalandra's in.



We zullen wat slakken toevoegen omdat ze leuk en nuttig zijn.

IMG_20200621_144910.jpg
 
Vraagje, linkje naar filmpje. Ik wil die douche zien. :) ;)

De link naar dat filmpje ga ik niet meer vinden sorry. Ik had er nog een screenshot van.

En ik denk dat ik me erg ongelukkig heb uitgedrukt Friesian, sorry.

Ik bedoel dat men het liet groeien zonder wortels in de aquariumbodem.

En dat wilde ik zelf ook eens proberen, omdat het me zo vreemd lijkt.
 
In een youtube filmpje zag ik iemand die beweerde dat je rotala boven de grond onder water kon laten groeien.

Bekijk bijlage 301518

Dat vond ik een leuk idee en ik heb besloten te onderzoeken of mij dat lukt.

30-ltr cube staat klaar om ingericht te worden. Eigenlijk ons standaard recept. Filterzandbodem 0,7-1,25mm, bodemvoeding waar nodig, in dit geval schemerlamp IKEA en een Aquael Turbo 500, met bio-co2 op de ejector/venturi, plus verspreiding via lage spraybar. We moeten afwachten of we een kaamlaag krijgen door de lage spraybar. Geen zin in deze bak een hob-filter of skimmer bij te plaatsen, dus dan verplaatsen we de spraybar.

In de bak komt dus Rotala indica op hout gebonden. Verder groene lotus, Staurogyne repens, Hemianthus sp Amano Pearl Grass, en heel misschien nog wat bronmos.

Misschien doe ik hier ook nog wat verschillende Bucephalandra's in.



We zullen wat slakken toevoegen omdat ze leuk en nuttig zijn.

Bekijk bijlage 301519
Die bovenste afbeelding komt die van YouTube waar je over spreekt?
 
Die bovenste afbeelding komt die van YouTube waar je over spreekt?

Dat boompje met Rotala, ik dacht van wel. Maar het is al van een tijd geleden, dus precies weet ik het niet.

Belangrijkste voor nu, het is een screenshot van een filmpje of een foto, en dus niet van mij. Is alleen om te laten zien wat ik bedoel.
 
Maar weet je hoe je die planten zo aan dat hout vastkrijgt want het zijn veel en vrij dunne stengels. Vastknuppen gaat denk ik niet lukken Marjan ;)
 
Al een idee hoe je dat wil doen?

We hebben het opgebonden met boomband, zoals we eigenlijk alles vastbinden. Verre van ideaal en mooi, maar voor nu wel praktisch.
Boomband:
IMG_20200621_155000.jpg


Ik ben nog niet tevreden met het resultaat, maar heb ook geen zin er nu veel tijd aan te besteden. De Rotala zit voor nu vast en kan gaan groeien, of niet.

Ik verwacht sowieso niet dat deze bak gaat blijven.

IMG_20200621_164938.jpg
 
Dat wat aan je aquarium hangt is dat een filter? In 1e instantie dacht ik 2 bakken te zien, maar dat was niet zo. :)

Dat is een bio-co2 fles. Die zit aangesloten op de verticale spraybar in de bak.
 

Terug
Bovenaan