Eheim Proxima 325, 60x40x40 en plantenbakje van GCJ


Zou je dan niet ook een gaatje in de afzuigbuis moeten maken vlak onder het oppervlak of is dat nu een domme vraag? Je korfje zit namelijk in de regel erg laag en kan met een lekkage ook de bak leegtrekken.
Maar dat betekend dan ook dat je de filters uit zet tijdens Waterwissel?
 
Zou me er niet zo druk om maken....denk dat 99% van de mensen met een filter zonder het gaatje werkt.
Ik werkte met een sump.En daar werkte ik er wel mee.
Potfilter systeem werkt toch wat anders.
 
Zou je dan niet ook een gaatje in de afzuigbuis moeten maken vlak onder het oppervlak of is dat nu een domme vraag? Je korfje zit namelijk in de regel erg laag en kan met een lekkage ook de bak leegtrekken.

Een groot nadeel, tijdens je onderhoud kan je pomp niet blijven draaien, wat ik echt een vervelend nadeel vind
 
Wij hebben geen plannen een gaatje te maken in de aanzuigbuis.
Wel in de uitstroombuis. Dat ivm het weer makkelijker op gang brengen van het filter na onderhoud.

We moeten alleen nog even moed verzamelen om de boor in die constructie te zetten :)
 
Zou geen moed verzamelen.
Lekker zo laten zitten.

Mvg ronald
 
Eerste opzetje. De slang voor de aanzuig worden binnenkort aangepast wanneer we de rvs inlaat/skimmer binnenkrijgen. Voor nu werkt dit wel.

Inline diffuser is nog even wennen voor ons. Ik vermoed dat de bellen fijner gaan worden, maar mocht dat niet zo zijn is het ook goed.

Ik heb begrepen dat fijne belletjes beter opgenomen kunnen worden door planten dan volledig opgeloste co2. Daarom willen we juist hier waar de stengelplanten komen te staan de co2 laag in de bak brengen.

We zijn benieuwd.




Plus, voor degene met geluid, oud-Hollands spraybar-spel voor beginners.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met je nieuwe bak.
 
Ik heb begrepen dat fijne belletjes beter opgenomen kunnen worden door planten dan volledig opgeloste co2. Daarom willen we juist hier waar de stengelplanten komen te staan de co2 laag in de bak brengen.

Dat is nieuw voor mij en het bevreemd me ook want waarom doet men dan vaak zoveel moeite om met reactors alles opgelost te krijgen?
 
Dat is nieuw voor mij en het bevreemd me ook want waarom doet men dan vaak zoveel moeite om met reactors alles opgelost te krijgen?

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Als je een in-tank diffuser gebruikt, dan zullen de belletjes vooral opstijgen naar het wateroppervlak. Wat onderweg oplost is mazzel maar de rest is weg. Daarmee verlies je veel (kostbaar) co2.
Wanneer je co2 op een andere manier toevoegt kan het door het opstijgen van die bellen lastig zijn het op de goede plek te krijgen.

Wanneer je een atomizer/bazooka gebruikt krijg je juist die heel fijne belletjes die niet zo snel stijgen, die goed door de bak bewegen, maar voor veel mensen ziet het er erg onaantrekkelijk uit. De witte mist/zichtbare bellen in de bak tijdens licht aan.
Ook wij hadden dat in de Lido120.

Een alternatief is dan alles goed oplossen in het water. Je krijgt een betrekkelijk hoog rendement uit je co2, je krijgt het makkelijker rond door de bak, geen apparatuur in de bak nodig (bij een in-line reactor), geen nare mist in de bak en dus op zich geen slechte oplossing.

Ik las iets dat er onderzoek is gedaan naar hoe efficiënt planten co2 kunnen opnemen, en naar ik begreep lag de efficientie van fijne belletjes ongeveer 25% hoger dan volledig opgeloste co2. Het had (o.a.) te maken met dat de belletjes onder en tegen de blaadjes van de planten blijven hangen en dat de co2 in gasvorm beter/goed opgenomen wordt. Ik kan me niet de exacte tekst herinneren sorry. Het kan zijn dat ik dingen verkeerd uitleg of dat er essentiele informatie mist.

Ik weet zo niet meer waar ik het gelezen heb. Ik kan volgende week kijken of ik er informatie over kan vinden als je dat prettig vindt.

Op zich is dat voor ons niet de voornaamste reden deze in-line diffuser te proberen maar we vonden het een leuke bijkomstigheid.

Het heeft wel meegespeeld bij onze keuze de spraybar zo laag te hangen.
We hadden in het verleden veel succes met de, ik zal maar zeggen, benvo spraybar. Over de hele achterwand, beetje naar beneden gericht. Bij onze bettabakken gingen we experimenteren met de stroming naar beneden richten. Toen bleek dat de co2 nog veel beter oploste en dat de betta's met deze stroming helemaal gelukkig waren.

Dat hebben we ook uitgeprobeerd in de Rio180 en het verschil bij onze vissen daar was ook groot. Ze zwommen veel vrijer door de open ruimtes en aan het oppervlak (gourami's). Ook daar werd de co2 beter opgelost. We kregen wel een erg lichte kaamlaag maar die was eenvoudig op te lossen.

In de nieuwe bak willen we dus de stroming uit de spraybar (met opgeloste co2 en fijne bellen) laag over de bodem verspreiden. De co2 is direct daar waar het nodig is. Rommel wordt over de bodem naar voren geblazen waar we het makkelijk kunnen wegzuigen en de stroming voor de vissen in het midden en bovenin is prettig. Bodembewoners leken er geen moeite mee te hebben.

We gaan het hier zien wat het resultaat wordt. En anders passen we het wel weer aan.
 
dit staat erover op de site van the small planted tank. Studies hebben aangetoond dat CO2 het beste door de de plant word opgenomen als er fysiek CO2 belletjes aan het blad blijven kleven
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
dit staat erover op de site van the small planted tank. Studies hebben aangetoond dat CO2 het beste door de de plant word opgenomen als er fysiek CO2 belletjes aan het blad blijven kleven

Dank je :)
Ik was aan het spitten, maar had het nog niet teruggevonden :)
Ik had het zelf van een aantal Engeltalige fora, maar het kwam neer op wat jij hier typte.
 
Ja ok als ze aan het blad blijven hangen maar goed het grootste deel zal denk ik erlangs gaan en opstijgen en dus verdwijnen zonder te zijn opgenomen. Het hangt ook van de circulatie af hoeveel belletjes daadwerkelijk de planten bereiken denk ik.
 
Ja ok als ze aan het blad blijven hangen maar goed het grootste deel zal denk ik erlangs gaan en opstijgen en dus verdwijnen zonder te zijn opgenomen. Het hangt ook van de circulatie af hoeveel belletjes daadwerkelijk de planten bereiken denk ik.

Bij diffusers die een mist produceren, de bazooka 's en de atomizers, daar werkt het makkelijker dan bij degene die grovere bellen produceren.

De mist heeft zulke fijne bellen dat je ze makkelijk door de bak kan bewegen, die bellen gaan niet (allemaal) naar boven om te verdwijnen. Vaak blijven ze als een vuiltje door de bak dwarrelen.

Dit gaat dus over de co2-mist.
 
IMG_20200530_170647.jpg


Druk bezig met de inrichting. Plannen zijn leuk en goed, maar het begint bij ons altijd pas vorm te krijgen wanneer we het echt gaan inrichten.

Kortom, we zijn erg benieuwd wat het gaat worden :)
 
Het krijgt al vorm Marjan :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
dit staat erover op de site van the small planted tank. Studies hebben aangetoond dat CO2 het beste door de de plant word opgenomen als er fysiek CO2 belletjes aan het blad blijven kleven
Dat staat er dus niet. Dit staat er wel:
"Het is voor planten waarschijnlijk iets efficiënter om de CO2 in de vorm van (micro) bellen die hechten aan de bladeren op te nemen dan in de vorm van volledig opgelost gas. Hoewel dit fenomeen is nog niet wetenschappelijk is aangetoond zijn er wel steeds meer aanwijzing voor."
 
beste benvo dat staat er wel degenlijk ik heb de tekst gekopieerd en geplakt dus niet overgeschreven.hierbij nogmaals gekopieerd, Studies hebben aangetoond dat CO2 het beste door de de plant word opgenomen als er fysiek CO2 belletjes aan het blad blijven kleven. Een reactor vind ik persoonlijk pas efficiënt bij een scape die groter is dan 250 liter. En ook hier geld dat er veel debiet van de pomp verloren kan gaan. Daarbij zijn ze groot, lomp en nemen erg veel ruimte in. Maar omdat ze hoofdzakelijk gebruikt worden bij grote bakken heb je automatisch ook
 
We zijn eindelijk begonnen met planten. Alles moet 20x gespoeld worden. We hadden riccia en eendekroos in de Rio180, en we willen een poging doen daar met deze verhuizing af te komen.

IMG_20200530_210902.jpg
 
iedere dag kijken of je nog kroos ziet en dan verwijderen een saai klusje maar de aanhouder wint;)
 
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je geen filterzand als bodem bedekking hebt gebruikt?

Ziet er leuk uit al, gaat wel wat worden!
 
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je geen filterzand als bodem bedekking hebt gebruikt?

Ziet er leuk uit al, gaat wel wat worden!

Dit is filterzand, 0,7-1,25mm. Gebruiken we bijna altijd.

En dank je voor het compliment :)
Alles moet zich nog wat weken gaan zetten, sommige planten moeten nog over van emers naar submers, en dan moet er met snoei nog vorm aangebracht worden. Evengoed zijn we helemaal niet ontevreden.

We zijn weer een stapje verder, er komen nog een paar plantjes bij maar dan vooral wat cryptocoryne's enzo.
IMG_20200530_220201.jpg
 
Wat is die ronde zwarte bal in het midden?

Mvg ronald
 
Wat is die ronde zwarte bal in het midden?

Mvg ronald

Dat is het deksel van een oxydator. Die hebben we daar staan omdat het hout nog niet voldoende ingewaterd is.

We vervangen het zometeen met een zakje zand, voor we de vissen er in doen.
 
Voor vanavond doen we het hiermee :)
De (binnenste) aanzuigbuizen zijn tijdelijk. Die worden als het goed is vervangen door rvs aanzuigbuizen met skimmer. Het zandzakje gaat op termijn hopelijk verdwijnen. Er zullen nog een paar kleine veranderingen/aanvullingen komen op de plantjes.

Maar voor nu gaan we 30 japonica-garnalen loslaten, een koppeltje honing-gourami's en een stuk of 25 ember tetra's.
 

Bijlagen

  • IMG_20200531_001509.jpg
    IMG_20200531_001509.jpg
    450.1 KB · Weergaven: 123
Zeer mooie bak geworden! Hoe bevalt het licht?
 
Dat ziet er al mooi uit Marjan.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Zeer mooie bak geworden! Hoe bevalt het licht?

Dank je. We zijn nog druk bezig met de rest, zoals drijfplantjes en de laatste bodemplantjes, en nou ja, wat er verder zoal bij komt kijken :)

Het licht is dubbel en een verrassing. Met de kappen open is het een prachtige warme kleur, wel duidelijk meer dan in de Rio180. Wanneer we de kappen op de bak plaatsen verdubbelt ineens bijna het licht. Misschien werkt de hele kap als reflector :)
 
Dank je. We zijn nog druk bezig met de rest, zoals drijfplantjes en de laatste bodemplantjes, en nou ja, wat er verder zoal bij komt kijken :)

Het licht is dubbel en een verrassing. Met de kappen open is het een prachtige warme kleur, wel duidelijk meer dan in de Rio180. Wanneer we de kappen op de bak plaatsen verdubbelt ineens bijna het licht. Misschien werkt de hele kap als reflector :)
Het ziet er vanaf hier al bijna af uit hoor en goed om te horen dat het licht bevalt. Als je kap van binnen een lichte kleur heeft dan werkt die inderdaad als reflector!
 
Het ziet er vanaf hier al bijna af uit hoor en goed om te horen dat het licht bevalt. Als je kap van binnen een lichte kleur heeft dan werkt die inderdaad als reflector!

Dat is het vreemde, het is zwart, maar glanzend glas.
 

Terug
Bovenaan