Aquarium maar wat erin???


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,165
Locatie
Rotterdam
Ik heb een bak staan van 80cmx45x40.

Nou wou ik graag een samenstelling maken uit deze vissen. De bak wou ik het liefst geheel van zand, steen (en hout) maken.
Wat zou samen kunnen?

dwergkogelvisjes (als er een soort is die geen wildvang is)
Omobranchus zebra
bijtjes
Stigmatogobius sadanundio
Jordanella floridae
Julidochromis transcriptus
Julidochromis regani
'Lamprologus leleupi
 
Kortom de bedoeling is om een aquarium te maken dat op een zeeaquarium lijkt.
Dus een bak met zand en holy stone
9Ed_ZhXuZIGTxX1KOzR0WU8Egfxzjnyt.jpeg
 
Is het mogelijk om :
papilio sunflower
Omobranchus zebra
Julidochromis regani
Macrobrachium- garnalen

samen te houden?
 
Je bak is te klein voor Xenotilapia.
Regani's kunnen wel maar dan natuurlijk alleen met andere tanganyika vissen, en garnalen worden opgegeten door alle cichliden.
Die goby is brakwater dus die kan natuurlijk niet in zoet.

Doe je dit nu expres..?
 
Je zult moeten kiezen tussen Tangs en brak.
 
SaskiaZ zei:
Je bak is te klein voor Xenotilapia.
Regani's kunnen wel maar dan natuurlijk alleen met andere tanganyika vissen, en garnalen worden opgegeten door alle cichliden.
Die goby is brakwater dus die kan natuurlijk niet in zoet.

Doe je dit nu expres..?
Nee ik doe het niet expres?
 
MauriceM zei:
Je zult moeten kiezen tussen Tangs en brak.
Oke dan denk ik dat ik voor brak ga. Welke brakwater vissen zouden in mijn bak kunnen?
 
Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat je je andere bak op orde krijg en dan pas aan een volgend project beginnen :)
 
Ik sluit me aan bij Marja. Je hebt al best veel topics geopend met steeds dezelfde vragen. Je krijgt ook steeds dezelfde antwoorden.
 
? snap jullie niet helemaal. Mijn andere bakken zijn op orde. De dieren die erin zaten zitten nu in een grotere bak.

Maar wat heeft dat hier mee te maken? Zouden we bij deze topic kunnen blijven aub.
 
FO1X4A-F1JZIYJuC8COxmpahg0PvUOaj.jpeg

Bijtjes(Brachygobius xanthozona) kunnen trouwens prima met kogelvissen en Stigmatogobius sadanundio. Nou wil ik geen kogelvissen hebben wegens overbevissing.

Dus is dit de volgende opstelling :
min 5x bijtjes
3x ominious zebra (1m / 2v)

Kan dit? En hoeveel vissen raden jullie aan? en zou er nog een oppervlakte / middenzwemende vis bij kunnen? En weet iemand dan ook een leuke vis?
 
nekoneko zei:
(...) met kogelvissen (...)
Er zijn zo'n 19 genera met in totaal 120+ totaal uiteenlopende soorten kogelvissen.
Je hebt het nu al berichtenlang over kogelvissen zonder specifiek te zijn welke soort je nu precies bedoelt.
Wordt dus tijd dat je (i) ofwel duidelijk maakt over welke soort(en) je het nu hebt, (ii) ofwel dat je gewoon stopt met ook maar iets te zeggen over kogelvissen zonder duielijk te maken over welke soort(en) je het nu hebt.


Je berichten van de laatste dagen over "kogelvissen" zaaien niets andrs dan verwarring.
 
T. biocellatus is de enigste brakwater kogelvissen die zou kunnen in mijn bak (volgens kogelvisforum) Maar nou bleek dat wildvang te zijn volgens iemand hier op het forum. en door de overbevissing ging het niet goed meer met de vissensoort en blablabla�. Dus heb besloten die niet te nemen. Is het waar dat het wildvang is?
 
mss kan je nog eens een nieuw topic starten om er verder over te zeveren...
Om dan uiteindelijk toch uw gedacht te doen.
 
Nekko,
ik vind de opmerking om wat preciezer te zijn wel terecht. Net als bij het formaat van je bak zorgt zoiets voor veel verwarring en vraagtekens.
Misschien kun je voordat je een vraag stelt eerst goed voor jezelf bepalen waarover je een vraag wil stellen. Zo voorkom je dat achteraf blijkt dat je iets anders bedoeld of hebt ;)
 
Oke. Zal de vragen iets duidelijker proberen te maken.
Is T. biocellatus wildvang?
Kan ik 10 bijtjes samen met 3O omobranchus zebra (1m / 2v) houden in mijn bak?


En weet iemand welke garnalen dit zijn?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=O0zEH4QUC1w[/video]
 
Die garnalen zijn ghost shrimps, ofwel een Palaemonetes soort.

Verder lees ik dat omobranchus zebra bter in koppels kunnen, dus dan zou ik daar 1 koppel van nemen.

Verder ben ik benieuwd of je al weet dat brakwater wel iets meer werk vergt dan zoetwater. Brakwatervissen zijn vaak gevoeliger voor nitraat en nitriet (nou zijn meeste vissen niet zo blij met nitriet maar goed).

Dus veel verversen, en ook moet je speciaal zout kopen voor zeewater, maar dan in een mindere hoeveelheid aan je water toevoegen. Maar je kan niet zomaar een beetje zout in je bak pleuren en ervan uitgaan dan je vissen het dan goed doen. Dus das wel iets om rekening mee te houden denk ik.
 
Oke dan word het een koppel.


  • 2x (m/v) Omobranchus Zebra
    10x bijtjes
    2x t. biocellatus (als het geen wildvang is.)
    5x ghost shrimps

    Is dit teveel vis voor in mijn bak of zou dit kunnen?


  • Ik weet dat brakwater meer werk vergt dan zoetwater.
    Ik heb hier al zout liggen. Ik had vroeger een koudwater zeeaquarium.
    Maar ik heb geen idee hoe je een brakwater bak moet houden. Weet iemand een goede site met goede uitleg over het houden van een brakwater aquarium? Had al wat gelezen op internet maar je kan nooit genoeg lezen.
 
Zou je (dood) levend steen in een brakwater bak kunnen houden?
 
Hoeveel topics open je wel niet?

Eentje bij ""Slakken"", dan zeg je dat dit verkeerd is, dan open je nog eens eentje bij ""Samenstelling Visbestand"" en dan kom ik ook nog eens eentje tegen bij ""Overige Bewoners"".

Zo maak je het echt onduidelijk voor iedereen.
 
C�dric Vleminckx zei:
Hoeveel topics open je wel niet?

Eentje bij ""Slakken"", dan zeg je dat dit verkeerd is, dan open je nog eens eentje bij ""Samenstelling Visbestand"" en dan kom ik ook nog eens eentje tegen bij ""Overige Bewoners"".

Zo maak je het echt onduidelijk voor iedereen.
als het goed is zijn die al verwijderd
 
2x (m/v) Omobranchus Zebra
10x bijtjes
2x t. biocellatus (als het geen wildvang is.)
5x ghost shrimps



Is dit teveel vis voor in mijn bak of zou dit kunnen?
En is het mogelijk om (dood )leven steen te houden in een brakwater aquarium?
Had gelezen dat zee lampen worden aangeraden. Zijn jullie het daar mee eens?
 
Is het belangrijk om er planten in te stoppen voor de vissen? Zo ja welke planten zouden er in kunnen blijven leven?
 
hallo? kan iemand mijn vragen beantwoorden (sry voor het ongeduld.)
 
Zeker zijn planten belangrijk want die leveren zuurstof en nemen stoffen op. Maar dat is in het algemeen zo.
 
Nekko zei:
C�dric Vleminckx zei:
Hoeveel topics open je wel niet?

Eentje bij ""Slakken"", dan zeg je dat dit verkeerd is, dan open je nog eens eentje bij ""Samenstelling Visbestand"" en dan kom ik ook nog eens eentje tegen bij ""Overige Bewoners"".

Zo maak je het echt onduidelijk voor iedereen.
als het goed is zijn die al verwijderd

Op de meeste plaatsen staan nog de meldingen dat het topic verplaatst is. Daarom zie ik het ook.
 
jessicapilon zei:
Zeker zijn planten belangrijk want die leveren zuurstof en nemen stoffen op. Maar dat is in het algemeen zo.
Wat voor planten kunnen er in brakwater blijven leven?
 
Conclusie is dus dat er geen brakwater planten zijn.
 
2x (m/v) Omobranchus Zebra
10x bijtjes
2x t. biocellatus (als het geen wildvang is.)
5x ghost shrimps


Vraag het nog maar een keer.
Is dit teveel vis voor in mijn bak of zou dit kunnen?
 
Hallo??
 
Kan iemand een foto plaatsen van de biotoop van de mobranchus Zebra. Of me er wat info over geven.
 
Dus ff een samenvatting van de bak.

De grond wordt van zand. Op de bodem komen oesters te liggen en holy rock of/en levend steen. Er komen zeelampen in zodat de vissen een mooiere kleur krijgen en er meer/sneller algen gaan groeien. En het zoutgehalte wordt 1,007

de dieren die er in komen :
2x (m/v) Omobranchus Zebra
10x bijtjes
2x t. biocellatus
5x ghost shrimps
 
Een beetje geduld mag wel, er zijn denk ik heel weinig mensen hier die een brakwater bak hebben. Ik zelf ook niet, maar dit is wat ik zo snel heb kunnen vinden.

Voor de T. biocellatus wordt minimaal 80 liter voor de eerste vis aangeraden en 40 liter voor elke vis die daar nog bijkomt. In eerste instantie lijkt het er voor mij dus op dat je te veel vis bij elkaar wil zetten. Overigens is deze vis eigenlijk altijd wildvang, maar wordt op het moment nog niet bedreigd in het wild.

De Omobranchus en de bijtjes zijn allebei grondels, waarbij ik van de eerste kon vinden dat ze behoorlijk territoriaal kunnen zijn. Misschien dus beter om ze niet te combineren.

Maar dit is dus allemaal gebaseerd op wat ik kan vinden op internet en niet op eigen ervaring. Overigens vond ik nog deze pagina:
http://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=bijvissen&category=Brachygobius+xanthozona
Staat vooral informatie in over bijtjes, maar ergens halverwege ook een lijstje planten die het uit zouden kunnen houden in brak water.
 
Ik had dat ook al gelezen. Maar al die planten gaan uiteindelijk dood in brakwater. En voor de T. biocellatus wordt minimaal 80 liter voor de eerste vis aangeraden en 40 liter voor elke vis die daar nog bijkomt. Dat zou dan toch gewoon kunnen? 8x4x4,5 = 144l dus dat is meer dan 120l wat nodig is voor twee T. biocellatus.
En over dat bijtjes territoriaal kunnen zijn is alleen maar onder de bijtjes zelf en dan in het paar seizoen. Dus dat gaat prima samen met Omobranchus Zebra.
 

Terug
Bovenaan