Aquarium planten bemesten zonder voedingsbodem i.v.m. neocaridina en ook guppen. Wat te doen?


Monique65

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2022
Berichten
117
Leeftijd
58
Hallo allemaal,

Weer een vraag van mij.

Nu staan mijn planten in emmers om schoon te worden en wil ze over drie dagen in het aquarium plaatsen.
Ik heb als bodem Boon Aquarium bedekker zwart( zand luxe onyx black) en wordt voor de planten een voedingsbodem aangeraden, maar dit kan niet i.v.m. de garnaaltjes. Hier zou teveel giftige metalen inzitten voor deze diertjes.

Weten jullie een goede oplossing als voeding voor mijn planten die geen kwaad kan voor garnaaltjes en guppen?
 
Als je nog even een paar dagen hebt gebruik dan Gastropex tegen slakken en sterkere planten (onschadelijk voor de meeste basis vissen), wel even goed kijken naar dosering. 1 dag druppelen, tweede dag vloeibare "carbo" tegen alg, derde dag 50% waterwissel en daarna weer druppelen op 50% en dag daarna wissel met drupje carbo. Vervolgens een paar keer spoelen als de pest i.v.m. gif vanwege ongewervelde dieren zoals de garnalen. Mocht je lekker de tijd hebben nog eenmaal behandelen in aquarium zelf na 10 dagen en de eitjes zijn ook dood van de slakken en je geeft planten weer een boost; Uiteraard daarna weer een paar dagen goed wisselen met water in het aquarium zelf. Planten in een bak met water blijven bij mij rustig op kamer temperatuur staan met een drupje carbo en voeding zonder pomp of iets voor een twee weken (wel af en toe wat oud aquarium water.

Super schone sterke planten zonder alg of slakken daarna. Mocht je later ene keer snoei of planten wegdoen dan doe het proces nog een keer kort met 1 behandeling en zorg dat je planten echt extreem gespoeld zijn daarna voordat je iets "verkoopt" wat schadelijk is.

Mocht je wel een plaag krijgen van slakken op den duur is er een andere optie die perfect werkt (heb ik ook gedaan) maar dan flipt iedereen weer dus zeg maar niets... (slakken zien er dan wel super mooi goudkleurig uit wat nog overleeft en kan ze nog verder kleuren als ik wil). Ik heb ongeveer 75% omgebracht daarmee door sederen en je kunt ze dan uit het water vissen omdat ze direct naar boven drijven.

Ik weet dat het wat tijd kost allemaal en wat werk, maar ik al beginnende kweker vind dit absoluut de moeite waard om kwaliteit te leveren als ik iets doorverkoop. Of straks in mijn grote aquarium ga gebruiken.

Daarna een degelijke complete basis voeding en net onder doseren zodat je kunt zien hoe alles reageert i.v.m. licht, waterwaarden en etc. Je hebt dan ruimte om op te voeren indien nodig. Bij weinig planten basis voeding en bij volle bak met planten bijvoorbeeld Flora Base Pro, maar dan wel echt een beetje onderdoseren omdat meer altijd nog kan.

Heel veel succes!


PS: Mochten je planten er super mooi uitzien toen je ze kocht en Submerge zijn geweest dan ga er maar vanuit dat er gif op zit en je met een poosje in het water leggen wel regelmatig even moet spoelen met schoon water in de emmer. Domweg een paar dagen in een emmer laten staan gaat anders weinig doen en haal het wol er direct vanaf omdat deze vol zit met stoffen en mee kunnen liften na overplaatsing.
 
Laatst bewerkt:
Sporen van algen hebben we allemaal in de bak dus gelijk carbo gebruiken is niet heel zinvol denk ik. Ik zou gewone vloeibare voeding gebruiken en voor de planten die dat wensen wat voeding bij de wortels.
 
TS wil geen bodem gebruiken en voor de planten te plaatsen kan een beetje carbo geen kwaad, werkte bij mij echt super tot het punt dat ik tekort kwam in CO2. Maar ik heb alleen maar op de Windelov wat baardalg als enige plant. Rest was binnen een een micro behandeling geheel vrij binnen een 7 dagen. Dus voor het plaatsen van de planten in de bak zie ik het wel als een voordeel.

Uiteraard ene persoonlijke mening en ervaring. Maar heb ook geen idee wat TS heeft en gebruikt op dit moment dus blijft het maar gokken.
 
maar dit kan niet i.v.m. de garnaaltjes. Hier zou teveel giftige metalen inzitten voor deze diertjes.
Ik begrijp hieruit dat hij deze dus niet wil gebruiken, maar kan het dan verkeerd gelezen hebben/begrepen.... Mijn gedachte was dus ook dat hij wil overstappen op planten die geen bodem vergen.

Misverstand denk ik dan.
 
Je kunt vloeibare plantenvoeding gebruiken. Er zijn meer mensen met een plantenbak zonder voedingsbodem.
Veel plantenvoedingen zijn garnaal veilig, dit staan dan ook vermeld.
 
Complete plantenvoeding met- (bijv. aio planted box) of zonder nitraat/fosfaat (bijvoorbeeld profito), afhankelijk van hoeveel nitraat en fosfaat aangemaakt en nodig zijn in je bak, zijn in de meeste gevallen voldoende.

Een aantal planten (bijvoorbeeld oa echinodorus, crypto's, tijgerlotus) hebben ook graag wat voeding in de bodem, bijvoorbeeld kleibollen, capsules met gereguleerde afgifte etc).

Ook bij het gebruik van een voedingsbodem zou je waarschijnlijk planten voeding moeten toevoegen.

Easy carbo of andere carbo varianten zijn geen voeding op zich. Het is vooral een middel om algen te doden of de groei ervan te remmen.
 
Laatst bewerkt:
Carbo doet wel wat in een low tech bak want dan dien je extra "koolstof" toe waardoor de plant het makkelijker heeft als je weinig co2 in de bak hebt maar veel moet je er niet van verwachten.
 
Carbo doet wel wat in een low tech bak want dan dien je extra "koolstof" toe waardoor de plant het makkelijker heeft als je weinig co2 in de bak hebt maar veel moet je er niet van verwachten.

Volgens deze informatie is het effect eigenlijk verwaarloosbaar.

Zonder wetenschappelijke onderbouwing vertrouw ik zelf voor een low-tech bak dan meer op voldoende oppervlaktebeweging, waardoor meer gasuitwisseling plaatstvindt, waardoor het natuurlijk co2-gehalte in de bak beter op peil blijft wanneer planten een beetje co2 gebruiken voor hun groei.

Een andere optie voor een low light bak is voor ons natuurlijk bio-co2. Maar dat is niet iets wat iedereen prettig, veilig of handig vindt. Vandaar dat het nooit mijn eerste advies zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Weer een vraag van mij.

Nu staan mijn planten in emmers om schoon te worden en wil ze over drie dagen in het aquarium plaatsen.
Ik heb als bodem Boon Aquarium bedekker zwart( zand luxe onyx black) en wordt voor de planten een voedingsbodem aangeraden, maar dit kan niet i.v.m. de garnaaltjes. Hier zou teveel giftige metalen inzitten voor deze diertjes.

Weten jullie een goede oplossing als voeding voor mijn planten die geen kwaad kan voor garnaaltjes en guppen?
Planten kunnen om een verschillende manier van voeding vragen. Sommige nemen hun voeding grotendeels via de waterkolom op, andere doen dit via hun wortelgestel en vragen daarom om bodemvoeding. Je zult dus moeten uitzoeken welke planten je wilt én hoe deze te verzorgen. Iets wat trouwens altijd een goed idee is om dit uit te zoeken vóór de koop. Ook al om te bezien of je keuze past qua hardware. Overigens als bodemvoeding leert mijn ervaring me dat kleibolletjes, liefst gemixt met lateriet, prima resultaten geven. De poeders, later aan te lengen met water, hiervoor zijn verkrijgbaar bij aquariumbemesting.nl
 
Laatst bewerkt:
Hier de uitleg van @Cornelius:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Dat klopt ook hoor en alleen bij low tech bakken kan het iets bijdragen maar veel is het niet.

Topic starter vroeg naar voeding.

Mijn reden om (easy) carbo hier kort bij te noemen, is dat ik veel gelezen heb bij startende aquariumhouders, dat ze denken dat bijvoorbeeld easy carbo een voeding is, wat het niet is. Vandaar mijn opmerking.

Het was niet mijn intentie een discussie te starten over het wel of niet nuttig zijn van easy carbo als toevoeging in een aquarium.
 
Easy carbo of andere carbo varianten zijn geen voeding op zich
Maar goed je haalde dit wel aan en ik heb daar alleen op gereageerd dat het eigenlijk geen voeding is en voor de TS kan het misschien nuttige info zijn;)
Het hangt helemaal van zijn bak of of het iets van waarde kan hebben en of hij het zou willen gebruiken.
Ik was ook niet met een discussie bezig maar enkel de uitleg te laten zien wanneer het wel iets zou kunnen helpen:)
 
Ik heb in mijn aquarium grind, daarop een enkele laag kleikorrels (die ik van te voren een paar dagen in een emmertje met water heb gezet om te zorgen dat ze niet gaan drijven) en daarbovenop rivierzand. Uit mijn vorige bodem heb ik geleerd dat die kleikorrels een mooie boost aan de planten geven die hun voeding uit de bodem halen.
Volgens allerlei bronnen nemen kleikorrels voedingsstoffen en andere stoffen op om ze vervolgens weer langzaam af te geven aan de planten.
Is dat geen idee voor je bak?
Of zijn onze experts van mening dat hier iets in zit dat ongezond is voor garnalen?
 
Inderdaad worden door veel beginnende aquarianen carbo aangehaald als zijnde plantenvoeding. En daarbij merk ik op dat dit ook vaak door de desbetreffende Lfs aan hun geadviseerd wordt. Daarom heb ook ik diverse keren vermeld dat carbo géén plantenvoeding is!
 
Inderdaad worden door veel beginnende aquarianen carbo aangehaald als zijnde plantenvoeding. En daarbij merk ik op dat dit ook vaak door de desbetreffende Lfs aan hun geadviseerd wordt. Daarom heb ook ik diverse keren vermeld dat carbo géén plantenvoeding is!
Helemaal met je eens Ben en daarom is het vaak goed om dat te vermelden ook al wordt er niet om gevraagd. Zo worden teleurstellingen soms voorkomen.
Cornelius heeft dat ook mooi verwoord in vindt ik begrijpelijke taal.
 
Ik heb in mijn aquarium grind, daarop een enkele laag kleikorrels (die ik van te voren een paar dagen in een emmertje met water heb gezet om te zorgen dat ze niet gaan drijven) en daarbovenop rivierzand. Uit mijn vorige bodem heb ik geleerd dat die kleikorrels een mooie boost aan de planten geven die hun voeding uit de bodem halen.
Volgens allerlei bronnen nemen kleikorrels voedingsstoffen en andere stoffen op om ze vervolgens weer langzaam af te geven aan de planten.
Is dat geen idee voor je bak?
Of zijn onze experts van mening dat hier iets in zit dat ongezond is voor garnalen?
Hetgeen wat jij doet zou je ook met enkel akadama kunnen bereiken, is ook nog makkelijker in onderhoud
 
Ja, maar het grind had ik van de oude bodem en de kleikorrels ook. Dus vond het niet nodig om dan weer nieuwe dingen aan te schaffen.
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik was even van huis en heb net vluchtig doorgelezen. Sommige stukken moet ik nog even een paar keer lezen, daar dit voor mij onbekend is. Toch denk ik wel duidelijk antwoord gekregen te hebben. Ga dus straks even rustig op een rijtje zetten met aantekeningen, merk dat dat voor mij werkt om zicht op iets te krijgen.

De planten heb ik in aluin gemengd met water staan, een tip van iemand hier op de site en ik was zeer zeker alles goed uit wat ik aanschaf en in het aquarium wil. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik moet nog water in de bak gooien enz. De planten hebben allemaal weinig licht nodig. Zal best een verkeerde bijzitten, maar daar leer ik alleen maar van.

Super leuk forum hier!!!
 
1) Oké, ik wil kleikorrels als voeding voor mijn planten, maar welke zijn dan goed? En zijn sticks ook goed?


Onderstaande kwam ik tegen:

JBL 7 balletjes voor aquariumplanten

Easy Life Rootsticks - Plantenmeststoffen - 25 stuks



2) Tevens kreeg ik een flesje:

JBL Denitrol opstart voor aquaria
en
JBL Biotopol, waterbereidingsmiddel

Wat is jullie ervaring hiermee?


3) Daarnaast een sansibar rock gekocht en die bevat veel kalk las ik later. Kan die bij guppen en garnaatljes?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
JBL 7+13 kan prima. Geeft wel wat rommel als je ze later omhoog haalt als je planten eruit trekt. Niet schadelijk ofzo.
Rootsticks geen ervaring mee.

Wat is jullie ervaring hiermee?
Dit soort flesjes gaan bij mij de container in. Je kunt de Denitrol toevoegen bij de opstart als je dat leuk vindt. Wat voer verkruimelen lijkt mij nuttiger. Maar meningen verschillen over dit soort flesjes.
 
Hoihoi,
Ik heb net een mosbal binnen gekregen van aquastore. Moet ik deze nog schoonmaken of behandelen tegen slakken en dergelijke?

Ook een paar lavastenen, zwart, en las ergens dat ik die met gekookt water moet schoonborstelen. Dus dat ga ik zo doen en dan kan ik nog een plantje en wat mos daarop vastbinden of plakken.

Verder kleibollen binnen gekregen en die wil ik in de bodem stoppen, wel vind ik het onduidelijk hoeveel van die bollen in de bodem moeten zonder dat het schadelijk kan worden voor de toekomstige bewoners, de guppen en garnaaltjes.

Dus wie hier wat over weet, hoor graag jullie mening en ervaring.
 
Ik zou als het van de lfs komt zo in de bak doen hoor. Het zijn geen stenen die uit je tuin komen natuurlijk. Ik zou een kleibolletje bij elke plant stoppen die daar behoefte aan heeft.
Mocht je hele grote planten hebben dan kun je er 2 bij doen.
 
Dankjewel John, kan ik gelijk aan de slag. Top!!!
 
Ik kan slechts uit eigen ervaring spreken van wat ik heb gedaan, en dat is het volgende:

Oude bak met planten en vissen gekocht. Alles schoongemaakt en vrijwel elke plant weten te ontdoen van slakken (helaas wel eieren over het hoofd gezien). De aquastart en bacteriestart gebruikt wat ik erbij heb gekregen. Vervolgens heel veel planten er in gepropt en dagelijks Colombo Flora Grow gebruikt en een mini pompje Carbo tegen de algen die in de bak zaten en op de planten (met mini pompje bedoel ik echt een paar druppels per dag), dit werkte bij mij geweldig tegen de algen en ben na een poosje gestopt daarmee. Vervolgens een basis CO2 setje met houder die nu ruim 6 weken is meegegaan op 50 liter water. Bakje's gemaakt voor de planten en overal een tab van Colombo in met een halfjaar afgifte en op de planten die het nodig waren een ijzer tablet. Pomp uitvoer onder water geplaatst en alleen in de eerste week lucht gebruikt voor in de nacht totdat de planten met veel zuurstof afgifte lekker gegroeid waren. De reden om zo min mogelijk zuurstof er in te blazen had te maken met CO2 wisseling op het wateroppervlakte overdag.

Verder een zandboden voor de garnalen (Beach quarts) en de bakje's gevuld met Nutribase en deklaagje van Flora Base pro. Het heeft gedraaid als een tierelier zonder alg of vreemde waarden (slechts een enkele keer gemeten). Soms een lichte waterwissel van een paar liter maar wel met regelmaat eens in de twee/drie dagen en eenmaal een 50% gemengd met osmose water wat achteraf gezien niet goed was door veel te grote schommeling.

Mijn filter "deed" 400L/uur met schuim, watten en Sipo (ik denk nog geen 25 gram Sipo. Ik verwacht dat mijn filter nooit en ten immer die 400 liter heeft gehaald omdat deze 2e hands was en 7 jaar oud, ervaring leert dat ze echt wel slijten als het geen goed merk is. Wel heeft mijn filter letterlijk naast het aquarium gestaan vanwege de testen die ik deed.

Later een Hygger lamp met 50PAX (via difusor gemeten) op 2cm van de bodem en de planten zijn vervolgens weer veel harder gaan groeien. Later nog Flora Pro voeding gebruikt maar kwam toen in de knel met CO2 en begon alg te krijgen op varens door tekort.

---

Mocht ik nu een scapers bakje maken zou ik voor Flora Base Pro gaan met middel en grove korrel afhankelijk van de plantsoort wat ik ga gebruiken op specifieke plek. Verder een capsule met lange afgifte en afhankelijk van aantal planten en intensiteit licht CO2 toevoegen via houder of difusor. Op rode planten zou ik wel een ijzer tablet gebruiken omdat dat je op het geheel de kop niet meer kost.

Maar dit is nu mijn ervaring en mening!

---

Verder nu testbakken opzetten met moederplanten en grote korven waar capsules in komen, watten voor Anubias soorten en flora Pro met en pomp waar een CO2 difusor in zit verwerkt. Dus hopelijk binnenkort meer ervaring en bodemsoorten kunnen testen.
 
Laatst bewerkt:
PS: Mocht je bakje's willen maken (ik heb mij ziek staan te vreten in tiramisu toetje's) kun je ze met een soldeerbout of boortje rondom en onderop doorboren en stukje's mos in de gaten proppen/lijmen zodat ze volledig rondom begroeien en niet meer zichtbaar zijn. Op die manier kun je planten met meer lichtbehoefte iets hoger plaatsen door te stapelen en je kunt er best wel een leuk effect mee maken als je creatief bent. Beetje steen of hout eromheen werken en je komt ene heel eind.
 
Hoi Stef,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben begonnen met alles nieuw, ben een echte starter en onbekend met alles. Vind het ook spannend allemaal en erg leuk.

Ik heb nu bolletjes gebruikt en kijk het even aan. CO2 toevoeger heb ik niet, moet ik eens over lezen wat dit doet en hoe het werkt.
Het is fijn om de ervaringen van anderen te lezen, zo krijg je een beter beeld van alles en via diverse ideeën.

Ik zit allerlei aantekeningen te maken en bij elkaar te voegen over guppen en garnalen om te kijken wat ik verder nog moet doen en rekening mee moet houden.
Leer langzaam aan steeds meer!
 
PS: Mocht je bakje's willen maken (ik heb mij ziek staan te vreten in tiramisu toetje's) kun je ze met een soldeerbout of boortje rondom en onderop doorboren en stukje's mos in de gaten proppen/lijmen zodat ze volledig rondom begroeien en niet meer zichtbaar zijn. Op die manier kun je planten met meer lichtbehoefte iets hoger plaatsen door te stapelen en je kunt er best wel een leuk effect mee maken als je creatief bent. Beetje steen of hout eromheen werken en je komt ene heel eind.
Wat een leuk idee, ga ik noteren in mijn schrift. Mijn man is gek op toetjes, laat ik die zich wel gek eten. Hahahahaha
Bedankt!
 
Anders kun je altijd nog met klei soorten werken (even zoeken naar wat geen gif bevat; weet het zo niet meer), zodat je terrasjes kunt maken. Ik heb het veel gedaan met klei maar dan voor het maken van Clay motion films. Mini steentjes maken om te verlijmen en etc, maakt het een leuke hobby en je kunt zo creatief zijn als je maar wilt.
 
Die sla ik ook op, maar voor nu ga ik dit nog niet toepassen. Eerst ervaring opdoen met mijn eerste bak.
Zijn wel echt leuke ideeën.
 
Heel veel plezier gewenst en zie uit naar het resultaat! Maak er iets moois van zou ik zo zeggen en hopelijk mogen we de vorderingen volgen (y)
 

Terug
Bovenaan