Aquarium plotseling volledig troebel


D

Daniels

Guest
Dag iedereen,

Ik heb nu iets langer dan een jaar een aquarium en daar altijd veel plezier van gehad. Afgelopen zaterdag avond was het water nog volledig helder, toen ik op zondag avond terug kwam was het aquarium plotseling volledig troebel (zie afbeelding). Vanavond was dit nog steeds hetzelfde geval, de vissen leven echter allemaal nog wel (voor zover dat zichtbaar is).

Ik heb niks met het aquarium gedaan tussen de periode dat het troebel is geworden (niet gevoerd, niks schoon gemaakt of vervangen). De waterpomp staat schuin omhoog gericht, dus het lijkt mij dat er ook geen stof o.i.d. van de bodem omhoog wordt geduwd en ook de zuurstof pomp lijkt nog steeds te werken (trilt nog steeds).

Zoeken op het internet heeft mij niet wijzer gemaakt, vandaar dat ik mij tot jullie keer. Wie o wie weet wat er mogelijk aan de hand kan zijn en hoe ik dit kan verhelpen?

thumbnail_Image (1).jpg

thumbnail_Image.jpg
 
Zo dat is een flinke bacteriebloei en dat zie je vaak bij teveel organische belasting.
Dank voor het snelle antwoord! Maar zou door de bacteriebloei het water van de ene op de andere dag troebel kunnen maken?
 
Ja want dat troebele dat is een grote colonie bacterien die je eigenlijk dan ziet.

 
jeetje, ik zou me dood schrikken als me aquarium er op eens zo uit ziet. Ik zou in ieder geval even 50% verversen en dan gaan zoeken en vragen om informatie.

Edit. Nu ik terug lees beetje bot bedoel wel handig dat ej onfo vraag maar verversen zou ik in ieder geval gaan doen.
 
Vreemd verhaal. Het lijkt inderdaad op bacterienbloei maar dat komt niet zomaar en heeft een oorzaak. Je geeft al aan dat er niets is gebeurt maar dat kan ik moeilijk geloven. Zoiets heeft een oorzaak.

Iemand toevallig per ongeluk veel te veel voer gegeven (kinderen stiekem?). Een water verversing gedaan? Filter te goed schoonmaken wil dit ook nog wel eens triggeren. Met een emmer met sop boven de bak staan lekken met schoonmaken? Voeren met vieze handen?
Zweefalg zou het ook nog kunnen zijn, dan is het een wat wit/groene wolk. Ook dat ontstaat overigens niet zomaar en heeft een oorzaak. Schakelklok van de verlichting nog wel in orde? Ik bedoel gaat het licht snachts echt uit?
 
Vreemd verhaal. Het lijkt inderdaad op bacterienbloei maar dat komt niet zomaar en heeft een oorzaak. Je geeft al aan dat er niets is gebeurt maar dat kan ik moeilijk geloven. Zoiets heeft een oorzaak.

Iemand toevallig per ongeluk veel te veel voer gegeven (kinderen stiekem?). Een water verversing gedaan? Filter te goed schoonmaken wil dit ook nog wel eens triggeren. Met een emmer met sop boven de bak staan lekken met schoonmaken? Voeren met vieze handen?
Zweefalg zou het ook nog kunnen zijn, dan is het een wat wit/groene wolk. Ook dat ontstaat overigens niet zomaar en heeft een oorzaak. Schakelklok van de verlichting nog wel in orde? Ik bedoel gaat het licht snachts echt uit?

Sinds zaterdag is er niks meer gebeurd met het aquarium, echter heeft mijn huisgenoot op vrijdag wel met zijn 'vrienden' drankjes gedaan in deze ruimte en schijnt er onder de noemer 'idiote studenten grap' een scheutje jenever in het aquarium te zijn gegooid... Dit zou maar een scheutje zijn geweest, maar het zou dus ook kunnen dat deze 'vrienden' nog verder hebben geëxperimenteerd met het aquarium (voor zover hij weet is dit verder niet gebeurd).

Zou een beetje alcohol in het aquarium al genoeg kunnen zijn om zo een reactie te weeg te brengen? Ook omdat dit op vrijdag is gebeurd en het water pas op zondag troebel was.

De lamp doe ik handmatig aan en uit, maar dit gebeurd helaas niet zo regelmatig als ik zou willen. D.w.z. dat de lamp soms een paar dagen aan staat, en soms een paar dagen uit.
 
Lijkt op waterbloei zie je vaak bij opstartende aquaria, als de bacterie kolonie zich nog niet volledig ontwikkeld heeft. Ik vermoed dat het "grapje" met de Jenever (alcohol) je bacterie cultuur om zeep heeft geholpen...
 
Sinds zaterdag is er niks meer gebeurd met het aquarium, echter heeft mijn huisgenoot op vrijdag wel met zijn 'vrienden' drankjes gedaan in deze ruimte en schijnt er onder de noemer 'idiote studenten grap' een scheutje jenever in het aquarium te zijn gegooid... Dit zou maar een scheutje zijn geweest, maar het zou dus ook kunnen dat deze 'vrienden' nog verder hebben geëxperimenteerd met het aquarium (voor zover hij weet is dit verder niet gebeurd).

Zou een beetje alcohol in het aquarium al genoeg kunnen zijn om zo een reactie te weeg te brengen? Ook omdat dit op vrijdag is gebeurd en het water pas op zondag troebel was.
het hele filter gebeuren en het gezond houden van het water gebeurt door bacteriën die afvalstoffen eten en omzetten minder schadelijke stoffen. Alcohol wordt gebruikt om te ontsmetten en bacteriën te doden dus die Jenever zal de oorzaak zijn. Het lijkt er op dat de bacteriën zich nu weer proberen te vermenigvuldigen en dat is de stofwolk die je ziet. Dit kan inderdaad even duren dus logisch dat dit pas een dag later zichtbaar wordt. Eigenlijk dus goed nieuws, het aquarium probeert zich nu te herstellen.

Zelf zou ik voor de zekerheid een flinke water verversing uitvoeren, denk aan 75% en het filter verder met rust laten. Zo om eventuele resten van alcohol nog te verwijderen voor die meer kwaad kunnen doen.

De lamp doe ik handmatig aan en uit, maar dit gebeurd helaas niet zo regelmatig als ik zou willen. D.w.z. dat de lamp soms een paar dagen aan staat, en soms een paar dagen uit.
Dat zou nu niet de oorzaak zijn maar voor de stabiliteit van het aquarium is het wel handig om hier gewoon een tijdklok voor te kopen.
 
De lamp doe ik handmatig aan en uit, maar dit gebeurd helaas niet zo regelmatig als ik zou willen. D.w.z. dat de lamp soms een paar dagen aan staat, en soms een paar dagen uit.

Een simpele ouderwetse tijdschakelaar van enkele euro's volstaat al, bespaart een hoop gedoe en ongemak.
 
Jeetje, je geeft je kat toch ook geen jenever? Ik hoop dat je vrienden jou beter behandelen als je visjes :oo succes! En lekker je aquarium in je kamer zetten
 
Weet je in ieder geval dat je als 'studentengrap' nu ook even snachts een fles cola over je slapende huisgenoot kan gieten. Hartstikke leuk zo'n vieze bende. ;) Zuur man, hoop dat het snel weer goed komt.
 
Maarja, misschien in het kader van 'an eye for an eye only ends up making the whole world blind' enkel even de onvrede uitspreken, slikken en weer doorgaan..
 
Tegen Water bloei help over het algemeen water verversen niet het gaat gewoon door ook is het zo dat het vaak s morgens minder is en het in de loop van de dag meer word. Wat wel helpt is je bak een paar dagen volledig verduisteren totaal geen licht dus, maar dat is dus niet zo geweldig voor je planten. Afdoende werkt een UV lamp installeren tot het weg is duurt meestal een paar dagen
 
echter heeft mijn huisgenoot op vrijdag wel met zijn 'vrienden' drankjes gedaan in deze ruimte en schijnt er onder de noemer 'idiote studenten grap' een scheutje jenever in het aquarium te zijn gegooid... Dit zou maar een scheutje zijn geweest, maar het zou dus ook kunnen dat deze 'vrienden' nog verder hebben geëxperimenteerd met het aquarium (voor zover hij weet is dit verder niet gebeurd).

Hopelijk kan je je huisgenoot en zijn 'vrienden' aan het verstand (voor zover ze dat hebben) brengen wat het gevolg is van hun idioot gedrag?
Want eigenlijk valt dit onder dierenmishandeling imo dus probeer hen duidelijk te maken dat dergelijke acties niet weg te wuiven zijn onder de noemer "studentikoos" of "grappig".
Het pesten van dieren "voor de grap" is nooit goed te praten (nooit!) en zoiets zegt helaas heel veel over hun mentaliteit vind ik persoonlijk.

Hopelijk overleven alle bewoners en stabiliseert je bak snel.
En hopelijk excuseren de "daders" zich uitvoerig en vol schaamte. ;))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat wel helpt is je bak een paar dagen volledig verduisteren totaal geen licht dus,
Dit zou ik bij "bloei" door algen een goed advies vinden, maar bij een zich vermenigvuldigende kolonie bacteriën lijkt het me niet iets dat gaat helpen. Integendeel: zoals je zelf aangeeft gaan de planten dat niet leuk vinden, terwijl juist planten bij een bacteriële onbalans kunnen helpen om het water te filteren. :)

Dus als ik de topic starter was zou ik vooral niet gaan spelen met de verlichting. En een tijdschakelaar voor het licht is toch wel vrij essentieel in deze hobby. Op willekeurige momenten de lichten aan- en uitdoen, soms zelfs met dagenlange pauzes, is eigenlijk not done. Ik zou haast zeggen: net zo not done als scheutjes jenever. :D
 
Ik ben het met Gino eens en dat gaat niet helpen want de waterbloei heb je door teveel organische belasting.
 
Naar mijn mening dood Uv licht ook de vrij in het water zwevende bacteriën dus ook de bacterienbloei en niet de in de bodem en filter aanwezigen
 
Naar mijn mening dood Uv licht ook de vrij in het water zwevende bacteriën dus ook de bacterienbloei en niet de in de bodem en filter aanwezigen
Klopt, dat is het enige wat zou 'helpen' maar is dat ook wat je wil? Die explosie van bacteriën is juist goed, die zorgen voor verspreiding van bacteriën door het aquarium heen zodat er overal nieuwe kolonies kunnen vestigen. Zie het als een plant die door de wind zaadjes aan het verspreiden is. Mijn inziens wil je dat juist z'n gang laten gaan. Enige reden waarom ik water verversen adviseerde is om eventueel restanten alcohol te verwijderen maar niet om de witte waas zelf op te lossen.

Dat het erger wordt gedurende de dag? Typisch symptoom voor zweefalg. Verduisteren? Zelfde verhaal, typisch iets tegen zweefalg en niet tegen bacteriën bloei.
 
Ik denk ondertussen dat het weer eens zo’n hoax is want ts is niet meer online gekomen en had zich op de dag zelf ook pas aangemeld.
 
Maarja, misschien in het kader van 'an eye for an eye only ends up making the whole world blind' enkel even de onvrede uitspreken, slikken en weer doorgaan..
Knap van je, Bastafari, dat je er zo kalm over bent. Oog om oog lost inderdaad helemaal niets op, violence begets violence begets violence etc. Zelf zou ik wel de politie er bij betrekken. Feitelijk is het dierenmishandeling, maar wettelijk gezien is het vandalisme (omdat de vissen net als het aquarium wettelijk als eigendom worden beschouwd). De politie zou er waarschijnlijk niet veel mee doen doen dan te zeggen ,,Hé, dat mag niet hoor!", maar die 'vrienden' mogen best even wakker geschud worden en beseffen dat wat ze gedaan hebben onwaarschijnlijk wreed is en onacceptabel.

Wat een opluchting dat er tot dusver geen vissen aan zijn overleden. Ik zou echt pislink woest zijn!
 

Terug
Bovenaan