Bacteriebloei, juiste aanpak?


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,999
Leeftijd
56
Achtergrond in het kort:

Lek aquarium, vissen een week in een speciekuip gehuisvest. Sinds vanmorgen zijn ze in het nieuwe aquarium overgegaan.

Bezetting 2 maanvissen en 6 Hyphessobrycon bentosi in een Aqualantis Fusion 120.

- mijn eigen filtermedia ( wat er nog van restte) in het filter gedaan
- spons dat ik van forumlid kreeg ook erbij
- Tetra Safestart toegevoegd, baat het niet schaadt het niet?


Vanmiddag werd het water al melkachtig. In het aquarium staat een Söchting Oxidator A, redelijk wat oppervlakte stroming en ik ben nu ook aan het beluchten.

Ik had dit http://www.fishforums.net/threads/bacterial-blooms-explained.246850/ gevonden over bacteriebloei. Vandaar ook het extra beluchten.

Is er iets dat ik over het hoofd zie?
 
Bacteriebloei komt vaker voor in nieuw aquarium en kan opzich geen kwaad. Ik weet niet wat dit met je waterwaarden doet ivm je vissen, maar volgens mij test je dit dus even in de gaten houden. Zou niet extra vaak een waterwissel doen als dit niet nodig is, want dit heeft volgens mij geen nut. Je bak moet een evenwicht opbouwen. Zou er veel snelgroeiende planten in doen(waterpest, vlotvarentje).
 
Bacteriebloei komt vaker voor in nieuw aquarium en kan opzich geen kwaad. Ik weet niet wat dit met je waterwaarden doet ivm je vissen, maar volgens mij test je dit dus even in de gaten houden. Zou niet extra vaak een waterwissel doen als dit niet nodig is, want dit heeft volgens mij geen nut. Je bak moet een evenwicht opbouwen. Zou er veel snelgroeiende planten in doen(waterpest, vlotvarentje).

Je deelt mijn ideeën hierover, dankjewel voor de bevestiging! Ik test dagelijks, zonodig twee keer per dag. Vanavond waren NH en NO2 beiden 0.

Morgen ga ik inderdaad voor waterpest en gaan er drijvers in, vanmiddag was het weer te slecht voor een fietstochtje van 30 minuten en weer terug.
 
Ik had mijn eerste bak 8 weken rustig zijn gang laten gaan met geleidelijk aan planten en zonder vis gedurende 8 weken.
 
Zie er ook geen problemen in, kans is omdat je al ingedraaid spul hebt het zo wegtrekt.

zolang jij geen NH3/NO2 meet gewoon niks doen, ohja en misschien nog belangrijker: houd de visjes in de gaten of ze niet gaan lucht happen, schuren langs de inrichting of ander afwijkend gedrag. mocht je dit wel meten of merken... nouja volgens mij weet je dan wel wat je moet doen (iets wat je de afgelopen tijd niet anders hebt gedaan :juggle:)

uiteraard weinig tot niet voeren de aankomende weken.

Ik had mijn eerste bak 8 weken rustig zijn gang laten gaan met geleidelijk aan planten en zonder vis gedurende 8 weken.

word wat lastig als je vissen in een speciekuip zitten omdat je vorige bak is gaan lekken :)
 
Laatst bewerkt:
Ja dan zou ik het ook geen 8 weken hebben gedaan.
 
Ik zou juist spaarzaam beginnen met voeren nadat de planten erin zitten, juist omdat je er al ingedraaid filtermateriaal in hebt hangen.
 
Ik zou juist spaarzaam beginnen met voeren nadat de planten erin zitten, juist omdat je er al ingedraaid filtermateriaal in hebt hangen.
Ook als er nog geen vis in zit zoals in mijn geval ?
 
Ook als er nog geen vis in zit zoals in mijn geval ?
Als je je aquarium nog aan het indraaien bent zou ik er dagelijks of om de dag een heel klein beetje voer in doen. Dit om alvast "voeding" te creeën voor de bacteriën. Als je vlokvoer hebt is een paar kleine stukjes al genoeg.
 
Als je je aquarium nog aan het indraaien bent zou ik er dagelijks of om de dag een heel klein beetje voer in doen. Dit om alvast "voeding" te creeën voor de bacteriën. Als je vlokvoer hebt is een paar kleine stukjes al genoeg.
Mijn aquarium is aan het indraaien maar in de externe buitenfilter zit volledige bacterie cultuur van een zeer lange tijd van de vorige eigenaar en dat heb ik zo gelaten en ik heb een beetje bacto start en een beetje aqua start van Colombo in gedaan elk zo'n 80ml en beide flesjes zijn leeg.
 
Naar mijn idee moet je je bacterien blijven voeden omdat ze anders sterven. Je kunt je aquarium helemaal volstoppen met bacterien maar als ze geen afvalstoffen hebben om om te zetten sterven ze ook weer. Ik zou dus beginnen met toevoegen van kleine hoeveelheid voer.
Misschien dat iemand anders hier een andere mening over heeft.
 
Dat is een overschot aan heterofobe bacterien en als alle voeding voor ze op is dan trekt dat wel weer weg. Een paar stukjes vlokvoer helpt de opstart van de bak in de regel te bespoedigen.
 
Ja dan zou ik het ook geen 8 weken hebben gedaan.
Ik ben 9 van de 17 vissen kwijt geraakt in de kuip door een ammoniakpiek, vandaar de haast. Mijn vorige aquarium was lek en was halsoverkop ontruimd :)
 
Dat is een overschot aan heterofobe bacterien en als alle voeding voor ze op is dan trekt dat wel weer weg. Een paar stukjes vlokvoer helpt de opstart van de bak in de regel te bespoedigen.
Het ligt is nog niet aan maar het lijkt er op dat de "melk" al heel ver opgetrokken is, paniek voor niks wellicht. Ik had het gevoel dat ik een vissen IC aan het runnen was, moe, oververmoeid wellicht en wellicht ook paniek om niks :-(
 
Naar mijn idee moet je je bacterien blijven voeden omdat ze anders sterven. Je kunt je aquarium helemaal volstoppen met bacterien maar als ze geen afvalstoffen hebben om om te zetten sterven ze ook weer. Ik zou dus beginnen met toevoegen van kleine hoeveelheid voer.
Misschien dat iemand anders hier een andere mening over heeft.

Volgens de LFS (eentje die ik hoog inschat) zou ik minimaal moeten gaan voeren. Echt MINIMAAL...maar in de kuip bleek wel dat ook zonder voeren er behoorlijk dat NH werd geproduceerd door de vissen dus of voeren echt nodig is voor de bacteriën?
Ik ga minimaal voeren, een paar korreltjes granulaat (wat voor 2 maanvissen een muizenhapje is). De bentosi voer ik niet bewust, tenzij ze naar boven komen om te snaaien, krijgen ze even nog niks.
Laat ik het zo zeggen, alles op geleide van de waterwaardes. Dagelijk 1 of 2 keer meten. Er boven op zitten.
 
uiteraard weinig tot niet voeren de aankomende weken.
Dat vind ik een lastige want ik moet ook het ingedraaide filtermateriaal van een forumlid levend houden en de Tetra bacteriën voeren. Tetra zegt ook voeren, minimaal dan wel, zelfs als je hun product zou gebruiken met een volle bak Afrikaanse cichliden. Dan op geleide van watertests evt. waterwisselen en nadoseren.
Lastig he?
Mijn gevoel zegt dat zeer kleine beetjes voer OK zijn mits ik intensief blijf meten.
 
Vaak is 1x per week wat verkruimelen al wel voldoende voor de opstart.
 
Vaak is 1x per week wat verkruimelen al wel voldoende voor de opstart.
Nu ook in mijn situatie John? Moet ik de bacteriën niet levend houden die ik uit een ander filter gekregen heb? In die zin is het geen zuivere opstart/indraaien toch? Voordat verkruimeld voer wordt afgebroken en het filter er wat aan heeft, ben je dan niet een paar dagen verder?
 
Pfff, alle situaties zijn weer verschillend. Natuurlijk heeft het even tijd nodig dat het voer afgebroken en omgezet is maar volgens mij kan dat vrij snel gaan.Anders zou ik met veel meten het in de gaten houden in elk geval en op je gevoel voeren. Je kan dan altijd gelijk ingrijpen mochten de waarden daar aanleiding toe geven.
 
Pfff, alle situaties zijn weer verschillend. Natuurlijk heeft het even tijd nodig dat het voer afgebroken en omgezet is maar volgens mij kan dat vrij snel gaan.Anders zou ik met veel meten het in de gaten houden in elk geval en op je gevoel voeren. Je kan dan altijd gelijk ingrijpen mochten de waarden daar aanleiding toe geven.
Ja het blijft een lastige, ik zal in elk geval intensief blijven meten.
 
Ik begrijp dat je in jouw geval nu overal spoken gaat zien, zou ik ook hebben!
Bacteriebloei met ingedraaid filtermateriaal is meestal zo weer over, komt vast wel goed!
 
Ik begrijp dat je in jouw geval nu overal spoken gaat zien, zou ik ook hebben!
Bacteriebloei met ingedraaid filtermateriaal is meestal zo weer over, komt vast wel goed!

Ik word inderdaad paranoia, ik zal je wat vertellen, de bacteriebloei is al weg en vanmiddag waren NH en NO2 0.
Alles heeft me best onzeker gemaakt!
 
Begrijpelijk, maar wat ik in je andere topic heb gelezen heb je je uiterste best gedaan voor je dieren. Echt respect voor hoe je het aangepakt hebt, wat het resultaat ook geworden is.
Ik denk niet dat veel anderen het beter hadden kunnen doen dan dat jij gedaan hebt. Veel mensen hadden de vissen waarschijnlijk weg gedaan na de eerste ammoniak piek.
 
Begrijpelijk, maar wat ik in je andere topic heb gelezen heb je je uiterste best gedaan voor je dieren. Echt respect voor hoe je het aangepakt hebt, wat het resultaat ook geworden is.
Ik denk niet dat veel anderen het beter hadden kunnen doen dan dat jij gedaan hebt. Veel mensen hadden de vissen waarschijnlijk weg gedaan na de eerste ammoniak piek.
Dankjewel! Het was ook aanpoten hoor, alles bij elkaar.
Het zal nu hopelijk wat makkelijker worden. Maar ik blijf alert, die ammoniakpiek had me echt verrast. Ik had de dag erna pas weer willen meten, de lfs zei doe maar weer als je dadelijk thuis bent, en bingo!
 
Dat is een overschot aan heterofobe bacterien en als alle voeding voor ze op is dan trekt dat wel weer weg. Een paar stukjes vlokvoer helpt de opstart van de bak in de regel te bespoedigen.

Heterofobe bacterien = zijn bang van hetero's

HeteroTROFE bacterien = bacterien die organische stoffen opnemen om te leven.

Dus bacteriebloei (wit melkachtig) heterotrofe bacterien, veel organische belasting. De bacterien lossen dit op.
Niet gelijk gaan verversen. Dan introduceer je weer nieuwe voeding. En je verdund de bacterien.
Het probleem lost zich doorgaans vanzelf op. Maar je moet het met rust laten.
 
Tja, trofe mag ook wat mij betreft:D:D
 
Niet zo stressen hoor(zeg ik als professionele stresskip), je bent hartstikke goed bezig :thumbs: En wat de beste manier is om iets te doen verschilt toch een beetje per aquarium en ook per persoon. Iedereen heeft zijn eigen ideeen, inzichten en gevoelens ergens bij.
 
Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden:D:D
 
Heterofobe bacterien = zijn bang van hetero's

HeteroTROFE bacterien = bacterien die organische stoffen opnemen om te leven.

Whahaha, ik verslikte me zowat in mijn drinken net, lig hier dubbel :deal:

Dank je wel Marcel :D :D :D
 
Maar wie zegt dat er geen bacteriën zijn die bang zijn voor hetero bacterien:D:D:juggle:.
 

Terug
Bovenaan