Wat is er nieuw

Bacteriebloei, juiste aanpak?

Alles nog steeds goed met je vissen?

Alles nog steeds goed met je vissen?
Ja ik had het elders ge-update, sorry. NH en NO2 zijn beiden 0 gebleven. Ik test 2 keer per dag omdat ik ook voer, inmiddels wat granulaat en een blokje diepvries per dag. Ik verdeel het wel over drie maaltijden en zorg dat alles gegeten wordt dus ik voer erg gericht zodat niks blijft liggen.
Wel spotte ik witte ontlasting bij een van de manen dus dat wordt een punt van aandacht, maar als de omstandigheden het toelaten wil ik nog even wachten tot het filter en de bodem weer een goede bacteriecultuur hebben.
Zou dus goed kunnen zijn dat ik binnenkort moet behandelen tegen flagellaten/wormen. Ik heb dat jaren geleden ooit gedaan in de bak ivm voedselweigering van een diamantgourami, bij mijn weten deed dat niks met het filter, maar nu vind ik alles zo kwetsbaar dat ik het liever even uitstel.
Denk dat de stress ze toch verzwakt heeft en parasieten hun kans hebben kunnen grijpen.

Das iets minder. Wel goed dat ze eten. Snap dat je liever nog even wacht met behandeling. Kan je hier niks over adviseren.

Ja ik had het elders ge-update, sorry. NH en NO2 zijn beiden 0 gebleven. Ik test 2 keer per dag omdat ik ook voer, inmiddels wat granulaat en een blokje diepvries per dag. Ik verdeel het wel over drie maaltijden en zorg dat alles gegeten wordt dus ik voer erg gericht zodat niks blijft liggen.
Wel spotte ik witte ontlasting bij een van de manen dus dat wordt een punt van aandacht, maar als de omstandigheden het toelaten wil ik nog even wachten tot het filter en de bodem weer een goede bacteriecultuur hebben.
Zou dus goed kunnen zijn dat ik binnenkort moet behandelen tegen flagellaten/wormen. Ik heb dat jaren geleden ooit gedaan in de bak ivm voedselweigering van een diamantgourami, bij mijn weten deed dat niks met het filter, maar nu vind ik alles zo kwetsbaar dat ik het liever even uitstel.
Denk dat de stress ze toch verzwakt heeft en parasieten hun kans hebben kunnen grijpen.

Je zou voogle kunnen proberen. Is een natuurlijk antibioticum.

Je zou voogle kunnen proberen. Is een natuurlijk antibioticum.
Ik zal eens kijken of Voogle ook parasieten behandelt, voor de weerstand schijnt het in elk geval goed te zijn. Goede tip!

Das iets minder. Wel goed dat ze eten. Snap dat je liever nog even wacht met behandeling. Kan je hier niks over adviseren.
Ik denk maar zo, bacteriecultuur om zeep zou nu veel gevaarlijker zijn dan de witte ontlasting die ik af en toe zie. Nuchter boeren verstand is nu even mijn wijsheid.

Wit water, duid oo op verminderde stroming van filter. Had het nu ook weer in de 1.60m. de Eheim ,zat de witte laag dicht. Heb er gewone in gedaan, en even een aquael bij gehangen trekt nu weg.

Wat meer dus de sponzen of de watten spoelen Bertus😉

Nee, de Eheim witte eruit. ,die begint met 2 cm dik, na en tijd nog 3 mm. dikke plak.

Dan de gewone watten erin.

Wit water, duid oo op verminderde stroming van filter. Had het nu ook weer in de 1.60m. de Eheim ,zat de witte laag dicht. Heb er gewone in gedaan, en even een aquael bij gehangen trekt nu weg.

In mijn situatie lijkt me dat niet van toepassing. De bacteriebloei begon tijdens de nacht toen er nog geen vissen in het aqua zaten en enkel schoon filtermateriaal in de pomp zat. Als je gezien had hoe schoon dat was (als nieuw) had je spontaan gejankt.

Pas een halve dag later is een laag van een paar cm sponsmateriaal toegevoegd en een paar handen vol keramisch materiaal dat gebruikt was, en een gebruikte spons ter grote van een hand. Nog steeds akelig schoon dus.

Maar Bertus, het probleem was eigenlijk vrij snel opgelost. Een dag later was het water weer kraakhelder. Ik vrees dat ik te snel in paniek geschoten ben na alle tegenslagen. Het aquarium draait nu sinds vrijdag met NH en NO2 waardes van beiden 0. Opluchting!

Ja, bacteriebloei, geen paniek. verdwijnt wel in het filter. Dan raakt hij ingedraaid.
.

Ja, bacteriebloei, geen paniek. verdwijnt wel in het filter. Dan raakt hij ingedraaid.
.
Ik was ondanks dat ik er het nodig vanaf wist best in paniek, ik kon niet nog een tegenslag gebruiken. Fijn als dan het forum er is om te bevestigen wat je al weet en je de goede kant op te sturen!

Ja, dat is zo.

Zoals zo vaak een kwestie van geduld😉

Nou dank je, maar sla mij maar over. Ik lul nog niet eens Gronings dus dat Limburgs gaat hem ook niet worden denk ik:sorry:.
De enige taal die ik lul is onzin😀😀😀😀😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan